Σάββατο, 21 Δεκεμβρίου 2013

"Κομμουνιστής εκατομμυριούχος" ΙΙΙ: Ο "πάμπλουτος βιομήχανος" Φρίντριχ Ένγκελς

[Ο Μαρξ] ήταν πάμπτωχος, και παντρεύτηκε μία αριστοκράτισσα και είχε φίλο έναν πάμπλουτο βιομήχανο, τον Ένγκελς, ο οποίος τον συντηρούσε [...]
Νάνος Βαλαωρίτης, TVXS

Ο Φρίντριχ Ένγκελς ήταν ο μεγαλύτερος γιος ενός επιτυχημένου βαμβακοβιομηχάνου της Πρωσίας. Οι σχέσεις του με τον πατέρα του ήλθαν από νωρίς σε κρίση λόγω της αθεϊας του υιού.

Στα 17 του, ο Ένγκελς παράτησε το σχολείο λόγω οικογενειακών προβλημάτων. Την επόμενη χρονιά, όταν ήταν 18 χρονών, ο πατέρας του τον έστειλε στη δουλειά ως λογιστή σε μια εμπορική επιχείρηση τρίτων στη Βρέμη. Εκεί, ο Ένγκελς ανακάλυψε τον Χέγκελ.


21 ετών κατατάγηκε στο στρατό. Μετατέθηκε απ' την υπηρεσία του στο Βερολίνο, όπου γνωρίστηκε με τους νέους Εγελιανούς. Άρχισε να γράφει για την Rheinische Zeitung που εξέδιδε ο Καρλ Μαρξ.

Την επόμενη χρονιά, στα 1842, 22 χρονών, ο πατέρας του τον στέλνει στο Μάντσεστερ, για να εργαστεί στο "Ermen and Engels' Victoria Mill". Μέχρι τα τέλη περίπου του 1843, είχε γράψει το Outline of a Critique of Political Economy (23ων ετών). 24 ετών γράφει την Κατάσταση της Εργατικής Τάξης στην Αγγλία. Συνδέεται με τις εργατικές και χαρτιστικές οργανώσεις της Αγγλίας στην ίδια περίοδο.

Το 1844-45 εντάχθηκε στην Ένωση των Δικαίων στο Παρίσι --μια μυστική επαναστατική ένωση-- μαζί με τον Μαρξ. Φεύγει από εκεί για να αποφύγει τη σύλληψη. Ο Μαρξ απελαύνεται.

Επιστρέφει στη Γερμανία, όπου αρχίζει να δικτυώνεται με γερμανούς σοσιαλιστές. Μετακομίζει στις Βρυξέλλες. Μπαίνει στην Γερμανική Κομμουνιστική Ένωση. Με το ξέσπασμα της επανάστασης του 1848 στη Γαλλία, γυρίζει στη Γερμανία εκδίδοντας, μαζί με τον Μαρξ, την Neue Rheinische Zeitung. Εμπλέκεται στην εξέγερση του 1848 στην Κολωνία και ξανά στην εξέγερση στο Baden την επόμενη χρονιά. Κρύβεται στις Βρυξέλλες στο μεσοδιάστημα. Μετά την συντριβή της εξέγερσης του 1849 διαφεύγει --απ' τους τελευταίους εμπλεκόμενους-- στην Ελβετία. Τη διασχίζει ως πρόσφυγας για να φτάσει στην Αγλλία. Την ίδια χρονιά εκδίδεται ένταλμα σύλληψής του απ' την Πρωσσία.

Όταν επιστρέφει στην Αγγλία, δέχεται να ξαναδουλέψει στην εταιρία στο Μάντσεστερ (όπου ο πατέρας του είχε μέρος των μετοχών) για να βοηθήσει τον Μαρξ οικονομικά με ένα νέο εκδοτικό εγχείρημα, την Neue Rheinsche Zeitung Politisch-ökonomische Revue. Παρακολουθείται από την αστυνομία. Καταστρέφει πάνω από 1.500 επιστολές της αλληλογραφίας του με τον Μαρξ.

Στο Μάντσεστερ, απασχολείται ως λογιστής. Το 1864, γίνεται τελικά συνεταίρος. Πέντε χρόνια μετά τα παρατάει για να αφιερωθεί περισσότερο στη μελέτη. Και την επόμενη χρονιά μετακομίζει στο Λονδίνο όπου και ζει μέχρι το θάνατο του Μαρξ, βοηθώντας τον όπως μπορούσε να γράψει το Κεφάλαιο, επιμελoύμενος εκδόσεις των έργων του μετά τον θάνατό του, και συνεχίζοντας την συγγραφή και τη δουλειά της πολιτικής οργάνωσης της εργατικής τάξης διεθνώς.

Αυτή είναι η ζωή του "πάμπλουτου βιομήχανου" Φρίντριχ Ένγκελς.

12 σχόλια:

  1. Μικροαστέ, μη γίνεσαι Χρυσαυγίτης για να δικαιολογήσεις την μικρόνοιά σου. Είναι κρίμα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Και τώρα εσύ σε τι απάντησες ήρωα της εργατικής τάξης, μας εξηγείς κι εμάς;

      Ως τι δούλεψε ο Ένγκελς στην εταιρία του πατέρα του στο Μάντζεστερ;
      έστελνε ή όχι λεφτά στο Μαρξ;

      Διαγραφή
    2. Ως λογιστής. Όπως ήταν ο Κώστας Κάππος, πχ.

      Έστελνε λεφτά στον Μαρξ.

      Διαγραφή
  2. Πρόσφατα είχε γίνει μία συζήτηση στο μπλογκ περί ηθικής, αν θυμάσαι. Γενικά, υπάρχει η αίσθηση στην ελληνική κοινωνία, πως κάποιοι καπιταλιστές είναι πιο ηθικοί. (Υπάρχουν βέβαια και κάποιες επιχειρήσεις με πάνω από 50 άτομα προσωπικό που προσπάθησαν να μην απολύσουν κανέναν. Μπήκανε μέσα σούμπιτες. Αυτό, σε συνδυασμό με το ότι δε δώσανε και τις κταθέσεις τους στους αναγκαστικά απολυμένους με το κλείσιμο, τις κάνει πιο ηθικές ή πιο ανήθικες; Είναι ηθικό το να απολύεις μαζικά ή είναι ηθικό να μην μπορείς να προβλέψεις το ότι η εταιρεία μπαίνει μέσα και δεν θα μπορέσεις να κρατήσεις κανέναν, άρα πάλι θα απολύσεις; Είναι μόνο το αναγκαίο για να αναπαραχθεί το κεφάλαιο ή να επιστρέψει πολλαπλάσιο)
    Κάπου στο βάθος του μικροαστικού μυαλού λοιπόν, οι "ανήθικοι καπιταλιστές", συνδυάζονται με μυστικές οργανώσεις . Δυστυχώς, υπάρχει αυτή η τάση, να θεωρούνται κάποιοι καπιταλιστές δίκαιοι και κάποιοι άλλοι, τα λαμόγια, οι μασώνοι, οι ιεχωβάδες, οι ναζί (από γούστο) να θεωρούνται άδικοι. Έτσι χάνεται η πραγματικά μεγάλη διαφορά στην κοινωνία, κεφαλαιοκράτες - εργάτες. Κι έτσι βλέπουμε αναλύσεις σαν κι αυτή που θα αφήσω παρακάτω να έχουν πέραση.

    http://anti-ntp.blogspot.com/2012/01/rothschild.html
    http://dienekis480.blogspot.gr/2012/01/rothschild.html
    http://ksipnistere.blogspot.gr/2012/01/rothschild.html

    Δεν ξέρω αν το έχετε ακούσει, αλλά εγώ το έχω ακούσει σαν ατάκα "ο Μαρξ ήθελε να φέρει την παγκοσμιοποίηση, ο Ροθτσιλντ τον χρηματοδοτούσε για να τα γράψει". Πες πες... έχουνε κάνει το μυαλό του κόσμου μπετό.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. "Δεν ξέρω αν το έχετε ακούσει, αλλά εγώ το έχω ακούσει σαν ατάκα "ο Μαρξ ήθελε να φέρει την παγκοσμιοποίηση, ο Ροθτσιλντ τον χρηματοδοτούσε για να τα γράψει"

      Βέβαια, αυτό είναι classic ενός αιώνα και.

      Διαγραφή
    2. Το λυπηρό είναι που το συναντάς στο TVXS, μία σελίδα που υποτίθεται ενημερώνει προοδευτικούς πολίτες. Έχουνε την εξήγησή τους όλα αυτά βέβαια. Χρόνια τώρα η πολιτική αναλύονταν με βάση "πηγαδάκια στους διαδρόμους της βουλής", "τραπέζι του τάδε", "ανασχηματισμούς" κλπ.

      Είναι τεράστιας σημασίας να εξηγείς σε κάποιον, έστω να μένει μια αχνή εικόνα σε κάποιον, πως αυτό που γίνεται, η κρίση και ο μαρασμός, είναι συνέπεια συγκεκριμένου τρόπου οργάνωσης της κοινωνίας, τρόπου παραγωγής εμπορευμάτων που χρησιμοποιεί καθημερινά ο Έλληνας, ο Ισπανός, ο Ιταλός, να εξηγείς χοντροκομμένα την υπεραξία και να δείχενεις πως οι αποφάσεις των πολιτικών κρίνονται από συναντήσεις με τραπεζίτες-βιομήχανους και δεν είναι θέμα γούστου και έμπνευσης.

      Προσωπικά, η ίδια η κρίση με έκανε να ψαχτώ καλύτερα, περισσότερο και να ζήσω και να καταλάβω τι συμβαίνει. Είμαι πεισμένος πως μπορεί να τα καταλάβει κι άλλος κόσμος, που δυστυχώς τον φρακάρει κατά μεγάλο ποσοστό η πίστη στο ίδιο το εποικοδόμημα και η βίωσή του σαν το καλύτερο δυνατό για την κοινωνία.

      Διαγραφή
    3. Γενικά, υπάρχει η αίσθηση στην ελληνική κοινωνία, πως κάποιοι καπιταλιστές είναι πιο ηθικοι

      Εχω την αισθηση οτι η ελληνικη κοινωνια δεν αντιλαμβανεται τους καπιταλιστες σαν καπιταλιστες.Ο καπιταλισμος θεωρειται κατι δεδομενο οποτε ο οποιος διαχωρισμος δε γινεται με βαση αυτο-οπως θα επρεπε-αλλα με βαση διαφορα διμουργηματα του ιδιου του καπιταλισμου (μασονοι,εβραιοι κτλ) η ακομα και με ποδοσφαιρικους ορους(λαμογια,πουλημενοι).Αυτο που με τρομαζει περισσοτερο ειναι οτι ο μεσος πολιτης ειναι ενας εν δυναμει αδιστακτος καπιταλιστης ειτε προστατευοντας τον εργοδοτη του ειτε απλα προσδωκοντας να γινει μεγαλος και τρανος μια μερα και να ειναι αυτος που θα πινει το αιμα των δικων του εργατων.Το προβλημα στη κοινωνια μας ειναι οτι περα απο τις διαφορες βλακειες που εχουν βαλει στο μυαλο του διαφοροι κληρικοι,πολιτικοι και λιακοπουλιζοντες δημοσιογραφοι,ο ιδιος ο καπιταλισμος εχει ριζωσει τοσο βαθια μεσα του που πλεον οταν συζητας με καποιον ΄΄απλο πολιτη΄΄ βλεπεις μπροστα σου εναν πιστο και στρατευμενο ανθρωπο στην υπηρεσια του καπιταλισμου.Ειναι πραγματικα τρομακτικο..fedor

      Διαγραφή
    4. "Γενικά, υπάρχει η αίσθηση στην ελληνική κοινωνία, πως κάποιοι καπιταλιστές είναι πιο ηθικοί."


      ΣΤΑΘΗΣ: βραχος ηθικης, με αρχες και αξιες που δεν αλλαζουν με τιποτα (ουτε καν σε 2-3 παραγραφους ενος αρθρου):

      "...αν πρέπει «να είναι τίμια η γυναίκα του Καίσαρα», πρέπει να «φαίνονται τίμιες» και οι επενδύσεις της. Τούτο δεν φαίνεται να συμβαίνει με τις επενδύσεις του κ. Σταθάκη και του κ. Τσακαλώτου. Οχι ότι δεν είναι νόμιμες, αλλά το ερώτημα αν είναι ηθικές το εγείρουν."
      (...)
      "τότε οι δύο σύντροφοι πρέπει να ανακληθούν απ’ το κόμμα τους στην τάξη που αρμόζει στο ήθος του κόμματος, και, νομίζω, στο δικό τους.
      Εκτός κι αν οι δύο βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ πιστεύουν ότι ουδέν αξιόμεμπτο ή ανάρμοστο έχουν πράξει, οπότε πάσο. Πάσο, σ’ αυτήν την περίπτωση, και της ηγεσίας και των μελών του κόμματος, διότι, εν τοιαύτη περιπτώσει, ούτε κι αυτοί θα πιστεύουν ότι έχει διαπραχθεί κάτι που θα πρέπει να επανορθωθεί."
      http://www.enikos.gr/stathis/200608,%C2%ABH_gynaika_toy_Kaisara%C2%BB.html


      Πραγματικος Αριστερός αυτος ο Σταθης ρε παιδι μου: στεναχωρος, ευαισθητος, ηθικος, τιμιος, οξυδερκης που ξερει να ξεχωριζει τις υγιεις επιχειρησεις με το ματι κιολας η με το ονομα, ευελικτα διαλλακτικος, βαθεια καλλιεργημενος, με οικολογικες ανησυχιες, ειναι αδυνατο να μη σε κανει να αναρωτηθεις: ρε μπας και μας δουλευει?

      Διαγραφή
  3. Το πρόβλημα της Ελληνικης κοινωνίας είναι ταξικό .Σωστά το εντοπίζει ο Αντώνης με την αρχική λέξη που χρησιμοποιεί ,αλλά και το υπονοεί ο φίλος στο 8:43 .Κυρίως την δεκαετία του 80 αρχίζει η συντονισμένη ,συστηματική αποβιομηχάνιση της χώρας αλλά και η απαξία ,εγκατάλειψη της αγροτικής παραγωγής .Τεράστιες εργατικές και αγροτικές μάζες "μεταφέρονται" ,είτε από τις "προβληματικές" του ΟΑΕ που κλείνουν ,είτε από την επαρχία και τα χωράφια τους σε δυο "οδούς" : Δημόσιο και ΔΕΚΟ (φκιάχνοντας τα "ρετιρέ" της εργατικής τάξης ) και ... σαν μικροαφεντικά και μικρομεσαίοι μαγαζάτορες με κάποιο μαγαζάκι που πουλά κυρίως εισαγώμενα ή βιοτεχνικά αγαθά που συνθλίβονται σταδιακά απο τα υπερκαταστήματα των πολυεθνικών ,οπότε τους απομένουν μόνο εισαγωγές .Οι δεύτεροι "βοηθούνται " απο τον ΕΟΜΜΕΧ και τις κρατικές τράπεζες για να "παιζουν" το μικροαστικό τους όνειρο οτι είναι ΤΑΧΑΜ "αφεντικά " στο μαγαζακι τους ! Ολοι τούτοι όχι μόνο δεν νοιώθουν αντιπάλους ταξικούς το εγχώριο και ξένο Κεφάλαιο αλλά εννίοτε θαυμαζουν και εχουν ως προτυπο που πρέπει να φτάσουν το κηφηναριό και σκυλολόι των Ντόπιων Μεγαλοαστών ,που το συστημα βεβαίως τους πλασσάρει εννίοτε ως "εξυπνους" επιχειρηματίες που "αρπαξαν " τις "ευκαιρίες" που προσφέρει το σύστημα . Ετσι "εκπαιδευτηκε" ενας λαός επι 30 χρόνια κι αν προσθέσεις την τεχνητή ευμάρεια ,το πλαστικό χρήμα ,τον εκμαυλισμό του Συνδικαλισμού ,τον άρτο και τα θεάματα ,ούτε που κατάλαβαν όλες αυτές οι Τεράστιες μάζες μικροαστών ΤΙ ΣΥΝΕΒΕΙ με την κρίση ...ΠΩΣ ΕΓΙΝΕ ΚΑΙ ΤΟΥΣ ΗΡΘΕ Ο ΟΥΡΑΝΟΣ ΚΑΤΑΚΕΦΑΛΑ !!!
    Η βίαιη φτωχοποίηση και προλεταριοποίηση αυτών των "υποψηφιων μπουρζουάδων" -ως χτες- μπορεί να εχει άσχημες καταλήξεις ,αν ο "Τιμονιέρης" μπαλατζάρει δεξιά -αριστερά ,αν δεν είναι σταθερή η ρότα και ξεκάθαρη .Η ΕΡΓΑΤΙΚΉ ΤΆΞΗ πρεπει αυτές τις τεράστιες μάζες απελπισμένων μικροαστών να τους ξεθολώσει ταχιά τα μάτια και το μυαλό να μπορέσει δηλαδη να ΠΑΡΕΙ μαζίτης όσο γίνεται περισσότερους νεοπρολετάριους και μια κρίσιμη μάζα απο αυτούς να τους έχει τουλάχιστον ανεκτικούς στην προλεταριακή της δικτατορία ...κι ο τιμονιέρης δείχνει το δρόμο καλά : ΕΞΟΔΟ απο ΝΑΤΟ και ΕΕ - Μονομερή διαγραφή Χρεους - Λαική Σχεδιασμενη οικονομία και -Λαική Εξουσία ....αποτελούν ένα καλό μπούσουλα για μικροαστικά μυαλά -μπερδεμένα- ...αρκεί να γίνεται κουβέντα πάνω σ αυτά καθημερινά ,επίμονα κι αταλλάντευτα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Το πρόβλημα της Ελλαδος δεν είναι ταξικό. Είναι θέμα άρχουσας τάξης και έλλειψης -λόγω ανελέητης καταδίωξης από καταβολής ελληνικού κράτους- της βιομηχανικής καπιταλιστικής ανάπτυξης. Το κράτος στην Ελλάδα είναι ιδιωτικό αλλά το χρέος είναι δημόσιο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Ανδρέας Ζαφείρης2 Αυγούστου 2015 - 8:09 μ.μ.

    Αγαπητέ Παντελή Μιντεκίδη
    εμείς δεν είμαστε σαν τον Καζάκη να φτιάχνουμε παραμύθια με νέες λέξεις και καινούργια πράματα. Υπάρχει η Αστική και η Εργατική Τάξη και εμείς έχουμε κάνει την επιλογή μας για το ποιοι είμαστε και ποια είναι η τάξη μας.
    Το ΕΠΑΜ με τα εθνικοσοσιαλιστικά του λόγια μπορεί να μοιράζει φιοριτούρες για: "Το κράτος στην Ελλάδα είναι ιδιωτικό αλλά το χρέος είναι δημόσιο."
    Να πως εμείς το πιστεύουμε πως πρέπει να είναι οι καθαρές κουβέντες: "Το κράτος στην Ελλάδα όπως συμβαίνει σε όλα τα άλλα καπιταλιστικά είναι των Αστών και το κρατικό χρέος το ρίχνουν στις πλάτες του εργαζόμενου λαού και ΜΟΝΟΝ."
    Ο διεθνισμός μας ανοίγει τα μάτια για να δούμε πως και οι άλλοι λαοί υποφέρουν και δεν είμαστε καμία περιούσια Εργατική Τάξη αλλά όπως όλες οι άλλες - είμαστε εκμεταλευόμενη τάξη.
    Σε μεσαία κοινωνικά στρώματα που ανοίγοντας ένα φροντηστήριο παραπαιδείας νομίζουν πως θα γίνουν Ωνάσηδες, ή στα θύματα της τηλεοπτικής προπαγάνδας για το θαύμα των αυτοδημιούργητων κροίσων, δεν έχουμε να πούμε πολλά. Μοναχά ερωτήσεις:
    Με ποιανού την μεριά είσαι;
    ή όπως το ακούς στους δρόμους: "ή με το κεφάλαιο ή με τους εργάτες"

    ΥΓ. Με έκανες και γέλασα γιατί καιρό είχα να ασχοληθώ με ΕΠΑΜίτες. Για να φτιάξεις πιο στέρεο επιχείρημα ψάξε για insiders και outsiders όπως το έχει αναπτύξει το θέμα ο καθηγητής Τρύφων Κολλίντζας. Ξέρεις τώρα, δεν υπάρχουν Τάξεις παρά μόνο οι "εσωτερικοί" που τρώνε τον κρατικό κορβανά και οι "απέξω" που μοναχά ψηφίζουν κτλ κτλ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. τς τς.
    είδατε φως και μπήκατε κ. Μιντεκίδη;
    Μα αφού αυτοί οι "κνήτες" σας έχουνε χτυπήσει γιατί τους αφήνετε τα υπερπολίτυμα σχόλιά σας;

    "Όταν μαζί με τον διαπρεπή μαθηματικό Θεόδωρο Καζαντζή προσπαθήσαμε να μετατρέψουμε την Ελληνική Μαθηματική Εταιρεία από πασοκο-κκεδικη γιάφκα σε επιστημονική εταιρεία, μόνο ξύλο θα φάγαμε από τους πρασινοφρουρούς κάτι που δεν το γλυτώσαμε από τους κνήτες."
    Πότε τα λέγατε αυτά;
    Το πολύ μακρινό 2012 για να βάλετε υποψηφιότητα με το ΕΠΑΜ;
    http://florineanews.blogspot.com/2012/04/blog-post_30.html?showComment=1335896459362#c8602882294797704427

    Απαπα. Να φύγεται να πάτε αλλού. Εδώ είναι κνήτες(sic!).

    Ιδομενεύς

    ΑπάντησηΔιαγραφή