Τετάρτη, 29 Ιανουαρίου 2014

Χοληστερίνη

Καμία κοινωνία ως σήμερα δεν έχει διαρθρωθεί περισσότερο δημοκρατικά από την Αθηναϊκή Δημοκρατία. Και η Κομμούνα του Παρισιού, στη σύντομη ζωή της, απλώς επανέλαβε και εφάρμοσε, όσο πρόλαβε, ορισμένα από τα μέτρα της Αθηναϊκής Δημοκρατίας. Οι χώρες του «υπαρκτού» απείχαν παρασάγγας.
Απ. Αποστολόπουλος, "Σοσιαλισμός, αυτός ο άγνωστος", Ίσκρα

Αν και είναι εξαιρετικά δύσκολο να γίνουν ακριβείς υπολογισμοί, γύρω στο 20% του πληθυσμού της δημοκρατικής Αθήνας είχε πολιτικά δικαιώματα. Στο κατά μέσο όρο 80% χωρίς πολιτικά δικαιώματα συγκαταλέγονται όλες οι γυναίκες, οι δούλοι, οι δούλοι που είχαν αποκτήσει την ελευθερία τους, οι μέτοικοι, και οι ανήλικοι.

8 σχόλια:

  1. Αντικομμουνισμός, αυτός ο γνωστός...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Επ' ευκαιρία της ανάρτησης, όποιος δεν το έχει κάνει, να διαβάσει άμεσα το έργο του αείμνηστου Θανάση Παπαρήγα "Η αρχαία δουλοκτητική δημοκρατία", όπου επιχειρείται μια εξαιρετική διαλεκτικοϋλιστική ανάλυση του πολιτικού συστήματος της Αρχαίας Αθήνας και της σχέσης του με τις ταξικές σχέσεις της αθηναϊκής κοινωνίας. Εκεί φαίνεται και το πώς η Αθηναϊκή Δημοκρατία ήταν όντως (αναμφίβολα) το πιο δημοκρατικό κράτος της εποχής του, που θεωρητικά* επέτρεπε σε όλους τους ελεύθερους πολίτες να συμμετέχουν άμεσα στην άσκηση της πολιτικής εξουσίας, αλλά ότι αυτό οφειλόταν ουσιαστικά στην αντίσταση που προβλήθηκε στο να αντικασταθεί πλήρως η ανώτατη κάστα (ελεύθεροι Αθηναίοι άντρες ανεξαρτήτως κοινωνικής θέσης) από την άρχουσα τάξη (κυρίως γαιοκτήμονες την εποχή της εγκαθίδρυσης του πολιτεύματος) ως κοινωνικό φορέα άσκησης της εξουσίας (κάτι που έγινε στις περισσότερες πόλεις-κράτη της αρχαιότητας με την εγκαθίδρυση ολιγαρχικών πολιτευμάτων), διεργασία όμως που έτσι κι αλλιώς ήταν ενταγμένη στους πολιτικούς σχεδιασμούς της ανερχόμενης τάξης των μεγαλεμπόρων/εφοπλιστών, δηλαδή της επόμενης άρχουσας τάξης, η οποία είχε χτίσει τις ανάλογες κοινωνικές συμμαχίες με τους φτωχούς και μικρομεσαίους ελεύθερους.

    So much for όψιμους Ισκρικούς αγανακτίστας δηλαδή.

    *Στην πράξη, άλλωστε, η συμμετοχή στην Εκκλησία του Δήμου, δηλαδή το κατ' εξοχήν όργανο άσκησης της πολιτικής εξουσίας στην Αρχαία Αθήνα, ήταν άμεση συναρτημένη με τους αντικειμενικούς περιορισμούς που επέβαλλε η κοινωνική θέση, αφού η μεγάλη πλειοψηφία των ελεύθερων, οι οποίοι ήταν μεροκοματιάρηδες, δεν είχαν τη δυνατότητα να συμμετέχουν τακτικά στις συνελεύσεις! Με άλλα λόγια η έτσι κι αλλιώς μειοψηφία γινόταν ακόμα πιο μειοψηφία! Κοίτα να δεις κάτι πράγματα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Εδώ πια δεν πρόκειται για Κοάν, είναι απλά "μακράν εκτός συναγωνισμού".... κι αναρωτιούνται μετά γιατί τους αποκαλούν σούργελα!!!! Κι αυτό είναι το λιγότερο, τί θα γίνει αν κάποιος με χρόνο και σοβαρή διάθεση παραθέσει τα απαραίτητα κείμενα στον κ.Αποστολόπουλο και του δείξει οτι μια τέτοια ανάγνωση της αθηναϊκής δημοκρατίας αποτελεί συστατικό της αστικής αντίληψης περί δημοκρατίας... πώς θα μας εξηγήσει την απόλυτη σύμπτωση των απόψεών του μ αυτές των διαφόρων δεξιών κι ακροδεξιών ελίτ που συνεχώς αναφέρονται στην αθηναϊκή δημοκρατία... Η σύγκρισή του δε με την Κομμούνα μάλλον αποδεικνύει οτι δεν γνωρίζει την ιστορία της Κομμούνας αν υποθέσουμε οτι έχει σοβαρές γνώσεις (;) περί αθηναϊκής δημοκρατίας....
    Τελικά μ αυτούς τους ηλίθιους αναγκαζόμαστε να χάνουμε ώρες και ώρες προσπαθώντας ν απαντήσουμε κι αντικρούσουμε ανοησίες αντί να ασχολούμαστε με κάτι ουσιαστικό (κάθε αντιπαράθεση και κριτική σε οππορτουνιστές και ρεφορμιστές είναι θεμιτή αλλά αυτοί δεν έχουν καν κάποια σοβαρότητα.... μόνο για σαρκασμό και ειρωνία προσφέρονται...)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Από ότι θυμάμαι οι "ανήλικοι" ήταν οι κάτω των ...30!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Η γνώμη του Μαρξ για την Δημοκρατία και όχι ρεπούπλικα των Αθηναίων ποια ήταν;
    Η κριτική για ένα πολίτευμα γίνεται χωρίς να κοιτάμε τις σχέσεις παραγωγής της εποχής του;

    Τέλος πάντων, η καλύτερη στιγμή της Αθηναϊκής Δημοκρατίας ήταν όταν έδωσε δικαίωμα ψήφου στους ναύτες.

    Τώρα τι σχέση έχει η Δημοκρατία με την δικτατορία του Προλεταριάτου;
    Μπορούμε να πούμε πως έχει την ανάλογη σχέση που συναντούμε μεταξύ της Δημοκρατίας και της Ρεπούμπλικας ή Αστικής Κοινοβουλευτικής.

    stanioмнойчерез

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. @stanioмнойчерез:
      Η γνώμη των κλασσικών για τις δουλοκτητικές κοινωνίες είναι πασίγνωστη και θα την βρεις στο "Η Καταγωγή της Οικογένειας, της Ατομικής Ιδιοκτησίας και του Κράτους" του Φ.Ένγκελς.

      http://www.scribd.com/doc/47492024/%CE%A6%CF%81%CE%B9%CE%BD%CF%84%CF%81%CE%B9%CF%87-%CE%95%CE%BD%CE%B3%CE%BA%CE%B5%CE%BB%CF%82-%CE%97-%CE%9A%CE%B1%CF%84%CE%B1%CE%B3%CF%89%CE%B3%CE%AE-%CF%84%CE%B7%CF%82-%CE%9F%CE%B9%CE%BA%CE%BF%CE%B3%CE%AD%CE%BD%CE%B5%CE%B9%CE%B1%CF%82-%CF%84%CE%B7%CF%82-%CE%91%CF%84%CE%BF%CE%BC%CE%B9%CE%BA%CE%AE%CF%82-%CE%99%CE%B4%CE%B9%CE%BF%CE%BA%CF%84%CE%B7%CF%83%CE%AF%CE%B1%CF%82-%CE%BA%CE%B1%CE%B9-%CF%84%CE%BF%CF%85-%CE%9A%CF%81%CE%AC%CF%84%CE%BF%CF%85%CF%82

      Και φυσικά δεν είναι σοβαρό να έχουμε ως πρότυπο δουλοκτητικές κοινωνίες εν έτη 2014.
      Πολύ δε περισσότερο να τις συγκρίνουμε με το πιο εξελιγμένο κοινωνικό σύστημα στην ανθρώπινη ιστορία, τον σοσιαλισμό...

      Το γεγονός πως αυτό γίνεται και από ανθρώπους που αυτοαποκαλούνται "προοδευτικοί" -όπως ο αρθρογράφος της Iskra- τοποθετεί τις πιο πάνω απόψεις στην θλιβερή γκρίζα ζώνη μεταξύ φαρσοκομωδίας και δράμματος...

      Διαγραφή
  6. Λοιπόν μετά και από αυτό θα τυπώσω το αντίστοιχο μπλουζάκι:

    "΅When you were discovering the social democracy, we already had SYRIZA. HELLAS OLE OLE!"

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. ο DD τα ειπε ολα ! Οποιος δεν εχει διαβασει το βιβλιο του σ.Θανα ση ΔΕΝ ΕΧΕΙ ΚΑΤΑΛΑΒΕΙ τιποτα απο την δημοκρατια εκεινη !!!

    οσο για τον συριζαιο "διανοητη" ...."καταδικαζω τον κομμουνισμο απ οπου κι αν προερχεται "

    ΑπάντησηΔιαγραφή