Τετάρτη, 25 Δεκεμβρίου 2013

Προς μια κατανόηση της έννοιας της "δυαδικής εξουσίας": Κείμενα του Pierre-Joseph Proudhon,1848 (II)

Pierre-Joseph Proudhon
Πρώτη συνεδρία της Εθνοσυνέλευσης
Εφημερ. Le Represéntant du Peuple
5 Μάη 1848
Μτφρ.: Lenin Reloaded
[...]

Το κοινωνικό ζήτημα!

Η συμβουλή μου είναι να το ξεχάσετε εξ αρχής. Το κοινωνικό ζήτημα δεν θα μπει στην ημερήσια διάταξη της Εθνοσυνέλευσης.

Και είναι πιθανό αυτή η Εθνοσυνέλευση να τα βάλει με τα προνόμια;


Έχει τη δύναμη και το βεληνεκές να βάλει τα χέρια της σ' αυτή την ιερή αγελάδα;

Έχει τ' άντερα να ξεφορτωθεί τα τελευταία υπολείμματα της μοναρχίας η απλή κατάργηση της οποίας θα καταστήσει ανέφικτες τις δυναστείες, δηλαδή τη βασιλεία του χρυσού;

Είναι πιθανό η Εθνοσυνέλευση να καταδικάσει σε θάνατο την παλιά κοινωνία;

Θα μπορούσε, στον απόηχο των τεράστιων πολιτικών, οικονομικών και φιλανθρωπικών της καθηκόντων, να συλλάβει το γεγονός ότι η κοινωνική μεταρρύθμιση σημαίνει κατάργηση της πολιτικής; Ότι η πολιτική οικονομία είναι το καθαρό αντίθετο της οικιακής οικονομίας; Ότι η φιλανθρωπία είναι συνέπεια της φτώχειας;

Όχι, η Εθνοσυνέλευση δεν μπορεί να κάνει τίποτα, δεν επιζητά τίποτα και δεν γνωρίζει τίποτα!

Μπορεί μονάχα να εξελιχθεί σε κάτι και να κάνει τη δουλειά της επανάστασης στο βαθμό που την προσκαλέσει, την προκαλέσει και την αναγκάσει να το κάνει μια εξουσία έξω από την ίδια, η οποία θα αρπάξει την πρωτοβουλία και θα βάλει το νερό στ' αυλάκι.

Μια νομοθετική συνέλευση διατυπώνει διατάγματα. Δεν τα εφαρμόζει. Με άλλα λόγια, η οργάνωση της εργασίας δεν μπορεί να εκπορεύεται από τις κατεστημένες δυνάμεις. Πρέπει να είναι ΑΥΘΟΡΜΗΤΗ. Και για αυτό, επαναλαμβάνουμε εδώ την πρόταση που καταθέσαμε εχθές:

"Να διοριστεί μια προσωρινή επιτροπή για να οργανώσει την ανταλλαγή, τις πιστώσεις και το εμπόριο μεταξύ εργατών·

"Αυτή η επιτροπή να συνδεθεί με παρόμοιες στις κύριες πόλεις της Γαλλίας·

"Κάτω απ' την αιγίδα αυτών των επιτροπών να δημιουργηθεί στο Παρίσι ένα σώμα που να εκπροσωπεί το προλεταριάτο, ένα κράτος εν κράτει [imperium in imperio], απέναντι στην αστική αντιπροσώπευση·

"Να δημιουργηθεί μια νέα κοινωνία απ' την καρδιά της παλιάς·

"Να συνταχθεί μια χάρτα εργαζομένων στην ημερήσια διάταξη εφεξής, και να διατυπωθούν τα βασικά της άρθρα με την ελάχιστη καθυστέρηση·

"Να μπουν τα θεμέλια για μια δημοκρατική κυβέρνηση και να δοθούν ειδικές εξουσίες στους εκπροσώπους των εργατών."

Αυτός είναι ο μοναδικός τρόπος που θα μπορέσουμε να σταθούμε γερά ενάντια στην αντίδραση, να εξασφαλίσουμε την ευημερία της Δημοκρατίας και τη χειραφέτηση του προλεταριάτου.



Pierre-Joseph Proudhon
Διεθνείς υποθέσεις
Εφημερ. Le Represéntant du Peuple
14 Μάη 1848
Μτφρ.: Lenin Reloaded

[...]

Για να μπει τέλος σ' αυτή την αξιοθρήνητη κατάσταση, η παλιά επαναστατική ρουτίνα αποφάσισε ...τι; ...να κάνει διαδήλωση υπέρ της Πολωνίας!

Διαδήλωση! Και τι θα αποδείξει αυτή η διαδήλωση; Ποιο θα είναι είναι το πρόγραμμά της, η ιδέα της, η μεθοδολογία της, ο μαθηματικός τύπος της, η λύση που προτείνει; Ποια βαθιά πεποίθηση, ποια πίστη θα εμφυσήσει στο λαό;

Πατριώτες, επιτρέψτε μου να σας το ξαναπώ. Οι συνθήκες έκαναν και τον τελευταίο από σας πολιτικό. Απαγορεύεται να μιλάτε σαν άμυαλοι ανθρωπιστές ή σαν άμυαλοι οπαδοί.

Αλλά ας επιστρέψουμε στα στοιχειώδη.

Για να κάνεις πόλεμο, όπως και για να συντηρήσεις την ειρήνη, πρέπει να έχεις λόγους.

Τους λόγους τους γνωρίζεις απ' τα μέσα τους.

Ποια είναι τα μέσα του πολέμου; Ποια είναι τα μέσα της ειρήνης;

Ο πλούτος, το κεφάλαιο.

Το κεφάλαιο, τώρα, δημιουργείται απ' την εργασία.

Η εργασία, έτσι διαιρεμένη και κατακερματισμένη που είναι στην οικονομία των σύγχρονων κοινωνιών, στηρίζεται στο εμπόριο.

Το εμπόριο απαιτεί την αμοιβαία πίστωση.

Οργανώστε το εμπόριο μέσω της αμοιβαίας πίστης και θα έχετε την εργασία σας και το κεφάλαιό σας. Θα έχετε τα μέσα της ειρήνης και του πολέμου.

Θα είστε ανίκητοι στον καιρό ειρήνης. Δεν θα χετε τίποτε να φοβηθείτε από τον διεθνή ανταγωνισμό ή από την στασιμότητα στην πατρίδα, διότι ο ανταγωνισμός που οργανώνεται στην αρχή της αμοιβαιότητας ανοίγει σε σας τους ίδιους μια απέραντη αγορά. Έτσι, η παραγωγή σας γίνεται απέραντη, η κεφαλαιοποίησή σας γίνεται απέραντη.

Θα είστε ανίκητοι στον πόλεμο: πρώτον, σε ό,τι αφορά τις πλουτοπαραγωγικές πηγές, διότι το κεφάλαιό σας, αφού δημιουργείται δια του συλλογικού εμπορίου και όχι μέσω των ατομικών αποταμιεύσεων όπως γίνεται τώρα, και αφού το εμπόριο διαρκώς μεγαλώνει, ο πλούτος σας δεν θα 'χει τέλος. Και δεύτερον, σε ό,τι αφορά αρχές, διότι οργανώνοντας το εθνικό εμπόριο μέσω της αμοιβαίας πίστης και της ισότητας της ανταλλαγής, λύνετε το ζήτημα του διεθνούς εμπορίου και, μέσω αυτής της λύσης, δημιουργείτε ένα θετικό ενδιαφέρον για τις διεθνείς υποθέσεις, όπως δημιουργείτε ένα θετικό ενδιαφέρον στο εξωτερικό για τις δικές σας υποθέσεις.

Και μόλις όλα τα κράτη, αναγκασμένα να ακολουθήσουν το παράδειγμά σας και εξωθημένα από την αναγκαιότητα, που είναι ισχυρότερη του πυροβολικού και των πρωτοκόλλων, οργανώσουν το εμπόριο εθνικά και έτσι ακολουθήσουν το παράδειγμά σας και δημιουργήσουν ελευθερία και ισότητα ανάμεσα στους πολίτες τους: όταν, μέσα από μια τέτοια οργάνωση γίνουν, όπως εσείς, ανίκητα στο έδαφός τους, ανίκητα στην ειρήνη και στον πόλεμο, τότε η ΣΥΜΜΑΧΙΑ θα γίνει παγκόσμια και ο πόλεμος ανέφικτος.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου