Πέμπτη, 19 Μαρτίου 2015

Κοκτέιλ Μολότωφ #358

Σημείωση για όσους ασχολούνται με το "τι θέλουν οι ψηφοφόροι", επ' αφορμή πρόσφατων δημοσκοπήσεων σχετικά:

Οι πολιτικές διαμορφώνουν το τι θέλουν οι ψηφοφόροι και όχι οι ψηφοφόροι το ποιες είναι ή θα γίνουν οι πολιτικές.

Αυτό συμβαίνει επειδή είναι οι πολιτικές που εφαρμόζονται από το πολιτικό σύστημα που οριοθετούν το τι θεωρείται εφικτό και κατ' επέκταση και επιθυμητό και τι ανέφικτο και κατ' επέκταση και ανεπιθύμητο. Οι πολιτικές δομούν πάντα το όριο (και άρα τη φύση) των διλημμάτων που καθορίζουν στην συντριπτική πλειοψηφία της την ψήφο. Αυτό άλλωστε είχε συλλάβει ήδη ο Λένιν όταν παρατηρούσε ότι για να κερδίσεις την ευρεία λαϊκή στήριξη πρέπει ήδη να έχεις την κρατική εξουσία.

Αν δεν συνέτρεχε αυτό, αν δηλαδή καθόριζε η "γνώμη" των ψηφοφόρων τις πολιτικές και όχι το αντίστροφο, τότε η αστική δημοκρατία θα είχε προ πολλού εγκαταλειφθεί ως ασύμφορη.

Αλλά δεν είναι, γιατί όχι μόνο κατασκευάζει τη "γνώμη" των ψηφοφόρων για όλα τα κομβικά ζητήματα μέσα στα πλαίσια του επιθυμητού και απόλυτα προβλέψιμου, αλλά τους καθιστά και τόσο ανίκανους σκέψης, που θεωρούν ότι η "γνώμη" τους ανήκει στους ίδιους ως κάποιου είδους αυθόρμητη έκλαμψη.

Φυσικά, αν το "τι θέλουν οι ψηφοφόροι" καθορίζεται σχεδόν ολοκληρωτικά από τις υφιστάμενες αστικές πολιτικές, οι υφιστάμενες αστικές πολιτικές καθορίζονται ολοκληρωτικά από τις σχέσεις παραγωγής.

Για αυτό, αυτό που στο τέλος της υπόθεσης "θέλουν" και θα "θέλουν" εσαεί (και εντελώς "αυθόρμητα") οι ψηφοφόροι στον υφιστάμενο τρόπο παραγωγής θα είναι εσαεί το εξής ένα, ο καπιταλισμός. Όσο η πολιτική τους σκέψη συνοψίζεται στην ψήφο, τίποτε άλλο δεν μπορεί να συμβεί.

Αν δεν συνέτρεχαν, απ' την άλλη, όλα τα παραπάνω, τότε δεν θα είχαμε ανάγκη τον Λένιν και τον επαναστατικό Μαρξισμό. Συντρέχουν όμως, για αυτό και δεν υπάρχει πολιτική εναλλακτική στον καπιταλισμό άλλη από τον Μαρξισμό-Λενινισμό.

4 σχόλια:

  1. Όντως έτσι είναι. Ωστόσο, το να κερδίσεις την πλειονότητα σε συνθήκες σοσιαλισμού είναι κάτι θεμελειωδώς διαφορετικό απο το να την κερδιζεις σε συνθήκες καπιταλισμού.

    Ο σοσιαλισμός εκτός του ότι δεν θα στηρίζεται στο ψέμα και στο παίγνιο με φόβους κι ελπίδες, δεν θα έχει με το μέρος του και την μακρά παράδοση ιδεολογικής υποταγής, κάτι που αυτο-αναπαράγεται σε μεγάλο βαθμό και αλλάζει με πολυ αργότερο τέμπο και πολύ πεισματική αντίσταση...

    Εννοώ, μέρος της κυρίαρχης ιδεολογίας ειναι γονική προίκα και αναπαράγεται απο γενιά σε γενιά. Η κίνηση της κυρίαρχης ιδεολογίας στο χρόνο στηρίζεται εν μέρει στον "αυτόματο πιλότο". Μια πρόσθετη δυσκολία για τον σοσιαλισμό.

    Απ' την άλλη, στον καπιταλισμό ισχυει και το "you can fool me some times, you can' fool all of the times". Σε κάποιες φάσεις, το ψέμα έχει πιο κοντά ποδάρια από τη αλήθεια. Η αλήθεια το προλαβαίνει.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Στο σοσιαλισμό όμως έχεις την παραγωγή στα χέρια σου και διαμορφώνεις τις σχέσεις παραγωγής των ανθρώπων και άρα και το "είναι" των ανθρώπων.Αυτό έχει ως αποτέλεσμα το άλλαγμα της συνείδησης τους.

    Δυστυχώς ο κομμουνισμός απαιτεί τομή/ασυνέχεια και στις σχέσεις παραγωγής εκτός της τομής απλά στην πολιτική εξουσία.
    Ο καπιταλισμός είχε διαμορφώσει καπιταλιστικές σχέσεις παραγωγής ήδη μέσα στην φεουδαρχία.Έτσι διαμορφώθηκε η συνείδηση των καπιταλιστών αφού πρώτα διαμορφώθηκε το "είναι" τους.

    Η εργατική τάξη δεν θα συμπαραταχθεί στο σύνολό της με τον κομμουνισμό,εάν πρώτα δεν την οδηγήσει σε αυτόν μια μικρότερη από το σύνολο πρωτοπορία της.

    Οι λόγοι που οδηγούν την πρωτοπορία να είναι τέτοια,είναι ότι (αν και ακούγεται ιδεαλιστικό) η συνείδησή της προηγείται του "είναι" της. Και δεν προηγείται γιατί κάποιοι είναι πιο έξυπνοι από τους άλλους,αλλά γιατί ήρθαν σε επαφή με την μ-λ θεωρία που εισήχθηκε στην εργατική τάξη από "έξω". Και εισήχθηκε (αρχικά)από έξω γιατί ακριβώς το "είναι" της εργατικής τάξης μέσα στον καπιταλισμό δεν μπορούσε να διαμορφώσει αιτήματα που να ξεπερνούν τον συνδικαλισμό και να φτάνουν στην επιδίωξη της πολιτικής εξουσίας της τάξης τους.

    WrongTendency

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Πολύ δυνατό.

    Μικρός

    ΑπάντησηΔιαγραφή