Κυριακή, 30 Μαρτίου 2014

CIA και Βενεζουέλα: Συνέντευξη με τον Raúl Capote, πρώην συνεργάτη της CIA (I)

Συνέντευξη με πρώην συνεργάτη της CIA: "Τα σχέδια της CIA για τη Βενεζουέλα έχουν προχωρήσει πολύ"
Μτφρ.: Lenin Reloaded

Ο Raúl Capote είναι Κουβανός. Αλλά όχι ένας οποιοσδήποτε Κουβανός. Στα νιάτα του στρατολογήθηκε από τη CIA. Του πρόσφεραν ατελείωτα χρήματα για να συνωμοτήσει στην Κούβα. Αλλά μετά συνέβη κάτι απροσδόκητο για τις ΗΠΑ. Ο Capote δούλευε στην πραγματικότητα για την Κουβανική εθνική ασφάλεια. Από εκεί και πέρα, εργάστηκε ως διπλός πράκτορας. Αυτή είναι η ιστορία του, με τη μορφή αποκλειστικής συνέντευξης στο περιοδικό Chávez Vive, την οποία έδωσε στην Αβάνα:

Ερώτηση: Με ποια διαδικασία στρατολογήθηκες; 


Ξεκίνησε ως πολυετής διαδικασία, με πολλά χρόνια προετοιμασίας. Ηγούμουν ενός κουβανικού φοιτητικού κινήματος, το οποίο, εκείνο τον καιρό, δημιούργησε μια οργάνωση, την Πολιτισμική Ένωση των Αδελφών Saiz: μια ομάδα νέων δημιουργών, ζωγράφων, συγγραφέων και καλλιτεχνών. Εργαζόμουν σε μια πόλη στην νότια Κούβα, το Cienfuegos, η οποία ενδιέφερε ιδιαίτερα τον εχθρό, διότι ήταν πόλη στην οποία χτιζόταν τότε ένας σημαντικός βιομηχανικός πόλος. Έχτιζαν ένα ηλεκτροδοτικό κέντρο, το μοναδικό στην Κούβα, και πολλοί νέοι εργαζόντουσαν εκεί. Για τον ίδιο λόγο, ήταν επίσης μια πόλη όπου ζούσαν πολλοί νέοι μηχανικοί που είχαν αποφοιτήσει απ' την Σοβιετική Ένωση. Μιλάμε για τα τέλη της δεκαετίας του 1980, όταν η υπήρχε αυτή η διαδικασία που ονομάζεται Περεστρόικα. Για το λόγο αυτό, επρόκειτο για ενδιαφέρουσα περιοχή, υπήρχαν πολλοί νεολαίοι. Και είναι γεγονός πως ήμουν νεαρός ηγέτης ενός πολιτιστικού οργανισμού, στον οποίο εμπλεκόταν ένα σημαντικό τμήμα των μηχανικών που τους ενδιέφεραν οι τέχνες. Αυτό απέκτησε ενδιαφέρον για τους ΒορειοΑμερικάνους, και άρχισαν να επισκέπτονται τις συναντήσεις μας. Ποτέ δεν ταυτοποιήθηκαν ως εχθροί ή ως αξιωματούχοι της CIA.

Ερ. Υπήρχαν πολλοί, ή ερχόταν διαρκώς ο ίδιος;

Αρκετοί. Δεν παρουσιάστηκαν ποτέ ως αξιωματούχοι της CIA, ούτε ως άνθρωποι που ήρθαν για να δημιουργήσουν προβλήματα, τίποτε τέτοιο.

Ερ. Και τι θεωρείς ότι ήταν;

Παρουσιάστηκαν ως άνθρωποι που ήρθαν να μας βοηθήσουν με το εγχείρημά μας, και που είχαν τη δυνατότητα να το χρηματοδοτήσουν. Είπαν πως είχαν τη δυνατότητα να το πραγματοποιήσουν. Η πρόταση ως τέτοια ακουγόταν ενδιαφέρουσα, γιατί εντάξει, ένα εγχείρημα στον λογοτεχνικό κόσμο προϋποθέτει να ξέρεις εκδότες, να έχεις σχέσεις με τον εκδοτικό κόσμο. Είναι πολύ πολύπλοκη αγορά. Και ήρθαν στο όνομα εκδοτών. Αυτό που συνέβη ήταν ότι κατά τη διαδικασία της επαφής μαζί μας, αυτό που πραγματικά ήθελαν έγινε σαφές. Γιατί αφότου έκαναν την επαφή, αφότου άρχισαν να έρχονται στις συναντήσεις μας, αφότου άρχισαν να υπόσχονται χρηματοδότηση, ήρθαν και οι όροι για τη χρηματοδότηση.

Ερ. Τι όρους έθεσαν;

Μας είπαν: Έχουμε τη δυνατότητα να θέσουμε την αγορά στη διάθεσή σας, να σας βάλουμε στις αγορές βιβλίων ή γλυπτικής ή κινηματογράφου και λοιπά, αλλά θέλουμε την αλήθεια, γιατί αυτό που θα πουλήσουμε στην αγορά θα είναι η εικόνα της Κούβας. Η εικόνα της Κούβας πρέπει να είναι ρεαλιστική, να δείχνει τις δυσκολίες, τι συμβαίνει στη χώρα. Μας ζήτησαν να κάνουμε κριτική στην επανάσταση στη βάση προπαγανδιστικής γραμμής ενάντια στην Κούβα, την οποία μας έδωσαν.

Ερ. Πόσο μεγάλο προϋπολογισμό είχαν;

Ήρθαν με ατέλειωτα ποσά χρημάτων, γιατί η πηγή του χρήματος, προφανώς, μάθαμε με τον καιρό από πού ήταν. Για παράδειγμα, υπήρχε η USAID, ο μεγάλος παροχέας, ο γενικός υπεύθυνος για αυτό τον προϋπολογισμό, ο οποίος κατήυθυνε το χρήμα μέσω ΜΚΟ, πολλές από τις οποίες επινοήθηκαν ειδικά για την Κούβα. Ήταν ΜΚΟ που δεν υπήρχαν, δημιουργήθηκαν αποκλειστικά για αυτή τη δουλειά στην Κούβα, και μιλάμε για χιλιάδες και χιλιάδες δολάρια. Δεν δούλευαν με μικρούς προϋπολογισμούς. Για να σας δώσω ένα παράδειγμα, κάποια στιγμή μου πρόσφεραν 10.000 δολάρια απλώς για να συμπεριλάβω στοιχεία αντι-Κουβανικής προπαγάνδας στο μυθιστόρημα που έγραφα.

Ερ. Για ποια χρονιά μιλάμε;

Γύρω στα 1988-89.

Ερ. Πόσοι έγιναν επαφές αυτών των ανθρώπων ή στρατολογήθηκαν;

Στην πραγματικότητα, η επιτυχία τους δεν κράτησε πολύ. Γιατί στην Κούβα υπήρχε μια κουλτούρα ολικής σύγκρουσης με αυτό τον τύπο δράσης, και ο κόσμος ήξερε πολύ καλά ότι υπήρχε κάτι πίσω από την ιστορία ότι ήθελαν να μας "βοηθήσουν". Δεν ήταν τίποτε καινούργιο στην ιστορία του τόπου, και για το λόγο αυτό ήταν πολύ δύσκολο για αυτούς να διεισδύσουν. Σε μια συγκεκριμένη στιγμή, γύρω στο 1992, είχαμε μια συνάντηση όλα τα μέλη της οργάνωσης, και αποφασίσαμε να τους αποβάλλουμε. Δεν τους επιτρέψαμε να παρακολουθήσουν άλλες συναντήσεις. Αυτούς τους ανθρώπους, που ήδη ερχόντουσαν με συγκεκριμένες προτάσεις, και που έθεταν όρους για την οικονομική βοήθεια που θα μας έδιναν. Από τη στιγμή που το κάναμε αυτό και τους απορρίψαμε, τους αποβάλλαμε από τα κεντρικά της οργάνωσης, αυτοί άρχισαν να εξειδικεύουν. Άρχισαν να επισκέπτονται εμένα συγκεκριμένα και κάποιους άλλους συντρόφους, νεολαία. Με κάποιους πέτυχαν, ή θα έπρεπε να πω πέτυχαν να βγάλουν κάποιους απ' αυτούς έξω απ' την Κούβα.

Ερ. Τι είδους προφίλ αναζητούσαν, πάνω κάτω, αν μπορείς να ορίσεις κάποιο προφίλ;

Ήθελαν πάνω από όλα τότε, να παρουσιαστεί η Κούβα ως χώρα σε χάος. Ότι ο σοσιαλισμός στην Κούβα δεν είχε καταφέρει να καλύψει τις ανάγκες του πληθυσμού, ότι η Κούβα ήταν μια χώρα όπου ο σοσιαλισμός είχε φέρει απόλυτη φτώχεια, ότι σαν μοντέλο δεν άρεσε σε κανέναν. Αυτό ήταν το κλειδί σε όσα αναζητούσαν κυρίως σε εκείνη την περίοδο.

Ερ. Για πόσο διάστημα ήσουν πράκτορας της CIA;

Ήμασταν σ' αυτή την αρχική ιστορία ως το 1994. Γιατί το 1994, πήγα στην Αβάνα, επέστρεψα στην πρωτεύουσα, κι εδώ, στην πρωτεύουσα, άρχισα να δουλεύω στην Ένωση Πολιτισμικών Εργατών, μια ένωση που εκπροσωπούσε όσους εργαζόντουσαν για τον πολιτισμό στην πρωτεύουσα, και έγινα πιο ενδιαφέρων για αυτούς, επειδή άρχισα να διευθύνω — απ' το να είμαι ηγέτης μιας οργάνωσης νεολαίας με 4.000 μέλη, να διευθύνω μια ένωση με 40.000 μέλη μόνο στην Αβάνα. Και μετά τα πράγματα γίνονται πολύ πιο ενδιαφέροντα. Ακολούθησαν επαφές. Εκείνη την περίοδο εμφανίστηκε μια καθηγήτρια από ένα νέο πανεπιστήμιο, που ήρθε με την αποστολή να ξεκινήσει την παραγωγή του λογοτεχνικού μου έργου, να γίνει εκπρόσωπός μου, να οργανώσει εκδηλώσεις. 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου