Τετάρτη, 2 Απριλίου 2014

Κοκτέιλ Μολότωφ #344

Βερολίνο, 1945
Δυστυχώς, ο φασισμός, όπως και αυτό που τον γέννησε, ο καπιταλισμός, δεν αυτοκαταστρέφεται. Καταστρέφει. Ένα από τα πράγματα που καταστρέφει είναι οι ελπίδες του προοδευτικού μικροαστού ότι ο φασισμός θα αυτοκαταστραφεί, και μάλιστα σε κλίμακα τσέπης, χωρίς να πειράξει τίποτε γύρω του.

14 σχόλια:

  1. οι ελπίδες του προοδευτικού μικροαστού ότι θα αυτοκαταστραφεί-->

    Υποκείμενο τού «αυτοκαταστραφεί» ο καπιταλισμός. Επομένως, καλύτερα, οι «οι ελπίδες του προοδευτικού μικροαστού για την αυτοκαταστροφή τού καπιταλισμού ... χωρίς ο καπιταλισμός να πειράξει τίποτε γύρω του». Εκτός αν κάνεις ψυχανάλυση τού «μικροαστού» και υπάρχει πρόθεση διπλής ανάγνωσης («επιθυμία αυτοκαταστροφής τού μικροαστού»). Αν ναι, η δήλωση είναι προβληματική.

    Αλλά και πάλι, με την πρώτη ανάγνωση, έχω προβλήματα. Υπήρξε κάποιο είδος γερμανού «προοδευτικού μικροαστού» που ανέμενε μακαρίως την «αυτοκαταστροφή»; Πού ενδημούσε το είδος; Σηκώνω τα χέρια και παραδίδομαι. Δεν καταλαβαίνω τίποτα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. "οι ελπίδες του προοδευτικού μικροαστού ότι ο φασισμός θα αυτοκαταστραφεί"

      "Υπήρξε κάποιο είδος γερμανού «προοδευτικού μικροαστού»"

      "Υπήρξε κάποιο είδος γερμανού «προοδευτικού μικροαστού» που ανέμενε μακαρίως την «αυτοκαταστροφή»; Πού ενδημούσε το είδος; Σηκώνω τα χέρια και παραδίδομαι. Δεν καταλαβαίνω τίποτα."

      Η "αυτοκαταστροφικότητα του φασισμού", στην οποία αναφέρομαι ως ιδεολόγημα, είναι κυρίαρχο ιδεολόγημα της "προοδευτικής" δυτικής "πολιτικο-κοινωνικής θεωρίας." Π.χ:

      "The fascist attempt to institute a different civilization and a new temporality in the West found its most comprehensive expression in the 'modernist states' of Benito Mussolini and Adolf Hitler, which also revealed the destructive and self-destructive nature of all fascist political projects to 'regenerate' the nation or achieving cultural renewal."
      http://en.wikipedia.org/wiki/Roger_Griffin

      Et passim (τίγκα το ίντερνετ αν κάνεις τον κόπο να ψάξεις "self-destruction of fascism")

      Διαγραφή
    2. Η θεωρία αυτή σχετίζεται με την έννοια τού «suicidal state» με subtext ότι το ναζιστικό κράτος ήταν «αδύναμο» ή αποτυχημένο κράτος που σπαρασσόταν από εσωτερικές διαμάχες. Πρόκειται για ανοησίες, και δεν ξέρω γιατί η «θεωρία» αυτή πρέπει να αναγνωριστεί ως ίδιο τού «προοδευτικού μικροαστού».

      Στην αρχή, νόμιζα ότι αναφερόσουν στον «καταστροφισμό» και σε σχέση με τη φωτογραφία έψαχνα να εντοπίσω κάποιον-κάποιους «προοδευτικούς» γερμανούς θεωρητικούς στο μεσοπόλεμο που περίμεναν την «καταστροφή» τού καπιταλισμού ως αποτέλεσμα της φασιστικοποίησης.

      Διαγραφή
    3. "Προοδευτικός μικροαστός": http://leninreloaded.blogspot.com/2013/09/blog-post_3145.html

      Διαγραφή
    4. Τα περί "αυτοκαταστροφής" την σήμερον:

      "Υπό κατάρρευση η ΧΑ - Στο χορό των αποκαλύψεων και ο Μπούκουρας"
      http://left.gr/news/ypo-katarreysi-i-ha-sto-horo-ton-apokalypseon-kai-o-mpoykoyras

      'Απίστευτοι διάλογοι (βίντεο), αλληλοκαρφώματα και ξύλο μεταξύ ακροδεξιών της ΝΔ και της ΧΑ"
      http://krisseis.blogspot.com/2014/04/blog-post_2279.html

      "Διαλύεται το φασιστικό μόρφωμα του Μιχαλολιάκου – Φεύγει και άλλος βουλευτής;"
      http://lykavitos.gr/archives/95116

      Κλπ, κλπ, κλπ.

      Διαγραφή
    5. Τα «Κλπ, κλπ, κλπ.» δεν με βοηθάνε να εννοήσω, όχι μόνο λόγω αποστάσεως, αλλά και γιατί ο φασισμός σήμερα δεν εξαντλείται στην ΧΑ ή στις σχέσεις ΝΔ-ΧΑ (έστω και αν θεωρηθεί το κόμμα αυτό ως ο κύριος εκφραστής του), ενώ επιπλέον το ελληνικό κράτος δεν είναι αδύναμο ή αυτοκτονικό κράτος. Άλλωστε η ΧΑ δεν είναι, υποτίθεται, υπό «διάλυση» από πέρσι το καλοκαίρι; Τέλος, η θεωρία περί αυτοκαταστροφικού-διεφθαρμένου κράτους δεν είναι «προοδευτική μικροαστική» θεωρία, αλλά αντικομμουνιστική θεωρία που αποσκοπεί στο να μειώσει τη σημασία τής νίκης των σοβιετικών.

      Διαγραφή
    6. Σαφώς και δεν εξαντλείται στη ΧΑ ή στις σχέσεις ΝΔ-ΧΑ. Έχει μαλλιάσει η γλώσσα μου για το θέμα.

      Για το "προοδευτική μικροαστική", δες παρακάτω. Δεν υπάρχουν "προοδευτικοί μικροαστοί" στην εποχή του ιμπεριαλισμού. Υπάρχουν όμως άνθρωποι που αρέσκονται να βλέπουν τον εαυτό τους έτσι. Βλ. και ρήση Χέμινγκουεϊ σχετικά.

      Διαγραφή
    7. Κι όμως:

      Quelqu’un qui aurait mal lu le Manifeste du Parti communiste et aurait retenu cette seule phrase [«Les classes moyenne ... combattent la bourgeoisie parce qu’elle est une menace pour leur existence en tant que classes moyennes. Elles ne sont donc pas révolutionnaires mais conservatrices»] comme caractérisation de l’attitude politique des couches intermédiaires de la population, verra que dès la phrase suivante, Marx et Engels la complètent comme suit : « Si elles sont révolutionnaires, c’est en considération de leur passage imminent au prolétariat : elles défendent alors leurs intérêts futurs et non leurs intérêts actuels; elles abandonnent leur propre point de vue pour se placer à celui du prolétariat». Marx et Engels étaient donc loin de contester aux classes moyennes leur potentiel révolutionnaire, comme le prétendent volontiers des sociologues bourgeois sur la base d’une interprétation erronée de Marx. Toutefois, il faut une expérience politique plus longue et plus profonde pour aller au-delà de la défense d’intérêts dépassés que l’on croit toujours d’actualité, pour se défaire de préjugés et d’idées réactionnaires enracinés et pour prendre conscience de ses intérêts communs avec le prolétariat.

      Gossweiler, De Weimar à Hitler, p.33

      Διαγραφή
    8. elles abandonnent leur propre point de vue pour se placer à celui du prolétariat».

      Τότε όμως παύουν να είναι συνειδησιακά μικροαστοί.

      http://leninreloaded.blogspot.com/2013/06/blog-post_5712.html

      Διαγραφή
    9. «το πρόβλημα της αστάθειας των μετεστραμμένων μικροαστών συμμάχων του εργατικού κινήματος σε συνθήκες οικοδόμησης του σοσιαλισμού»

      Για να μην χάνουμε τον χρόνο μας, γιατί να μην κλείσουμε τη συζήτηση συμφωνώντας ότι οι τρεις γραμμές τής ανάρτησης έχουν προβληματικό περιεχόμενο;

      ΥΓ Για όνομα του θεού, Α.

      Διαγραφή
    10. Γιατί δεν συμφωνούμε, για αυτό.

      Διαγραφή
  2. Πες μου σε παρακαλώ πού βλέπεις τον «προοδευτικό μικροαστισμό» στο πιο κάτω απόσπασμα. Γιατί αυτό που βλέπω εγώ είναι η αντιδραστική ψευδοθεωρία που αντιμετωπίζει τον χιτλερισμό και τον «σταλινισμό» ως αυθεντικούς «κληρονόμους» τού μικροαστικού «δολοφονικού» ιακωβινισμού. Σού είχα πει στο παρελθόν για τον Κομπάν-Φυρέ.

    "But this [nazi] society in which insurance [was] universal, this universally disciplinary and regulatory society, was also a society which unleashed murderous power... Ultimately, everyone in the nazi state had the power of life and death over his or her neighbors, if only because of the practice of informing, which meant doing away with the people next door, or having them done away with." Foucault, Society must be defended, 259
    "There was, in nazism, a coincidence between a generalized biopower and a dictatorship that was at once absolute ans retransmited throughout the entire social body by this fantastic extension of the right to kill... We have an absolutely racist State, an absolutely murderous State, and an absolutely suicidal State. The three were necessarily superimposed, and the result was of course both the "final solution" of the years 42-43 [!!!!!] and then the telegram 71 [April 45], in which Hitler gave the order to destroy the German people's own living conditions. The final solution for the other races, and the absolute suicide of the [German] race. "
    "The most racist forms of socialism were, therefore, Blanquism, and then the Commune, and then anarchism...Racism ... of the evolutionist kind, biological racism, is fully operational in the way socialist States (of the Soviet Union types) deal with the mentally ill, criminals, political adversaries, and so on."

    Foucault, ibid. 261-2

    http://www.scribd.com/doc/99532358/Foucault-Lecture-March-17-1976

    Το άνω είναι μια από τις πηγές τής θεωρίας περί «αυτοκτονικού» κράτους. Η άλλη είναι οι Βιρίλιο-Ντεριντά (auto-immunity). Και μια τρίτη, πολύ λιγότερο δραματική εκδοχή, αν δεν κάνω λάθος, ο Νόιμαν [«gangsterism»].

    Επομένως, δεν αποτελεί καμία διαλεκτική «αντιστροφή» το να θεωρεί κανείς τον σημερινό φασισμό γνήσιο τέκνο τού «μικροαστικού» ριζοσπαστισμού τού 18-9 αιώνα, το αντίθετο θα έλεγα (πβ.Γκοσβάιλερ: «Η εικόνα τής αήττητης δύναμης που καλλιέργησε ο φασισμός στις μικροαστικές μάζες δεν ήταν παρά η άλλη όψη τής διάσπασης των αντιφασιστικών δυνάμεων»· --- « δεν θέλω βέβαια να υποτιμήσω τη σημασία τής φασιστικής ιδεολογίας και των αντίστοιχων δομών εξουσίας για την πρόσδεση των μαζών στο άρμα τού φασισμού. Δεν συμφωνώ, ωστόσο, με την πολύ διαδεδομένη τάση μεγαλοποίησης τού ρόλου και τής σημασίας τους. Κατά τη γνώμη μου, η αποτελεσματικότητα μιας ιδεολογίας εξαρτάται μάλλον από τη μαζική βούληση υιοθέτησής της παρά από την τελειοποίηση τής τεχνικής τού πολιτικού μάρκετινγκ. Η μαζική δε αυτή βούληση υιοθέτησης ενισχύεται ή υποχωρεί σε συνάρτηση με τις συνθήκες διαβίωσης των μαζών....Τίποτα δεν συμβάλλει περισσότερο στη σταθερότητα ενός καθεστώτος από την επιτυχία του, που, εν προκειμένω, πρέπει να αναγνωρισθεί ως ο αποτελεσματικότερος παράγοντας σε σύγκριση ακόμα και με την πιο συστηματοποιημένη και ολοκληρωτική ιδεολογικοπολιτική του διείσδυση στην κοινωνία. Και, αντιστρόφως, χωρίς απτά και σαφή αποτελέσματα ή σε περίπτωση διάψευσης των προσδοκιών των μαζών, ακόμα και η πληρέστερη ιδεολογικοπολιτική ενσωμάτωση τής κοινωνίας θα αποδειχθεί ανίκανη να οδηγήσει στο επιθυμητό σταθεροποιητικό αποτέλεσμα.»---Για την ευόδωση τής αποστολής αυτής [ανάληψης «τού ρόλου τής δύναμης κρούσης τής διεθνούς αντεπανάστασης»,], οι δυτικές δυνάμεις επέτρεψαν στη φασιστική Γερμανία, κατά παραβίαση τής συνθήκης των Βερσαλλιών, να επιδοθεί σε ένα ξέφρενο πρόγραμμα εξοπλισμών, με παρεπόμενη συνέπεια την υλοποίηση τού «θαύματος» τής πλήρους απασχόλησης. Και ήταν, μάλλον, αυτό το απλό γεγονός, παρά η φασιστική δημαγωγία, που της επέτρεψε να κατακτήσει τις μάζες των εργατών.).

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. "Πες μου σε παρακαλώ πού βλέπεις τον «προοδευτικό μικροαστισμό» στο πιο κάτω απόσπασμα"

      Πουθενά παρά στη σφαίρα της φενακισμένης συνείδησης. Σου έδωσα ήδη ποστ μου για το θέμα, ένα άλλο είναι "ο καλός άνθρωπος."

      Διαγραφή
    2. Δεν μπορώ να γνωρίζω τι έκαναν οι σοσιαλδημοκράτες πολίτες στην Γερμανία τότε (αν ανέμεναν "μακάρια" την αυτοκαταστροφή του χίτλερ δλδ ή όχι) αλλά ξέρω ότι σήμερα ο κόσμος που την είδα αριστερά με την σύριζα θεωρεί οτι αρκεί να πάρει την εξουσία ο τσίπρας για να τελειώσουμε με αυτό το θέμα. Την λογική του "ώριμου φρούτου" την έχω ακούσει από συριζαίο συγκεκριμένα και όχι μονο μια φορά...Αυτοι, walten, σίγουρα δεν είναι "προοδευτικοί", αλλά θεωρούν ότι είναι. Όπως και να το κάνουμε, τμήμα των αντιδραστικών εχει βρει ζωτικό χώρο στο να απεχθάνεται την ΧΑ και αυτόματα καταχωρείται στους "προοδευτικούς". Ίσως ένας καλός ορισμός για αυτό που λέει ο Αντώνης ως προοδευτικό μικροαστό είναι ο αντι-χρυσαυγίτης..

      Τουλάχιστον έτσι το αντιλαμβάνομαι εγώ..

      JKL

      Διαγραφή