Σάββατο, 8 Νοεμβρίου 2014

Το μάθημα της πατάτας (εν αναμονή του δίκαιου μαθήματος της ντομάτας...)

Το μάθημα της πατάτας
Του Γιάννη Μηλιού

Η κρίση έδειξε πως η αυτενέργεια και η αλληλεγγύη των ανθρώπων μπορούν να κάνουν τις διαδικασίες της αγοράς περιττές. Σαν χρήσιμο πράγμα που ικανοποιεί διατροφικές ανάγκες, ένα τσουβάλι πατάτες Νευροκοπίου 20 κιλών στο Πάρκο Γουδή, ή στην είσοδο του Δημαρχείου Βύρωνα, ή στον παράδρομο της Εθνικής οδού Αθηνών – Λαμίας στη Νέα Κηφισιά δεν διαφέρει σε τίποτα από οκτώ συσκευασίες των δυόμισι κιλών πατάτας Νευροκοπίου σε ένα σούπερ μάρκετ στου Ζωγράφου, ή στον Βύρωνα ή στην Πολιτεία της Κηφισιάς.

Αντιθέτως, σαν εμπορεύματα, δηλαδή σαν κοινωνικά πράγματα, το τσουβάλι των είκοσι κιλών και οι συσκευασίες των δυόμισι κιλών διαφέρουν σημαντικά.


Το τσουβάλι των είκοσι κιλών είναι ένα απλό (μη καπιταλιστικό) εμπόρευμα, δηλαδή ένα εμπόρευμα που η πώλησή του, η μετατροπή του σε χρήμα, πέρα από το κόστος παραγωγής, εξασφαλίζει στον κάτοχό του, τον αγρότη-μικροπαραγωγό, απλώς ένα ατομικό εισόδημα διαβίωσης, κατά περίπτωση περισσότερο ή λιγότερο ικανοποιητικό. Κι αυτό διότι έχει παραχθεί και συσκευαστεί από μια οικογενειακή μικροεπιχειρηματική δραστηριότητα, στην οποία ο ιδιοκτήτης είναι και άμεσα εργαζόμενος.

Σε αντιδιαστολή, η συσκευασία των 2,5 κιλών αποτελεί καπιταλιστικό εμπόρευμα, δηλαδή ένα εμπόρευμα που η μετατροπή του σε χρήμα στοχεύει να εξασφαλίσει στον ιδιοκτήτη του όχι (απλώς) ένα ικανοποιητικό εισόδημα, αλλά το «κανονικό», δηλαδή το κοινωνικά μέσο ποσοστό κέρδους. Αν για παράδειγμα το μέσο ποσοστό κέρδους στην οικονομία είναι 12% επί του συνολικά χρησιμοποιούμενου κεφαλαίου και η επιχείρηση συσκευασίας και διανομής πατάτας είναι σχετικά μεγάλη, απασχολεί για παράδειγμα ένα κεφάλαιο 10 εκατ. ευρώ, το προσδοκώμενο μέσο κέρδος ετησίως θα είναι 1.200.000 ευρώ. Αν είναι μικρότερη, ας πούμε 4.000.000 ευρώ, το προσδοκώμενο μέσο κέρδος ετησίως θα είναι 480.000 ευρώ.

Η επιχείρηση συσκευασίας και διανομής πατάτας αγόραζε από τους αγρότες μικροεπιχειρηματίες-παραγωγούς το απλό εμπόρευμα (κάποιους τόνους πατάτας Νευροκοπίου) και το μετέτρεπε σε καπιταλιστικό εμπόρευμα χονδρικής (συσκευασίες που διατίθενται σε κάθε σούπερ μάρκετ της χώρας). Ο ιδιοκτήτης του σούπερ μάρκετ το μετέτρεπε περαιτέρω σε καπιταλιστικό εμπόρευμα λιανικής, καθώς οι δαπάνες σε υλικά και μισθούς για την αγορά, φύλαξη, πώληση κ.λπ. της πατάτας πρέπει να προσαυξηθούν και πάλι με το μέσο κέρδος. Το αποτέλεσμα ήταν βέβαια ότι ο καταναλωτής αγόραζε τις πατάτες στο σούπερ μάρκετ της γειτονιάς του, δηλαδή δεν χρειαζόταν να πάει στο Πάρκο Γουδή, ή στον παράδρομο της Εθνικής οδού Αθηνών – Λαμίας στη Νέα Κηφισιά. Παράλληλα, οι δύο καπιταλιστικές διαδικασίες παραγωγής που παρεμβάλλονταν ανάμεσα στον αγρότη και τον καταναλωτή συμπίεζαν το εισόδημα και των δύο: Χαμηλή τιμή αγοράς από τον αγρότη, ψηλή τιμή πώλησης στον καταναλωτή.

Αναφορικά με την πατάτα, η κρίση έδειξε πως η αυτενέργεια και αλληλεγγύη των ανθρώπων μπορούν να κάνουν τις διαδικασίες καπιταλιστικής παραγωγής περιττές. Θα μπορούσε άραγε στο επίπεδο της συνολικής κοινωνίας να μετασχηματιστεί η οικονομία με γνώμονα τις κοινωνικές ανάγκες, δηλαδή υπερβαίνοντας τους καταναγκασμούς του κεφαλαίου και του κέρδους;

Από το "κίνημα της πατάτας" στην "πατάτα" του ΚΚΕ
Αυγή, 6/3/2012

Το καθεστώς της ασύδοτης κερδοσκοπίας έφερε στην επιφάνεια το “κίνημα της πατάτας”, οι διαστάσεις του οποίου διευρύνονται καθημερινά με τη διάθεση κι άλλων αγροτικών προϊόντων χωρίς μεσολαβήσεις μεσαζόντων ή αλυσίδων τροφίμων. Το μήνυμα της πρωτοβουλίας - “πειράματος” σε μια κοινωνία που συνθλίβεται απο την πολιτική του Μνημονίου και της ακρίβειας είναι βαθιά πολιτικό, καθώς “διαβάζει” τους καιρούς και τολμά να ανοίξει πρωτόγνωρους δρόμους. Αντίθετη και πάλι είναι η άποψη του ΚΚΕ, το οποίο κατήγγειλε αρχικά την πρωτοβουλία, για να οδηγηθεί στη συνέχεια σε... άτακτη αναδίπλωση.

ΣΥΡΙΖΑ και ΣΥΝ για το "κίνημα της πατάτας": "Λαμπρό παράδειγμα αυτοοργάνωσης"
Αυγή, 6/3/2012

"Λαμπρό παράδειγμα αυτοοργάνωσης", που αναδεικνύει τις τεράστιες δυνατότητες των παραγωγών και των πολιτών για να παρακάμψουν τους κάθε λογής μεσάζοντες και κυκλώματα, χαρακτηρίζουν το αποκαλούμενο "κίνημα της πατάτας" ο ΣΥΡΙΖΑ και ο ΣΥΝ.

Σε ανακοίνωσή του ο ΣΥΡΙΖΑ σημειώνει πως "το αποκαλούμενο 'κίνημα της πατάτας' αποτελεί ένα κορυφαίο παράδειγμα αυτοοργάνωσης των παραγωγών απέναντι στις ασύδοτες πρακτικές των μεσαζόντων. Εντάσσεται σε μια σειρά κινημάτων αντίστασης των πολιτών και αυτοοργάνωσής τους, που αμφισβητεί έμπρακτα τις πολιτικές εξαθλίωσης των εργαζομένων". Ως τέτοιο, υπογραμμίζει, "η Αριστερά δεν μπορεί να το αντιμετωπίζει με επιφυλακτικότητα ή ακόμα και με εχθρότητα, στον βαθμό που το κίνημα αυτό, όπως και άλλα αντίστοιχα κινήματα, ενεργοποιεί τους πολίτες, και υπενθυμίζει σε όλα τα πληττόμενα στρώματα της κοινωνίας ότι η έξοδος από την κρίση προϋποθέτει την οργάνωσή τους, καθώς και την κλιμάκωση των αγώνων για την ανατροπή της μνημονιακής πολιτικής".

Ο ΣΥΝ τονίζει ότι "οι πρωτοβουλίες άμεσης διάθεσης αγροτικών προϊόντων από τους παραγωγούς στους καταναλωτές αναδεικνύουν με δραματικό τρόπο το διαχρονικό καθεστώς ασύδοτης κερδοσκοπίας των μεσαζόντων, των επιχειρήσεων τροφίμων και αλυσίδων super market και των καρτέλ, με την τεράστια ψαλίδα τιμών από το χωράφι και το στάβλο μέχρι το πιάτο του καταναλωτή". Επίσης αναφέρει πως "αναδεικνύουν τις εγκληματικές ευθύνες ΠΑΣΟΚ και Ν.Δ. για την αποσάθρωση των αγροτικών συνεταιρισμών, που σήμερα περισσότερο από ποτέ θα μπορούσαν να προστατέψουν τον μόχθο των αγροτών και να εξασφαλίσουν φθηνά τρόφιμα στους καταναλωτές". Ταυτόχρονα επισημαίνει πως "η εξασφάλιση της επιβίωσης παραγωγών και καταναλωτών απαιτεί συνολική ανατροπή των εφαρμοζόμενων πολιτικών".

ΔΗΜ.ΑΡ.: Έναυσμα δράσεων για την αυτοδιοίκηση

Σε ανακοίνωσή του ο Τομέας Αυτοδιοίκησης της ΔΗΜ.ΑΡ. για το "κίνημα της πατάτας" υποστηρίζει πως "μπορεί να αποτελέσει την αφορμή και το έναυσμα ανάληψης δράσεων από την αυτοδιοίκηση για την προστασία των παραγωγών, για τη μείωση της αδικαιολόγητα υψηλής τελικής τιμής των αγροτικών προϊόντων που φτάνουν στον καταναλωτή, για την αντιμετώπιση της αισχροκέρδειας των μεσαζόντων και για την προώθηση του 'δίκαιου εμπορίου'".

Επίσης αναφέρει πως "η Τοπική Αυτοδιοίκηση, κυρίως των μεγάλων αστικών κέντρων των νομών και των παλαιών επαρχιών οφείλει και μπορεί να αναλάβει πρωτοβουλίες ενίσχυσης αυτής της αντίληψης".

"Παίρνει φωτιά" το κίνημα της πατάτας
Αυγή, 6/3/2012

Το «κίνημα της πατάτας» ή αλλιώς η αδιαμεσολάβητη διάθεσή της, ξεκίνησε απο την Κατερίνη. Η πρωτεύουσα του Ν. Πιερίας δεν είχε κάποιο «κοκκαλάκι της νυχτερίδας», απλώς εκεί δρα επί χρόνια μια δραστήρια εθελοντική ομάδα που δεν ακολουθεί την... πεπατημένη, αφού όχι μόνο «διαβάζει» τα σημεία των καιρών αλλά και τολμά να ανοίξει νέους (υποδειγματικούς) δρόμους.

Το μήνυμα της πρωτοβουλίας, το έναυσμα της οποίας δόθηκε με τη διαμαρτυρία των πατατοπαραγωγών του Νευροκοπίου στη Θεσσαλονίκη, είναι πολυδιάστατο και εξόχως πολιτικό, γι' αυτό και αγκαλιάστηκε ήδη με θέρμη από το σύνολο της ελληνικής κοινωνίας. Mιας κοινωνίας που συνθλίβεται απο το βάρος της μνημονιακής κρίσης και αναζητά αγωνιωδώς δρόμους και τρόπους για να επιβιώσει. Η υποστήριξη των παραγωγών και των καταναλωτών δεν είναι κατά συνέπεια μόνο πράξη αλληλεγγύης απέναντί τους, είναι άμεση, έμπρακτη αντίδραση στη λαίλαπα που δέχεται το σύνολο της κοινωνίας. Είναι αλήθεια, προς το παρόν τουλάχιστον, ότι η πρωτοβουλία αυτή αποτελεί μικρή διαφυγή, τίποτε ωστόσο δεν αποκλείει να πάρει διαστάσεις πυρκαγιάς που θα πυρπολήσει συνειδήσεις. Υπ' αυτήν την έννοια το "κίνημα της πατάτας" ή αλλων προϊόντων που αναγγέλονται ότι θα ακολουθήσουν είναι σοβαρό. Η έκβασή του θα κριθεί από τη συνεχή και αποφασιστική στήριξή του. Όχι μόνο σε επίπεδο δηλώσεων ή ευχών, αλλά με την πλατιά συμμετοχή πολιτών που είναι διατεθειμένοι να το οργανώσουν και να το υλοποιήσουν σε κάθε γωνιά της χώρας και πρωτίστως στα αστικά της κέντρα, εκεί όπου το πρόβλημα της φτώχειας και της πείνας παίρνουν ήδη ανεξέλεγκτες διαστάσεις...

Από την Πιερία στην Αττική

Μετά την Κατερίνη, η οποία έδωσε τη δυνατότητα σε πάνω από 1.000 οικογένειες να προμηθευτούν 100 τόνους πατάτες, μόλις σε δύο εβδομάδες, και της Γεωπονικής Σχολής του Αριστοτέλειου Πανεπιστήμιου Θεσσαλονίκης, τη σκυτάλη παίρνουν οι δήμοι της Αττικής. Οι Δήμοι Παλλήνης, Γαλατσίου και Ελληνικού - Αργυρούπολης έκαναν την αρχή, παραμερίζοντας τους μεσάζοντες και την αισχροκέρδεια, με τους δήμους Κηφισιάς, Βύρωνα και Νέας Ιωνίας να ακολουθούν και να μπαίνουν και αυτοί στο «παιχνίδι».

Στο Δήμο Κηφισιάς θα βρεθούν το Σαββατοκύριακο 10 και 11 Μαρτίου οι πατατοπαραγωγοί του Νευροκοπίου, οι οποίοι από τις 08.00 το πρωί θα διαθέτουν τα προϊόντα τους απευθείας στους καταναλωτές, στον παράδρομο της Εθνικής Οδού Αθηνών - Λαμίας στη Νέα Κηφισιά και στις οδούς Κηφισού, Ερυμάνθου, Αγραύλης. «Ορθώνουμε το δικό μας τείχος αλληλεγγύης μέσα στην οικονομική κρίση, για τους καταναλωτές που το εισόδημά τους εξανεμίζεται», δήλωσε μεταξύ άλλων ο δήμαρχος Κηφισιάς Νίκος Γ. Χιωτάκης και συμπλήρωσε ότι η προσπάθεια θα επεκταθεί και σε άλλα προϊόντα.

Την Κυριακή θα διατεθούν πατάτες Νευροκοπίου και στον Δήμο Ελληνικού - Αργυρούπολης, σε συνεργασία με τον Βλαστό, συνεταιρισμό εναλλακτικού και αλληλέγγυου εμπορίου πολιτών, σε συσκευασίες των 10, 20 και 30 κιλών προς 30 λεπτά το κιλό. Από τις 10.00 το πρωί, στους χώρους όπου στεγάζεται ο Βλαστός στην οδό Τριπόλεως 19 στην Αργυρούπολη, απέναντι από την είσοδο του κολυμβητηρίου, οι πολίτες θα έχουν τη δυνατότητα να προμηθευτούν πατάτες, ενώ σύντομα θα ακολουθήσουν και άλλα προϊόντα.

Την πρωτοβουλία κατά της αισχροκέρδειας εμπλουτίζει ο Δήμος Νέας Ιωνίας καθώς, εκτός από πατάτες, δίνει την ευκαιρία στον πολίτη να προμηθευτεί ελαιόλαδο Λακωνίας, στην τιμή των 15 ευρώ η πεντάλιτρη συσκευασία. Η διάθεση θα γίνει ο Σάββατο 17 Μαρτίου από τις 9.30 το πρωί στο πάρκινγκ του γηπέδου Νέας Ιωνίας (Λεωφ. Εθνικής Αντιστάσεως), όπου εκτός από ελαιόλαδο, θα διατίθεται και πατάτα Νευροκοπίου στην τιμή 0,28 ευρώ ανά κιλό.

Σε εβδομαδιαία βάση θα πραγματοποιούνται παραγγελίες στον Δήμο Βύρωνα, σε συνεργασία με τους Δήμους Καισαριανής, Ηλιούπολης και Ζωγράφου, με την πρώτη παραγγελία να ολοκληρώνεται αύριο στις 12 το πρωί. Είναι «χρέος της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, να βοηθήσει τους πολίτες με όποιο τρόπο μπορεί, στην εξαιρετικά δύσκολη συγκυρία που βιώνουμε», όπως δήλωσε ο δήμαρχος Βύρωνα Νίκος Χαρδαλιάς.

Χθες ξεκίνησε η συλλογή αιτήσεων και στον Δήμο Γαλατσίου, η οποία θα ολοκληρωθεί την Παρασκευή και περιλαμβάνει πατάτες Νευροκοπίου σε συσκευασίες των 20 κιλών με 6,40 ευρώ και των 30 κιλών με 9 ευρώ, ενώ σύντομα θα γίνει γνωστή και η ημέρα παράδοσης πατατών στο Δήμο Παλλήνης, στην τιμή των 0,28 ευρώ ανά κιλό. Το κίνημα «της πατάτας» συνεχίζεται δυναμικά και παρασέρνει στο διάβα του και άλλα προΐόντα. Ήδη το ελαιόλαδο έχει πάρει τη σκυτάλη, ενώ στις σκέψεις αρκετών δήμων περιλαμβάνονται και φθηνά αρνιά ενόψει του Πάσχα.

Μ. ΓΑΣΠ.

Το ΚΚΕ και πάλι ενοχλείται
Αυγή, 6/3/2012

Αλγεινή εντύπωση προκαλεί για άλλη μια φορά η αντιμετώπιση του ΚΚΕ σε κάθε τι αυθόρμητο, αλλά και σε κάθε κινηματική διαδικασία που υπερβαίνει τα όρια του Περισσού. Μετά την επίθεσή του στο κίνημα "είμαστε όλοι Έλληνες", σειρά πήρε τώρα το ονομαζόμενο "κίνημα της πατάτας", για το οποίο σε ανακοίνωσή του κάνει λόγο για "ανήθικη εκστρατεία προπαγάνδας για την εξαπάτηση του λαού" με τη συμβολή των ΜΜΕ.

"Το λεγόμενο κίνημα της φθηνής πατάτας που προβάλλεται ως λύση ή ανακούφιση είναι σαν αυτά τα κόλπα που χρησιμοποιούν τα super market στο παιχνίδι των προσφορών. Είναι η συνέχεια του άθλιου κυβερνητικού εμπαιγμού ότι η ακρίβεια θα χτυπηθεί με τα 'παρατηρητήρια τιμών' και τη διαφάνεια ή με τις επιτροπές ανταγωνισμού" υποστήριξε στην ανακοίνωσή του ο Περισσός. Τα σχόλια όμως των ΜΜΕ και αγροτών ανάγκασε το ΚΚΕ να βγάλει χθες νέα ανακοίνωση, με την οποία ισχυρίστηκε πως "οι μορφές όπως το 'κίνημα της πατάτας' έχουν πολύ περιορισμένες δυνατότητες και δεν λύνουν το πρόβλημα της εκμετάλλευσης της αγροτιάς από το κεφάλαιο, ούτε της φτώχειας και της πείνας που διευρύνονται στις λαϊκές οικογένειες, ως αποτέλεσμα της βάρβαρης πολιτικής τρόικας - Ε.Ε. - κυβέρνησης".

Τέλος ο Μ. Μαΐλης είπε (Ράδιο 9) ότι "οι μεσάζοντες είναι συστατικό στοιχείο ενός συγκεκριμένου συστήματος. Δεν είναι δυνατόν να καταργηθούν οι μεσάζοντες ως συστατικό ενός ολόκληρου κοινωνικο-οικονομικού συστήματος το οποίο έχει στόχο το κέρδος. Η λύση και το 'τσάκισμα' των μεσαζόντων μπορεί να προέλθει μόνο μέσα από την ανατροπή των μονοπωλίων".

19 σχόλια:

  1. Μεγάλες στιγμές, απολαυστικές. Αξίζει, μετά τον πούλο στους Σχολικούς Φύλακες και την τρομοκρατία των μαθητών, ένα ωραίο φλασμπακ στην "κοινωνική αλληλεγγύη" και το "κακό ΚΚΕ" που καταδικάζει το "αυθόρμητο"...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Κλου της περιόδου: Η ΔΗΜΑΡ ως "αριστερότερη του ΚΚΕ"...

      Μιλάμε για ξεκαρδιστικό γέλιο.

      Διαγραφή
  2. Deja vu
    "Η μάχη κατά των μεσαζόντων",η "μάχη του τελλάρου": Πασοκιές του μέσου της 10ετίας του 80 .Οι παλιοί θα θυμούνται τον ηθοποιό-δημοσιογράφο Μπουγιακλάκη Βασίλη, να περιφερεται στις λαϊκές αλαλάζων πως "χόρτασε ο λαός" κτλ.συνεπικουρούμενος από τον Γιαννόπουλο στο στούντιο.Μόνο τα πρόσωπα έχουν αλλάξει, η κοροιδία ίδια.

    rednready2

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. "Το τσουβάλι των είκοσι κιλών είναι ένα απλό (μη καπιταλιστικό) εμπόρευμα..." Εδώ σταμάτησα να διαβάσω. Όχι, για αυτή την αηδία με τα καπιταλιστικά και μη εμπορεύματα που ας πούμε είναι γνωστή διαστρέβλωση που χρησιμοποιείται από το 56', αλλά για τον όρο "απλό εμπόρευμα" που νομίζω υποτιμά την νοημοσύνη αυτού που διαβάζει. Που στο διάολο τα βρίσκουν αυτά;
    Ο.Χ.Ε.Π.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Εγώ αντιθέτως το είχα διαβάσει όλο και πολύ προσεκτικά πριν δυο χρόνια, αλλά είχα κολλήσει στο θεωρητικό ερώτημα αν το τσουβάλι έχει 19 κιλά τι γίνεται. Είναι καπιταλιστικό ή αλληλέγγυο κοινωνιστικό τσουβάλι;

      Διαγραφή
    2. Τα δεκαεννιά δεν είναι απλό εμπόρευμα. Είναι σύνθετο γιατί είναι ένα 20άρι που έχεις βγάλει ένα κιλό. Και αφού είναι σύνθετο άρα είναι και καπιταλιστικό.

      Που θα φτάσει αυτή η παπαρολογία επιτέλους; Και δεν έχουν κυβερνήσει να πούμε ότι πέρασαν τα βαριά ακόμα.
      Ο.Χ.Ε.Π.

      Διαγραφή
    3. @ΟΧΕΠ. Τι εννοείς με την "διαστρέβλωση (ως εδώ ΟΚ) που χρησιμοποιείται από το 56" ?
      20ο ? ΔΔ του Liberman ? και τα δυο ? κάτι άλλο ?
      Για την ιστορία: Το κείμενο του Μηλιού μέχρι το σημείο που ξεκινά να γράφει για την "αυτενέργεια" αποτελεί την απόλυτη διαστρέβλωση της εισαγωγής του Γιώργου Σταμάτη στο:

      "Παραγωγική και μη Παραγωγική εργασία", Κ.Μαρξ, Εξάντας (δεν θυμάμαι χρονολογία)

      Εκεί υπάρχουν και ανάλογα παραδείγματα, όχι με πατάτες αλλά με μπετόβεργες. Αν και είναι αυτονόητο το αναφέρω ρητά, η προαναφερθείσα εισαγωγή δεν έχει καμία σχέση με αυτά που γράφει ο τρισμέγιστος Μηλιός.

      geokakk

      Υστ. Προσωπική εκτίμηση είναι ότι αν κυβερνήσουν δεν πρόκειται να ασχοληθούν με το μαρξισμό. Καμία κορώνα για Κευνς και τους επιγόνους του το πολύ.

      Διαγραφή
    4. Υπήρχε σαν όρος από το 20ό σίγουρα. Υπάρχει και η ιστορία για τους Ανατολικογερμανούς το 60' που είχαν εξελίξει τεχνογνωσία από εργοστάσια της Mercedes που υπήρχαν πριν τον πόλεμο εκεί και υπήρξε κόσμος στο κόμμα και το κίνημα που επηρεασμένα από την στροφή στην εσσδ έβαλαν φρένο στην χρησιμοποίηση της γιατί τάχα μου ήταν καπιταλιστικό αγαθό η Mercedes.
      Και μην το λες ότι δεν θα χρησιμοποιήσουν μαρξισμό. Δεν έχουν καμία αναστολή. Θεωρώ ότι ειδικά οι αριστερές πλατφόρμες και οι δυνάμεις του συριζα στο κίνημα θα χρησιμοποιούν την αναφορά στην μαρξιστική θεωρία σε μεγάλο βαθμό για να καλύψουν σαν αριστερό άλλοθι. Το λεγόμενο "καλό πασοκ" ως ένα βαθμό στις δυο πρώτες κυβερνήσεις το έκανε.
      Ο.Χ.Ε.Π.

      Διαγραφή
    5. Μήπως είναι σχετικό το παρακάτω απόσπασμα από κείμενο του Γ. Σταμάτη που δημοσιεύτηκε στο περιοδοκό "Θέσεις" (Απρίλιος - Ιούνιος 1989);

      gdmn1973

      Στην πραγματικότητα όμως η διαδικασία κυκλοφορίας είναι υλική διαδικασία παραγωγής, δηλ. μια διαδικασία, η οποία χρησιμοποιεί εργασιακή δύναμη και μέσα παραγωγής και παράγει υλικά αγαθά ή και υπηρεσίες. Ο χονδρέμπορος π.χ., ο οποίος πουλάει σιδερόβεργες για οικοδομές, τις οποίες αγοράζει από ένα εργοστάσιο χαλυβουργίας, παράγει ένα νέο προϊόν, διαφορετικό από τις - από φυσική άποψη ίδιες - σιδερόβεργες του εργοστασίου χαλυβουργίας, χρησιμοποιώντας στην διαδικασία παραγωγής του πλην της εργασιακής δύναμης και άλλες αρχικές και ενδιάμεσες εισροές, τις οποίες προμηθεύεται από άλλους παραγωγούς και στις οποίες ανήκουν πλην άλλων (όπως κτήρια, εξοπλισμός γραφείων, ηλεκτρικό ρεύμα, υπηρεσίες μεταφορών, υπηρεσίες ασφάλισης κ.λπ.) και αυτές οι ίδιες οι σιδερόβεργες του εργοστασίου χαλυβουργίας - οι τελευταίες αποτιμημένες βέβαια σε τιμές εργοστασίου, δηλ. σε τιμές που ισχύουν «στην πόρτα του εργοστασίου». Ο ίδιος δεν πουλάει, όπως το εργοστάσιο σιδερόβεργες «στην πόρτα του εργοστασίου», στην Θεσσαλονίκη π.χ., αλλά πουλάει τις «ίδιες» σιδερόβεργες στην Αθήνα π.χ. στο εκεί κατάστημα του σε τιμή χονδρεμπόρου, δηλ. σε τιμή, η οποία περιέχει ένα κόστος σε μισθούς και υλικά (στο κόστος σε υλικά περιέχεται και η τιμή εργοστασίου των σιδερόβεργων) και ένα ανάλογο προς το κεφάλαιο του (ανά μονάδα προϊόντος) κέρδος. Η τιμή του χονδρεμπόρου περιέχει λοιπόν μισθούς και κέρδη, δηλ. (προστιθέμενη) αξία, τα οποία δεν περιέχονταν στην τιμή εργοστασίου, αλλά δημιουργήθηκαν στην υλική διαδικασία παραγωγής του χονδρεμπόρου, χειροπιαστό προϊόν της οποίας είναι οι σιδερόβεργες στην Αθήνα και όχι σιδερόβεργες στο εργοστάσιο χαλυβουργίας στην Θεσσαλονίκη.

      Ό,τι ισχύει για τον χονδρέμπορο σε σχέση με το εργοστάσιο χαλυβουργίας ισχύει π.χ. και για τον ιδιοκτήτη μάντρας οικοδομικών υλικών στα Λιόσια. Ο τελευταίος παράγει, χρησιμοποιώντας εργασιακή δύναμη (δική του μόνον ή και ξένη) και άλλες αρχικές και ενδιάμεσες εισροές (μεταξύ των οποίων και τις σιδερόβεργες τον χονδρέμπορου), σιδερόβεργες στα Λιόσια, η τιμή των οποίων περιέχει και μία (προστιθέμενη) αξία πέραν αυτών των (προστιθεμένων) αξιών, οι οποίες παρήχθησαν από εργοστάσιο χαλυβουργίας και από τον χονδρέμπορο: αυτήν την (προστιθέμενη) αξία που παρήχθη στη μάντρα του.

      Η διαδικασία κυκλοφορίας, ως υλική διαδικασία παραγωγής που την περιγράψαμε εδώ, αποτελεί στιγμή της συνολικής διαδικασίας παραγωγής ως ενότητας της διαδικασίας παραγωγής και της διαδικασίας κυκλοφορίας. Στα πλαίσια λοιπόν μιας θεώρησης της συνολικής διαδικασίας παραγωγής ως ενότητας της διαδικασίας παραγωγής και της διαδικασίας κυκλοφορίας λόγος για τη διαδικασία κυκλοφορίας έξω απ' αυτήν την ενότητα μπορεί να γίνει μόνον ως για actus purus, δηλ. ως για μη υλική διαδικασία ανταλλαγής.

      Διαγραφή
    6. Σχετικό με τι; Με το ότι το εικοσάκιλο δεν είναι καπιταλιστικό εμπόρευμα ενώ το δυομισόκιλο είναι;

      Διαγραφή
    7. Αντώνη, συγγνώμη για το μπέρδεμα. Σχετικό με αυτό που γράφει παραπάνω ο geokakk, δηλαδή <>.

      Νομίζω ότι το παράδειγμα και το συμπέρασμα στο κείμενο του Γ.Σ. που παραθέτω παραπάνω ξεκαθαρίζει γιατί και το εικοσάκιλο και το δυομισόκιλο και το "απευθείας απ' τον παραγωγό" είναι εμπορεύματα στον καπιταλισμό. Όσο για την αντιδιαστολή ανάμεσα σε "απλό εμπορεύμα" και "καπιταλιστικό εμπόρευμα" - στον καπιταλισμό πάντα - όποιος μπορεί, ας με φωτίσει κι εμένα.

      gdmn1973

      Διαγραφή
    8. Το 20o συνέπεσε με την Διδακτορική Διατριβή του Liberman (1956). Пути повышения рентабельности социалистических предприятий. Μέθοδοι για τη βελτίωση της αποδοτικότητας των σοσιαλιστικών επιχειρήσεων. Ο Lieberman ήταν σχεδόν 60 τότε.

      Για την οικοδόμηση στην ΛΔΓ έχω αρκετά κενά ειδικά μέχρι το 1973 (την ολομέλεια της ΚΕ όπου λέγεται ότι χρησιμοποιήθηκε για πρώτη φορά ο όρος "υπαρκτός").

      Τι μου θύμισες: DKW, Walter Kaaden, Daniel Zimermann, Erich Wolf. Κορυφαίοι μηχανικοί σχεδίασαν μοτοσυκλέτες που κυριαρχούσαν στα GP της δεκαετίας του 50-60.
      Τα άλματα που έγιναν και οι καινοτομίες που εισήχθησαν στην εξέλιξη του δίχρονου κινητήρα στα εργοστάσια της DKW δεν είχαν προηγούμενο. Ανάλογη εξέλιξη είχε γίνει και στην Watburg τόσο σε δίχρονους όσους και τετράχρονους κινητήρες.

      Για τον μαρξισμό ήταν πιο πολύ ευχή παρά πεποίθηση. Μερικές φορές με κουράζει αφάνταστα να διαβάζω τις σοφίες τους, τις πιο πολλές μου δίνει κίνητρο να συνεχίσω. Σε τελική αυτοί την δουλειά τους εμείς την δική μας.

      geokakk

      Διαγραφή
    9. Αυτό είναι το κείμενο (στο βιβλίο είναι σε ελαφρά διαφορετική μορφή και ίσως πιο αναλυτικό) που θεωρώ ότι ερμήνευσε όπως ήθελε ο ΓΜ και συνέδεσε με την αυτενέργεια.

      Επαναλαμβάνω ότι θεωρώ το κείμενο του ΓΜ μια διαστρεβλωμένη καρικατούρα του κειμένου του ΓΣ και προσθέτω ότι έχει σαφή πολιτική στόχευση.

      geokakk

      Υστερ. Δεν γνώριζα

      Διαγραφή
    10. Είναι ευλογοφανές ότι ως εκδότης των "Θέσεων" ο Μηλιός γνωρίζει καλά το έργο του Σταμάτη και συμφωνώ ότι κατά πάσα πιθανότητα τα περί πατάτας αποτελούν, ανάμεσα σε άλλα, εντυπωσιακή διαστρέβλωση εδαφίων όπως το παραπάνω. Εντυπωσιακή και αποκαλυπτική της "μεθόδου" των οπορτουνιστών, που περιλαμβάνει τέτοιου είδους "οικειοποιήσεις" με στόχο την εξουδετέρωση.

      Διαγραφή
    11. Παίζει και να μην κατάλαβε τίποτα ο Μηλιός από τον Σταμάτη, αλλά ας πάρουμε το χειρότερο σενάριο, ότι δηλαδή κατάλαβε.

      geokakk

      Υστερ. Δεν γνώριζα την ύπαρξη του άρθρου στις "Θέσεις". Ευτυχώς που γράφει ο Σταμάτης καμιά φορά και τους δίνει αξία.

      Διαγραφή
    12. Έχω την εντύπωση ότι έχει πολλά χρόνια ο Σταμάτης που δεν γράφει στις Θέσεις.

      Διαγραφή
    13. Η τελευταία δημοσίευση του Σταμάτη στις "Θέσεις" είναι το 1998, τεύχος 64. Πριν 16 χρόνια δηλαδή.

      Διαγραφή
  4. Το υπέρτατο: Αντιθέτως, σαν εμπορεύματα, δηλαδή σαν κοινωνικά πράγματα...

    Αυτό (εμπορεύματα = κοινωνικά πράγματα) δε μπορεί να το γράψει όποιος κι όποιος - πρέπει να είναι μαρξιστής! Βρε τι χάνω που $%μιέμαι στη δουλειά για να παράξει η εταιρία κοινωνικά πράγματα και δε μπορώ να μπαίνω στο LR συχνότερα...

    http://www.youtube.com/watch?v=KPCA22Vifz8&t=6m38s

    gdmn1973

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. @gdmn1973
    Συγνώμη για το απάντηση μετά από μια εβδομάδα, αλλά η 27η Νοέμβρη πλησιάζει και δεν μπορώ να παρακολουθώ το blog τις καθημερινές.
    Η εμφατική και συνεχής χρήση του όρων απλό εμπόρευμα και καπιταλιστικό εμπόρευμα αποτελεί κατά την γνώμη μου μια (ελάχιστη) παραχώρηση στην αστική οικονομική που αντιμετωπίζει το εμπόρευμα ως ανεξάρτητη, αιώνια, άφθαρτη και αυθύπαρκτη οντότητα.
    Η παραχώρηση αυτή είτε μόνη (είτε σε συνδυασμό με άλλες μικρές ή μεγάλες παραχωρήσεις) δύναται να αποτελέσει την απαρχή για στρεβλώσεις τύπου Μηλιού και ακόμη πολύ χειρότερες[1].
    Το ίδιο ισχύει και για την εμφατική και συνεχή χρήση του όρου εμπορευματοπαραγωγός (απλός η καπιταλιστής). Μην ξεχνάμε ότι στον ο πυρήνα της αστικής οικονομικής βρίσκεται το απομονωμένο, αυτόνομο και αυτοτελές άτομο.

    Στην ΜΛ βιβλιογραφία η έμφαση δίδεται στην εμπορευματική & καπιταλιστική παραγωγή ως κοινωνικές μορφές οργάνωσης της παραγωγής. Πέρα από το 1ο τόμο του "Κεφαλαίου" βιβλιογραφία υπάρχει άφθονη. Η πάντα υποκειμενική γνώμη μου είναι ότι το πεντάτομο του παν. Λομονόσωφ από Gutenberg είναι η καλύτερη μετά το "Κεφάλαιο" πηγή.

    geokakk

    [1α] Δεν πρέπει να ξεχνάμε την πανάθλια αντιμαρξιστική ανάλυση του Αργύρη Εμμανουήλ στην "Άνιση Ανταλλαγή" που "όλως τυχαίως" συνέπεσε χρονικά με τις πολιτικές παραχωρήσεων στην αστική τάξη της Γαλλίας και Ιταλίας των ΓΚΚ και ΙΚΚ.
    Ο Εμμανουήλ & η "Άνιση Ανταλλαγή" δεν αναφέρθηκαν ποτέ ρητά από τα ΓΚΚ & ΙΚΚ, αλλά η σύνδεση προκύπτει αβίαστα.

    [1β]Σταχυολογώντας από την σύγχρονη βιβλιογραφία αναφέρω ενδεικτικά το ερώτημα "υφίσταται εκμετάλλευση των ανέργων?" που απασχολεί τους ελάχιστους "μαρξιστές" ακαδημαϊκούς της χώρας του Ανατέλλοντος Ηλίου (Fujimoto & Fujita). Τις πολιτικές προεκτάσεις των όποιων απαντήσεων στο ανωτέρω ερώτημα αντιλαμβάνεται και ο πλέον αδαής.

    [1γ]Κοινό τόπο θεωρώ ότι ο Σταμάτης είναι ένας συνεπής μαρξιστής ακαδημαϊκός και το έργο του δεν έχει καμία σχέση με στρεβλώσεις του μαρξισμού.

    ΑπάντησηΔιαγραφή