Σάββατο, 6 Δεκεμβρίου 2014

Κοινωνιολογία του φέρι μποτ: Περί της λογικής του προληπτικού εκφασισμού απ' τα κάτω


Στο εσωτερικό του φέρι μποτ, που εκτελεί μια διαδρομή διάρκειας 1:45, όλοι οι καναπέδες (και οι καρέκλες, σε σετ δύο ανά άτομο, συν κανα δυο για τα μπαγκάζια χειρός) έχουν καταληφθεί από αποκαμωμένους ταξιδιώτες, που έχουν απλώσει τις ποδάρες τους ώστε να καταλάβουν τον μέγιστο δυνατό χώρο, και εμφανίζονται να κοιμούνται βαθιά, έχοντας περάσει τουλάχιστο στο πέμπτο όνειρο.

Αλλά μισό λεπτό, το πλοίο δεν έχει ακόμα ξεκινήσει, και δεν υπάρχουν επιβάτες από προηγούμενο ταξίδι. Από πού προέκυψαν όλοι αυτοί οι βαριά εξαντλημένοι ταξιδιώτες που δεν πρόλαβαν να μπουν στο καράβι κι έπεσαν σε λήθαργο; Και γιατί είναι βαριά εξαντλημένοι;

Από πουθενά. Είναι ταξιδιώτες σαν εμένα, που προσποιούνται τους ανθρώπους που έχουν έρθει με τα πόδια απ' την Κίνα, με στόχο να καταλάβουν όσο γίνεται περισσότερο χώρο και να μην αφήσουν άλλους να καταλάβουν κι αυτοί ένα κομμάτι. 


Πολύ ωραία. Αλλά γιατί το κάνουν αυτό;

Το κάνουν προληπτικά εξ αρχής για να μην χρειαστεί να το κάνουν αργότερα. Για να μη χρειαστεί να κάνουν καυγά για να μονοπωλήσουν το χώρο, κάνουν τις ωραίες κοιμωμένες από πριν, ώστε να ντραπείς εσύ να τους "ξυπνήσεις" για να τους πεις "μπορώ να έχω και εγώ καμιά δεκαριά εκατοστά;"

Ναι, αλλά γιατί το κάνουν αυτό;

Για να μην ξεβολευτούν αργότερα στο ταξίδι.

Ναι, αλλά το ταξίδι είναι πολύ σύντομο, και ακόμα και συ, που δεν βρίσκεις χώρο να καθίσεις πουθενά, δεν ταλαιπωρείσαι ουσιαστικά. Δόξα να χει, έχει και κατάστρωμα, με φρέσκο αεράκι (είναι και καλοκαίρι, πανάθεμά τους!). Οπότε, τι κέρδισαν με τη γαϊδουριά που δεν θα μπορούσαν να έχουν έτσι κι αλλιώς; 

Τίποτα. Αλλά η προσκόλληση στην ατομική ιδιοκτησία* δεν υπακούει ακριβώς στους κανόνες της λογικής. Και οι γιαλαντζί αποκαμωμένοι ταξιδιώτες είναι απλώς τα ψυχικά θύματα μιας μανίας της ατομικής ιδιοκτησίας που τους ωθεί πέρα από κάθε λογική, συμπεριλαμβανομένης της κυνικής λογικής.

Είναι διαφορετικό πράγμα ο προληπτικός εκφασισμός, ο διαγκωνισμός των μικροαστών για το ποιος θα εκφασιστεί πρώτος;

Είναι διαφορετικό πράγμα η λογική "μωρέ κάτσε να γίνω φασίστας εγώ από τώρα γιατί μπορεί να χρειαστεί να γίνω αργότερα, και τότε θα μου 'χουνε πάρει τη σειρά άλλοι;"

Είναι διαφορετικό πράγμα το θεμέλιο αυτής της παράλογης λογικής, η προσκόλληση στην ιδέα της ατομικής ιδιοκτησίας, ακόμα και όταν, ή ίσως ιδιαίτερα όταν, οι περιστάσεις, το πλαίσιο που λέμε, της έχουν αφαιρέσει κάθε πρακτικό νόημα;

---

* - "Μα ο καναπές για 1 ώρα και 45 δεν είναι "ατομική ιδιοκτησία"! Απλώς τον χρησιμοποιείς για ένα σύντομο χρονικό διάστημα! Σε άλλον ανήκει!"

- Ενώ το σπίτι που πληρώνεις στην τράπεζα για τριάντα χρόνια είναι "ατομική ιδιοκτησία". Αν καταφέρεις και το πληρώσεις τριπλάσιο απ' την τιμή αγοράς του και δεκαπλάσιο απ' την τιμή που έχει τώρα και δεν στο πάρουν πριν πεθάνεις, θα το πάρεις στον τάφο σου ας πούμε.

1 σχόλιο: