Πέμπτη, 31 Ιουλίου 2014

Πέντε πραγματικά θεωρητικά ζητήματα για την κομμουνιστική πολιτική σήμερα και στο εγγύς μέλλον

"Πραγματικά" ονομάζω τα ζητήματα που εγώ προσωπικά θεωρώ ότι αναδύονται ως ανοιχτά και καίρια όταν --έργο επίπονο και μακρόχρονο-- ξεφορτωθεί κανείς τα ψευδοζητήματα που δημιουργεί η ιστορική στρέβλωση και παραπληροφόρηση και οι διαρκείς παρεμβολές των προπαγανδιστικών ευκολιών του οπορτουνισμού. Μεγάλο κομμάτι των προσπαθειών μου στο θεωρητικό επίπεδο ως τώρα ήταν να μπορέσω να ξεχωρίσω ακριβώς τι παραμένει ζήτημα και τι απλώς εμφανίζεται ως τέτοιο λόγω κεκτημένων συνηθειών και δανεικής σκέψης -- να αποφασίσω, ακόμα, για τους όρους με τους οποίους τίθεται το ζήτημα, το πλαίσιο στο οποίο τίθεται, το για ποιον τίθεται. Η λίστα αυτή απέχει πόρρω από το να είναι εξαντλητική, φυσικά, αλλά περιέχει όλα τα ζητήματα που με έχουν απασχολήσει και βασανίσει τα τελευταία τρία χρόνια.

Επιστολή στη Βεατρίκη, 10 Δεκέμβρη 1953

Η ζωή μου ήταν μια θάλασσα από έτοιμες αποφάσεις, μέχρι που πέταξα γενναία τις αποσκευές μου, και, με το σακίδιό μου στον ώμο, ξεκίνησα με τον σύντροφο Γκαρσία στο φιδωτό μονοπάτι που μας έφερε ως εδώ. Κατά τη διαδρομή μου είχα την ευκαιρία να περάσω απ’ την “επικράτεια” της United Fruit Co., κάτι που με έπεισε για ακόμη μια φορά πόσο απαίσια είναι τα καπιταλιστικά χταπόδια. Ορκίστηκα μπροστά σε μια φωτογραφία του παλιού και θρηνημένου συντρόφου Στάλιν ότι δεν θα ησυχάσω μέχρι να δω τον αφανισμό αυτών των χταποδιών. Στη Γουατεμάλα θα τελειοποιηθώ και θα πετύχω όσα χρειάζεται για να γίνω αυθεντικός επαναστάτης.

...

Απ' τον ανηψιό σου με τον σιδερένιο οργανισμό, το άδειο στομάχι και την λαμπερή πίστη στο σοσιαλιστικό μέλλον.
Ερνέστο "Τσε" Γκεβάρα, 10 Δεκέμβρη 1953, Γουατεμάλα.

Neferti X. Tadiar-Άνθρωποι και υπάνθρωποι

Ζούμε σε καιρούς όπου κάθε μέρα φέρνει μαζί της επαρκείς ενδείξεις του αναλώσιμου της ανθρώπινης ζωής. Η χρήση της λέξης "ανθρώπινης" είναι χαλαρή, καθώς η ίδια η αναλωσιμότητα αυτής της ζωής, η συνθήκη της ως προορισμένης να καταστραφεί, θα φαινόταν να αμφισβητεί την περιγραφή αυτής της ζωής ως ανθρώπινης -- ενός κληρονομημένου όρου με τον οποίο ορίζουμε συνθήκες ιδανικής, επενδυμένης με αξία, και ανεκτίμητης ύπαρξης.

ΗΠΑ+Ισραήλ: Ο ιμπεριαλοφασισμός είναι μόνο ροκ εν ρολ, και μ' αρέσει!



Αναλώσιμοι

Έκλεψα, αλλά μόνο τόσο!
Αν βάλετε τους όρους "Ζίζεκ λογοκλοπή" στο διαδίκτυο (Zizek plagiarism) θα βρείτε και γω δεν ξέρω πόσα αποτελέσματα για το "σκάνδαλο λογοκλοπής" που ξέσπασε στις ΗΠΑ για την αντιγραφή του Σλοβένου από ακροδεξιό αμερικανικό περιοδικό σε άρθρο που δημοσίευσε το σε αμήχανη πλέον θέση Critical Inquiry -- βασικό έντυπο της αποδόμησης και όλης της "θεωρίας αιχμής" στις ΗΠΑ. Καμία σημασία δεν έχει η "είδηση"· ο Σλοβένος αντιγράφει ξεδιάντροπα εδώ και πολλά χρόνια, και αυτό είναι το λιγότερο από όσα έχει κάνει. Η μόνη σημασία που έχει η όλη φασαρία είναι ότι η ιστορία στήθηκε από την αμερικανική ακροδεξιά και πλασάρεται ως σκάνδαλο με "μαρξιστή φιλόσοφο", δηλαδή ως μια ακόμα ευκαιρία για αντικομμουνιστικά ψέματα -- σουρεαλιστικού χαρακτήρα, καθώς όσο "μαρξιστής" και "φιλόσοφος" είναι ο Ζίζεκ άλλο τόσο είναι και ο Ζμπίγκνιου Μπρεζίνσκι ή ο Ρόναλντ Ρήγκαν.

Το Κοάν της ημέρας (βλακ χιούμορ βέρζιον)

[...] η σκληρή αλήθεια είναι ότι το Ισραήλ, παρά την γενοκτονικού τύπου επίθεση στη Γάζα, όχι απλά δεν νίκησε αλλά βρίσκεται μπροστά στη προοπτική μιας πολύ σημαντικής ήττας.

Μια ήττα σε πολλαπλά επίπεδα:

Στρατιωτικά : οι απώλειες του Ισραήλ ανέρχονται σε 43 νεκρούς στρατιώτες (και 2 πολίτες) και πάνω από 100 τραυματίες. Το 2009, στη διάρκεια του τότε πολέμου στη Γάζα, ύστερα από 23 ημέρες συγκρούσεων, ο ισραηλινός στρατός είχε απώλειες μόνο 10 στρατιώτες, (τεσσάρων από αυτούς από φιλικά πυρά), ενώ είχε προκαλέσει 1417 νεκρούς, τη καταστροφή 4000 κατοικιών και ζημιές ύψους 2 δις δολ.

Stop Press. Δε φταίει μόνο η "ηγεσία"

...Αυτό είναι το πόρισμα του Δημ. Γρηγορόπουλου του "Πριν" που "ασκεί κριτική" στον Εργατικό Αγώνα για το ότι περιορίζει τη διάγνωση του "προβλήματος ΚΚΕ" στην "ηγεσία.""Είναι απλουστευτική κυρίως η αντίληψη ότι το πρόβλημα περιορίζεται στην ηγεσία του ΚΚΕ. Δογματισμός, σεχταρισμός και γραφειοκρατισμός διαβρώνουν το κόμμα ως όλο", γράφει ο Γρηγορόπουλος σχετικά.

Τετάρτη, 30 Ιουλίου 2014

Ho Chi Minh-Ο δρόμος που με οδήγησε στο Λενινισμό

Χο Τσι Μινχ
Μτφρ.: Lenin Reloaded

Μετά τον Πρώτο Παγκόσμιο πόλεμο, έβγαζα τα προς το ζην στο Παρίσι, αρχικά ως ρετουσαριστής σε φωτογραφείο, μετά ως ζωγράφος "κινέζικων αρχαιοτήτων" (που φτιαχνόντουσαν στη Γαλλία!). Μοίραζα φυλλάδια που καταδίκαζαν τα εγκλήματα των Γάλλων αποικιοκρατών στο Βιετνάμ.

Frantz Fanon-Της γης οι κολασμένοι

Frantz Fanon
Της γης οι κολασμένοι


6. Συμπέρασμα
Ελάτε λοιπόν σύντροφοι. Καλά θα κάνουμε να αποφασίσουμε να αλλάξουμε τις συνήθειές μας μεμιάς. Πρέπει να αποτινάξουμε το βαρύ σκοτάδι στο οποίο έχουμε βυθιστεί, και να το αφήσουμε πίσω μας. Η καινούργια μέρα που πλησιάζει πρέπει να μας βρει δυνατούς, συνετούς και αποφασισμένους.

Σφαγείον "Η ωραία Δύσις"

Δημοσίευση: Τετ, 30/07/2014 - 11:25

Αποτροπιασμό προκαλεί ένα βίντεο που κυκλοφορεί στο διαδίκτυο και δείχνει ισραηλινούς ακροδεξιούς να πανηγυρίζουν για τη δολοφονία παιδιών στη Λωρίδα της Γάζας από τον ισραηλινό στρατό.

Εμφανίζονται να φωνάζουν εμετικά συνθήματα όπως «δεν έχει σχολείο σήμερα, δεν έχουν μείνει άλλα παιδιά στη Γάζα».

Όλα θα τα αποδεχτείς όσο αποδέχεσαι την εξουσία των μονοπωλίων, ανθρωπάκο!

Τι είναι μια γενοκτονία μπροστά στην προσδοκία μας να αρπάξουμε κι εμείς κάτι απ' τους αγωγούς φυσικού αερίου;

Η επιστημονική εργασία και ο διαρκής Ψυχρός Πόλεμος

Δεν υπάρχει μεγαλύτερης σημασίας ιδεολόγημα για όσους, στην σημερινή κατανομή εργασίας, επιτελούν τον ρόλο του "επιστημονικού ερευνητή", από την σαφή και κάθετη διαφοροποίηση της επιστημονικής εργασίας από την "κοινή γνώμη", την "προϊούσα ιδεολογία", την "προπαγάνδα", κλπ. Η ιδέα ότι η επιστημονική εργασία είναι ανιδιοτελής, αμερόληπτη και αντικειμενική και ότι παραμένει τέτοια ανεξαρτήτως κοινωνικών συνθηκών είναι απόλυτα θεμελιακή για την αυτοκατανόηση των επιστημόνων και την παρουσίαση της δουλειάς τους στο ευρύτερο αναγνωστικό κοινό.

Μαρξ και Ένγκελς, Από το "Μανιφέστο του Κομμουνιστικού Κόμματος" (1847-48)

Καρλ Μαρξ/Φρίντριχ Ένγκελς
Μανιφέστο του Κομμουνιστικού Κόμματος (1847-48)

[...] Σας πιάνει τρόμος γιατί θέλουμε να καταργήσουμε την ατομική ιδιοκτησία. Όμως στη σημερινή σας κοινωνία, η ατομική ιδιοκτησία έχει καταργηθεί για τα εννιά δέκατα τωv μελών της. Και υπάρχει ίσα-ίσα, γιατί δεν υπάρχει για τα εννιά δέκατα. Μας κατηγορείτε, λοιπόν, γιατί θέλουμε να καταργήσουμε μια ιδιοκτησία που προϋποθέτει σαν απαραίτητο όρο την έλλειψη ιδιοκτησίας για την τεράστια πλειοψηφία της κοινωνίας.

V.I. Lenin-Για τη σοσιαλιστική αρχή "όποιος δεν δουλεύει, δεν τρώει"

V.I. Lenin
Κεφάλαιο 5, Η οικονομική βάση του μαρασμού του κράτους
Τμήμα 3, Η πρώτη φάση της κομμουνιστικής κοινωνίας
Μτφρ.: Lenin Reloaded

Έτσι, στην πρώτη φάση της κομμουνιστικής κοινωνίας (την οποία συνήθως καλούμε σοσιαλισμό), το "αστικό δικαίωμα" δεν καταργείται ολοκληρωτικά αλλά μόνο εν μέρει, μόνο σε συνάρτηση με την οικονομική επανάσταση που έχει ως τώρα επιτευχθεί, δηλ., μόνο σε σχέση με τα μέσα παραγωγής. Το "αστικό δικαίωμα" τα αναγνωρίζει ως ατομική ιδιοκτησία των ατόμων. Ο σοσιαλισμός τα μετατρέπει σε κοινή ιδιοκτησία. Στον βαθμό αυτό --και μόνο σ' αυτόν τον βαθμό-- το "αστικό δικαίωμα" εξαφανίζεται. Συνεχίζει όμως να υπάρχει σε ό,τι αφορά το άλλο του τμήμα. Συνεχίζει να υπάρχει ως ρυθμιστής (καθοριστικός παράγοντας) στην κατανομή των προϊόντων και τον καταμερισμό εργασίας ανάμεσα στα μέλη της κοινωνίας. Η σοσιαλιστική αρχή: "Όποιος δεν δουλεύει, δεν τρώει" πραγματώνεται ήδη. Η άλλη σοσιαλιστική αρχή: "Ίσο ποσόν προϊόντων για ίση ποσότητα εργασίας" πραγματώνεται επίσης ήδη. Αλλά αυτό δεν είναι ακόμα κομμουνισμός, ούτε και καταργεί το "αστικό δικαίωμα", το οποίο δίνει σε άνισα άτομα, ως αντάλλαγμα για άνισες (πραγματικά άνισες) ποσότητες εργασίας, ίση ποσότητα προϊόντων.

Η "ελεύθερη εργασία" και ο "κρατικός εξαναγκασμός" στον Ψυχρό Πόλεμο

Το πιο κάτω φιλμ ("Ο κομμουνισμός") είναι, σύμφωνα με την περιγραφή του, "Αντισοβιετική προπαγάνδα της εποχής του Ψυχρού Πολέμου." Προβλήθηκε το 1952 στα αμερικανικά σχολεία και εκπαιδευτικά ιδρύματα. Το επιθυμητό ακροατήριό του ήταν η αμερικανική νεολαία της εποχής:


Ενδιαφέροντα στοιχεία για την αντισοβιετική-αντικομμουνιστική προπαγάνδα της εποχής:

"Σταλινισμός" και "Σταλινικοί"

Thanks, guys!
Ο όρος Σταλινισμός δεν χρησιμοποιούνταν στην Σοβιετική Ένωση. Η ΕΣΣΔ ισχυριζόταν μάλλον πως ήταν μια σοσιαλιστική χώρα βασισμένη στην ιδεολογία του Μαρξισμού-Λενινισμού, κάτω από την ηγεσία του Κομμουνιστικού Κόμματος, γνωστού ως Μπολσεβίκοι. Οι άνθρωποι της εποχής χρησιμοποιούσαν το επίθετο Σταλινικός για να περιγράψουν τον εαυτό τους και τις κατακτήσεις τους, ποτέ όμως ως υποκατάστατο για τον Λενινισμό και τον Μπολσεβικισμό. Ήταν οι αντίπαλοι της ηγεσίας του Στάλιν και της πολιτικής του που μιλούσαν περιφρονητικά για την ΕΣΣΔ κατά την δεκαετία του 1930 ως "Σταλινική", με στόχο να διαφοροποιήσουν την ηγεσία του Στάλιν, την οποία απέρριπταν, από την ηγεσία του Λένιν και την κληρονομιά του Οκτώβρη. Ο Σταλινισμός ως "ισμός", συνεπώς, πάντα περιείχε μια υπόρρητη πολιτική κρίση για την ασυνέχεια στην επανάσταση. Όπως είναι ευρέως γνωστό, πολλοί μελετητές μετέτρεψαν αυτήν την θέση περί ασυνέχειας σε βάση για την έρευνά τους. Όμως από την ιστορική σκοπιά, μια ανάλυση της Σοβιετικής κοινωνίας στην δεκαετία του 1930 θα πρέπει να προσπαθεί να κατανοήσει τους κυρίαρχους όρους και εννοιακές κατηγορίες τις οποίες χρησιμοποιούσαν αυτοί που ζούσαν στην κοινωνία εκείνης της εποχής. Αυτόν τον δρόμο ακριβώς υιοθέτησα στην παρούσα μονογραφία, με μοναδική εξαίρεση τον όρο Σταλινισμός, ο οποίος έχει γίνει τόσο ευρέως αποδεκτός στα Αγγλικά που θα φαινόταν παράξενο αν αρνούμουν να τον χρησιμοποιήσω [!!!!!!]
Stephen Kotkin, Μαγνητικό βουνό: Ο σταλινισμός ως πολιτισμός, University of California Press, 1995, υποσημείωση 25, σελ. 380.

Κριτική του προγράμματος της Γκότα: Παρατηρήσεις στο Πρόγραμμα του Γερμανικού Εργατικού Κόμματος IV

ΙV. 

Έρχομαι τώρα στο δημοκρατικό μέρος:

Α. “Ελεύθερες βάσεις του κράτους.” 

Πρώτα-πρώτα σύμφωνα με το ΙΙ μέρος, το Γερμανικό Εργατικό Κόμμα επιδιώκει “το ελεύθερο κράτος”. 

Karl Marx-Για τον υποχρεωτικό χαρακτήρα της εργασίας και την ανάγκη σχεδιασμού της παραγωγής των άμεσων παραγωγών, Κεφάλαιο τομ. 3

Karl Marx
Το Κεφάλαιο, τομ. 3 (αρχ. εκδ. 1894)
Μτφρ. Παναγιώτης Μαυρομμάτης
Εκδόσεις Σύγχρονη Εποχή
Κεφάλαιο 49, σελ. 1041-1046

[...] ένα μέρος του κέρδους, δηλαδή της υπεραξίας, επομένως και του υπερπροϊόντος, που αντιπροσωπεύει (σαν αξία) μόνο νεοπροσθεμένη εργασία, χρησιμεύει σαν κεφάλαιο ασφάλειας. Οπότε δεν αλλάζει καθόλου η φύση του πράγματος από το γεγονός, ότι αυτό το κεφάλαιο ασφάλειας το διαχειρίζονται ασφαλιστικές εταιρίες σαν ξεχωριστή επιχείρηση, είτε όχι. Αυτό είναι το μοναδικό μέρος του εισοδήματος, που ούτε καταναλώνεται σαν εισόδημα, ούτε χρησιμεύει υποχρεωτικά σαν κεφάλαιο συσσώρευσης. Αν πραγματικά χρησιμεύει σαν κεφάλαιο συσσώρευσης ή αν απλώς καλύπτει τα ελείμματα της αναπαραγωγής, αυτό είναι ζήτημα τύχης. Είναι επίσης το μοναδικό μέρος της υπεραξίας και του υπερπροϊόντος, δηλαδή της υπερεργασίας που, εκτός από το μέρος που χρησιμεύει για συσσώρευση, δηλαδή για τη διεύρυνση του προτσές αναπαραγωγής, θα έπρεπε να εξακολουθεί να υπάρχει και μετά την κατάργηση του καπιταλιστικού τρόπου παραγωγής.  Αυτό προϋποθέτει φυσικά, ότι το μέρος, που καταναλώνεται κανονικά από τους άμεσους παραγωγούς, δεν θα έμενε περιορισμένο στο τωρινό ελάχιστο όριο του. Εκτός από την υπερεργασία για εκείνους που, λόγω ηλικίας, δεν μπορούν ακόμα ή δεν μπορούν πια να συμμετέχουν στην παραγωγή, θα εξέλειπε κάθε εργασία για τη συντήρηση εκείνων που δεν εργάζονται.

Τρίτη, 29 Ιουλίου 2014

Karl Marx-Για τον "ελεύθερο εργάτη", την "κατάρα της εργασίας", και την πραγματικά ελεύθερη εργασία. Grundrisse, Σημειωματάριο VI

Karl Marx
Grundrisse, Σημειωματάριο VI, 1858
Μτφρ.: Lenin Reloaded


Η έννοια του ελεύθερου εργάτη περιέχει τον πένητα [pauper]

Εμπεριέχεται ήδη στην έννοια του ελεύθερου εργάτη ότι είναι πένητας: οιονεί πένητας. Σύμφωνα με τις οικονομικές του περιστάσεις είναι απλώς μια δυνατότητα της ζωντανής εργασίας, που έτσι εξοπλίζεται με τα απαραίτητα της διαβίωσης. Από παντού αναγκαιότητα, χωρίς τις αντικειμενικότητες που είναι απαραίτητες για να πραγματοποιθεί ως εργαική δυνατότητα. Αν ο καπιταλιστής δε χρειάζεται την επιπρόσθετη εργασία του, τότε ο εργάτης δεν μπορεί να κάνει ούτε την αναγκαία εργασία του· δεν μπορεί να παράξει όσα είναι αναγκαία για τον ίδιο. Έτσι δεν μπορεί να τα προμηθευτεί με την ανταλλαγή: μάλλον, αν τα αποκτά, είναι μόνο και μόνο επειδή του πετιέται ελεημοσύνη από το εισόδημα. Μπορεί να ζήσει ως εργάτης μόνο στο βαθμό που ανταλλάσσει την ικανότητά του για εργασία για το τμήμα εκείνο του κεφαλαίου το οποίο σχηματίζει το απόθεμα για αγορά εργασίας. Αυτή η ανταλλαγή συνδέεται με συνθήκες οι οποίες για τον ίδιο είναι συγκυριακές, καθώς και αδιάφορες για την οργανική του παρουσία. Έτσι, είναι οιονεί πένητας. Εφόσον, επιπλέον, η προϋπόθεση της παραγωγής που βασίζεται στο κεφάλαιο είναι να παράγει όλο και περισσότερη επιπρόσθετη εργασία, επακόλουθο είναι πως απελευθερώνεται όλο και περισσότερη αναγκαία εργασία. Έτσι αυξάνονται οι πιθανότητες να πεινάσει. Στην ανάπτυξη της επιπρόσθετης εργασίας ανταποκρίνεται αυτή του πλεονάζοντος πληθυσμού. Στους διαφορετικούς τρόπους της κοινωνικής παραγωγής υπάρχουν διαφορετικοί νόμοι για την αύξηση του πληθυσμού και του υπερπληθυσμού; ο δεύτερος είναι ταυτόσημος με τον παουπερισμό. Αυτοί οι διαφορετικοί νόμοι μπορούν να αναχθούν απλά στους διαφορετικούς τρόπους του συσχετισμού με τις συνθήκες της παραγωγής, ή, σε σχέση με το ζωντανό άτομο, με τις συνθήκες της αναπαραγωγής του ως μέλους της κοινωνίας, εφόσο εργάζεται και ιδιοποιείται μονάχα στην κοινωνία. Η διάλυση αυτών των σχέσεων σε σχέση με το μοναδικό άτομο, ή με τμήμα του πληθυσμού, τους τοποθετεί έξω από τις αναπαραγωγικές συνθήκες αυτής της συγκεκριμένης βάσης, και έτσι τους εμφανίει ως υπερπληθυσμό, και όχι απλά υπερπληθυσμό που δεν έχει τα μέσα αλλά που είναι ανίκανος να ιδιοποιηθεί τα απαραίτητα μέσα από την εργασία -- άρα ως πένητες.  Μονάχα στον τρόπο παραγωγής που βασίζεται στον καπιταλισμό εμφανίζεται ο παουπερισμός ως αποτέλεσμα της ίδιας της εργασίας, της ανάπτυξης των παραγωγικών δυνάμεων της εργασίας. 

Η Ρόζα Λούξεμπουργκ για την υποχρεωτική εργασία στην σοσιαλιστική κοινωνία

Rosa Luxemburg
Τι είναι ο Μπολσεβικισμός;
Μτφρ.: Lenin Reloaded

Η επανάσταση που μόλις ξεκίνησε μπορεί να έχει μονάχα ένα αποτέλεσμα: πραγματοποίηση του σοσιαλισμού! Για να πετύχει τον σκοπό της, η εργατική τάξη πρέπει πρώτα από όλα να εξασφαλίσει όλο τον πολιτικό έλεγχο του κράτους. Αλλά για τον σοσιαλιστή, η εξουσία είναι μονάχα μέσο για ένα σκοπό. Είναι το εργαλείο με το οποίο η εργασία θα πετύχει την πλήρη, θεμελιώδη ανοικοδόμηση ολόκληρου του βιομηχανικού μας συστήματος. 

Leon Trotsky-Για την υποχρεωτική εργασία και την ελεύθερη εργασία Ι

[...] οι εργάτες στο Ανατολικό Μπλοκ δεν ήταν ούτε 'συνεταιρισμένοι ελεύθεροι παραγωγοί' απαλλαγμένοι από τα δεσμά του καπιταλισμού, ούτε 'σκλάβοι ενός ολοκληρωτικού καθεστώτος.' Ήταν εργατική τάξη με την μαρξιστική έννοια, δηλαδή αντικείμενο καπιταλιστικής εκμετάλλευσης.

Όλος ο πληθυσμός θα μεταμορφωθεί σε κοινότητα ελεύθερων παραγωγών οι οποίοι θα έχουν ιδιοκτησία και έλεγχο όλου του παραγωγικού πλούτου και των πόρων της κοινωνίας, και θα επεξεργάζονται το πεπρωμένο τους ελεύθερα και ενσυνείδητα.

Leon Trotsky
Μτφρ.: Lenin Reloaded

Οι εργάτες είναι οι γυναίκες του κόσμου

Ήταν περίπου τρεις ώρες αφότου άρχισε να μας μιλά, όταν έφτασε στα βασανιστήρια στη Σεβαστή Θεοφανίδου, συγκρατούμενή του και συλληφθείσα με τους υπόλοιπους "Λαϊκούς Εκδικητές" του ΔΣΕ, που ο 95χρονος σήμερα Γιάννης Δρουσιώτης έκανε την παρατήρηση ότι οι γυναίκες που γνώρισε κατά τα έξι χρόνια δράσης του στην Ελλάδα ήταν "πολύ καλύτερες από μας τους άντρες στον αγώνα. Άντεχαν, δεν ξέρω γιατί, πιθανώς λόγω του ότι έχουν συνηθίσει περισσότερο τον πόνο, στις κακουχίες και στα βασανιστήρια, και πολύ σπάνια έσπαγαν στις ανακρίσεις." Η παρατήρηση προκάλεσε κάποιες συζητήσεις στο διάλειμμα που κάναμε εμείς, τα κουρασμένα σαραντάχρονα μέχρι εξηντάχρονα παλικάρια, για να συνέλθουμε από τις τρεις ώρες που είχαν προηγηθεί, καθώς ο 95χρονος μέχρι πέρυσι νυχτερινός χειμερινός κολυμβητής μας περίμενε υπομονετικά να ξεκουραστούμε...Δόθηκαν εναλλακτικές εξηγήσεις για την περίφημη αντοχή των γυναικών σε συνθήκες που έκαναν άντρες να σπάσουν, να δώσουν πληροφορίες, να "γυρίσουν"... ήταν εμφανές ότι ο παππούς μας δημιούργησε μια κάποια αμηχανία, κυρίως γιατί ήδη γνωρίζαμε αυτό που μας είπε αλλά δυσκολευόμασταν πάντα να το διαχειριστούμε. 

Δευτέρα, 28 Ιουλίου 2014

Γ. Δρουσιώτης-Το βάπτισμα στον ΕΛΑΣ

Ο Γιάννης Δρουσιώτης, πρώτος αριστερά, από την εκδήλωση της Κ.Ο ΚΚΕ Κύπρου για τον Β' Τόμο του Δοκιμίου Ιστορίας
Φθάνουμε νύχτα στους λόφους έξω από το Λιτόχωρο. Πού είναι οι αντάρτες, ο σύνδεσμός μας δεν ξέρει φυσικά, είναι κι αυτό συνωμοτικό. Θα στείλουν άλλο να μας οδηγήσει στ’ άγια των αγίων, στα παλικάρια της λευτεριάς.

«Μην το κουνήσετε απ’ εδώ», μας λέει αυστηρότατα. «Μην κοιμηθείτε, όχι, όχι. Θα παγώσετε. Μπορεί και να σας πιάσουν οι Γερμανοί». Αυτό το τελευταίο ήταν ωραίο ψέμα. Το καταλάβαμε κατόπιν, γιατί οι Γερμανοί,ναι, κυκλώνανε κάποιο χωριό τη νύχτα,όμως, δεν βγαίναν στο βουνό νυχτιάτικα. Αλλά, πώς να μην κλείσουν τα μάτια μας; Αδύνατον, αδύνατον. Αρχίζουμε τις γροθιές, στους ώμους, στο στήθος, στα χέρια, ο ένας στον άλλο συνέχεια. Σχεδόν μάταια. Πάλι μας αρπάζει ο ύπνος-θηρίο, έστω για δευτερόλεπτα, μαζί κι όνειρα αμέτρητα, στιγμιαία, απανωτά,να κόβονται στη μέση από τις γροθιές κι άλλα νέα να έρχονται ανάμεσα σε κουβέντες σαν κι αυτή:

Γιάννης Δρουσιώτης-Συνέντευξη στην Τασούλα Ζησάκη-Healey

Από παλιότερη επίσκεψη της Κ.Ο ΚΚΕ Κύπρου στο Γ. Δρουσιώτη
Με δύο άλλους Κύπριους και πριν την εισβολή της Ιταλίας το 1940, αποφασίσαμε να πάμε στην Ελλάδα με τον Κόκο Παντελίδη και κάποιον άλλον Κύπριο από την Λευκωσία. Φτάσαμε το καλοκαίρι του 1940 και το φθινόπωρο πήγαμε στην Θεσσαλονίκη όπου εγώ εγγράφηκα στο Πανεπιστήμιο της Θεσσαλονίκης στη Γεωπονική Σχολή, στο τρίτο έτος για να τελειώσω τις σπουδές μου. Μου είχαν μείνει άλλα δύο χρόνια. Μπήκαν οι Γερμανοί τον Απρίλη 1941. Το 1942 με τον Παρίση Κατσαρό, ο οποίος είχε ήδη τελειώσει τις σπουδές του, αποφασίσαμε να πάμε στο βουνό, να πολεμήσουμε ενάντια στους Γερμανούς. Ο Παρίσης Κατσαρός ήταν αριστούχος της Φιλολογίας του Πανεπιστημίου της Θεσσαλονίκης.Ήταν στρατιώτης, συνελήφθηκε και τον στείλανε στη Μακρόνησο. Ήταν ήρωας της Μακρονήσου. Είχε μεγάλη ιστορία ο Παρίσης. Δεν ξέρω εάν ζει τώρα. Συνομήλικος μου ήταν. Ο Παρίσης έκανε και στις φυλακές της Κέρκυρας. Αντάρτης ήμουνα περίπου 2 μήνες ως το Φλεβάρη. Κάναμε πορείες, μπαίναμε σε χωριά, τους μιλούσαμε. Κάναμε πορείες ως τα αλβανικά σύνορα, ως το Πεντάλοφο.Εκεί είχαμε και μία συνδιάσκεψη και φτάσαμε για την συνδιάσκεψη πεζοί. Μου είχαν μείνει δύο-τρεις μήνες για να τελειώσω το πανεπιστήμιο κι εγώ.

Σάββατο, 26 Ιουλίου 2014

Φαντασιοπληξίες σταλινικού για τον τροτσκιστικό "διεθνισμό" και τον αναρχικό "αντικρατισμό"...

1938:  Εισβολή των Ναζί στην Τσεχοσλοβακία

Στις 24 Σεπτέμβρη του 1938, και καθώς οι Ναζί κινούνταν προς την Τσεχοσλοβακία, το βασικό άρθρο της τροτσκιστικής εφημερίδας της Νέας Υόρκης Socialist Appeal, δήλωνε:

Michael Sayers και Albert A. Kahn-Η επιτροπή Dies

Ο Martin Dies
Τον Αύγουστο ου 1938, αμέσως πριν την υπογραφή της συμφωνίας του Μονάχου, δημιουργήθηκε μια ειδική Επιτροπή του Κογκρέσου για τη διερεύνηση αντι-αμερικανικών δραστηριοτήτων στις ΗΠΑ. Ο Πρόεδρος αυτής της επιτροπή ήταν ο εκπρόσωπος του Κογκρέσου Martin Dies του Τέξας.

Όταν δημιουργήθηκε η επιτροπή Dies, θεωρήθηκε πως στόχος της ήταν η πάλη ενάντια στις συνωμοσίες του Άξονα στις ΗΠΑ.

"Οι άνθρωποι να 'ναι καλά, τα πράματα ας χαλάνε..."

Shejaiya, Γάζα, σήμερα
Έχω ένα σύντροφο, οικοδόμο το επάγγελμα, παλιότερα επιπλοποιό, κι άλλες πολλές δουλειές, μένει στα φτωχότερα προσφυγικά της Κύπρου. Ίντερνετ δεν έχει, κι αν είχε δεν θα γραφε -- μόνο που κάθε Κυριακή αγοράζει έναν έξτρα Ριζοσπάστη και τον πάει να διαβάζει όποιος θέλει στο καφενείο του χωριού. Αλλά μιλάμε από κοντά, όποτε μπορούμε να βρεθούμε, με τις ώρες. Τις προάλλες, στην αυλή του σπιτιού του, μου λέει:

- Κακώς πολύς κόσμος θεωρεί τα μηχανήματα και τα εργαλεία απλώς νεκρά πράγματα. Λένε, όταν τρακάρει κάποιος το αυτοκίνητο, "οι άνθρωποι να 'ναι καλά, τα πράματα ας χαλάνε." Αλλά αν απ' αυτό το αυτοκίνητο βγάζεις το ψωμί σου, τότε δεν χάλασε το αυτοκίνητο απλά, παύεις εσύ να μπορείς να ζήσεις. Για τον εργάτη, δεν υπάρχει διαφορά ανάμεσα στο εργαλείο ή το μηχάνημα και το σώμα, είναι και τα δύο μέσα παραγωγής, μέσα συντήρησης της ζωής του και της ζωής της οικογένειάς του.

Τηλεγραφήματα J.B. Matthews (HUAC)-Leon Trotsky, 12/10/1939


Παρασκευή, 25 Ιουλίου 2014

Leon Trotsky-Γιατί συμφώνησα να εμφανιστώ ενώπιον της επιτροπής Dies (απόσπασμα)

Leon Trotsky
Εφημερίδα Socialist Appeal, Νέα Υόρκη, 30 Δεκεμβρίου 1939
Μετάφραση: Lenin Reloaded


Γιατί συμφώνησα να εμφανιστώ ενώπιον της επιτροπής Dies; Προφανώς, όχι για να διευκολύνω τους πολιτικούς στόχους του κυρίου Dies, ιδιαίτερα την ψήφιση ομοσπονδιακών νόμων ενάντια στο ένα ή στο άλλο εξτρεμιστικό "κόμμα." Καθώς είμαι ασυμφιλίωτος εχθρός όχι μόνον του φασισμού αλλά και της σημερινής Κομμουνιστικής Διεθνούς είμαι ταυτόχρονα αποφασιστικά ενάντιος στην καταστολή και των δύο.

Οι κίνδυνοι μπροστά μας: διδάγματα από το παρελθόν

Στις 24 Σεπτέμβρη του 1938, και καθώς οι Ναζί κινούνταν προς την Τσεχοσλοβακία, το βασικό άρθρο της τροτσκιστικής εφημερίδας της Νέας Υόρκης Socialist Appeal, δήλωνε: 
Η Τσεχοσλοβακία είναι ένα απ' τα πιο τερατώδη εθνικά εκτρώματα που δημιούργησε ο τοκετός του διαβόητου συνεδρίου των Βερσαλιών...Η δημοκρατία της Τσεχοσλοβακίας δεν ήταν ποτέ τίποτε άλλο από ένας σαρακοφαγωμένος μανδύας της αναπτυγμένης καπιταλιστικής εκμετάλλευσης...Η οπτική αυτή έχει ως αναγκαία συνεπαγωγή την πιο αμετακίνητη επαναστατική αντίθεση στο τσεχοσλοβακικό αστικό κράτος, κάτω από οποιεσδήποτε συνθήκες.

Έξι τακτικές συνέπειες από την σύντομη παρατήρηση για τον ιμπεριαλισμό

1. Ποτέ δεν πρέπει να υποτιμάς ή να αδιαφορείς για τις δυνατότητες, ακόμα και στην πιο επιθετική ιμπεριαλιστικά χώρα, να αποσταθεροποιηθεί η εξουσία της αστικής τάξης από μέσα. 

2. Ποτέ δεν πρέπει να ξεχνάς ότι τίποτε δεν εξυπηρετεί την παγκόσμια ειρήνη και ευημερία των λαών όσο η αποσταθεροποίηση των πιο επιθετικών ιμπεριαλιστικά αστικών τάξεων από τους δικούς τους πληθυσμούς.

3. Ποτέ δεν πρέπει να ξεχνάς ότι η διεθνής διάχυση της κομμουνιστικής ιδεολογίας, της ιδεολογίας της χειραφέτησης της εργατικής τάξης από τα δεινά της εκμετάλλευσης και του πολέμου, είναι όπλο ενάντια και στις επιθετικότερες ιμπεριαλιστικά αστικές τάξεις του πλανήτη. Μην τους κάνεις τη ζωή ευκολότερη εγκαταλείποντας εκ των προτέρων την προσπάθεια να βρεις το δρόμο στην εργατική τους τάξη ως μάταιη. Ενθάρρυνε παντού την ανάπτυξη Κομμουνιστικών Κομμάτων που είναι σε θέση να χτυπήσουν την αστική συναίνεση σε τέτοιες χώρες, στήριξέ τα με ό,τι μέσο έχεις διαθέσιμο.

Σύντομη παρατήρηση για τον ιμπεριαλισμό

Στις διάφορες προσπάθειες είτε να υποβαθμιστεί το νόημα και η αξία της αναλυτικής έννοιας του ιμπεριαλισμού είτε να στρεβλωθεί το περιεχόμενό της, εξέχουσα θέση έχει η ταύτιση, στη μία ή την άλλη κατεύθυνση, του ιμπεριαλισμού με χώρες, ώστε είτε να αναδειχθεί ο "δογματικός παραλογισμός" της έννοιας, είτε να μετασχηματιστεί η έννοια σε αστικο-πατριωτικό εργαλείο.

R.P. Dutt-Η διαλεκτική του φασισμού και της επανάστασης

Από το Φασισμός και κοινωνική επανάσταση, εκδ. Σύγχρονη Εποχή.

Η νίκη του φασισμού στην Κεντρική Ευρώπη, καθώς και η εξέλιξη των φασιστικών τάσεων στη Δυτική Ευρώπη και την Αμερική, το έτος 1933-34, συμβολίζει το υψηλότερο σημείο στην πορεία της αντεπανάστασης, από την εποχή του πολέμου. Ωστόσο, αυτή η νίκη της αντεπανάστασης δε συμβολίζει την αυξανόμενη ισχύ του καπιταλισμού. Αντιθέτως, αποτελεί άμεσο αποτέλεσμα της ακραίας επιδείνωσης της παγκόσμιας κρίσης και της αστάθειας του καπιταλισμού [...] δηλαδή, απορρέει από την ίδια την πορεία όλων εκείνων των δυνάμεων που μπορούν τελικά να συντελέσουν στη νίκη της προλεταριακής επανάστασης, από τη στιγμή που μόνο εκείνη μπορεί να λύσει τις εν λόγω αντιθέσεις, τις οποίες ο φασισμός μπορεί μόνο να επιδεινώσει.

Το Mao.gr και η ενάρετη δολιοφθορά στα αντι-ιμπεριαλιστικά ανακλαστικά

Το κείμενο που ακολουθεί δημοσιεύτηκε αρχικά στο αυτοποκαλούμενο "κομμουνιστικό" Kommon και αναδημοσιεύτηκε στο προσκείμενο στην ΑΝΤΑΡΣΥΑ mao.gr. Με δεδομένο ότι δεν πρόκειται πλέον για "συνήθεις υπόπτους" τύπου Indymedia, θεωρώ ιδιαίτερα σημαντική την εμφάνιση τέτοιας "γραμμής" στον συγκεκριμένο χώρο, όπου για το Παλαιστινιακό τουλάχιστον φαίνεται να υπάρχουν ακόμα κάποιες, συναισθηματικές έστω, αντι-ιμπεριαλιστικές αντιστάσεις. Οι υπογραμμίσεις και τα έντονα στοιχεία έχουν ως στόχο να "ανασυνθέσουν" το πραγματικό νοηματικό νήμα που κρύβεται πίσω απ' το προσχηματικό θολοκουλτουρέ επικάλυμμα, που αναλαμβάνει το ρόλο "ενάρετου" καμουφλάζ.
LR
---
Ο πόλεμος των εντυπώσεων και οι διαφημιστές της φρίκης
24 Ιουλίου 2014
του Νικήτα Γεράνη από το Kommon

Πλαστή η συνέντευξη με τον Αλεξάντερ Κοντακόφσκι σύμφωνα με ρωσικά ΜΜΕ

Στις 23 του Ιούλη, η αστική ελληνική εφημερίδα "Βήμα" δημοσίευσε άρθρο με τον τίτλο "Οι φιλορώσοι κατείχαν πυραύλους Buk παραδέχεται ηγέτης των αυτονομιστών" με θέμα "αποκαλύψεις" του ηγέτη των ρωσόφωνων στο Ντόνετσκ Αλεξάντερ Κοντακόφσκι σε συνέντευξή του στο Reuters. Γράφει λοιπόν σχετικά το έντυπο του ΔΟΛ:
Σε αποκλειστική συνέντευξη που παραχώρησε στο πρακτορείο Reuters, ένας από τους ηγέτες των αυτονομιστών του Ντονέτσκ παραδέχτηκε για πρώτη φορά ότι οι φιλορώσοι σε γειτονική περιοχή είχαν στην κατοχή τους ρωσικούς αντιαεροπορικούς Buk, οι οποίοι πιστεύεται ότι κατέρριψαν την πτήση MH17.

«Γνωρίζω ότι μια συστοιχία Βuk ήρθε από το Λουχάνσκ» είπε ο Αλεξάντερ Κοντακόβσκι, διοικητής του τάγματος του Βοστόκ στην αυτοαποκαλούμενη «Λαϊκή Δημοκρατία του Ντονέτσκ».

«Πιθανότατα την έστειλαν πίσω για να εξαφανίσουν τις αποδείξεις της ύπαρξής της» πρόσθεσε, αναφερόμενος στη Ρωσία.

Βαρύτατοι υβριστικοί χαρακτηρισμοί ενάντια στο ΚΚΕ σε άρθρο του Θ. Καρτερού στην "Αυγή" (και η απάντηση)

Άλλοθι είσαι, ηλίθιε!
Καρτερός Θανάσης|24.07.2014

Τι είναι η δημοκρατία που εγκαθιδρύθηκε τον Ιούλη του '74; Μια άλλη μορφή της δικτατορίας των μονοπωλίων. Και τα γεγονότα επιβεβαιώνουν πόσο υποκριτική είναι η αντιπαράθεση ανάμεσα στα κυβερνητικά κόμματα Ν.Δ.-ΠΑΣΟΚ, που υπερασπίζονται τον τυπικό χαρακτήρα της κοινοβουλευτικής δημοκρατίας και σε άλλα κόμματα της αντιπολίτευσης, όπως ο ΣΥΡΙΖΑ, που κάνουν το ίδιο, ισχυριζόμενα ότι η κυβερνητική πολιτική αποτελεί εκτροπή από αυτή τη δημοκρατία.

Ανακοίνωση για τη δολοφονία του Vyacheslav Kovshun

Ουκρανία: Ο Vyacheslav Kovshun (KPU) δολοφονήθηκε από τη φασιστική χούντα

Ο Vyacheslav Kovshun, Γραμματέας της οργάνωσης του Κομμουνιστικού Κόμματος στην πόλη Glinka (Ντόνετσκ) δολοφονήθηκε σε σημείο συνοριακού ελέγχου (check point) της Ουκρανικής Εθνοφρουράς. Βασανίστηκε και εκτελέστηκε κοντά στο υπό κατοχή χωριό του Ντονμπάς.

Τη νύχτα της 22ης Ιουλίου, έπεσε σε ενέδρα της Εθνοφρουράς. Το ακρωτηριασμένο σώμα του βρέθηκε σήμερα το πρωί, με πολλαπλά τραύματα από όπλο και εκχυμώσεις στα πόδια και το στήθος. Κείτονταν σε μια λίμνη αίματος. Ως μέλος του Κομμουνιστικού Κόμματος, ο Vyacheslav Mikhailovich Kovshun  είχε επανειλημμένα απειληθεί στη διεύθυνση κατοικίας του, αλλά κανείς δεν πίστευε ότι θα δολοφονούνταν για τις πεποιθήσεις του.

Με την βοήθεια και της πατρίδος μας, πατάχθηκε το κομμουνιστικόν τέρας εις την Ουκρανίαν!

Από τη χθεσινή επίθεση στον Σιμονένκο μέσα στο ουκρανικό κοινοβούλιο
Ανακοινώθηκε η διάλυση της ΚΟ του ΚΚ Ουκρανίας
Προς βουλευτικές εκλογές η Ουκρανία - Παραιτήθηκε ο πρωθυπουργός του Κιέβου Γιάτσενιουκ

Την ώρα που η πρεσβεία της Ουκρανίας στην Αθήνα βρισκόταν σε αγωνιστικό κλοιό διαδηλωτών ύστερα από κάλεσμα του ΚΚΕ και της ΚΝΕ, στο Κίεβο ο πρόεδρος του κοινοβουλίου της Ουκρανίας Ολεξάντρ Τουρτσίνοφ ανακοίνωσε σήμερα -όπως αναμενόταν- τη διάλυση της Κοινοβουλευτικής Ομάδας του Κομμουνιστικού Κόμματος Ουκρανίας. «Είναι μια ιστορική στιγμή. Ελπίζω ότι δεν θα υπάρξει ποτέ ξανά ένα κομμουνιστικό κόμμα στο ουκρανικό κοινοβούλιο», δήλωσε ο Τουρτσίνοφ.

Πέμπτη, 24 Ιουλίου 2014

Ας όψεται η κακούργα η εξάρτηση, ρε!

Βρέθηκε επιτέλους η χρυσή τομή μας με τους θεωρητικούς της "εξάρτησης". Κατά πώς φαίνεται, πράγματι οι αστικές τάξεις σε χώρες όπως η Κύπρος, με πολύ μικρό πληθυσμό και αντίστοιχα μικρό ΑΕΠ, είναι "εξαρτημένες". Το πρόβλημα είναι ότι αυτή η "εξάρτηση" είναι κοινή σε όλες τις αστικές τάξεις του κόσμου, γιατί δεν είναι άλλη απ' την εξάρτηση ... απ' την προσδοκία του κέρδους για τα μονοπώλια. Η άτιμη αυτή εξάρτηση απ' την προσδοκία του κέρδους έσπρωξε κάποια τμήματα της αστικής τάξης σε ορισμένες χώρες να δανείσουν τα συσσωρευμένα τους κεφάλαια με μεγαλύτερο επιτόκιο από ό,τι ανέμεναν ποσοστό κέρδους από άμεσες επενδύσεις στην κορεσμένη βιομηχανία, η ίδια εξάρτηση απ' την προσδοκία του κέρδους έσπρωξε άλλα σε άλλες χώρες να φεσωθούν στην καμπούρα μας για να αναπτύξουν τους δικούς τους μηχανισμούς εκμετάλλευσης της "δικής τους" εργατικής δύναμης (την δική τους "εθνική οικονομία", επί το ευγενικότερον), και η ίδια εξάρτηση απ' την προσδοκία του κέρδους των ενεργειακών μονοπωλίων σπρώχνει και τα δύο να συνεργαστούν, έστω και στα πολιτικά θεμέλια ασήμαντων λεπτομερειών όπως το φασιστικό πραξικόπημα, η σφαγή στην Ουκρανία και η απαγόρευση του εκεί ΚΚ, ώστε να πάρουν αμφότερα το κατιτί τους απ' το κοινωφελές αυτό ξαναμοίρασμα των ενεργειακών πόρων και υποδομών σε βάρος της Ρωσίας (Τάταροι, ε Τάταροι!). Ουδείς γνωρίζει, με άλλα λόγια, ότι οι άτυχαι αυταί μύγες που ονομάζονται Ελλάδα και Κύπρος συμμετέχουν ενεργώς και λυσσαλέως δίπλα στα ευμεγεθέστερα όρνια στα άγρια δαγκώματα στη "Ρωσική αρκούδα": ουδείς είδε το ψήφισμα του ευρωκοινοβουλίου με τζίφρες ΝουΔουΠΑΣΟΚΠοταμιού, το οποίο την απειλεί ευθέως με κάθε είδους κυρώσεις ως ουσιαστικά μοναδική υπεύθυνη και ως δύναμη κατοχής ενώ χειροκροτά κάθε επίθεση εναντίον της απ' τη χούντα του Κιέβου· ουδείς, συνεπώς, που δεν θα εκπλαγεί σφοδρώς και δεν θα εξεγερθεί ηθικώς αν κάποια στιγμή μας δώσει μια η αρκούδα και πάμε όλοι μαζί να δούμε τα ραδίκια ανάποδα, εξαρτημένοι τε και εξαρτημένοι των εξαρτημένωνε, ήτοι πατριώται αστοί και σφαλιαροεισπράχτορες ηλίθιοι εις διπλούν. 

Δηλώσεις του ΓΓ της ΚΕ του ΚΚΕ για την Ουκρανία από τη σημερινή παράσταση διαμαρτυρίας στην Ουκρανική Πρεσβεία

Σήμερα χρειάζεται η μέγιστη δυνατή απομόνωση της αντιδραστικής, ναζιστικής κυβέρνησης της Ουκρανίας, η οποία αναρριχήθηκε στην εξουσία με πραξικοπηματικό τρόπο και με την υποστήριξη των ΗΠΑ και της ΕΕ. Ματοκυλάει τον ουκρανικό λαό και περιορίζει τα δημοκρατικά, συνδικαλιστικά, εργασιακά και πολιτικά δικαιώματα των εργαζομένων, συνολικά του λαού της Ουκρανίας. Απαγορεύει το Κομμουνιστικό Κόμμα, προβαίνει σε μια σειρά μέτρα όπως συλλήψεις, μέτρα καταστολής. Το ΚΚΕ με τη σημερινή διαμαρτυρία έξω από την ουκρανική πρεσβεία, εδώ στην Αθήνα, θέλει να εκφράσει την μέγιστη αλληλεγγύη προς το λαό της Ουκρανίας, προς τους κομμουνιστές της Ουκρανίας. Κάτω τα χέρια από τους κομμουνιστές. Είμαστε αλληλέγγυοι μαζί τους, θα κινητοποιούμαστε κάθε μέρα μέχρι να αρθεί η απαγόρευση και η διάλυση της Κοινοβουλευτικής Ομάδας του ΚΚ Ουκρανίας.

Υπάρχει κατασκευασμένη προπαγάνδα;

Το βυθισμένο στην Αβάνα "Maine", η αφορμή του Αμερικανο-Ισπανικού πολέμου του 1898
«Οι ΗΠΑ έχουν σταθερά μια αδιαμφισβήτητη υπεροχή στον επικοινωνιακό χειρισμό θεμάτων που ευαισθητοποιούν την κοινή γνώμη και διευκολύνουν τις επιδιώξεις τους στην εξωτερική πολιτική και στη χρήση στρατιωτικής δύναμης. Η διαπίστωση αυτή αφορά υπαρκτές, εικαζόμενες ή και κατασκευασμένες ευθύνες της άλλης πλευράς, με την τραγωδία της πτήσης ΜΗ 17 να ανήκει από ό,τι φαίνεται στην πρώτη κατηγορία.

Οταν η κοινή γνώμη διστάζει και οι σύμμαχοι αμφιταλαντεύονται, χρειάζεται ένα γεγονός που στην αμερικανική πολιτική ορολογία αποκαλείται "Game Changer", σε ελεύθερη απόδοση Καταλύτης Αλλαγής του Παιχνιδιού.

Γ. Σταμάτης-Για τη μορφή και τον χαρακτήρα της παραγωγής στις κοινωνίες του υπαρκτού σοσιαλισμού

    "Εσύ δεν είσαι ακόμα μέλος του συνεταιρισμού· εγγράψου άμεσα!", ΕΣΣΔ, 1927 
Από το Γ. Σταμάτης, Σχέδιο και αγορά στις σοσιαλιστικές οικονομίες.

Ο χαρακτήρας των ιδιωτικών, των συνεταιριστικών και των κρατικών παραγωγών

Στις σύγχρονες μετακαπιταλιστικές μεταβατικές κοινωνίες [ενν. τις κοινωνίες του "υπαρκτού σοσιαλισμού"] το συνολικό κοινωνικό προϊόν παράγεται από σχετικά αυτόνομους, τόσο αμοιβαία όσο και από τους άμεσους παραγωγούς (=εργάτες) ανεξάρτητους παραγωγούς (=επιχειρήσεις) υπό συνθήκες κοινωνικού καταμερισμού της εργασίας.

Βάσει των σχέσεων, τις οποίες αναπτύσσουν αναφορικά με τους αντικειμενικούς και υποκειμενικούς όρους καθώς και τα αποτελέσματα της παραγωγής τους μεταξύ τους, με τους άμεσους παραγωγούς και με το κράτος, οι παραγωγοί αυτοί διακρίνονται σε ιδιωτικούς, συνεταιριστικούς και κρατικούς παραγωγούς. 

Γ. Σταμάτης-Για τον Μαρξ και τον "συνεταιρισμό ελεύθερων παραγωγών"

Από το Σχέδιο και αγορά στις σοσιαλιστικές οικονομίες, εκδ. Κριτική, 1988.

Πολλοί, για να υπογραμμίσουν την αναγκαιότητα μιας άμεσης "κατάργησης" των εμπορευματικών σχέσεων στις σύγχρονες μετακαπιταλιστικές μεταβατικές κοινωνίες*, παραπέμπουν στην απουσία κάθε είδους εμπορευματικών σχέσεων στη σοσιαλιστική κοινωνία, όπως την έχει περιγράψει ο Μαρξ.

Ο Μαρξ όμως δεν μας άφησε ούτε μια ανάλυση της μετακαπιταλιστικής μεταβατικής κοινωνίας ούτε μια ανάλυση της σοσιαλιστικής κοινωνίας. Αυτές οι αναλύσεις --δικαίως-- δεν ανήκαν ποτέ στο επιστημονικό πρόγραμμα του Μαρξ, διότι και οι δύο ήσαν τότε, όπως και σήμερα η προσπάθεια μιας ανάλυσης της σοσιαλιστικής κοινωνίας, καθαρά εικοτολογικές. Η ανάλυσή του είναι μια (γενική) ανάλυση αυτού του τρόπου παραγωγής.

Andrei Platonov-Ευτυχισμένη Μόσχα, αρχή δευτέρου κεφαλαίου

Στο κέντρο της πρωτεύουσας, στον έβδομο όροφο*, ζούσε ένας τριαντάχρονος άνδρας, ο Βίκτορ Βασίλιεβιτς Μπόζκο. Ζούσε σ' ένα μικρό δωμάτιο με ένα και μόνο παράθυρο. Ο θόρυβος του νέου κόσμου έφτανε στον ψηλό του τόπο κατοικίας σαν συμφωνική σύνθεση -- το ψεύδος των ταπεινού χαρακτήρα και εσφαλμένων ήχων εξαλειφόταν πριν μπορέσει να υψωθεί ψηλότερα απ' τον τέταρτο όροφο. Τα έπιπλα στο δωμάτιο ήταν φτωχά και λιτά -- όχι εξαιτίας της φτώχειας, αλλά εξαιτίας του ονειροπόλου χαρακτήρα του. Υπήρχε ένα σιδερένιο κρεβάτι, σαν αυτά σε θαλάμους για επιδημίες, με μια βρώμικη κουβέρτα που την διαπότιζε εντελώς η ανθρωπιά. Ένα γυμνό τραπέζι, κατάλληλο για μεγάλη συγκέντρωση· μια μαζικά παραγόμενη καρέκλα που είχε περιμαζευτεί από ποιος ξέρει πού· αυτοσχέδια ράφια στον τοίχο, με τα καλύτερα βιβλία του σοσιαλισμού και του δέκατου ένατου αιώνα, και τρία πορτραίτα πάνω απ' το τραπέζι: ο Λένιν, ο Στάλιν και ο Δρ. Ζαμένχοφ, ο επινοητής της διεθνούς γλώσσας Εσπεράντο. Κάτω απ' αυτά τα πορτραίτα, σε τέσσερις σειρές, κρεμόντουσαν μικρές φωτογραφίες άγνωστων ανθρώπων· δεν υπήρχαν μόνο λευκά πρόσωπα, αλλά και νέγροι, Κινέζοι, και κάτοικοι κάθε χώρας.

Η μαύρη ήπειρος ΙΙ: Η ψηφοφορία για την προστασία των ανθρωπίνων δικαιωμάτων στην Παλαιστίνη, ΗΕ


Andrei Platonov-Ανθολόγιο

Γνωρίζω πως είμαι ένας απ' τους πιο ασήμαντους των ανθρώπων. Αναμφίβολα το πρόσεξες, αλλά γνωρίζω και κάτι ακόμα: όσο πιο ασήμαντο είναι ένα πλάσμα, τόσο πιο ευτυχισμένο είναι που ζει, γιατί δικαιούται τη ζωή τόσο πιο λίγο. Για σένα, το να είσαι άνθρωπος είναι απλώς μια συνήθεια. Για μένα, είναι χαρά και γιορτή.
Αντρέι Πλατόνοφ
Chevengur (1928)

Τετάρτη, 23 Ιουλίου 2014

Εξαιρετικά σύντομη θεμελίωση της θέσης ότι ο Μαρξισμός δεν έχει εγγενή προοπτικά όρια

Μέσα στην ταξική κοινωνία, ο Μαρξισμός είναι μια επαναστατική διαλεκτική σκέψης και συλλογικής πράξης με σαφέστατες αρχές και όρια. Η αποσαφήνισή τους και η προάσπισή τους αποτελεί την βασική διάσταση της διαπάλης με τον οπορτουνισμό, διαχρονικά και σε όλες του τις μορφές.

Ο επαναστατικός όμως απώτατος στόχος του Μαρξισμού είναι, ως γνωστόν, η κατάργηση των τάξεων μέσω της κατάργησης της εκμετάλλευσης. Το τέλος του, με την έννοια του σκοπού του, είναι η αταξική κοινωνία.

Αλλά η αταξική κοινωνία είναι επίσης το τέλος του Μαρξισμού και με την δεύτερη έννοια, καθώς το νόημα και η σημασία όλων των τμημάτων του που αφορούν την ταξική εκμετάλλευση και την ταξική πάλη θα έπαυε να έχει προτεραιότητα για μια κοινωνία χωρίς τάξεις (αν και κανείς δεν μπορεί να γνωρίζει σε ποιον βαθμό θα αναδυόταν τότε στην επιφάνεια άλλες και ακόμα εντελώς ανεξερεύνητες διαστάσεις της σκέψης του Μαρξ).

Πυξίδα στη φαντασμαγορία

Ο σιωνισμός δεν είναι το αντίθετο του αντισημιτισμού. Είναι αλληλοτροφοδοτούμενες δυνάμεις, παράγωγα του ίδιου αστικού εθνικισμού. Και επειδή η αστική τάξη αρχές άλλες από την αναζήτηση του κέρδους και την εξυπηρέτηση του ατομικού οικονομικού συμφέροντος δεν έχει, μόνο οι αφελείς εκπλήσσονται από τις νέες και παλιότερες συγκλίσεις των ιδεολογικών αρχών τους.

Ο εθνικισμός δεν είναι το αντίθετο του κοσμοπολιτισμού. Συμπληρώνουν ο ένας τον άλλο, εκφράζοντας απ' τη μία τις συνέπειες της αστικής πολιτικής και κοινωνικής κυριαρχίας στην εργατική τάξη κάθε έθνους, και από την άλλη την αναπόφευκτα διεθνή διάσταση της οικονομικής ισχύος στην οποία βασίζεται αυτή η κυριαρχία.

V.I. Lenin-Συγκεντροποίηση και αυτονομία (1913)

V.I. Lenin
ΣΥΓΚΕΝΤΡΟΠΟΙΗΣΗ ΚΑΙ ΑΥΤΟΝΟΜΙΑ

Ο κ. Λίμπμαν γράφει στις αντιρρήσεις του:

«Πάρτε στη χώρα μας τη Λιθουανία, την περιοχή της Βαλτικής, την Πολωνία, τη Βολινία, τη νότια Ρωσία κλπ. Θα βρείτε παντού ανάμικτο τον πληθυσμό. Δεν υπάρχει ούτε μια πόλη χωρίς μεγάλη εθνική μειονότητα. Όσο πλατιά κι αν εφαρμοστεί η αποκέντρωση, θα βρεθούν παντού στις διάφορες περιοχές (κυρίως στις κοινότητες των πόλεων) διάφορες εθνότητες που κατοικούν μαζί, και ο δημοκρατισμός είναι ακριβώς εκείνος που παραδίνει την εθνική μειονότητα στα χέρια της εθνικής πλειονότητας. Όμως, όπως είναι γνωστό, ο Β. Ι. τηρεί εχθρική στάση απέναντι σε μια τέτοια ομοσπονδιακή κρατική συγκρότηση και απέναντι στην απεριόριστη αποκέντρωση που υπάρχει στην Ομοσπονδία της Ελβετίας. Και γεννιέται το ερώτημα: γιατί ο Β. Ι. έφερε σαν παράδειγμα την Ελβετία»;

Karl Marx-Κριτική του προγράμματος της Γκότα: Παρατηρήσεις στο Πρόγραμμα του Γερμανικού Εργατικού Κόμματος II-III

ΙΙ. 

Ξεκινώντας απ' αυτές τις αρχές, το Γερμανικό Εργατικό Κόμμα επιδιώκει με όλα τα νόμιμα μέσα να πετύχει το ελεύθερο κράτος -και- τη σοσιαλιστική κοινωνία, την κατάργηση του μισθωτού συστήματος με το σιδερένιο νόμο του μισθού -και- της εκμετάλλευσης σ΄ολες τις μορφές, την εξάλειψη κάθε κοινωνικής και πολιτικής ανισότητας.” 

Στο “ελεύθερο” κράτος θα ξαναγυρίσω αργότερα. 

Τρίτη, 22 Ιουλίου 2014

Αλ. Παπαρήγα-Η γνώση εφόδιο για τον αγώνα και τη ζωή (2007)

Aleksandr Rodchenko, Μοντέλο για αναγνωστήριο εργατικού ομίλου, Διεθνής Έκθεση 1925, Παρίσι

ΑΛΕΚΑ ΠΑΠΑΡΗΓΑ
Η γνώση εφόδιο για τον αγώνα και τη ζωή
Η ομιλία της ΓΓ της ΚΕ του ΚΚΕ, σε εκδήλωση του ΚΣ της ΚΝΕ, χτες, στον Περισσό

«"Θα κάνατε τεράστιο λάθος να δοκιμάζατε να βγάλετε συμπέρασμα ότι μπορεί να γίνει κανείς κομμουνιστής, χωρίς να αφομοιώσει ό,τι έχει συσσωρεύσει η γνώση του ανθρώπου".

"Θα ήταν λάθος να νομίζετε ότι είναι αρκετό να αφομοιώσετε τα κομματικά συνθήματα, τα συμπεράσματα της κομμουνιστικής επιστήμης και δε χρειάζεται να αφομοιώσετε το σύνολο των γνώσεων, που επακόλουθό του είναι ο ίδιος ο κομμουνισμός".

Για την παραπομπή σε δίκη τριών μελών της ΚΝΕ και της διεύθυνσης του "Ριζοσπάστη"

Αφίσες και κουπόνια ενίσχυσης του ΕΛΑΣ που τυπώθηκαν με την θρυλική "Βικτώρια", που τύπωνε και τον παράνομο Ριζοσπάστη
Αποφάσεις φοιτητικών συλλόγων ενάντια στη δίωξη των μελών της ΚΝΕ και του Ριζοσπάστη

Με αφορμή την παραπομπή σε δίκη τριών μελών της ΚΝΕ καθώς και της διεύθυνσης του «Ριζοσπάστη» την Πέμπτη 24 Ιούλη, σε αποφάσεις που πήραν οι Φοιτητικοί Σύλλογοι Μαθηματικού, Φυσικού, Γεωλογικού, Βιολογικού και Φαρμακευτικής αναφέρουν:

«Με απαράδεκτη προθυμία η Εισαγγελία του Πρωτοδικείου Αθήνας στρέφεται για μια ακόμη φορά κατά νεολαίων κομμουνιστών, μελών της ΚΝΕ. Στη συγκεκριμένη περίπτωση, έσπευσε να ασκήσει ποινικές διώξεις κατά τριών μελών της ΚΝΕ, υιοθετώντας και υπερθεματίζοντας την αναληθή μήνυση γονέα για δήθεν "συκοφαντική δυσφήμιση", όταν τον Σεπτέμβρη του 2013, οι τρεις κομμουνιστές διέδιδαν τις θέσεις της Οργάνωσης για τα ζητήματα της Παιδείας έξω από το 7ο Γυμνάσιο Ιλίου. Τους παραπέμπει να δικαστούν στο ΣΤ' Πλημμελειοδικείο Αθήνας στις 24 Ιούλη, παρακάμπτοντας ακόμη και το γεγονός ότι η μία από τις κατηγορούμενες είναι ανήλικη.

Κάτω τα χέρια από τους Κομμουνιστές της Ουκρανίας!

ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΤΟΥ ΓΡΑΦΕΙΟΥ ΤΥΠΟΥ ΤΗΣ ΚΕ ΤΟΥ ΚΚΕ
ΚΚΕ: Κάτω τα χέρια από τους κομμουνιστές της Ουκρανίας

Σε ανακοίνωσή του για τα νέα κρούσματα αντικομμουνισμού στην Ουκρανία, το Γραφείο Τύπου της ΚΕ του ΚΚΕ σημειώνει:

"Το ΚΚΕ καταγγέλλει τη σημερινή απαράδεκτη απόφαση του ουκρανικού κοινοβουλίου να διαλύσει την κοινοβουλευτική ομάδα του Κομμουνιστικού Κόμματος Ουκρανίας, όπως και την έναρξη δίκης για την απαγόρευσή του.