Σάββατο, 1 Φεβρουαρίου 2014

Τζημερονόμικς ΙΙΙ-Φάε λάδι...

Ο κύριος Τζήμερος, πιθανώς διενεργώντας μέσω κοινωνικών δικτύων μια άτυπη καμπάνια ενόψει ευρωεκλογών, επανήλθε με νέο ράπισμα κατά της μαρξιστικής θεωρίας της αξίας,  πετώντας, τρόπον τινά, λάδι στη φωτιά. Το εν λόγω λάδι είναι μάρκας "λ" ή "lambda", παράγεται στην Ελλάδα, και ο κύριος Τζήμερος γράφει σχετικά:

Λάδι, 150 ευρώ το λίτρο. Βρίσκεις extra παρθένο ελαιόλαδο στην αγορά με 4 ευρώ. Ας πούμε ότι το συγκεκριμένο είναι η πιο καλή ποιότητα της Ελλάδας και θα το αγόραζες ακριβότερα π.χ. 10 ευρώ το λίτρο. Σ΄ αυτά τα 10 ευρώ είναι ενσωματωμένη η αμοιβή των συντελεστών παραγωγής (και η μαρξιστική υπεραξία). Από τα 10 ευρώ μέχρι τα 150 η απόσταση είναι πολύ μεγάλη. Ποιο στοιχείο την πήγε εκεί; Η ευρηματικότητα, η έμπνευση, το επιχειρηματικό ρίσκο, το design, η γνώση των αγορών, η διαφήμιση, η καινοτομία ενός ανθρώπου που είχε αυτή την ιδέα και την υλοποίησε. Πουλάει αέρα, θα πει ένας ακραιφνής μαρξιστής. Και λοιπόν; Από τη στιγμή που υπάρχει αγοραστής που, ακόμα κι από ματαιοδοξία, αλλά οικειοθελώς δίνει τα 150 ευρώ, η τιμή του προϊόντος είναι αυτή: 150 ευρώ. Άλλωστε και όταν γράφεις ένα βιβλίο (όπως το Κεφάλαιο), αέρα πουλάς, δηλαδή άυλη αξία, η οποία έχει την τιμή που κάποιος είναι διατεθειμένος να πληρώσει γι' αυτή. Τι καταλαβαίνουμε από το παράδειγμα, αγαπητά μαρξιστόπουλα; Ότι από την "εξίσωση" με την οποία ο Μαρξ (αλλά και προγενέστεροι "φιλόσοφοι") προσδιόρισε κατ' αρχήν την αξία ενός προϊόντος για να καταλήξει στην υπεραξία, λείπουν πάρα πολλοί, μα πάρα πολλοί συντελεστές.
Ο κύριος Τζήμερος μπορεί να θέλει να τραβήξει δημοσιότητα εν όψει ευρωεκλογών, αλλά σ' αυτή την κοινωνία ελεύθερου ανταγωνισμού (ειρωνική η περιγραφή) υπάρχει λόγος να ασχοληθούμε μαζί του· γιατί θέλουμε κι εμείς κάτι: να τραβήξουμε δημοσιότητα πάνω στην μαρξιστική κριτική της πολιτικής οικονομίας. Να προσελκύσουμε ανθρώπους στον μαρξισμό.

Η ιδεολογική στόχευση του κυρίου Τζήμερου δεν είναι ευκαταφρόνητη. Μέσω του λαδιού "λ", ο κύριος Τζήμερος προσπαθεί να προωθήσει ένα ιδεολόγημα που μάλλον δεν ανήκει στην κλασική αστική πολιτική οικονομία τόσο όσο στα μυθιστορήματα της Ayn Rand, δηλαδή την ιδέα του καπιταλιστή ως "δημιουργού", προμηθεϊκού δεσμώτη, επινοητή, ανατροπέα συσχετισμών, μάρτυρα και παρεξηγημένου ήρωα της κοινωνίας. Την ιδέα, για να γίνουμε λίγο πιο πεζοί, ότι ο καπιταλιστής και όχι ο εργάτης δημιουργεί αξία, ή έστω το μεγαλύτερο ποσοστό αξίας. Και αυτό, ισχυρίζεται αγέρωχος ο κύριος Τζήμερος, ακόμα και αν η "αξία" που δημιουργεί ο καπιταλιστής είναι αέρας κοπανιστός.

Ας πάρουμε όμως τον βασικό ισχυρισμό του κυρίου Τζήμερου, ο οποίος είναι πως από την εξίσωση με την οποία ο Μαρξ όρισε την αξία για να καταλήξει στην υπεραξία λείπουν πολλοί παράγοντες.

Κατ' αρχήν, είναι εντυπωσιακή η στροφή του κυρίου Τζήμερου απέναντι στην έννοια της υπεραξίας εντός λίγων ωρών, καθώς στο σημείωμά του για την πώληση Μήτρογλου ισχυριζόταν πως η υπεραξία είναι μια "ανύπαρκτη έννοια", αποτέλεσμα της "νεύρωσης" ενός "εξαθλιωμένου τεμπελχανά". Αίφνης, τώρα, η υπεραξία δεν είναι καθόλου ανύπαρκτη, ούτε αποκύημα της φαντασίας ενός τρελού, αλλά μια έννοια για την οποία ο Μαρξ δεν εξέτασε όλους τους παράγοντες.

Τι γράφουν άραγε οι Μαρξ και Ένγκελς για τις μορφές της υπεραξίας όχι στο βιομηχανικό αλλά στο εμπορικό και τοκογλυφικό κεφάλαιο;
Αν και η ανάπτυξη του εμπορικού κεφαλαίου δεν εξηγείται με την απλή εξαπάτηση, μας λείπουν πολλοί ενδιάμεσοι κρίκοι που απαιτούνται για την ερμηνεία της. Το ίδιο ακόμα περισσότερο ισχύει για το τοκογλυφικό και το τοκοφόρο κεφάλαιο. (Ένγκελς, Σύνοψη του "Κεφαλαίου").
Και τι γράφει ο Μαρξ για το κεντρικό θέμα που θέτει ο κύριος Τζήμερος για να αποδείξει κενό στην μαρξιστική θεωρία, της εμφάνισης ενός προϊόντος που κοστίζει 15 φορές περισσότερο από όσο λογικά θα έπρεπε; 
θα βρείτε ότι οι διακυμάνσεις των τιμών της αγοράς, οι παρεκκλίσεις τους από τις αξίες, οι κινήσεις τους προς τα πάνω και προς τα κάτω, αλληλοεξουδετερώνονται και εξισώνονται, έτσι που, αν παραβλέψουμε την επίδραση των μονοπωλίων και μερικές άλλες τροποποιήσεις, που είμαι τώρα υποχρεωμένος να τις προσπεράσω, όλα τα είδη εμπορευμάτων πωλούνται κατά μέσο όρο στις αντίστοιχες αξίες ή φυσικές τιμές τους (Μαρξ, Μισθός, τιμή και κέρδος, σελ. 43).
Λέει μήπως ο Μαρξ ότι μια συγκεκριμένη μάρκα λάδι --ή εμφιαλωμένο νερό αν προτιμάτε κάτι ακόμα πιο ακραίο-- δεν μπορεί να πουλιέται πανάκριβα, πολύ πάνω από την αξία της;  Όχι, είναι σαφές ότι δεν λέει κάτι τέτοιο. Λέει πως όλα τα "είδη εμπορευμάτων" πωλούνται "κατά μέσο όρο στις αντίστοιχες αξίες" τους. Και βέβαια, η ερώτηση τότε γίνεται: Αλλάζει κάτι στην μέση τιμή του νερού το γεγονός ότι το νερό "Kona Nigari" κάνει 400 δολάρια για 750 ml; Αλλάζει κάτι στη μέση τιμή του λαδιού το γεγονός ότι ο κύριος Κολιόπουλος, εμπνεόμενος από τον κύριο Ράμφο, πουλάει το λάδι του με 150 ευρώ; Όχι, είναι η απάντηση. Το είδος του κέρδους που αντλούν κάποια προϊόντα --το ότι μπορούν να πουληθούν πολύ πάνω από την αξία τους-- είναι εφικτό μόνο στη βάση ότι είναι εξαιρέσεις και απευθύνονται αποκλειστικά σε ανθρώπους που θέλουν ακριβώς να δείξουν ότι είναι οι ίδιοι εξαιρέσεις: ότι είναι δηλαδή εξαιρετικά πλούσιοι, και για το λόγο αυτό μπορούν να δαπανήσουν γελοία ποσά για αντικείμενα καθημερινής ανάγκης όπως το νερό ή το λάδι. Δεν επηρεάζουν στο παραμικρό όμως αυτές οι περιπτώσεις τους γενικούς νόμους της αγοράς -- ειδάλλως, το νερό και το λάδι θα ανέβαζαν γενικά τις τιμές τους επειδή κυκλοφορούν κάποιες αστείες μάρκες για τους πολύ πλούσιους. Και συνεπώς, είναι ασήμαντες ως περιπτώσεις από τη σκοπιά της πολιτικής οικονομίας, γιατί δεν μπορεί να τύχουν μαζικής μίμησης ή αντιγραφής, καθώς η αγορά για τέτοιου είδους προϊόντα είναι εξαιρετικά περιορισμένη στην κορυφή των πάρα πολύ πλούσιων και όσων θέλουν να περαστούν για πάρα πολύ πλούσιοι. Αλλά είτε ο καπιταλιστής δημιουργεί υπεραξία, όπως θα ήθελε ο κύριος Τζήμερος, αλλά τότε θα έπρεπε όλα τα ελαιόλαδα να μπορούν να πουληθούν στην τιμή του "λ", είτε υπάρχει στον αναπτυγμένο καπιταλισμό ένα περιθώριο νόμιμης αισχροκέρδειας ώστε να ικανοποιούνται τα εγώ των πολύ πλούσιων με το αζημίωτο: ή, για να το θέσουμε διαφορετικά, αν κάτι δεν μπορεί να γενικευτεί και να παίξει συστημικό ρόλο στην οικονομία δεν είναι "υπεραξία", είναι απλώς αισχροκέρδεια, με τη συναίνεση βέβαια των "θυμάτων" της. (Ας μην παρεξηγηθούμε: δεν εκφράζει "ηθική" αλλά επιστημονική διάκριση η διάκριση της υπεραξίας από την αισχροκέρδεια: η αισχροκέρδεια αποφέρει κέρδος, αναμφισβήτητα, αλλά το κέρδος αυτό πηγάζει από χειρισμούς στη σφαίρα της κυκλοφορίας· η υπεραξία, αντίθετα, μπορεί να υλοποιείται στη σφαίρα της κυκλοφορίας (μέσα από την πώληση του εμπορεύματος για χρήμα), πηγάζει όμως αποκλειστικά από την εκμετάλλευση της εργασίας --όχι του καταναλωτή-- στη σφαίρα της παραγωγής).

Σε ό,τι μάλιστα αφορά το λάδι "λ" --το παράδειγμα του κυρίου Τζήμερου-- έχουμε και κάποια αρκετά συγκεκριμένα στοιχεία που επιβεβαιώνουν τα πιο πάνω. Στο ρεπορτάζ από την iefimerida το οποίο παραθέτει ο κύριος Τζήμερος, αναφέρεται ότι: "Το «λ» αναβαθμίζει εξίμισι φορές την προστιθέμενη εξαγώγιμη αξία του ελληνικού ελαιόλαδου στο εξωτερικό." Αυτός είναι ένας εντυπωσιακός ισχυρισμός, που είναι πιθανό ο κύριος Τζήμερος να παίρνει σοβαρά. Ωστόσο, άρθρο των Olive Oil Times του 2010 σημείωνε πως οι παγκόσμιες πωλήσεις του "λ" ήταν μόλις 800 λίτρα, τη στιγμή που η παραγωγή μόνο του Συνεταιρισμού Κριτσάς, από το οποίο έπαιρνε το λάδι του ως τότε ο κύριος Κολιόπουλος (για να προσθέσει ο ίδιος...την αξία του concept) ήταν 500.000 λίτρα το χρόνο (δείτε και εδώ). Σε σχέση με έναν και μόνο αγροτικό συνεταιρισμό της Κρήτης, με άλλα λόγια, ο συνολικός όγκος παραγωγής του "λ" ήταν 625 φορές μικρότερος. Το άρθρο των Olive Oil Times κάνει ουσιαστικά λόγο για αισχροκέρδεια, λέγοντας ότι οι παραγωγοί του λαδιού πληρωνόντουσαν 2.70 ευρώ για το μπουκάλι των 150 ευρώ, ή 52 φορές λιγότερο από την τιμή πώλησης. Σημειώνει όμως ταυτόχρονα ότι η τιμή του "λ" είναι σε πλήρη απομόνωση από τις τάσεις της αγοράς, όπου η τιμή του ελαιόλαδου έχει "χτυπήσει ιστορικό χαμηλό" -- κι έτσι, αποδεικνύει πλήρως την ασημαντότητα της εξαίρεσης για τη διαμόρφωση του κανόνα -- και άρα και τη διαφορά της κατ' εξαίρεση αισχροκέρδειας από την συστημική άντληση υπεραξίας. Από την πλευρά της, τώρα, η εταιρεία απάντησε ... χρησιμοποιώντας ακριβώς τους ισχυρισμούς περί "δημιουργικότητας" του καπιταλιστή που προωθεί ο κύριος Τζήμερος, του οποίου η "οικονομική θεωρία" είναι πολύ δύσκολο να διαχωριστεί εν προκειμένω από το Τμήμα Δημοσίων Σχέσεων της Speiron του κυρίου Κολιόπουλου:
Η Speiron δηλώνει ότι το άρθρο των Olive Oil Times της 3 Δεκέμβρη 2010 περιέχει ψευδείς, ανακριβείς και συκοφαντικές κατηγορίες για το μοναδικό της προϊόν, το ούλτρα πρίμιουμ έξτρα βέρτζιν λάδι ελιάς λ/lambda, οι οποίες δεν ανταποκρίνονται στην πραγματική φύση του προϊόντος.

Πιο συγκεκριμένα, το προαναφερθέν άρθρο συγκρίνει ψευδώς την τιμή ανά λίτρο του Συνεταιρισμού με την  τιμή της συσκευασίας δώρου του προϊόντος της Speiron, η οποία αποτελείται από το λάδι ελιάς, το οποίο πωλείται σε καλλιτεχνικού, μινιμαλιστικού ντιζάιν γυάλινο μπουκάλι που βρίσκεται σε πολυτελές και κομψό κουτί.

Είναι προφανές ότι το προϊόν ούλτρα πρίμιουμ έξτρα βέρτζιν λάδι ελιάς λ/lambda είναι ξεκάθαρα πολύ περισσότερο από απλό κρητικό ελαιόλαδο, καθώς αντανακλά την ιδέα της Speiron για την εξαιρετική δημιουργία, την σημασία στη λεπτομέρεια και την άριστη ποιότητα. Μια ιδέα που διαρκώς κερδίζει διεθνή αναγνώριση και θαυμασμό.
Αναμφισβήτητα, το θέμα είναι τόσο γραφικό όσο υπόσχεται η επίκληση της φιλοσοφίας του Στέλιου Ράμφου στα πλαίσια του λαδεμπορίου. Και πιθανώς μόνο ο κύριος Τζήμερος ξέρει γιατί θα έπρεπε να ενοχληθεί ο μαρξισμός επιστημονικά από το γεγονός ότι υπήρξαν, βάσει στοιχείων 2010, 800 άνθρωποι παγκόσμια που έδωσαν στον κύριο Κολιόπουλο το αντίτιμο για το "λ". Το μόνο που ενοχλεί τον μαρξισμό είναι το πολιτικό ζήτημα της απίστευτης εκμετάλλευσης ενός τρομακτικού αριθμού ανθρώπων η οποία προαπαιτείται για αυτού του είδους τις σαχλαμαρίτσες 800 καταναλωτών (το πολύ) παγκόσμια με τις "κατά φαντασίαν αξίες χρήσης", όπως τις ονόμασε ο Μαρξ.

36 σχόλια:

  1. Οτι και να λεει ο Τζημερος θα ερθει η εποχη που θα κυκλοφορει στην αγορα μια μονο μαρκα Σταλινικου λαδιου την οποια θα πουλαμε πανακρηβη στους πρωην αστους που δεν θα μπορουνε να αποχωριστουν τον φετιχικο χαρακτηρα του εμπορευματος.

    G.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Εντάξει τι περιμένεις από τον κακόμοιρο τον Τζημεράκο; Δεν φταίει αυτός, οι συμφοιτητές του φταίνε που δεν τον άφησαν με τις καταλήψεις τους να τελειώσει την ΑΣΟΕΕ. Αν τον είχαν αφήσει και είχε πάρει το πτυχίο του, ίσως τώρα να τα ήξερε καλύτερα (αν και προσωπικά δεν το πιστεύω).

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. ψιτ,Αντουάν,μη μου ταράζεις τον"πτυχιούχο"....

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Δεν καταλαβαίνω γιατί τα περισσότερα σχόλια αφορούν το εάν ο Τζήμερος έχει πτυχίο και εάν απέτυχε ή όχι. Συμφωνώ απόλυτα με όλα τα άρθρα του Αντώνη και πιστεύω ότι τέτοια σχόλια οπαδικού/αστικού τύπου μειώνουν αυτά που έχουν να πουν τα άρθρα αυτά, χωρίς να σχολιάζω το "αγωνιστικό" τους ήθος...

    Stukov

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Προσωπικά, δεν θα έκανα ποτέ επιχείρημα στη βάση του αν παράτησε την ΑΣΟΕΕ ή όχι ο όποιος Τζήμερος. Δεν έχει καμία σημασία αυτό για μένα. Είδαμε και το Μηλιό που έχει πτυχία με τη σέσουλα τι είδους "μαρξισμό" επαγγέλεται...

      Διαγραφή
    2. Αν ενόχλησε το (χιουμορίστικο φυσικά) σχόλιο μου, συγνώμη. Δεν το λέω για τον Stukov αλλά για το LR.

      Διαγραφή
    3. Το έχω καταλάβει.
      Γι' αυτό και διαχώρισα "σχόλια" με "άρθρα".

      Stukov

      Διαγραφή
    4. @ Cos: Όχι, εμένα δεν με ενόχλησε, απλώς το είδα να επαναλαμβάνεται σε διάφορα κραξίματα και δεν συμφωνώ με τέτοιου είδους κριτήρια. Διαβάζουμε κάθε μέρα τις πιο απίθανες παπαριές από ανθρώπους με πολύ πετυχημένη ακαδημαϊκή καριέρα.

      Διαγραφή
    5. Με συγχωρείς. Το σχόλιο μου δεν έγινε για να κάνω κριτική στον Τζήμερο, αλλά πλάκα. Για μένα ο συγκεκριμένος τύπος είναι μόνο για κράξιμο. Παπαριές λένε πολλοί (του εαυτού μου συμπεριλαμβανομένου), αλλά κάποιοι έχουν μια σοβαρότητα, ακόμα και αν λένε παπαριές και κάποιοι, όπως ο Τζήμερος, όχι.

      Διαγραφή
    6. Καμία διαφωνία ότι είναι μόνο για κράξιμο, αλλά έλα που τέτοιοι είναι και πάρα πολλοί άλλοι που απολαμβάνουν κύρους και αντιμετωπίζονται με σεβασμό.

      Διαγραφή
    7. εγώ πάλι,δεν ζητάω συγγνώμη...τέτοιου είδους μαλάκες θα τους σχολιάζω με το δικό τους ύφος...στις παπαριές ενός τύπου που για να την"πει" σε πολιτικούς του αντιπάλους "έθαψε" ζωντανό άνθρωπο εγώ θα απαντάω με τον τρόπο που τους αξίζει...τα κοπρεμί ποτέ δεν μου άρεσαν..οπότε στην διάθεση του Αντώνη αν δεν τα ανεβάζει...κανένα πρόβλημα...

      Διαγραφή
  6. Σημειώνω για υπολογιστικούς σκοπούς ότι η συνολική αξία του παραγόμενου "λ" το 2010 ήταν 800x150=120.000 ευρώ, ενώ αυτή του αγροτικού συνεταιρισμού απ' τον οποίο προήλθε το λάδι ήταν 500.000x3=1.500.000 ευρώ.

    Λογίζοντας λοιπόν, 147 ευρώ το λίτρο ως προϊόν αισχροκέρδειας, αφαιρώντας τα περιτυλίγματα, μπουκάλια, κόστος promotion, διανομής, κλπ και λέγοντας, χοντρικά ότι το εμπορικό (όχι υπεραξιακό) κέρδος του στο μπουκάλι ήταν 120 ευρώ, έχουμε 120x800=96.000 ευρώ κέρδη από εμπορική υπερτίμηση προϊόντος.

    Αν 50 λεπτά του ευρώ ήταν η υπεραξία για κάθε μπουκάλι των τριών ευρώ του συνεταιρισμού απ' την άλλη, έχουμε 0.50x500.000=250.000 κέρδη από απλή υπεραξία.

    Αυτά ως μέτρο σύγκρισης για το πόσο συγκριτικά σημαντικό είναι το τμήμα των κερδών που προέρχεται από εμπορική υπερτίμηση σε σχέση με την κανονική παραγωγή και την κανονική εκμετάλλευση της υπεραξίας.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Oτι και να λεμε εμεις το συστημα τον παει με 1000 τπν απατεωνισκο αυτον λαικιστη ,που αναμασα αληθοφανεις καφενειακες κουβεντες σε εναν κοσμο παραδομενο στην 4χρονη αυτη σπεκουλα και πλυση εγκεφαλου .Καθε μερα σχεδον προνομιακος καλεσμενος σε καναλια ,καναλακια και πανελ να ταιζει τις μπαρουφες των αστων το ποπολο .Ειναι μια επιχειρηση συνολικη που γινεται ,που προβαλλει την αυταπατη της "καινοτομιας" και το γενικοτερο σλογκαν των αστων "Η κριση μπορει να ειναι ευκαιρεια" ! Ετσι πολυς απελπισμενος κοσμος αποφασιζει να ρισκαρει τα τελευταια του λεφτουδακια μπας και πιασει την καλη .Αλλος γυρνα στο χωριο και βαζει στα κτηματακια του gozzi berry ,αλλος χρεωνεται και βαζει σαλλιγκαρια ανοικτου τυπου και περιμενει ....Στην μια περιπτωση τρια χρονια ! Στην αλλη ψωφαν τα σαλλιγκαρια ή τα χτυπα χαλαζι ! ....η ελπιδα ψωφαει τελευταια ...Μεσα απο ατομικες λυσεις ΚΑΝΕΙΣ ΔΕΝ ΣΩΘΗΚΕ στις κρισεις εως τωρα του καπιταλισμου ,ποσο μαλλον σημερα που η ανθρωποτητα διαγει την ΠΙΟ ΒΑΘΙΑ και ΑΝΗΛΕΗ ΚΡΙΣΗ ΤΟΥ στην Ιστορια .

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Το καλό με τους Τζίμερους και "λαμδάδες" είναι που δεν κρατάνε καν τα προσχήματα. Παίρνουν ένα καθημερινό εμπόρευμα όπως είναι το κρητικό λαδάκι ή η προσωπική σου εμπειρία από την Αγορά και χωρίς να προσθέσουν τίποτα άλλο προσπαθούν με τα λόγια να το κάνουν κάτι άλλο. Η Αφήγηση είναι που σε υπνωτίζει. Λοιπόν λίαν συντόμως mp3 με την φωνή του Τζίμερου για "ταξίδια άλλα".
    Σε επίδοξους πετυχημένους Τζίμερους: Μην τον ακούτε δεν έχει φράγκο. Συνεχίστε το έργο των πρωτοπόρων και βάλτε στο λαδάκι σπέρμα κρητικιάς σαύρας. Βγάλτε από το σταμναγκάθι τα θηλυκά ζουζούνια και αφήστε την γονιμοποίηση στα αρσενικά. Από ένα άνθος μέσα στο μπουκάλι και τα πρώτα λίτρα δώρο στην Παρίς την Χίλτον. Σίγουρη επιτυχία και πολλά λεφτά.

    Λαδέμπορας

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Εύκολα λεφτά με μαγικά μέσα. Βάζεις το κοινό κρητικό λάδι σε ένα ωραίο μπουκάλι και...πρέστο! Λύνεις το οικονομικό πρόβλημα της χώρας. Ψάχνω να βρω την πρόταση που είχε κυκλοφορήσει να πουλάμε CD με μπουζούκια στους Κινέζους που είναι πολλοί και να πήξουμε στο χρήμα -- χωρίς πλάκα, είχε γραφτεί σε φιλελεύθερο μπλογκ. Αν τη βρει κανείς, ας ρίξει το λινκ. Πριν δυο χρόνια περίπου είχε γραφτεί.

      Διαγραφή
    2. "Καλησπερα σε ολους.Πριν απο λιγες μερες τελειωσε η μεγαλη εκθεση μουσικων οργανων,υλικων οργανοποιοιας στην φρανκφουρτη της γερμανιας.Απο περυσι υπηρχαν πληροφοριες οτι οι κινεζοι προκειται να παρουσιασουν σε αυτην την εκθεση καποια μοντελα μπουζουκιων.Πραγματικα κανεις μας δεν το αντιμετωπισε με σοβαροτητα(μιλαω για τους οργανοποιους) εκτος αυτων που εμπλεκονται σε αυτην την ιστορια.Το σκεφτεσαι και λες -Ε σιγα μην φτιαξει ο κινεζος μπουζουκι.Κι ομως φιλοι μου ειναι πραγματικοτητα.
      Καποιο εργοστασιο ασχοληθηκε με το μπουζουκι και ειχαν δυο δειγματα να παρουσιασουν.
      Το ενα φτιαγμενο εξ ολοκληρου απο παλλισανδρο και το αλλο απο μαονι.Και μαλιστα απο φινιρισμα σκιζαν τα οργανα.Σε γενικες γραμμες πολυ καλες κατασκευες για πρωτη αρχη.
      Οσο για τις τιμες μου ειπαν οτι ηταν πραγματικα κινεζικες.Το πρωτο γυρω στα 180 δολ.και το δευτερο γυρω στα 120 δολ.
      Ενα ειναι σιγουρο.αν για πρωτη αρχη οι κινεζοι φτιαξαν τοσο καλα οργανα( σχεση τιμης-προιοντος) πιστευω οτι στο μελλον θα δουμε καποια οργανα που θα μας αφησουν αφωνους.
      Αυτο ομως που με προβληματιζει ειναι το μελλον καποιων συναδελφων που ασχολουνται με φασον οργανο.Αν γεμισουν οι κινεζοι την αγορα με τετοια οργανα πιστευω οτι δεν θα εχουν ανταγωνισμο.Οποτε ολες οι δικες μας βιοτεχνιες θα μαραζωσουν.
      Δεν ξερω αν ανησυχω υπερβολικα αλλα θα με ενδιεφερε να ακουσω ολες τις αποψεις συναδελφων και μη."

      σωτήριο έτος 2009 γραμμένο στο φορουμ του rembetiko.gr

      Λαδέμπορας - Οργανοφτιάχτης

      Διαγραφή
    3. Όχι, ήταν άρθρο αυτό που λέω. Και έλεγε και για κινηματογραφικές εξαγωγές στο στυλ "Κυνόδοντας". Μπορεί να το κατέβασαν, ήταν πολύ αστείο.

      Διαγραφή
  9. Οι κομμουνιστές έχουν σχέδιο. Οι αστοί έχουν ιδέες.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. ... γι' αυτό έχουν και Communications Manager
      (όχι παίζουμε!)

      Το λαδάκι μου είναι απ' τα πάτρια εδάφη (Κολυμπάρι) έξτρα παρθένο, 10ευρώ ο πεντόλιτρος τενεκές, συμπεριλαμβανομένων και των μεταφορικών και είναι "obviously so much more than just Cretan olive oil".
      (γιατί "κρητικό" λάδι πουλάει και ο Βασιλόπουλος)
      Ουρτ, καινοτόμοι αρκουδιαραίοι!

      Διαγραφή
    2. απο Φθιωτιδα εμεις καλυτερο ! 17 κιλα στον τενεκε 30 ευρωπουλα ...κι ειναι και "ευλογημενο" απο Κουτσουμπα και Παφιλη

      Διαγραφή
  10. Να ήταν μόνο χαζός ή πονηρός, το καταλαβαίνω. Αλλά ντροπή σας να τα βάζετε με άρρωστο άνθρωπο. Και έχει κι άλλους 8130 followers που τον κάνουν χάζι και περιμένουν τάχα μου το αυριανό μάθημά του. Κοινό για σκουπιδοριάλιτι θα γίνουμε ?

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Φύκια για μεταξωτές κιλότες το λα(μ)δάκι. Το αληθινό και το πραγματικό είναι το ΤΣΟΥΝΑΤΟΛΑΔΟ!
    http://www.anatolh.com/crete/chania/item/46892-τσουνατόλαδο-ποιότητας

    Ούτε ακρότητες με 180 δολάρια το λίτρο, ούτε μόνον 800 λίτρα παραγωγή. Γήινα νούμερα με σοβαρούς υπολογισμούς.
    20 τόννοι λάδι από ελιές που οι υπόλοιποι τις αφήνουν να πέσουν στα δίχτυα ενώ ο OYAOY entrepreneur τις ραβδίζει κάθε μέρα και από λίγο!!!
    Λίγο το μπουκαλάκι (πάλι!), λίγο η Αυστριακή γυναίκα του άνοιξαν οι ευρωπαϊκές αγορές και το χώρεσαν στα ράφια τους για 9,90 τελική τιμή.
    Κάπως έτσι καταλήγουμε: Αντί να κάθεται Αθήνα και να τσεπώνει 1,89 το λίτρο όταν και όποτε πέσουν απ' το δέντρο οι ελιές προτίμησε να πολλαπλασιάσει το εργατικό κόστος (περισυλλογής-ραβδίσματος) για να κερδίσει παραπάνω. Πόσο όμως παραπάνω;
    Οι αριθμοί: Μέθοδος α - τεμπέλικη = 20 τόνοι επί 1,89 = 37.800 γιατί αν έχεις πολλές ρίζες ελιάς σε δύσκολες εποχές συμφέρει.
    Μέθοδος β - OYAOY entrepreneur = 20 τόνοι επί 9,90 = 198.000 μακάρι να ήταν όλα δικά του.
    Στην τιμή λιανικής θα πρέπει να αφαιρέσουμε τα μισά για να δώσουμε ένα σκάρτο 100% κέρδος στον εμπορική κυκλοφορία του τσουνατόλαδου. Είμαστε ευνοϊκά διακείμενοι στον δικό μας γιατί τα SM σε όλον τον κόσμο δουλεύουν με 120% αλλά χαλάλι του. Θα του μείνουν 99.000 για να έχει να πληρώνει τα έξοδα που έκανε. Βγάζουμε λοιπόν το ένα τρίτο για κόστος της νέας μπίζνας και έχουμε ένα πάνω κάτω καθαρό 66.000. Είναι πολλά!
    Πόσα πολλά; 66.000 - 37.800 = 28.200 παραπάνω από τον συντοπίτη του που επέλεξε την παραδοσιακή δουλειά. Δύο άτομα εργάστηκαν πλήρως, αποκλειστικά και υπερωριακά, σίγουρα. Αυτός και η γυναίκα του. Αν δούλευαν σε μία τυχαία βιομηχανία χωρίς ιδιαίτερη ειδίκευση τις καλές μέρες θα τσίμπαγε ο καθένας 1.000 καθαρά μηνιαία. Στην βιομηχανία θα στοίχιζε 1.000 συν το ΙΚΑ επί 14 μισθούς το χρόνο για έντεκα μήνες πραγματικής δουλειάς (-ετήσια άδεια) ~ 2.000
    Με ένα ετήσιο κόστος ο καθένας τους ~ 22.000 θα δούλευαν 11 μήνες και θα πρόσφεραν την υπεραξία τους στον καπιταλιστή. Το ζευγάρι της ιστορίας μας προτίμησε να δουλεύει για πάρτη του και αντί να φέρει τουλάχιστον 44.000 το χρόνο στο σπιτικό του έφερε μόνον 28.200 και θα πρέπει να πληρώσει τους φόρους, τα χαράτσια και εκείνη την προκαταβολή του μελλοντικού φόρου που φτάνει στο 80%.

    Συμπέρασμα: για αυτό λέγεται entrepreneur, γιατί, ...που να καταλάβεις την βρισιά στα Γαλλικά.
    Ο άλλος ο μεγάλος που ξέρεις έχει όνομα και λέγεται Καπιταλιστής.

    Τώρα με την κρίση να δεις τι έχουν να δουν τα μάτια μας στον επιχειρηματικό οργασμό που θα έρθει.

    Λαδέμπορας - Κινέζος

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Σεχτάρ ο Τρομερός2 Φεβρουαρίου 2014 - 2:29 μ.μ.

      Λαδέμπορα,
      Πολύ χουβαρντάς είσαι! Για να βγάλεις 20 τόνους λάδι από τσουτσουνάτη εληά χρειάζεσαι πάνω από 100 τόνους εληά. Επειδή όμως θα αφήσεις το 10% - 15% στο λητρουβιό, πρέπει να μαζέψεις 120 τόνους, κι αφού είναι σε δύσκολους τόπους δε σηκώνει και εκμηχάνιση, άρα μάζεμα με τα χέρια, 40 κιλά ο εργάτης την ημέρα και πολλά είναι, μην είναι και τριάντα.
      Αρα το λιγότερο 3000 μεροκάματα πακιστανού, προς 25 €, (ούτε ΙΚΑ, ούτε μαλακίες), μας κάνουν ~75000, μόνο το μάζεμα με μάβρη εργασία - που τα 33 χιλιάρικα, που λογάριασες για κόστος της νέας μπίζνας...! Δε βάζω κόστος καλλιέργειας, θα σου πω γιατί, αλλά μόνο μεταφορικά, αποθηκεύσεις, συσκευασίες κλπ. να λογαριάσεις φτάνουν ...για να μπείς σόλο μέσα ακόμη και με 9.90€ το κιλό.
      Τι κάνεις, λοιπόν; Πας στην Καλαμάτα, αγοράζεις το Νοέμβρη φρέσκο αγουρόλαδο καλής ποιότητας, που δεν παίζεται, προς 2.50 € το κιλό (σε παρακαλάνε να στο δώσουν σε τέτοια τιμή) το ανακατεύεις με λίγο τσουτσουνόλαδο για τη μόστρα και τους πιστοποιητές, και το δίνεις όπως λές στους SM, άντε 4.70€ για να το πάνε στην αυστριακιά ψωνισμένη, που κάνει κρά για "mediterranische Diät", να το πληρώσει 9.90€. Ούτε έξοδα καλλιέργειας, ούτε πακιστανοί, ούτε μαλακίες, πλην κάτι λίγα, για την απαραίτητη μόστρα, για την "ονομασία προέλευσης" τα LOT, και τις άλλες παπαριές, το κουτόχορτο, που ταϊζουνε τον κόσμο, που τα θέλει ο κώλος του.... Και με το ΙΚΑ κύριοι, για να μπορούμε να κουνάμε και το δάχτυλο στους "τεμπέληδες"!
      Με 4.70-2.50=2.20 ακαθάριστο κέρδος ανά κιλό στους είκοσι τόνους μας κάνει 45000 χιλιάδες, τη βγάζουμε μια χαρά, χωρίς να σκοτωνόμαστε το χειμώνα και έχουμε και όλο το καλοκαίρι να ασχοληθούμε με τα Rooms to let. Μάλιστα, αν κάνουμε και λίγη νοθεία στο καλαματιανό και μας έρθει, ας πούμε, 2.00€/kg η πρώτη ύλη, περισσεύουν κι άλλα 10 χιλιαρικάκια, να φάει ψωμί και ο τον "πιστοποιητής", που θα μας βεβαιώσει, πως ....δεν έγινε νοθεία(!!!), καθώς και για ο ....Τζήμερος, που θα μας διαφημήσει!
      Αυτό κάνουν οι Ιταλοί και οι Ισπανοί, που, χρόνια τώρα, πηγαινοέρχονται στην Καλαμάτα, και είναι πιο έξυπνοι από τον Τζήμερο, η μάλλον, από τα κουτορνίθια, που χάσκουνε μπροστά στον κουτοπόνηρο Τζήμερο....
      Αειντε, τώρα, το ΚΚΕ να προκόψει, με τέτοιον ανταγωνισμό.....

      Διαγραφή
    2. Σεχτάρ ο Τρομερός2 Φεβρουαρίου 2014 - 2:34 μ.μ.

      "...να φάει ψωμί και ο "πιστοποιητής", που θα μας βεβαιώσει, πως ....δεν έγινε νοθεία(!!!), καθώς και ο ....Τζήμερος, ....κλπ."
      Διόρθωση της βιαστικής διόρθωσης.

      Διαγραφή
    3. Σεχτάρ τα ρέστα μου!

      Μάλιστα θα φτιάξεις και μία αστική εταιρία όπου θα πουλάς χωρίς μεσάζοντες, ένα πράγμα. Θα πουλήσεις 120 τόννους λάδι κατευθείαν από τους Έλληνες παραγωγούς και θα πάρεις ως πρόεδρος μπόνους ψήφους για τις εκλογές που έρχονται.
      Κάποιος πονηρεμένος - δίχως άλλο κνίτης - μπορεί να σου ζητήσει λογαριασμό για το από ποιους και πόσο. Τότε θα αναγκαστείς να πεις πως μόνο οι 20 τόννοι ήταν ελληνικό λάδι και οι 100 τόνοι ήταν του Ιταλού που σου έδωσε 50.000 ως δωρεά για την εταιρία αλλά εσύ αφαιρέθηκες και τα ξέχασες αλλά θα τα δώσεις τώρα.

      Κάθε ομοιότητα με πραγματικά πρόσωπα και αληθινές καταστάσεις είναι σύμπτωμα και
      προιόν της εποχής μας. Και των συριζαίων βεβαίως - βεβαίως.

      την έφτιαξα την μπίζνα Σεχτάρ;

      entrepreneur όλου του κόσμου ενωθείτε - εμπρός όλοι μαζί να γίνουμε καπιταλιστές στην Ελλάδα

      Λαδέμπορας - πιστοποιητής

      Διαγραφή
  12. Μια θεια μου ,μια ζωη στο εμποριο ,βιοτεχνης με μαγαζια ,πολλα λεφτα απ τα χερια της ,ρισκα ,χασουρες ,αλλα και καλες εποχες κλπ .Ειχε ενα αμαξακι μικρο 7ετιας σε αθλια κατασταση ,που ομως πουλιωταν ακριβως το ιδιο ακομα τοτε 1,500,000 δρχ καινουργιο ...το βαζει σε αγγελια 1,200,000 !!!!
    -Ρε συ θεια της λεω 1,5 εχει καινουργιο τι το εβαλες τοσο για μλκες ψαχνεις ?
    -Ακριβως !!! μου λεει ,,,ΕΝΑΝ μλκα στα 10 εκατομμυρια ψαχνω ...και δεν βιαζομαι ...
    Σε ενα τριμηνο το ειχε πουλησει !!!!!

    Εδω ο αλλος σε ολοκληρη ανθρωποτητα δεν θα εβρισκε οχτακοσιους ?

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. O Τζήμερος δεν κάνει κριτική στην πολιτική οικονομία του Μάρξ, (απο τα "επιχειρήματα" βλέπεις ότι δεν μπορεί, δεν ξέρει να κάνει) αλλά ψυχοθεραπεία σε μικροαστούς, διαφήμιση για την αστική τάξη και να τσιμπήσει και κανένα ψήφο απο κανένα ετοιμόρροπο μικρομεσαίο που απο την μία τον πηδάει η τράπεζα το μονοπόλιο κλπ απο την άλλη του αρέσει η ιδέα ότι και αυτός ανήκει στους "έξυπνους" που έχουν ιδέες και θα ήθελε και αυτός να αγοράζει 1 και με την "δημιουργικότητα" του την "καινοτομία" του και την κουτοπονηριά του να πουλάει 1.000, να γίνει προμηθευτής "πολυτελών ειδών" για τους πλούσιους .......

    Ενας εμπορευματοπαραγωγος χωρισμένος απο τα μέσα παραγωγής .......

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. Ο κύριος Τζήμερος, πιθανώς διενεργώντας μέσω κοινωνικών δικτύων μια άτυπη καμπάνια ενόψει ευρωεκλογών ...
    Φίλοι που μένουν στη Γερμανία λένε ότι, ο Τζήμερος ήδη νιώθει την κρύα ανάσα του (άλλου καμαριού τση Κρήτης) του Γιώργου Χατζημαρκάκη, που θέλει να διεμβολίσει το ζωτικό χώρο των εν Ελλάδι νεοφιλελέδων.
    Το καλό είναι ότι πολλοί υιοθετούν τις απόψεις του Τζήμερου και έχουμε να γελάμε. Το κακό είναι ότι ζουν ανάμεσά μας και ειδικά όταν έχουν "θέσεις ευθύνης", ξεσαλώνουν στους από κάτω.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  15. Τα άυλα κατά τον κύριο Τζήμερο ,γνώση των αγορών ιδέες κλπ , δεν είναι καθόλου άυλα. Π.χ Ο καπιταστιλιστής μετά απο ένα υλικότατο γεύμα που στοίχησε ψ μετά από έναν καλό ύπνο σε στρώμα ν που εργάστηκαν πολλοί εργάτες για να γίνει, μέσα σε ένα άνετο ευάερο και ευήλιο περιβάλλον που στοίχησε μπόλικο κλπ και χρειάστηκαν άλλοι τόσοι εργάτες κλπ.
    Μπορεί και να κάνω λάθος...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Το θέμα το έχω πραγματευτεί εδώ: http://leninreloaded.blogspot.com/2014/01/blog-post_4981.html

      Διαγραφή
    2. Γενικά, ένα προϊόν μπορεί να ενσωματώνει μια αξία χρήσης που από τη σκοπιά του καταναλωτή είναι άυλη. Πάρε μια μουσική συναυλία, όπου η "αξία χρήσης" είναι η αισθητική απόλαυση, κάτι άυλο. Αυτό δεν σημαίνει όμως ότι αυτή η "άυλη" για τον καταναλωτή αξία παράγεται επίσης "άυλα." Χρειάζονται, πχ, μουσικά όργανα, τα οποία φτιάχνονται σε εργοστάσια και αποτελούν υλικά εμπορεύματα. Χρειάζεται ηλεκτρικό ρεύμα, παρομοίως. Χρειάζονται κονσόλες, ηχεία, κλπ. Παρομοίως υλικά και βιομηχανικά παραγόμενα εμπορεύματα. Και, τέλος, χρειάζονται δεξιότητες στο παίξιμο οργάνων, που έχουν αποκτηθεί μετά από χ ώρες πρακτικής εξάσκησης, έχουν κοστίσει ψ χρήματα σε ωδεία και ιδιαίτερα, κλπ κλπ.

      Γενικά, άνθρωποι σαν τον Τζήμερο είναι νομίζω οι ίδιοι μαγεμένοι από την ιδέα ότι με τον καπιταλισμό μπορείς να φτιάξεις κάτι απ' το τίποτα χωρίς τίποτα και μεταδίδουν τη δική τους μάγευση απ' την παιδαριώδη αυτή ιδέα στους άλλους.

      Διαγραφή
  16. Άραγε η διαφήμιση ή η γνώση των αγορών ή ακόμα και οι ιδέες είναι άυλα προιόντα που δεν
    υπακουούν στούς νόμους της αγοράς;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Πώς να είναι "άυλη" μια διαφήμιση; Δεν χρειάζεται κάμερες για να τραβηχτεί, μαγνητική ταινία για να εγγραφεί, μικρόφωνα, φώτα; Δεν απαιτεί μισθούς σε τεχνικούς, ηθοποιούς, σκηνοθέτες για εργασία για ένα συγεκριμένο χρονικό διάστημα; Τι είναι, αυθόρμητη οπτασία του υποσυνειδήτου;

      Διαγραφή
    2. Στον κύριο Τζήμερο είμαι έτοιμος να εκχωρήσω ότι "η γνώση των αγορών" είναι άυλη. Μόνο που "η γνώση των αγορών" δεν απέτρεψε κανένα επιχειρηματία από την χρεοκοπία, ούτε την παγκόσμια οικονομία από την ύφεση, δηλαδή είναι μεν άυλη, είναι όμως και αμφιβόλου αξίας χρήσης, όπως αποκαλύπτεται από την μαζική ανεργία "γνωστών των αγορών" με MBA.

      Διαγραφή
  17. Παντως αξιζει να σημειωσουμε οτι το TVXS παραθετει το ιδεολογημα του Τζημερου χωρις σχολια! Απο ενα "αριστερο" δεν το περιμενα...

    kagemusha

    ΑπάντησηΔιαγραφή