Κυριακή, 9 Φεβρουαρίου 2014

Δοκίμιο της ιστορίας του ΚΚΕ, Β' Τόμος: Το Κυπριακό ζήτημα (ΙΙ)

3.Α.29.β. Οι Θέσεις του ΚΚΕ για το Κυπριακό

Στα χρόνια του ένοπλου αγώνα 1946-1949, το ΚΚΕ πρόβαλε το σύνθημα "Λεύτερη Κύπρος στη Λεύτερη Ελλάδα." 

Στις 27.6.1950 μεταδόθηκε από το Ραδιοφωνικό Σταθμό "Ελεύθερη Ελλάδα" μήνυμα του Ν. Ζαχαριάδη με τίτλο "Οι Έλληνες πατριώτες και η Ένωση με την Κύπρο". Το μήνυμα ανέφερε ότι "το παγκύπριο δημοψήφισμα υπέρ της Ένωσης με την Ελλάδα ξαναέβαλε στην ημερήσια διάταξη το ζήτημα αυτό που συγκινεί κατάβαθα την κάθε ελληνική ψυχή."

Το μήνυμα τόνιζε:

"Εκείνο, λοιπόν, που πρώτα απ' όλα σήμερα χρειάζεται στην Ελλάδα είναι οι λαϊκές οργανώσεις και τα δημοκρατικά κόμματα όχι μόνο να πάρουν ξεκάθαρη θέση στο ζήτημα της ένωσης, μα και να προχωρήσουν στην ενιαία, με τις λαϊκές οργανώσεις της Κύπρου, εμφάνιση και εκδήλωση του αγώνα για την ένωση. Να προχωρήσουν (...) στην οργάνωση της πάλης του λαού της Ελλάδας για την ένωση, πάλης που είναι κομμάτι του αγώνας μας για τη λεφτεριά και ανεξαρτησία της Ελλάδας, μια και εχθρός, ο καταχτητής είναι ο ίδιος, οι αμερικανοάγγλοι ιμπεριαλιστές και τα τσιράκια οι λακέδες που δουλεύουν στ' αφεντικά αυτά είναι επίσης οι ίδιοι μοναρχοφασίστες. (...)

Η συγκέντρωση στον Παναθηναϊκό πρέπει να είναι ένας μεγαλειώδης παλλαϊκός συναγερμός με ένα επιβλητικό σύνθημα: ΕΝΩΣΗ! Κάτω οι κατακτητές! Κάτω οι διασπαστές. (...) Φυσικά, δεν πρέπει ούτε λεφτό να ξεχνάμε ότι στο πρόσωπο του Πλαστήρα και Παπαντρέα, του Τσαλδάρη και Σπυρίδωνα, του Παύλου και Παπάγου, του Βενιζέλου και Τσουδερού, που όλοι τους όπως και ολόκληρη η μοναρχοφασιστική μαφία είναι φασουλήδες των αγγλοαμερικάνων, ότι στο πρόσωπο πολλών διασπαστών από την Κύπρο, η Ένωση έχει εχθρούς."

Τον Νοέμβρη του 1951 οι θέσεις του ΚΚΕ εκφράστηκαν στο περιοδικό Νέος Κόσμος με το άρθρο "Η Πάλη του Κυπριακού Λαού για τη Λευτεριά και την Ειρήνη." Το άρθρο έπαιρνε θέση υπέρ της ένωσης της Κύπρου με την Ελλάδα ακόμα και στις συνθήκες της "αμερικανοκρατίας." Έκανε εκτενή ιστορική ανασκόπηση της δράσης του ΚΚ Κύπρου και του ΑΚΕΛ ως πρώτα μεταπολεμικά χρόνια και εκτιμούσε την τότε δράση του ΑΚΕΛ:

"...Με βάση την ταχτική του ενιαίου εθνικού μετώπου για την Ένωση με την Ελλάδα, το ΑΚΕΛ συνενώνει όλες τις εθνικές δυνάμεις στην πάλη ενάντια στον ιμπεριαλισμό. (...) Αποσπά την πρωτοβουλία απ' την αστοτσιφλικάδικη ηγεσία, τη λεγόμενη 'εθναρχία', και προωθεί έτσι την εργατική τάξη επικεφαλής του εθνικού απελευθερωτικού μετώπου.

(...) Το λαϊκό κίνημα στην Κύπρο είχε αναμφισβήτητα επιτυχίες και ιδιαίτερα μετά το 6ο συνέδριο του ΑΚΕΛ στα 1949, που διόρθωσε το λάθος της 'αυτοκυβέρνησης'* (...) Λείπει από το ΑΚΕΛ η σαφήνεια και η καθαρότητα στη στρατηγική και την ταχτική του κόμματος, που εκφράζεται στο σύνθημα της Ένωσης. (...)

(...) Η λύση του εθνικού δεν είναι ζήτημα συντάγματος, αλλά βασικά ζήτημα μαζικής, λαϊκής, επαναστατικής πάλης.

Η βαθύτερη κοινωνική ουσία του εθνικού ζητήματος στο ιμπεριαλιστικό σύστημα είναι η πάλη της αγροτιάς για τη γη και το ξεσκλάβωμα. (...)

(...) Οι γνώμες που διατυπώνονται ότι η Ένωση με τη μοναρχοφασιστική Ελλάδα δεν πρόκειται να αλλάξει τίποτα για τον κυπριακό λαό, αφού και η Ελλάδα βρίσκεται κάτω από την αμερικανική ιμπεριαλιστική κατοχή, δεν είναι και τόσο (....) σωστές. Γιατί με την Ένωση θα έχουμε συγκέντρωση των δυνάμεων του λαού Κύπρου και Ελλάδας και συνεπώς ο αγώνας ενάντια στην αμερικανοκρατία και το μοναρχοφασισμό θα ενισχυθεί με τις ενωμένες δυνάμεις του λαού και θα είναι πιο αποτελεσματικός. Χωρισμένοι οι λαοί μας είναι πιο αδύνατοι (...).

(...) Κινητήριες δυνάμεις της εθνικοαπελευθερωτικής επανάστασης στην Κύπρο είνε οι έλληνες και τούρκοι εργάτες και αγρότες, η φτωχολογιά των πόλεων, οι τίμιοι διανοούμενοι ενωμένοι σ' ένα εθνικό δημοκρατικό μέτωπο με την καθοδήγηση του ΑΚΕΛ (...). Στο εθνικό αυτό δημοκρατικό μέτωπο πρέπει να μπουν και όλα τα τίμια και πατριωτικά στοιχεία από τον κλήρο, την μισοαστική και αστική τάξη. Το εθνικό δημοκρατικό μέτωπο πρέπει να αγκαλιάζει όλο το λαό της Κύπρου, έλληνες και τούρκους (...). Η αρχιεπισκοπή της Κύπρου μαζί με όλους τους άλλους αντιδραστικούς πολιτικούς αντιπροσωπεύει ουσιαστικά την πολιτική ηγεσία των εύπορων τάξεων (...) των τσιφλικάδων και των μεγαλοαστών. Είναι ο εκπρόσωπος του μοναρχοφασισμού στο νησί και παίζει το ρόλο του πράχτορα του ιμπεριαλισμού."

Αργότερα (1956) το ΚΚΕ σωστά εγκατέλειψε το σύνθημα της ένωσης και υιοθέτησε το σύνθημα της αυτοδιάθεσης της Κύπρου. Ωστόσο η αυτοδιάθεση και άλλοτε η ανεξαρτησία περιέχονταν στην επίσημη κομματική τοποθέτηση για πολλά χρόνια, με τη διευκρίνηση ότι η έννοια της ανεξαρτησίας δεν απέκλειε το ενδεχόμενο της ένωσης.

Σημείωση
*Αυτοκυβέρνηση: Το 1948 το ΑΚΕΛ συμμετείχε μαζί με την Παράταξη Εθνικής Συνεργασίας στη σύσκεψη, τη λεγόμενη Διασκεπτική, που διοργάνωσαν οι Βρετανοί αποικιοκράτες, με θέμα την παροχή μιας τύποις αυτοκυβέρνησης στην Κύπρο. Παρότι το ΑΚΕΛ δε συμφώνησε με τις βρετανικές προτάσεις, λόγω της συμμετοχής του δέχτηκε συκοφαντική επίθεση ("εθνοπροδότες" κλπ.) από όλες τις αστικές ελληνοκυπριακές πολιτικές δυνάμεις. Η ηγεσία του ΚΚΕ άσκησε αυστηρή κριτική για εγκατάλειψη της θέσης περί "ενώσεως." Αυτή την κριτική αποδέχτηκε το ΑΚΕΛ και επίσημα στο 6ο Συνέδριό του (27-28.8.1949) και λίγο νωρίτερα με Απόφαση Ολομέλειας της ΚΕ του, που δημοσιεύτηκε στις 8.3.1949.

32 σχόλια:

  1. Ότι ερωτήσεις έχετε, από Ελλάδα και Κύπρο, ελεύθερα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Πρώτη: για το πως βλέπει το ΚΚΕ το θέμα Τουρκοκύπριοι.

    Νίκος από Ελλάδα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Πώς το βλέπει σήμερα εννοείς; Ήδη στα πιο πάνω παρατεθέντα απ' τη δεκαετία του 1950 μπορείς να δεις ότι ο "κυπριακός λαός" περιγράφεται ως περιλαμβάνων "έλληνες και τούρκους", δηλαδή δεν υπάρχει εθνοτικός διαχωρισμός βάσει θρησκείας ή απώτερης καταγωγής ή γλώσσας. Βεβαίως, στις πριν το 1956 τοποθετήσεις αυτό ερχόταν σε έντονη αντίφαση με την στήριξη της Ένωσης με την Ελλάδα (γιατί να είναι αυτό κάτι που απευθυνόταν στην τ/κ εργ. τάξη;) Ωστόσο, με την εγκατάλειψη της γραμμής για Ένωση δεν αλλάζει και η τοποθέτηση ότι ο κυπριακός λαός είναι ένας ανεξαρτήτου γλώσσας, θρησκείας, κλπ, και ότι οποιαδήποτε λύση του Κυπριακού ζητήματος πρέπει να λαμβάνει υπόψη την ισότητα των ε/κ και των τ/κ ως Κυπρίων πολιτών.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. "...διευκρίνηση ότι η έννοια της ανεξαρτησίας δεν απέκλειε το ενδεχόμενο της ένωσης."
    Διακρίνω μία πάγια θέση που έχουν τα ΚΚ στην συγκέντρωση όσο μεγαλύτερων κρατών - ενώσεων χωρών μπορούν να δημιουργηθούν. Οι "φίλοι από την αντίπερα όχθη" μπορεί να θυμηθούν τον Μαρξ για το Ανατολικό ζήτημα και την προτίμησή του σε αναμόρφωση της Οθωμανικής αυτοκρατορίας και όχι διάλυσή της.
    Για το ΚΚΕ μία Ομοσπονδία θα μπορούσε να χωρέσει Ελλαδίτες και Τουρκοκύπριους σε μία ένωση Ελλάδας - Κύπρου; Αν ναι, που σταματάνε οι συνδυασμοί που ανοίγονται;
    Για παράδειγμα η Βαλκανική Συνομοσπονδία της Τρίτης Διεθνούς έχει κανένα μέλλον σήμερα έστω για να δημιουργήσει μόνον σκέψεις;

    Νίκος

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Νομίζω πως οι θέσεις του Λένιν για το Εθνικό Ζήτημα δεν είναι στην κατεύθυνση που αναφέρεις αλλά στην κατεύθυνση του απροϋπόθετου δικαιώματος των λαών στην αυτοδιάθεση. Μπορείς να δεις και τα γραπτά του για την Ουκρανία στο αρχείο LR, καθώς και την έκδοση της Σύγχρονης Εποχής "Κριτικά Σημειώματα πάνω στο Εθνικό Ζήτημα".

      Η αντίληψη του ΚΚΕ στην οποία αναφέρεσαι εγκαταλείφθηκε, όπως γράφεται πιο πάνω, το 1956, οπότε δεν γνωρίζω γιατί χρησιμοποιείς ενεστώτα χρόνο.

      Διαγραφή
    2. "Αργότερα (1956) το ΚΚΕ σωστά εγκατέλειψε το σύνθημα της ένωσης και υιοθέτησε το σύνθημα της αυτοδιάθεσης της Κύπρου. Ωστόσο η αυτοδιάθεση και άλλοτε η ανεξαρτησία περιέχονταν στην επίσημη κομματική τοποθέτηση για πολλά χρόνια, με τη διευκρίνηση ότι η έννοια της ανεξαρτησίας δεν απέκλειε το ενδεχόμενο της ένωσης."

      Κατανοώ:
      1.Το σύνθημα της ένωσης δεν ήταν λάθος γιατί πουθενά δεν το λέει το ΚΚΕ.
      2. Υιοθετήθηκε η "αυτοδιάθεση" που εξ ορισμού έχει το ελεύθερο ο Λαός να διαθέσει την χώρα του σε μία ένωση.
      3. Η "ανεξαρτησία" όποτε χρησιμοποιήθηκε ως επίσημη κομματική τοποθέτηση ήταν με την διευκρίνηση πως δεν απέκλειε το ενδεχόμενο της ένωσης.
      Τι δεν έχω καταλάβει καλά;
      Υπάρχει κάποιο νέο ντοκουμέντο του Κόμματος που να λέει πως δεν δέχεται το ενδεχόμενο της ένωσης;
      Αν ναι ποιο;

      Νίκος

      *για Μαρξ μίλησα και Ανατολικό ζήτημα αλλά και ο Λένιν για ρώσικη γλώσσα που θα μάθουν όλοι οι λαοί της ένωσης μιλάει αρκεί να μην γίνει με το ζόρι.

      Διαγραφή
    3. 1. Κατανοείς ότι όταν το Δοκίμιο γράφει ότι "σωστά εγκαταλείφθηκε το σύνθημα της Ένωσης" λέει ότι δεν ήταν λάθος το σύνθημα της Ένωσης;

      Κατανοείς πολύ πρωτότυπα!!!

      2. Η αυτοδιάθεση δεν αποκλείει εξ ορισμού την ένωση, ωστόσο έγινε πολύ σαφές στην Κύπρο ότι "ένωση" σήμαινε επίσης διχοτόμηση.

      3. Λάθος, δεν είναι "όποτε χρησιμοποιήθηκε", το δοκίμιο γράφει πολύ συγκεκριμένα "η αυτοδιάθεση και άλλοτε η ανεξαρτησία περιέχονταν στην επίσημη κομματική τοποθέτηση για πολλά χρόνια", και αυτό δεν σημαίνει "είναι η θέση μας ως σήμερα." Απλά ελληνικά είναι, νομίζω.

      Λένιν: Άλλα ντ' άλλα, της Παρασκευής το γάλα. Θέλεις να με αναγκάσεις να κάνω copy/paste τα άρθρα για Ουκρανία; Γιατί δεν τα διάβασες, είναι προφανέστατο.

      Διαγραφή
    4. "η αυτοδιάθεση και άλλοτε η ανεξαρτησία περιέχονταν στην επίσημη κομματική τοποθέτηση για πολλά χρόνια, με τη διευκρίνηση ότι η έννοια της ανεξαρτησίας δεν απέκλειε το ενδεχόμενο της ένωσης" είναι η πλήρης φράση. Δεν λέει πουθενά το ΚΚΕ σήμερα κάτι τέτοιο, το ζήτημα της Ένωσης με την Ελλάδα είναι πεθαμένο εδώ και δεκαετίες και ορθότατα είναι.

      Διαγραφή
    5. 1. όταν υπάρχει η εγκατάλειψη γιατί στην θέση του μπήκε κάτι μεγαλύτερο και σωστότερο που περιέχει το παλιό δεν βλέπω λάθος.
      Αν για παράδειγμα έμπαινε ξερωγώ ο "απομονωτισμός" θα ήταν αντίθετο με ένωση και άρα θα μιλάγαμε για λάθος.
      Βλέπεις πως η αυτοδιάθεση είναι αντίθετη με την ένωση;
      2. για μία χρονική στιγμή που μπορεί να γίνει και εβδομήντα χρόνια είναι σίγουρο πως υπάρχει διχοτόμηση στην Κύπρο χωρίς ένωση. συμφωνώ πως ένωση σημαίνει διχοτόμηση για μία ολόκληρη ιστορική περίοδο. Για πάντα; ποιος ξέρει;
      Οι Ευρωπαίοι προσπαθούν να πείσουν τους Τ/Κ και Ε/Κ πως σε μία ένωση θα είμαστε όλοι μαζί και θα βάλουμε και τους Τούρκους κάποτε. Η Ευρωπαϊκή ένωση είναι πιο χαλαρή κτλ συμφωνώ. Άρα η "ένωση" ουσιαστικοποιείται και θα πρέπει να την ορίσουμε;
      Σαν Έλληνας δεν θα συμφωνούσα ποτέ με μία "ένωση" του Γρίβα ή του Ιωαννίδη και του Σαμψών.
      3. Αν έχεις λεπτομέρειες για ντοκουμέντα με θέσεις ευχαρίστως να τα κοιτάξω.

      Αν σε κουράζω με τις ερωτήσεις μου σου ζητώ συγνώμη αλλά θεωρώ κομμουνιστική θέση την "ένωση" και Αστική λοβιτούρα το "διαίρει και βασίλευε".

      Συγνώμη επίσης για τον Λένιν.
      Συγνώμη ακόμη και για το ζήτημα της Ένωσης με την Ελλάδα αλλά ο κόσμος δεν είναι μόνο αυτή. Οι Τούρκοι σύντροφοι τι θέση έχουν για ένωση των Τουρκοκυπρίων με την Τουρκία;

      Σε ευχαριστώ που μου απαντάς και ειλικρινά σου ζητώ συγνώμη που σε κουράζω αλλά ξέρεις πολύ καλά το θέμα και θα ήθελα απαντήσεις.

      Νίκος

      Διαγραφή
    6. ένα σχόλιο που ρωτάει αν οι Τούρκοι σύντροφοι θέλουν την ένωση με τους Τ/Κ αν δεν έχει όνομα και για αυτό δεν το εμφανίζεις είναι δικό μου.

      Νίκος

      Διαγραφή
  5. το 44-46 η υιοθέτηση της ένωσης από το ακελ το αποξένωσε από την τ/κ κοινότητα
    η γραμμή της αυτοκυβέρνησης το 47 ίσως να του επέτρεπε να κρατήσει την επαφή με σημαντικό τμήμα της τ/κ κοινότητας αφού όπως φάνηκε το 48 στις μεγάλες απεργίες διατηρούσε ακόμα σημαντικό έρεισμα στους τ/κ
    το 49 το ακελ με την επανα-υιοθέτηση της ένωσης αποδέκτηκε ουσιαστικά την ηγεμονία της εθναρχίας και σταδιακά αποξένωσε τους τ/κ εργαζόμενους, οι οποίοι μετά το 55 άρχισαν να αποχωρούν μαζικά
    το 56 ήταν ήδη αργά...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. "Η λύση του εθνικού δεν είναι ζήτημα συντάγματος, αλλά βασικά ζήτημα μαζικής, λαϊκής, επαναστατικής πάλης"

    WCD

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Θα ηθελα να μαθω αν δινεται καπου η ακριβη αιτιολογηση του γιατι ηταν λαθος η πρωτη θεση περι της ενωσης. Αν γινεται, θα το ηθελα σε συσχετιση με τις περιπτωσεις του Ιρλανδικου και του Κρητικου ζητηματος για παραδειγμα. Στη Fyrom σημερα 'η στη Σερβια με το Κοσσυφοπεδιο σε αυτη, ως που θα επρεπε να φτανει το δικαιωμα αυτοδιαθεσης της αλβανικης μειονοτητας;

    γ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Η θέση περί Ένωσης με την Ελλάδα βρισκόταν σε κραυγαλέα αντίφαση με την ταυτόχρονη θέση ότι στην πάλη για την Ένωση έπρεπε να συμμετέχουν και οι Τουρκοκύπριοι εργάτες, ως μέρος του κυπριακού λαού. Αυτό δεν θα μπορούσε να γίνει ποτέ. Στην Κρήτη στην οποία αναφέρεσαι, ο τουρκικός πληθυσμός σφαγιάστηκε. Προφανώς, το ΚΚΕ δεν θα μπορούσε να προτείνει παρόμοια "λύση" στο Κυπριακό.

      Θα πρέπει πάντως να περιμένεις και τα επόμενα τμήματα του Β' Τόμου για το Κυπριακό για να έχεις πληρέστερη εικόνα των ζητημάτων που τέθηκαν κατά την υπό εξέταση περίοδο για το ΚΚΕ.

      Διαγραφή
    2. Είναι επιπλέον ηλίου φαεινότερο ότι αν επιχειρούνταν η Ένωση της Κύπρου με την Ελλάδα, ένας ελληνοτουρκικός πόλεμος θα ήταν αναπόφευκτος ήδη από τη δεκαετία του 1950. Δεν θα άφηνε η Τουρκική αστική τάξη την ελληνική να κάνει πάρτι λίγα χιλιόμετρα απ' τις ακτές της. Ούτε βεβαίως θα καθόντουσαν με σταυρωμένα χέρια Άγγλοι και Αμερικανοί. Η κυπριακή εργατική τάξη (Ε/Κ και Τ/Κ) τι θα κέρδιζε εκτός από νεκρούς και καταστροφή;

      Διαγραφή
    3. Αυτο ειναι πολυ λογικο που λες ομως νομιζω οτι δεν ειναι "επι της αρχης" αλλα βασει του συσχετισμου δυναμης. Προφανως και το μεγαλυτερο τμημα της ελληνοκυπριακης κ της ελλαδικης αστικης ταξης αυτο συμμεριστηκε πολυ γρηγορα. Τελος παντων το ζητημα ειναι αρκετα συνθετο κ πιστευω οτι οντως χρειαζεται μια αναλυτικη παρουσιαση του.

      γ

      Διαγραφή
    4. "Στην Κρήτη στην οποία αναφέρεσαι, ο τουρκικός πληθυσμός σφαγιάστηκε."
      Δεν μου προκύπτει. Ακαδημαϊκά μιλώντας.
      Έγινε ανταλλαγή πληθυσμών στην Κρήτη που δεν απαλύνει τον ξεριζωμό αλλά σφαγή δεν μου προκύπτει.
      Έχεις κάποια παραπομπή πρόχειρη;

      Πόντιος εξ Kars

      Διαγραφή
    5. Είναι η ώρα των εθνικιστών η μεταμεσονύχτια ζώνη; Πριν μισή ώρα δεν έβαλα αναφορά;

      "The island's Muslim population dropped dramatically from these changes. From the summer of 1896 until the end of hostilities in 1898, Cretan Muslims remained under siege in the four coastal cities, where massacres against them took place."

      Διαγραφή
    6. Ο πίνακας της Wiki που φέρνεις ως πηγή(!!!) δείχνει την δραματική μείωση μεταξύ 1832 και 1858. Κατόπιν ανακάμπτει ο πληθυσμός τους και το 1881 γίνονται περισσότεροι και φτάνουν στο 11% το 1900. Ενδιαφέρον.
      Η Wiki που γράφει πως οι μουσουλμάνοι Κρήτες ήταν Έλληνες που εξισλαμίστηκαν και άρα όλα αυτά αφορούν θρησκευτικές διαμάχες και κατά Wiki σφαγές σου λέει κάτι;

      Πόντιος εξ Kars

      Διαγραφή
    7. Πόντιε, να διαβάζεις εφημερίδες της εποχής αν δε σου αρέσει η wiki. San Fransisco Call 19 Φλεβάρη 1897: http://img295.imageshack.us/img295/1128/seq1.jpg

      Και όσοι θέλετε να φωνάξετε "Ζήτω η εθνοκάθαρση, ο Γρίβας, ο Ιωαννίδης κι ο Σαμψών" να μιλάτε ευθαρσώς ως φασίστες ακροδεξιοί και να μην βρωμίζετε το όνομα του ΚΚΕ.

      Διαγραφή
    8. Κάποια στιγμή, μπορεί να κάνω ένα αφιέρωμα στις φωτογραφίες του Don McCullin από τις σφαγές ΤουρκοΚυπρίων απ' την ΕΟΚΑ το 1964. Προς το παρόν, απολαύστε αυτή από τις πατριωτικές εθνοκαθάρσεις του Γρίβα: http://cdn.c.photoshelter.com/img-get/I0000eihBPrnUIH4/s/650/McC6400-Cyprus04.jpg

      Διαγραφή
  8. Εχω την εντυπωση οτι οι Τουρκοκρητικοι ηταν μεσα στις ανταλλαγες πληθυσμων. Μιλω ομως περισσοτερο για το πριν κ οχι την καταληξη. Μια θεση πχ για ανεξαρτητη Κρητη γιατι θα ηταν περισσοτερο "σωστη" απο μια θεση για ενωση; Γιατι μια αστικη ανεξαρτητη Κρητη 'η Κυπρος θα εξασφαλιζε την ευημερια της μειονοτητας; Απο που προκυπτει οτι δε θα τους εσφαζαν μεσα σε ενα "ανεξαρτητο" νησι; Ομολογω οτι αγνοω μεγαλο μερος του Κυπριακου. Θα ηταν πολυ χρησιμη μια αναλυτικη παρουσιαση του ζητηματος απο το ΚΚΕ.

    γ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. "The island's Muslim population dropped dramatically from these changes. From the summer of 1896 until the end of hostilities in 1898, Cretan Muslims remained under siege in the four coastal cities, where massacres against them took place. Subsequent waves of emigration followed as the island was united by stages with Greece. In 1908, the Cretan deputies declared union with Greece, which was internationally recognized after the Balkan Wars in 1913. Under the Treaty of London, Sultan Mehmed V relinquished his formal rights to the island. The Cretan Turks still remaining were forced to leave Crete under the Exchange of Greek and Turkish Populations in 1924."

      Αυτά οραματίζεσαι για την Κύπρο;

      Διαγραφή
    2. @γ: Σπαμάρεις και τρολάρεις αγρίως, προσπαθώντας δια της βίας να μετατρέψεις το ΚΚΕ σε εθνοσωβινιστικό κόμμα. Γι αυτό δανείζομαι απ' τις επιθέσεις της ακροδεξιάς για τον "προδοτικό" χαρακτήρα του ΚΚΕ τα παρακάτω απ' τον Ριζοσπάστη του 1929:

      "...ποιοι φωνάζουν σήμερα στην Κύπρο για την Ένωση; φωνάζουν όλοι οι εκμεταλλευτές, εμποροΤοκογλύφοι, πλούσιοι χωριάτες, δεσποτάδες και τσιράκια τους οι ψευτοΔημοσιογράφοι. Και φωνάζουν γιατί έχουν οικονομικά συμφέροντα από την ένωση της Κύπρου με την Ελλάδα και γιατί με τις φωνές και τον θόρυβο περί την Ένωση κατορθώνουν να αποσπούν την προσοχή των ληστευομένων από αυτούς χωρικών σε άλλα ζητήματα γιατί στον "αγώνα" για την Ένωση κάνουν ενιαίο μέτωπο με τους φτωχούς και μεσαίους χωριάτες. Κατορθώνουν να πνίγουν τις ταξικές αντιθέσεις και την ταξική πάλη των εκμεταλλευομένων εναντίον τους....

      ...Η φτωχή όμως εργαζόμενη αγροτιά και οι εργάτες της Κύπρου δεν έχουν κανέναν λόγο να ζητάνε την ένωση με την Ελλάδα. Δεν πρόκειται να πετύχουν τίποτε άλλο από την αντικατάσταση της Αγγλικής ιμπεριαλιστικής εκμετάλλευσης τους από μια άλλη, την Ελληνική. Οι Κύπριοι φτωχοί αγρότες και εργάτες πρέπει να αγωνιστούν για την πλήρη ανεξαρτησία τους από τον Αγγλικό Ιμπεριαλισμό και όχι για την υποταγή τους στον Ελληνικό ιμπεριαλισμό. Πρέπει να αγωνιστούν σύγχρονα και παράλληλα κατά των ντόπιων Κυπρίων εκμεταλλευτών τους, κατά των ενωτικών που τους καταπιέζουν και τους ληστεύουν και που αγωνίζονται για την παράδοση των, υποχείριων στον ελληνικό ιμπεριαλισμό..."
      http://knossopolis.com/pdf/Rizospastis-18.11.1929.pdf

      Με τις υγείες σου, όπως και αυτό, περί καρφώματος του Χίτη Γρίβα το 1959 στους Άγγλους:

      "Η Εθνική Οργάνωσις Κυπρίων Αγωνιστών (Ε.Ο.Κ.Α.) ήταν οργάνωση των Ελληνοκυπρίων που έδρασε κατά την χρονική περίοδο 1955-1959 για την ανεξαρτησία της Κύπρου από την Βρετανική κυριαρχία και την ένωση της με την Ελλάδα.
      Στρατιωτικός αρχηγός της Ε.Ο.Κ.Α. ήταν ο στρατηγός Γεώργιος Γρίβας, ένας κύπριος στρατιωτικός που κατά τη διάρκεια του Β' Παγκόσμιου Πόλεμου δημιούργησε την Οργάνωση Χ και συμμετείχε και στον ελληνικό εμφύλιο. Έγινε ευρέως γνωστός με το ψευδώνυμο «Διγενής», από τον Βυζαντινό θρύλο του Διγενή Ακρίτα. Πολιτικός αρχηγός της Ε.Ο.Κ.Α. ήταν ο Αρχιεπίσκοπος Μακάριος ο οποίος μετά την απελευθέρωση διετέλεσε πρώτος πρόεδρος της Κυπριακής Δημοκρατίας.
      Ελληνική στήριξη
      Η Ε.Ο.Κ.Α. υποστηρίχθηκε από την Ελληνική κυβέρνηση με όπλα και χρήματα και ραδιοφωνικούς σταθμούς που εξέπεμπαν από την Αθήνα, εκτός από το ΚΚΕ. Το επίσημο ΚΚΕ, καταδίδει στους Άγγλους ότι ο Αρχηγός της ΕΟΚΑ, ο Διγενής, είναι ο Στρατηγός Γρίβας. "
      http://math-telos-agras.pblogs.gr/2009/01/o-agwnas-ths-eoka-1955-1959-gia-thn-enwsh-ths-kyproy-me-thn-ella.html"

      Διαγραφή
    3. Και για τον Νίκο τα πιο πάνω, που σώνει και καλά θέλει το ΚΚΕ να στηρίζει διηνεκώς την 'Ενωση με την Ελλάδα γιατί είναι "κάτι πιο μεγάλο"...

      Διαγραφή
    4. Εστειλα ενα σχολιο πιο πριν αλλα μαλλον κατι εκανα λαθος κ δεν το ελαβες. Συνοπτικα. Ειναι αληθεια οτι υπηρξαν σφαγες Τουρκοκρητικων ομως το μεγαλο μερος αυτων δεν ηταν υπο καθεστως "ενωσης"-κ οπως το εγραψες φανηκε στην αρχη (σε μενα τουλαχιστον) οτι εννουσες γενοκτονια σαν των αρμενιων. Γι αυτο εθεσα το ερωτημα του κατα ποσον η ανεξαρτησια ειναι κατι που αποκλειει τις σφαγες. Δεν επιθυμω σφαγες. Η περιπτωση των Τουρκοκρητικων ειναι ενδιαφερουσα γιατι μιλαμε ουσιαστικα για ατομα της ιδιας εθνικοτητας. Οι Τουρκοκρητικοι κατα το 19ο αιωνα ειχαν μια μεγαλη μειωση ακομα κ απολυτως κατω απο την οθωμανικη εξουσια κ αυτο ειναι κατι που εχει ενδιαφερον.

      γ

      Διαγραφή
  9. Σχετικα με τους Τουρκοκρητικους αναφερομουν (οταν αναφερθηκα στις ανταλλαγες) οτι δεν ειχα υποψη μου σφαγες κατα τη περιοδο της ενωσης (1912-13). Προφανως κ εγιναν οι σφαγες που αναφερες αλλα-κ γι αυτο το ερωτημα μου στο προηγουμενο σχολιο-αυτες εγιναν μεσα στο νησι απο τους κρητικους. Γι αυτο κ εθεσα το προβληματισμο κατα ποσο η ανεξαρτησια της Κυπρου θα ηταν εγγυηση οτι δε θα υπηρχαν εκτροπα (πιθανα κ μεγαλυτερα εκτροπα). Οι Τουρκοκρητικοι ειναι ιδιατερα ενδιαφερουσα περιπτωση διοτι εθνοτικα μαλλον καθολου δε διεφεραν απο τους κρητικους. Δε γνωριζω αν το ιδιο ισχυει κ για τους Τουρκοκυπριους. Εχει μεγαλο ενδιαφερον η περιπτωση των τουρκοκρητικων διοτι απο εκει που ηταν ως κ πλειοψηφια παρατηρειται μια ραγδαια μειωση του πληθυσμου τους κατα το 19ο αιωνα. Τελος παντων ξεφυγαμε. Δεν επιθυμω κανενος ειδους σφαγες-ελπιζω να μη σου δημιουργησα αυτη την εντυπωση.

    γ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Τίποτε δεν είναι εγγύηση για τίποτε. Η ουσία είναι μία και ο μπακλαβάς γωνία: Οι Τ/Κ είναι μέρος του κυπριακού λαού και αναγνωρίζονταν πάντα ως μέρος του κυπριακού λαού απ' το ΚΚΕ, είτε σε περιόδους που πρόκρινε την Ένωση είτε σε περιόδους που την απέρριπτε.

      Διαγραφή
    2. Οκ τωρα ειδα οτι ελαβες το σχολιο, οποτε αγνοεισε το τελευταιο σχολιο. Δεν ειμαι τρολ. Αν το εδωσα τετοια εντυπωση σβησε τα σχολια μου.

      γ

      Διαγραφή
  10. επειδη αναφερθηκε και η κρητη! η κρητη περασε ενα μεγαλο διαστημα του 19ου με γαλλους και εγγλεζους να ενεργουν στον χωρο. οποιος θελει να τα δει ας παει στα μουσεια χανιων και ηρακλειου να δει για τι μιλαμε. οταν λεω δρουσαν φυσικα δεν εννοω οτι πηγαιναν να μαζεψουν ελιες!!!!
    απο το 1897 που ξεκινησε ο επομενος γυρος των πολεμων του ελληνικου κρατους οι μουσουλμανοι της κρητης ηταν υπο συνεχει διωγμο.
    τα ταγματα των βρακοφορων της κρητης δεν διακριθηκαν στους βαλκανικους για τις στολες τους, ηταν εμπειροι στις σφαγες, κατι σαν τις ειδικες δυναμεις τις εποχης.
    σε αυτα τα ταγματα στηριχθηκε και ο βενιζελος που για να τα λεμε και ολα δεν ξεκινησε ως ενωτικος την πολιτικη σταδιοδρομια, το αντιθετο.
    αλλωστε μια απο τις εξηγησεις που εχω ακουσει στην κρητη για τον λογο των μαυρων ρουχων, ηταν η αντιθεση τους στην ενωση. δεν το υοθετω, αλλα και αληθεια να μην ειναι δειχνει οτι μεγαλο κομματι του πλυθησμου, δεν ηθελε την ενωση και στο μουσειο στην θερισο, αν προσεξει κανεις βλεπει "απροσεξιες" που τα προδιδουν -το γεγονος οτι ο βενιζελος δεν ηταν ενωτικος στην αρχη.
    ασε που εγινε γαργαρα το δημοψηφισμα -και στην ικαρια- :) :)
    για την κυπρο.
    τουρκοκυπριι υπηρχαν και οποιος το λεει το αντιθετο ειναι απλος βλακας.
    το μετεμφυλιακο κρατος με την χρησιμοποιηση του γριβα προσπαθησε να ετους εξοντωσει.
    το να ισχυριζονται οι αστοι οτι οι εγγλεζοι δεν γνωριζαν οτι αρχηγος της εοκα ηταν ο γριβας ειναι γελοιο. ο γριβας εκανε τις δουλιες τωνν αγλοαμερικανων χρονια -απο το 40. για αυτο και δεν μπορουμε να ειμαστε σιγουροι οτι οι σφαγες δεν εγιναν και με εντολες των εγγλεζων για να προκαλεσουντην διασπαση της κυπρου και την επεμβαση, αφου με βαση ολα αυτα εσυραν την κυπρο να υπογραψει την ανεξαρτησια της με την αισχρη συμβαση για τις προστατιδες δυναμεις.

    ΑπάντησηΔιαγραφή