Παρασκευή, 1 Αυγούστου 2014

Κουίζ: Σε ποια "μη ιμπεριαλιστική" χώρα εδρεύουν οι πολυεθνικές που άρπαξαν το μεγαλύτερο κομμάτι της Ουκρανικής γης από το 2002;


...στην Κύπρο

444.800 εκτάρια ουκρανικής γης από τα συνολικά 1.600.179 που αγόρασαν οι πολυεθνικές. 

Δεύτερες παγκόσμια πολυεθνικές με έδρα το Λουξεμβούργο.

Και τρίτες πολυεθνικές με έδρα τη Ρωσία. 
Η πλήρης μελέτη εδώ.

18 σχόλια:

  1. οκ:) ηταν η δευτερη μου επιλογη:)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. "Οτι πάρωμεν καλόν είναιν"
    Βάσος Βασιλείου, πρώην πρόεδρος της Κύπρου
    (σιγά μην και τα πήρε αυτός αλλά λέμε τώρα ...)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Να ρωτήσω κάτι, oι ιδιοκτήτες των εταιριών αυτών, είναι κυπριακής εθνικότητας;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Δεν το έχω ψάξει, αλλά θα με εξέπλησσε αρκετά αν ήταν. Επίσης, μετά το κούρεμα, δεν νομίζω να εξακολουθούν να εδρεύουν εδώ καν. Αλλά είναι εντυπωσιακό το καπιταλιστικό χταπόδι.

      Διαγραφή
    2. Το ζήτημα όμως είναι, πάλι, πως ορίζεις μια ''χώρα" ως ιμπεριαλιστική. Εξηγούμαι, για να μην παρεξηγούμαι: Σίγουρα η Κύπρος (και η Ελλάδα) είναι "οργανικό" μέρος της γενικότερης ευρω-αμερικάνικης ιμπεριαλιστικής "ομάδας", με την έννοια πως τα μονοπωλιακά κεφάλαια που εδρεύουν εκεί, ή έχουν "εθνικό" προσδιορισμό (κυπριακό ή ελληνικό), έχουν φτάσει σε αυτό το σημείο ανάπτυξης και συγκέντρωσης που τα καθιστά ενεργά μέρη-μέλη του δυτικού ιμπεριαλιστικού στρατόπεδου και όχι "εξαρτημένα'' "κομπραδόρικα" κεφάλαια. Η "χώρα" όμως από την οποία εφορμούν δεν σημαίνει πως βρίσκεται στο ίδιο σημείο ένταξης και πως μπορεί να σταθεί σε μια πιθανή όξυνση των ενδο-ιμπεριαλιστικών αντιφάσεων σε δικά της "ιμπεριαλιστικά πόδια". Μιλώ πολυ περιγραφικά, και φυσικά όλα αυτά μπορεί να θεωρηθούν έωλα. Τι σημαίνει να διαχωρίζει κανείς την "χώρα" από το κεφάλαιό της; είναι αυτό σωστό; γενικά δεν στέκει ένας απόλυτος διαχωρισμός, ούτε κάν στο επίπεδο της κοινωνικής συνείδησης (αφού όπως έχω ισχυριστεί και από εδώ η "μέση" αστική-κοινωνική συνείδηση έχει πλήρη αντιστοιχία με την ιμπεριαλιστική "φύση" της ελληνικής αστικής τάξης). Αλλά έχω την εντύπωση μερικές φορές πως για να γίνει κριτική στην θεωρία της "εξάρτησης" φτάνουμε σε μια υπερβολή που παραγνωρίζει τα αντικειμενικά δεδομένα όσον αφορά τους συσχετισμούς δύναμης-ισχύος μέσα στην ιμπ/κη πυραμίδα, ίσως για να μην πέσουμε στην παγίδα του "αριστερού πατριωτισμού" ή "εθνικισμού" που όλες αυτές οι προαναφερόμενες θεωρίες (της εξάρτησης) επιβοηθούν και προτάσσουν άμεσα και έμμεσα, σαν ουρές μερίδων της αστικης τάξης ή εκφραστές ακόμα των συμφερόντων τους.Και επειδή όπως είπες και αλλού οι ευγένειες δεν βοηθούν και δεν αφορούν κανέναν εδώ (και μένα) θέτω ξανά το θέμα ευθέως, και στις πολιτικές-ιδεολογικές συνέπειές του..

      Διαγραφή
    3. Έχω απαντήσει αρκετά αναλυτικά στο ερώτημα, και ασφαλώς ΠΟΤΕ ΔΕΝ ΙΣΧΥΡΙΣΤΗΚΑ ότι "η Κύπρος είναι ιμπεριαλιστική": http://leninreloaded.blogspot.com/2014/07/blog-post_41.html
      http://leninreloaded.blogspot.com/2014/07/blog-post_4.html

      Επειδή δεν πρόφτασα να απαντήσω και σε κάτι που έθεσες χθες:

      α) Ασφαλώς και ισχύουν όσα λες περιγραφικά στις πρώτες αράδες του σχολίου σου πιο πάνω. Και ποτέ δεν αναιρέθηκε η ανισότητα της στρατιωτικής και οικονομικής ισχύος είτε στο έργο του Λένιν είτε στις τοποθετήσεις του ΚΚΕ. Τουναντίον. Για παράδειγμα, επανελειμμένα γίνεται αναφορά στο γεγονός ότι η ελληνική αστική τάξη έχει "αδυνατίσει" και έχει χάσει έδαφος έναντι της τουρκικής για τον έλεγχο της περιοχής.

      β) Ωστόσο ΔΕΝ ισχύει, κατά την άποψή μου, η διατύπωσή σου στο χθεσινό σχόλιο περί "αντιφατικής" θέσης της Ελλάδας, πχ. Δεν ισχύει επειδή εντοπίζει την αντίφαση σε επίπεδο "έθνους". Όμως δεν υπάρχει στην πραγματικότητα καμία αντίφαση σε κείνο το επίπεδο. Η Ελλάδα είναι μέλος της ΕΕ ολοκληρωτικά και χωρίς καμία αντίφαση, και συντάσσεται με αυτή ολοκληρωτικά και χωρίς καμία διαφοροποίηση. "Αντίφαση" υπάρχει στον βαθμό που μιλά κάποιος για ταξική πάλη, για εσωτερικούς τριγμούς πάνω στους προσανατολισμούς της κυρίαρχης τάξης, και ακόμα και για εσωτερικές διαιρέσεις μέσα στην κυρίαρχη τάξη πάνω στον πού έγκειται το συμφέρον της. Αυτές είναι αντιφάσεις και όχι το πολιτισμικό "είναι" μιας χώρας. Αν παίξει ρόλο το εποικοδόμημα, πρέπει να πατάει πάνω σε κοινωνικές σχέσεις, πρέπει να πατά πάνω σε απτά συμφέροντα, απτή διαπάλη. Αλλιώς, κατρακυλάμε σε κατευθύνσεις που δεν έχουν σχέση με τον Μαρξισμό. Ο ΕΛΑΣ δεν πάτησε, για να δώσω ένα παράδειγμα, πάνω σε ένα αφηρημένο εποικοδόμημα "ελληνικότητας". Δεν υπήρχε κανένα ενιαίο τέτοιο εποικοδόμημα για να πατήσει. Πάτησε πάνω σε υλικές σχέσεις, οι οποίες διεκδίκησαν για μια μεριά του λαού τον πατριωτισμό του αγώνα της.

      Διαγραφή
    4. επανελειμμένα=επανειλημμένα

      Διαγραφή
    5. Για να ξεκαθαρίσει λοιπόν το θέμα από μέρους μου: ερωτήματα του είδους "μας λες τώρα ότι η Κύπρος είναι ιμπεριαλιστική;" (πχ, βλ. Εργ. Αγώνας, κλπ), δεν έχουν κανένα νόημα. Απλώς προσπαθούν να δημιουργήσουν "κλίμα." Ιμπεριαλιστική μπορεί να είναι οικονομικά η κυρίαρχη τάξη μιας χώρας, και μπορεί να είναι τέτοια εντασσόμενη σε σχέση ανισότητας και υποταγής στις αστικές τάξεις άλλων χωρών ώστε να εξυπηρετήσει ΔΙΚΑ ΤΗΣ όμως συμφέροντα, να ενισχύσει τη ΔΙΚΗ ΤΗΣ ισχύ, και όχι μόνο "εθνικά" αλλά, ελπίζει, ΚΑΙ ΔΙΕΘΝΩΣ. Να ανέβει, κάνοντας τις κατάλληλες "υποχωρήσεις" και "συμβιβασμούς" με τα άλλα αρπαχτικά στην κλίμακα των αρπαχτικών, να μπορεί να "υποτάσσει" περισσότερες άλλες αστικές και βεβαίως εργατικές τάξεις σε άλλες χώρες.

      Τίποτε από αυτά δεν αναιρεί τις ιδιαίτερες δυσχέρειες που παρουσιάζονται σε μια αστική τάξη, όπως πχ η κυπριακή, που έχει "άλυτο εθνικό ζήτημα", που εδράζεται σε μια μικρή χώρα με μικρό ΑΕΠ, κλπ, στο να ανταγωνιστεί με αξιώσεις ισχυρότερες απ' αυτήν αστικές τάξεις. Αλλά και τίποτε απ' αυτά δεν την καθιστά κακομοίρα της εξάρτησης, δεν αλλάζει τη φύση της, δεν την καθιστά ταλαίπωρο σφαλιαροεισπράκτορα που πρέπει να λυπηθώ και να στηρίξω κι από πάνω. Θα με πηδάει εσαεί και με όποιους συμμάχους βρει.

      Απλά είναι νομίζω όλα αυτά, τίποτε τόσο πολύπλοκο.

      Διαγραφή
  4. Χρειάζεται μια ευρύτερη ανάλυση για το τι θα μπορούσε να είναι "αντιφατικότητα" όπως, αν θέλεις, την ορίζω στα πλαίσια ενός ευρύτερου γεωστρατηγικού χώρου. Πάντως δεν αποδέχομαι μια "μονοσήμαντη" έννοια ούτε του "γεωστρατηγικού" ούτε του ''πολιτισμικού είναι" έτσι όπως τουλάχιστον την σκιαγράφησες και η οποία είναι ένας ακόμα λασπότοπος της κυρίαρχης ιδεολογίας, και μάλλον άλλη μια φορά συμφωνούμε περισσότερο από ότι φαίνεται και στους δυό μας. Το θέμα άλλη μια φορά είναι ο διχασμός(που δημιουργεί ο ιμπεριαλισμός, αλλά προυπάρχει κιόλας στην αποικιακή φάση αλλά και πριν και πάει λέγοντας) που δημιουργείται στον κόσμο ανάμεσα (πάλι) στον "πολιτισμό" και την "ανατολική βαρβαρότητα"...Αλλά σκοπός μου δεν είναι να μονοπωλήσω τη συζήτηση, επιφυλάσσομαι για σαφέστερες παρεμβάσεις.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ο διεθνής σχεδιασμός για την Ελλάδα φάνηκε απτά τον Δεκέμβρη του 1944: Δεν ήταν αποδεκτή η ένταξή της στο "ανατολικό μπλοκ", έπρεπε να υπάρξει παρέμβαση ένοπλη του δυτικού ιμπεριαλισμού για να αποφευχθεί αυτό. Και κάπου εκεί την κοπάνησε ο έντρομος απ' τη δύναμη της λαϊκής εξουσίας Καστοριάδης για να το παίξει "αριστερός" κάπου πιο "πολιτισμένα."

      Αυτή η συγκεκριμένη κληρονομιά είναι το θεμέλιο της όποιας "αμφιθυμίας" του τόπου που λέγεται Ελλάδα απέναντι στη "Δύση". Είναι μια ταξική και πολιτική κληρονομιά. Αφορά το γεγονός ότι για ένα τμήμα του λαού "Δύση" σήμαινε "ένοπλη αποκατάσταση της αστικής εξουσίας" των τουριστών στην Αλεξάνδρεια, πάνω στο αίμα και τις θυσίες του λαού. Αν δεν ενσκύψει κανείς σε κείνη την περίοδο, δεν θα καταλάβει ούτε γιατί το ΚΚΕ άντεξε όταν πολύ ισχυρότερα κόμματα κατέρρευσαν, ούτε γιατί σήμερα ακόμα η Ελλάδα έχει πολύ μεγαλύτερες αντιστάσεις στη 'Δύση' από άλλες χώρες.

      Αυτό το υλικό θεμέλιο φτιάχτηκαν οι Γιανναράδες και οι λοιποί της "πνευματικότητας" και της "νεοορθοδοξίας" για να αποκρύψουν και να αποταξικοποιήσουν.

      Διαγραφή
    2. Πριν χάσει την ένοπλη πάλη ενάντια στη "Δύση" για την εξουσία, το ΚΚΕ ΕΔΩΣΕ την ένοπλη πάλη ενάντια στη "Δύση" για την εξουσία. ΠΑΡΑΤΕΤΑΜΕΝΗ ΕΝΟΠΛΗ ΠΑΛΗ.

      Αυτό δεν είναι κάτι που μια αστική τάξη μπορεί να ξεχάσει εύκολα. Πέρασαν 32 χρόνια για να σταματήσει η τρομοκρατία στα παιδιά και τα εγγόνια όσων το τόλμησαν. Εκτελέστηκαν, φυλακίστηκαν και βασανίστηκαν χιλιάδες. Εξορίστηκαν και αυτοεξορίστηκαν χιλιάδες. Γέμισε η Ανατολική Ευρώπη πρόσφυγες.

      Πάντα θα είναι οι Έλληνες αστοί με το δάχτυλο στη σκανδάλη για να μην ξανασυμβεί ποτέ αυτό που έγινε το 1941-49. Με κάθε συμμαχία. Όπως και στο παρελθόν, όταν, μόλις προχθές άκουγα, ήταν σκληρότεροι κι απ' τους Ναζί πάνω στους αντάρτες.

      Αυτό θα πει "ανατολή" και "δύση" στην Ελλάδα. Και δεν είχε να κάνει με καταγωγή. Ήταν το αποτέλεσμα του πραγματικού προλεταριακού διεθνισμού, της πραγματικής συναίσθησης ότι η βαρβαρότητα ήταν παιδί της Ευρώπης. Τότε ο κόσμος δεν είχε ακόμα διαφθαρεί απ' όσα τον διέφθαραν μετά.

      Αλλά η ιστορία δεν αλλάζει. Στοιχειώνει πάντα το παρόν.

      Διαγραφή
  5. Η συζήτηση θα ξεφύγει, αλλά νομίζω ότι αυτή η συγκεκριμένη θεμελίωση είναι το ζωντανό στοιχείο ενός γενικότερου (αλλά όχι σημαντικότερου λόγω της γενικότητάς του) στοιχείου που έχει να κάνει με την θεμελίωση της "εθνο-γένεσης" στην βαλκανική, και φυσικά στην ελλάδα και την τουρκία, και παει λέγοντας ως την μέση ανατολή. Αυτό που κριτικά παρουσιάζεις ως "πολιτισμικό είναι" που οι διάφοροι γιανναράδες έχουν αξιοποιήσει, εννοείται βέβαια από ένα σημείο και πέρα σε ξεκάθαρη αντικομμουνιστική κατεύθυνση, είναι βγαλμένο μέσα από τα σπλάχνα του δυτικού ρατσισμού, και αν κάτι έκανε έξαλλους τους αστούς στην ελλάδα (και ειδικά τους φιλολογικούς εκπροσώπους τους) ήταν η εκτροπή του "πολιτισμικού" είναι σε αντίθετη (παναθρώπινη) κατεύθυνση. Τηλεγραφικά: η αλλαγή του εποικοδομήματος περνάει λοιπόν από 1) την ανασύσταση της άρρηκτης σχέσης του κομμουνιστικού κινήματος (κκε) με την λαϊκή ελευθερία και ό,τι έχει υπάρξει ακέραιο σε αυτό τον τόπο αλλά και β) (δική μου ταπεινή πρόταση) με την κριτική και χωρίς "πολιτισμικές" απλά καταστροφή του δυτικιστικού-ρατσιστικού ιδεολογήματος απέναντι στην "ανατολή", στο οποίο συμμετέχουν με τα όλα τους οι γιανναράδες παρά τις υποκριτικές τους οιμωγές για την "δύση". Καθοριστικό στοιχείο, και δω και παντού αλλά εδώ θα είναι πάρα πολύ κρίσιμο, είναι να χτυπηθεί η ψωνάρα της "ελληνικότητας" και να δούνε όλοι πως υπάρχουν και άλλοι άνθρωποι δίπλα τους με άλλες διόλου ευκαταφρόνητες παραδόσεις, αφού αν μη τι άλλο είμαστε διάολε πολύ κοντά τους. Είσαι σίγουρος πως το δηλητήριο του "δυτικισμου" δεν είναι παντού μέσα στον λαό; Πολύ σχηματικά..

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. "Είσαι σίγουρος πως το δηλητήριο του "δυτικισμου" δεν είναι παντού μέσα στον λαό;"

      "Τότε ο κόσμος δεν είχε ακόμα διαφθαρεί απ' όσα τον διέφθαραν μετά."

      Ξέρεις γιατί επιμένω εγώ προσωπικά και μιλάω για λαό, όσο σκατά κι αν κατήντησε; Γιατί ο λαός πήρε τα όπλα μια φορά, ο λαός μάτωσε, ο λαός θυσιάστηκε, ο λαός υπέμεινε και στερήθηκε και ο λαός πίστεψε. Δεν ήταν μόνοι τους οι κομμουνιστές, δεν έδωσε τη μάχη μόνη της μια κομματική πρωτοπορία. Αυτό δεν πρέπει κανείς μας να το ξεχνά.

      Διαγραφή
    2. Άλλοι τον κωλογλείφουν αυτό το λαό για να τον ωθήσουν στον εγκλωβισμό όλο και πιο βαθιά στη σαπίλα.

      Οι κομμουνιστές του λένε απλώς ότι δεν ξεχνούν ποιος ήταν το παλικάρι της υπόθεσης και δεν καμώνονται πως μόνο του το ΚΚΕ θα κατάφερνε ό,τι δεν κατάφερε κανείς στη δυτική Ευρώπη.

      Διαγραφή
  6. Ναι, σε αυτό δεν με βρίσκεις αντίθετο, εννοείται. Καταχρώμαι της (πραγματικής) φιλοξενίας σας (εδώ αισθάνομαι πως μιλάω σε μια συλλογική οντότητα, γι΄αυτό χρησιμοποιώ πληθυντικό χωρίς να καταλαβαίνω μερικές φορές γιατί!, και δεν εννοώ μόνον τους άλλους αναγνώστες, αλλά το κλίμα έχει κάτι το παράξενο για όσους έχουν συνηθίσει στους ερημότοπους της κοινωνίας). Πονάω για την "αλλαγή" που έχει γίνει, είναι τρομαχτική. "Κάποτε" πολλοί άνθρωποι ενώ ήταν ακόμα και "αντίπαλοι" ξέρανε να ακούνε. Φοβερή η σιωπή και τα τείχη ψηλά, ειδικά προς τους μετανάστες, και δεν κάνω καθόλου "αντιρατσισμό" της πλάκας νομίζω, αυτά τα ίδια τείχη τα έχουν υψώσει και σε ένα άλλο "είδος" ανθρώπου, τους κομμουνιστές. Πολύ παράξενη αναλογία. Οι ξένοι του κόσμου αυτού. Αλλά είναι για τον λαό, όσο το κάνει αυτό, ντροπιαστικό αυτό. Βάζω και τον "εαυτό'' μέσα..
    Αυτά..

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Οι ξένοι του κόσμου αυτού

      ΚΚΕ εξ
      http://leninreloaded.blogspot.com/2014/06/blog-post_4653.html

      Διαγραφή