Σάββατο, 4 Ιανουαρίου 2014

Ο Θεός να φυλάει τους δικτάτορες

Μέσα από την "αυθόρμητη" απέχθεια για την εικόνα της προσωποπαγούς δικτατορίας που καλλιεργεί στους υπηκόους της, η διεθνής αστική τάξη κάνει κάτι πολύ παραπάνω απ' το να αποσπά την προσοχή τους απ' την δική τους διαρκώς εντεινόμενη υποταγή και εθελοδουλεία. Η απόσπαση της προσοχής, η αποκοίμηση των θυμάτων, είναι μονάχα αρνητική λειτουργία· αν "ξεπλένει" την πραγματικότητα, το κάνει μόνο με την αντιπαραβολή με το "μείζον κακό". Αλλά η δικτατορομανία που καλλιεργεί η Δύση, πετώντας κάθε τόσο στο φιλοθεάμον κοινό και ένα τηλεοπτικοποιημένο γκρέμισμα αγάλματος ως συνεκδοχή της "ανατροπής", έτσι γενικά και αφηρημένα, έχει και ένα καταφατικό περιεχόμενο: ο κόσμος ανασυντίθεται με όρους προνεωτερικούς, έτσι ώστε η ίδια η ύπαρξη του "δεσποτισμού" και η φρίκη που εμπνέει αυτός να δημιουργεί στα θύματα την ψευδαίσθηση της νεότητας και του ηρωϊκού πεπρωμένου της αστικής τάξης, την αυταπάτη ότι τώρα, όπου να' ναι, θα ξεσπάσει η Γαλλική Επανάσταση και θα πέσουν κεφάλια τυράννων. 

Η δικτατορομανία είναι έτσι πάρα πολύ χρήσιμη, γιατί είναι μια έμμεση απάρνηση όχι απλώς των εγκλημάτων του ιμπεριαλισμού κατά των λαών υπό το πρόσχημα της "απελευθέρωσής" τους, αλλά σε πολύ βασικότερο επίπεδο, της επίγνωσης ότι έχει καν ανακύψει ιστορικά ο ιμπεριαλισμός: ο εργαζόμενος στη Δύση που ξεσπαθώνει για κάποιον πάντα βολικά απομακρυσμένο τύραννο φοράει για λίγο μια φαντασιακή τρικολόρ στο κεφάλι και ονειρεύεται πως πλησιάζει πάλι ο 18ος αιώνας, όταν το μόνο που χρειαζόταν ο κόσμος για να διορθωθεί ήταν Συντάγματα, Εθνοσυνελεύσεις και μερικοί αποκεφαλισμοί προκλητικά παρασιτούντων πλουσίων. Κι όμως, ο ατρόμητος, ανελέητος και άτεγκτος Ροβεσπιέρρος μαρτύρησε την αλήθεια για το ολότελα ανέξοδο του αστικού αντιδεσποτισμού σε ό,τι αφορά την ιερή αρχή της ατομικής ιδιοκτησίας ήδη απ' το 1793, όταν, αυτός, ο αρχιερέας της λαιμητόμου, απήυθυνε στην αστική τάξη της Εθνοσυνέλευσης λόγια που έχουν γεμίσει ατέλειωτες, εντυπωσιακά ακίνδυνες και τετριμμένες, εκθέσεις ιδεών στην ημεδαπή και διεθνώς κατά τους τελευταίους δύο αιώνες: "Η ιδιοκτησία είναι το δικαίωμα που έχει κάθε πολίτης να απολαμβάνει και να διαθέτει το μερίδιο των αγαθών που του εγγυάται ο νόμος. Το δικαίωμα της ιδιοκτησίας περιορίζεται, όπως όλα τα άλλα, από την υποχρέωση του σεβασμού των δικαιωμάτων των άλλων. Δεν μπορεί να παραβλάπτει ούτε την ασφάλεια, ούτε την ελευθερία, ούτε την ύπαρξη, ούτε την ιδιοκτησία των συνανθρώπων μας."

30 σχόλια:

  1. Ενδιαφέρουσα προσέγγιση, πτυχή της οποίας είναι και η διαρκής προβολή τελευταία από το ίδιο το Χόλυγουντ, αλλά και των σειρών των αμερικανικών καναλιών, δυστοπιών, μετα-αποκαλυπτικών δικτατοριών, επιστημονικής φαντασίας απολυταρχισμών κλπ.

    Ernest Everhard.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλό να διαβαστεί το παραπάνω και με την σύγκρουση Λένιν-Κάουτσκι πάνω στο θέμα του "δεσποτισμού" και της "τυραννίας", με τα οποία ο δεύτερος συνδέει την δικτατορία του προλεταριάτου, αφομοιώνοντας έτσι τον 20ο αιώνα στις γνωστές "δημοκρατικές" αφηγήσεις της αστικής τάξης για τον 18ο.

      Διαγραφή
    2. Το litmus test σε όλες αυτές τις αφηγήσεις που αναφέρεις είναι να ρωτάς πού τίθεται το ζήτημα των σχέσεων παραγωγής και της κατοχής τους. Νομίζω ότι θα δεις πως δεν τίθεται πουθενά, και πως η μορφή του "δικτάτορα" λειτουργεί πάντα για να τα αποκρύψει ως ζητήματα και έτσι να θέσει και την "λύση" στη βάση της "ανατροπής της τυραννίας."

      Μια απ' τα ίδια ισχύουν και για το "αντιτυραννικό" φαντασιακό στο "V for Vendetta", όπου πουθενά δεν τίθεται ζήτημα σχέσεων παραγωγής και ιδιοκτησίας των παραγωγικών μέσων.

      Διαγραφή
    3. και της κατοχής τους=και της κατοχής των μέσων παραγωγής

      Διαγραφή
  2. Ατυχής η αναφορά στον Ροβεσπιέρο. Τι συγκρίνεις; Την εποχή της γαλλικής επανάστασης με το σήμερα; Όταν τα 'λεγε αυτά ο Ροβεσπιέρος δεν υπήρχε τίποτα πιο προοδευτικό και ριζοσπαστικό από το δικαίωμα της ιδιοκτησίας και το σεβασμό των δικαιωμάτων του ανθρώπου. Ο Ροβεσπιέρος ήταν η πιο ριζοσπαστική τάση της αστικής επανάστασης, όταν εμφανίστηκε το σύγχρονο εργατικό κίνημα και η αστική τάξη συντηρητικοποιήθηκε άρχισε να ξορκίζει το πνεύμα του Ροβεσπιέρου τον οποίο μέχρι σήμερα παρουσιάζει ως αιμοσταγή δικτάτορα, μην τυχόν και εμπνευστούν οι εργάτες απ' τον ριζοσπαστισμό του και τον υιοθετήσουν για τον εαυτό τους. Ο Λένιν θεωρούσε τους μπολσεβίκους γιακωβίνους της εργατικής τάξης...

    Να μερικά δείγματα από τα πρώτα αποτελέσματα του γκούγκλη:

    Το Βήμα: Μαξιμιλιανός Ροβεσπιέρος 1758-1794. Αδιάφθορος και αιμοσταγής

    newsbeast: Η μορφή της Γαλλικής Επανάστασης Μαξιμιλιανός Ροβεσπιέρος. Ο υπερασπιστής του λαού που μετατράπηκε σε αιμοσταγή τύραννο!

    tvxs: Μ. Ροβεσπιέρος: Η «δικτατορία» του τρόμου

    Αν το μοτίβο του επαναστάτη που μετατράπηκε σε τύραννο μας θυμίζει κάτι, μάλλον αυτός είναι ο στόχος.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Δεν κατάλαβα σε τι είναι "ατυχής" η αναφορά στον Ροβεσπιέρρο. Στην υπενθύμιση ότι μπροστά στην ατομική ιδιοκτησία κώλωσε αγρίως; Μα αν δεν κώλωνε, τότη η αστική επανάσταση θα ήταν προλεταριακή και ο Ροβεσπιέρος θα ήταν ο Λένιν.

      Λοιπόν;

      Διαγραφή
    2. Ή μήπως το γεγονός ότι οι σύγχρονοι αστοί τρέμουν τη σκιά της δικής τους επανάστασης αλλάζει όσα είπε ο Μαξιμιλιανός σφραγίζοντας τον χαρακτήρα του 1793; Οι αστοί σήμερα θεωρούν την κοινοβουλευτική δημοκρατία πολύ αριστερό πράγμα. Να αρχίσουμε να την διεκδικούμε ως "ριζοσπαστική" μήπως;

      Διαγραφή
    3. "Κώλωσε αγρίως";;;!!! Θέμα επιλογής ήταν δηλαδή; Για να φτάσει να αμφισβητηθεί (αργότερα) η ατομική ιδιοκτησία έπρεπε πρώτα να καθιερωθεί ως καθολικό δικαίωμα ενάντια στα προνόμια της αριστοκρατίας. Οι γιακωβίνοι ήταν όσο προοδευτικοί, ριζοσπάστες και επαναστάτες μπορούσαν να είναι για την εποχή τους, γι' αυτό έχει μεγάλη αξία το παράδειγμά τους σαν αναλογία (και όχι αντιγραφή) για το σήμερα. Εκτός αν πιστεύεις ότι ήταν δυνατό η γαλλική επανάσταση του 1789 να γίνει προλεταριακή και ο Ροβεσπιέρος την περιόρισε.

      Αν οι αστοί που θεωρούν "πολύ αριστερό πράγμα" την κοινοβουλευτική δημοκρατία πάνε να την καταργήσουν, τότε ναι, οφείλουμε να την υπερασπιστούμε. Ξεκάθαρα.

      Διαγραφή
    4. Όχι βέβαια, δεν ήταν θέμα επιλογής, ήταν θέμα του ότι η επανάσταση ήταν αστική και ο Ροβεσπιέρρος δεν μπορούσε να το αναιρέσει αυτό.

      Βεβαίως και οι γιακωβίνοι ήταν όλα αυτά που είπες και βεβαίως δεν θα μπορούσαν να είναι Μπολσεβίκοι, δεν ξέρω που είδες να τα αμφισβήτησα.

      Εξακολουθώ λοιπόν να μην καταλαβαίνω τι βρήκες "ατυχές." Γιατί δεν το εξηγείς λίγο πιο ξεκάθαρα; Βρήκες ατυχή την απλή υπενθύμιση του απλού γεγονότος ότι η Τρομοκρατία δεν τόλμησε να ακουμπήσει την ιδιοκτησία, μια υπενθύμιση που έχει σαφή στόχο να πει κάτι για την "ριζοσπαστικότητα" της παρωδίας του "αντιδεσποτισμού" εν έτει 2013;

      Διαγραφή
    5. Ατυχή βρήκα τη χρήση του Ροβεσπιέρου σαν παράδειγμα για το σημερινό "αντιδεσποτισμό" της δύσης (το v for vendetta είναι πολύ πιο εύστοχο παράδειγμα) και αντιιστορική την αποδόμησή του λόγω της θέσης του για την ατομική ιδιοκτησία.

      Διαγραφή
    6. Πουθενά στο κείμενο δεν χρησιμοποιείται ο Ροβεσπιέρρος σαν παράδειγμα του ΣΗΜΕΡΙΝΟΥ "αντιδεσποτισμού." Αυτό είναι έτσι κι αλλιώς παραλογισμός, ο Ροβεσπιέρος έζησε πριν 2 αιώνες. Όπως έγραψα ήδη, αυτό που έκανα ήταν να υπενθυμίσω απλώς ότι η ίδια η αυθεντική γιακωβίνικη Τρομοκρατία δεν τόλμησε να ακουμπήσει την ατομική ιδιοκτησία, πράγμα που λέει πολλά για το "ριζοσπαστισμό" της παρωδίας αντιδεσποτισμού που παπαγαλίζουν τα φερέφωνα των ιμπεριαλιστών σήμερα.

      Στην ουσία, δεν λέω τίποτε διαφορετικό από όσα είπα καμιά 150 χρόνια πριν από μένα ο Μαρξ στη 18η Μπρυμαίρ, περί παρωδίας και μεταμφιέσεων.

      Διαγραφή
    7. από όσα είπα καμιά 150 χρόνια πριν=από όσα είπε

      Διαγραφή
  3. Το τί δεν διεκδικούμε το ξέρουμε Αντώνη, για το τί διεκδικούμε ποιοί διεκδικούμε, πώς διεκδικούμε, που στοχεύουμε, μήπως εχεις καμιά ιδέα; Νομίζω όχι ούτε και έχεις διαθεση να αποκτήσεις.
    Καλή χρονιά μεταμοντέρνας επαναστατικής αερολογίας σου εύχομαι.
    Ελπίζω ο ανανεωτικός οπορτουνισμός να σου δίνει ευκαιρίες για μεταφράσεις επαναστατικής φιλολογίας. Τελικά και ο ορθόδοξος οπορτουνισμός έχει την χρησιμότητά του.
    Κωστής ανευ οπαδών (ευτυχώς).

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Για το διεκδικείΤΕ, κλπ, ναι, βεβαίως έχω μια ιδέα. Να αποκτήσει κράτος και αστική τάξη επιτέλους ο τόπος, με πρωτεργάτη της αστικοδημοκρατικής επανάστασης του 1821 με διακόσια χρόνια καθυστέρηση την εργατική τάξη και ωφελημένο εσάς.

      Διαγραφή
    2. Οι εκφράσεις "ανανεωτικός οπορτουνισμός" κτλ. κυκλοφορούν κι αλλού πάντως...ήρεμα τα πράγματα τελευταία από τρολλ...οπότε είπαν να βγουν...

      Διαγραφή
  4. Για το τί διεκδικώ εγώ, δεν έχεις ιδέα Αντώνη.
    Αλλά το κακό δεν είναι αυτο.Το κακό είναι ότι δεν εχεις ούτε τα κότσια, ούτε και το φιλότιμο να βρείς μια λέξη από τα γραφτά μου (364 εδω: http://www.critici.gr/PageItemList.php?writer_id=1) που να δικαιολογεί τις μπαρούφες που λές.
    Αρκείσαι στον ρόλο του χειροκροτητή και του φερέφωνου ... και έχεις το θράσος να συνδέεις τον ρόλο σου με το μεγαλείο ενός διανοούμενου σαν τον Λένιν.
    Φουκαρά.
    Κωστής

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. "Το κακό είναι ότι δεν εχεις ούτε τα κότσια, ούτε και το φιλότιμο να βρείς μια λέξη από τα γραφτά μου (364 εδω: http://www.critici.gr/PageItemList.php?writer_id=1) που να δικαιολογεί τις μπαρούφες που λές."

      Πιωμένος είσαι;

      Διαγραφή
    2. Καλά ρε αλήτη, δεν έχεις ούτε τα κότσια ούτε και το φιλότιμο να βρεις μια λέξη από τα γραφτά του Κωστή άνευ οπαδών; Και λες και μπαρούφες; Ου να μου χαθείς!

      Τι θα πει "και που να ξέρω εγώ ποιος Κωστής είναι ο Κωστής άνευ οπαδών"; ΕΝΑΣ είναι ο Κωστής! Ο Κωστής με τ' όνομα και τα 364 γραφτά ΤΟΥ! Κι έχεις το θράσος να συνδέεις (εεε;) το ρόλο σου με το μεγαλείο ενός διανοούμενου (χμμμ... δεν ήτανε και επαναστάτης;) σαν το Λένιν, που μόνο ένας Διανοούμενος σαν τον Κωστή μπορεί να μπει δίπλα Του! Ούξου!

      gdmn1973

      ΥΓ: Μου φαίνεται ότι κάποιος λενινιστής εκεί έξω μαζεύει υλικό για το επόμενο δοκίμιό του, με τίτλο "O τρολισμός: Ανώτατο στάδιο του ψωνισμού".

      Διαγραφή
    3. Ο Παπαϊωάννου έχει τόση σχέση με τον λενινισμό όση έχει κι ο άδωνις.

      Ωραίο το "ορθόδοξος οπορτουνισμός", όταν το γράφεις Κωστή φουσκώνει το στήθος σου από υπερηφάνεια για αυτήν σου την τεράστια ανακάλυψη; Λίγη ανατριχίλα έστω μπροστά στο μεγαλείο της νοήσής σου;

      Καλό και το "μεταμοντέρνα επαναστατική αεορολογία". Αυτοαναφορικό και θανατηφόρο.

      Ijon Tichy

      Διαγραφή
    4. Αντώνη, η ενοχή βγαίνει σαν αιθαλομίχλη από το μπλογκάκι σου ... ξέρεις πολύ καλά και συ και οι κομπλεξικοί που που μαζεύεις εδώ μέσα πολύ καλά τι ρόλο παίζετε.
      Κωστής

      Διαγραφή
    5. Ναι, όλοι μας είμαστε ένοχοι του γεγονότος ότι δεν ξέρουμε ποιος είναι ο Κωστής χωρίς οπαδούς, δεν καταλαβαίνουμε σε τι αναφέρεσαι ως μεταμοντέρνες μπαρούφες στο πιο πάνω ποστ και ως "ορθόδοξο οπορτουνισμό" και δεν διαβάζουμε critici.gr να ξεστραβωθούμε.

      Επίσης είμαστε ένοχοι για το γεγονός ότι υποφέρεις απ' την έλλειψη αναγνώρισης στον βαθμό που βλέπουμε όλοι, να γράφεις δηλαδή σαν πιωμένος που μαλώνει με τα ρούχα του.

      Τέλος, είμαι προσωπικά ένοχος διότι συνέδεσα τον εαυτό μου με τον Λένιν, πράγμα που αποδεικνύει το θράσος και την αμετροέπειά μου, σε αντίθεση με την πηγαία ταπεινότητα που αποπνέεις.

      Δεν τραβάς να ξαπλώσεις λίγο, γιατί δεν την παλεύεις;

      Διαγραφή
    6. @Αντώνης

      Ευτυχώς ban, γιατί μ' αυτό που ετοιμαζόμουν να τον ρωτήσω θα έτρωγα ban εγώ.

      Θρασύτατο τρολ ο Κωστάκης, κατάφωρα συμπλεγματικό και ατάλαντο και δεν έχει ούτε καν λίγο πλάκα.

      gdmn1973

      Διαγραφή
  5. χα χα ... πλάκωσαν και οι οπαδοί ...
    Κ.Π.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Υπογραφές σε σχόλια:

      Κωστής Παπαϊωάννου (παλιότερα)

      Κωστής ανευ οπαδών (9.58)

      Κωστής (10.34)

      Κ.Π (11.22)

      Πολιτική σχολιασμού:

      στο ιστολόγιο Lenin Reloaded θα δημοσιεύονται σχόλια που:

      δ) φέρουν σταθερά χρησιμοποιήσιμο ψευδώνυμο ή είναι επώνυμα (εφόσον συνδέονται με πραγματικά επώνυμα πρόσωπα).

      ε) αφορούν τις αναρτήσεις"


      Αφήνω τα "δεν προσβάλλουν τον ιστολόγο" και "δεν προσβάλλουν το ΚΚΕ", ψιλολόγια.

      Ban.

      Διαγραφή
    2. γνωριζόμαστε από χρόνια ή από συζητήσεις ή απο παρέες σε ουζάδικα και με αποκαλείς -όπως και τους υπόλοιπους- "κομπλεξικό";;;; με τα συμπλέγματά μου ασχολούνται άλλοι , ειδικοί κι εξουσιοδοτημένοι....
      οι προσβολές προς τους αναγνώστες και σχολιαστές αυτού του ιστολογίου είναι μέρος του λεξιλογίου των 364 γραπτών σoυ;;;;;
      για τα υπόλοιπα, αυτολογοκρίνομαι πριν πάρω εγώ ban.....

      Διαγραφή
    3. Permanent ban όμως στον επανερχομενο ξανα και ξανα Κ.Π., γιατί εκτίθεται και λόγω ηλικίας καλο θα ηταν να δειξουμε συμπονια και να μην συμβαλλουμε στον αυτοεξευτελισμο του.

      Σ' αυτη την ηλικία άλλωστε δεν υπάρχει ελπίδα να "μπορει" να καταλάβει τίποτα περισσότερο απο οτι ηθελε να καταλάβει σε ολη τη ζωη του, μόνο να δικαιολογεί την αποστασια του. Και απο τις αντιδράσεις του και την ποιοτητα του λογου του, βλέπουμε όλοι σε πόσο δύσκολη θεση βρίσκεται.

      EG
      μια οπαδός του Κωστη

      Διαγραφή
  6. Χθες είδα την ταινία Hannah Arendt και μιας και ο λόγος για την "πολιτισμενη" Δύση και το "μειζον κακό", αυτή τη φορά μέσα στην καρδιά της Ευρώπης, ας δουμε που στήριξε την επιχειρηματολογία της η φιλόσοφος, που πρώτη αυτή εξομοιωσε φασισμό-κομμουνισμό, που γιορτάζεται κάθε 23 Αυγούστου απο την καθόλου ολοκληρωτική Ευρώπη, αυτή την αξιοσεβαστη κοινωνία:

    "...the Nazi state had generated a “totality of...moral collapse...in respectable European society—not only in Germany but in almost all countries, not only among the persecutors but also among the victims.” 
    http://www.hannaharendtcenter.org/?p=12217

    Τα δύο ψέματα* που περιέχει η συγκεκριμένη πρόταση έναντι των δυο αληθειων-γεγονοτων νομίζω ηταν υπεραρκετα για να την καταστησουν αγαπημενη θεωρητικό των απανταχου Αριστερων.

    *με την έννοια της παραπλανητικης ερμηνείας. Παραπλανητικης οχι βέβαια για την αστικη ταξη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Εγώ σου λέω μας έχεις γλιτώσει από ρουπακιάδες. Μπαίνει ο τάδε ημίτρελος στο lr , διαβάζει κάτι lenin , κάτι ιμπεριαλισμούς , κάτι σάιμον κλαρκ και γκράμσι και ιστορίες, δεν καταλαβαίνει χριστό και κάθεται και γκουγκλάρει : "Μεταμοντέρνος", "αριστερός οπορτουνισμός", "δεξιός οπορτουνισμός", δεν ψάχνω και κανα "οπορτουνισμός" στο πενταπόσταγμα μήπως στην αγία γραφή και την ορθοδοξία μας γράφουν κάτι; Κι έτσι τη γλιτώσαμε ψες απ' τον Κώστα.

    τσαφ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Ευτυχως που υπαρχουν και κατι κομματα με 95 χρονια ιστορια (τα 60 "ορθοδοξα οππορτουνιστικα") και μαθαινουμε οτι ο Λενιν ΔΕΝ ηταν Διανοουμενος ,αλλα Επαναστατης !
    Αν δεν υπηρχαν και αφηναμε την Ιστορια σε κατι τρωγλοδυτες της Αστικης ταξης ειμαι βεβαιος οι επομενες γενιες θα μαθαιναν για τον Λενιν οτι ηταν "απεσταλμενος του θεου στη Γη ,που εκανε διαφορα καλα στους ανθρωπους ,οπως να τους αυγατενει τα ψωμια ,τα ψαρια και τα κρασια και να ανασταινει ανθρωπους ,φτανει να ειναι καλοι δουλοι -του πατερα του- και να μετανοουν "

    ΑπάντησηΔιαγραφή