Σάββατο, 3 Μαΐου 2014

Όταν η Ευρώπη καλεί τους νέους να ψηφίσουν (Agkarra)


Το Γραφείο Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου στην Κύπρο, προσπαθώντας τους τελευταίους μήνες να προωθήσει μηνύματα για να κάνει διάφορες ομάδες του πληθυσμού να πάει να ψηφίσει στις επερχόμενες εκλογές, έχει δημιουργήσει κάποια μικρά φιλμάκια.


Τα πολύ μικρά φιλμάκια θεωρούνται πλέον ως σημαντικοί παράγοντες προπαγάνδισης μηνυμάτων, κυρίως στους νέους, όπου με την εξέλιξη της τεχνολογίας αλλά και την γενικότερη νεοφιλελεύθερη πολιτική στην εκπαίδευση έχει σμικρύνει πολύ η διάρκειας της προσοχής που μπορεί να έχει. Οπόταν το θέμα φιλμάκια μπορεί να καταγράψει καλύτερα ακόμη και από άρθρα.

Η ουσία όμως εδώ δεν είναι το φιλμάκι αλλά οι συμβολισμοί του. Είναι ενδιαφέρον πάντως, ο τρόπος με τον οποίο η Ε.Ε προσπαθεί να καλλιεργήσει αυταπάτες στους νέους, ότι για παράδειγμα η ψήφος τους παίζει κάποιον σημαντικό ρόλο ή ότι λαμβάνεται υπόψιν. Διερωτόμαστε όμως ποιος νέος θα μπορούσε να ταυτιστεί με το εν λόγο φιλμάκι: σίγουρα όχι ένας νέος από τα λαϊκά στρώματα. Ίσως νέοι των φθίνουσων μεσαίων στρωμάτων να είναι πιο επιρρεπής σε τέτοιο υλικό.

Κατ’ αρχήν, ας δούμε πια οπτικά εργαλεία χρησιμοποιεί το συγκεκριμένο φιλμάκι: ιδιωτικά καφέ στην πλατεία Φανερωμένης (περιοχής με έντονο το στοιχείο της απόρριψης της εμπορευματοποίησης του χώρου), ένα αεροδρόμιο, ένα νέο σε skateboard και γκραφίτι στο βάθος.

Ας τα πάρουμε απ την αρχή:

Η “εξολόθρευση” των δημοτών και η πλημμύρα ιδιωτικών καταστημάτων και καφέ στην παλιά Λευκωσία στο επικείμενο φιλμάκι, μοιάζει να περιφέρεται σαν λάφυρο πάνω από το πτώμα του δημόσιου χώρου.

Προφανώς, «καθαρισμένος» πλέον ο χώρος και περασμένος στα χέρια των ιδιωτών, μπορούν να προσφέρουν τις υπηρεσίες που πρέπει στους καταναλωτές. Πέραν αυτού τα μηνύματα των νεαρών (στο t-shirt υπάρχει η επιγραφή – «tomorrow will be better» το αύριο θα είναι καλύτερο) προσβλέπουν σε μια φανταστική Ευρώπη η οποία προοδεύει συνεχώς.

Το Αεροδρόμιο δεν παίζει ουδέτερο ρόλο στο φιλμάκι. Είναι μέρος ενός φαντασιακού στο οποίο οι νέοι, μέσω Ευρωπαϊκών προγραμμάτων θα μπορούν να ταξιδεύουν, να μαθαίνουν και να κάνουν γνωριμίες. Κάτι που βεβαίως είναι αυστηρά απαγορευτικό για όσους ζουν στην πραγματικότητα. Με την ανεργία των νέων στα ύψη και την επισφάλεια σε σχεδόν όλους τους εργασιακούς τομείς, οι νέοι μόνο ευχαριστημένοι δεν είναι, και το δείχνουν καθημερινά κυρίως με την αποπολιτικοποίηση.

Τα γκραφίτι στην Λευκωσία έχουν γίνει κλισέ. Καινούργια ιδιωτικά μαγαζιά, προσπαθώντας να προσφέρουν την ατμόσφαιρα μιας πιο καλλιτεχνικής νότας, πληρώνουν για τη δημιουργία τους με σκοπό την προώθηση των μαγαζιών. Είναι ένα είδος διαφήμισης το οποίο φαινόμενο δεν είναι μόνο Κυπριακό αλλά χαρακτηριστικό πόλεων σε κατάσταση gentrification. Ακόμη και ο Δήμος (Γιωρκάτζης) είχε διοργανώσει εκδηλώσεις όπου κάλεσε επί πληρωμή γκραφιτάδες για την «διακόσμηση» της πόλης και δημιουργίας περιβάλλοντος για καταναλωτές και τουρίστες.

Λίγο skateboard, λίγη χαλάρωση για καφέ σε ιδιωτικά καφέ και φυσικά μιλώντας με τους νέους για το πόσο τους έχει βοηθήσει σε προσωπικό επίπεδο η Ευρώπη να ενισχύσουν τις επιχειρηματικές τους ικανότητες για να έχουν καλύτερη θέση στον ανταγωνισμό της αγοράς εργασίας.

Παρά το γεγονός ότι το (κακόγουστο σε αυτή τη περίπτωση) «θέαμα» είναι στις υπηρεσίες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, και παρά το γεγονός ότι η ιδεολογία αυτή έχει εισχωρήσει στους νέους, εντούτοις δεν φαίνεται να ενδιαφέρονται και ιδιαίτερα για τις επικείμενες Εωροεκλογές αφού δεν βλέπουν το λόγο.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου