Τρίτη, 3 Δεκεμβρίου 2013

Από τα πρακτικά του Κοινοβουλίου για την συμφωνία με την ΤΑΡ: Η τοποθέτηση Μ. Βορίδη (ΝΔ)

Ο κ. Βορίδης έχει τώρα το λόγο.

ΜΑΥΡΟΥΔΗΣ ΒΟΡΙΔΗΣ: Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.

Υπήρξε στρατηγική επιλογή της χώρας για πάρα πολλά χρόνια, κύριε Πρόεδρε, και μεγάλη της προσπάθεια να ενταχθεί και να διεκδικήσει ένα ρόλο σε αυτό που είναι οι ενεργειακοί συσχετισμοί στον κόσμο. Αυτό υπήρξε επιλογή διαχρονική των ελληνικών κυβερνήσεων. Και θα σας έλεγα ότι η κορύφωση αυτής της πολιτικής, ήταν οι προσπάθειες που έκανε η Κυβέρνηση του Κώστα Καραμανλή να βάλει τη χώρα στον ενεργειακό χάρτη με μία συγκεκριμένη συμφωνία, η οποία ενώ αρχικώς επετεύχθη, εν συνεχεία, για λόγους που δεν βαρύνουν τη χώρα μας, δεν υλοποιήθηκε.


Υπήρξε μία διακινδύνευση εν συνεχεία -και κάνω αυτήν τη μικρή αναφορά για να αντιληφθούμε τη σημασία που έδινε και δίνει η χώρα μας στο επίπεδο αυτό- να γίνουν επιλογές διαφορετικές, οι οποίες, τελικώς, θα καθιστούσαν τη χώρα ενεργειακά μη σημαντική σε αυτό που ήταν η προσπάθεια της Ευρώπης να αποκτήσει ενεργειακή πολλαπλότητα, ενεργειακές εναλλακτικές και να μην είναι εξαρτημένη μόνο από μία συγκεκριμένη ενεργειακή πηγή.

Έχουν ακουστεί κριτικές σε αυτήν την Αίθουσα -ήταν αντίθετες σε αυτήν τη στρατηγική- οι οποίες έχουν επισημάνει τον κίνδυνο της εμπλοκής της χώρας μας σε αυτόν τον ενεργειακό ανταγωνισμό. Η κρατούσα άποψη ήταν ότι θα ήταν επωφελές -και είναι επωφελές- για τη χώρα μας η συμμετοχή της στο πεδίο αυτό.

Θεωρώ, κύριε Πρόεδρε, σημαντικό το γεγονός ότι σε αυτό που κατά τη γνώμη μου είναι το μείζον -γιατί θα αναφερθώ στα υπόλοιπα- οι περισσότερες πολιτικές δυνάμεις συμφωνούν. Αναγνωρίζουν, δηλαδή, σήμερα την αξία αυτής της Συμφωνίας για τη χώρα, την καταρχήν αξία. Αναγνωρίζουν την αναγκαιότητα να προχωρήσουμε σε αυτήν τη Συμφωνία. Και την αναγνωρίζουν ως επιτυχία, δηλαδή ως υλοποίηση αυτής της στόχευσης.

Θα πω, δε, ότι όσοι έχουν παρακολουθήσει λίγο εγγυτέρα τους ανταγωνισμούς που αναπτύχθηκαν όλο αυτό το τελευταίο χρονικό διάστημα, ξέρουν ότι δεν ήταν εύκολη η επίτευξη αυτής της Συμφωνίας. Ξέρουν ότι ήταν ένα εξαιρετικά ανταγωνιστικό πεδίο σε διεθνές επίπεδο, ότι υπήρξαν στιγμές που υπήρχε πραγματικός κίνδυνος να μην επιτευχθεί αυτή η Συμφωνία, να μη γίνει αυτή η επιλογή και ότι, επομένως, έρχεται προς κύρωση ενώπιων μας μία Συμφωνία η οποία αποτελεί ήδη -από μόνη της η κατάρτισή της- μία σημαντική επιτυχία της χώρας μας.

Εδώ θα μου επιτρέψετε να επισημάνω, όμως, μία αντίφαση, κύριε Πρόεδρε: Ενώ αναγνωρίζεται η Συμφωνία αυτή ως τέτοια, εν συνεχεία υπάρχουν πολιτικές δυνάμεις που για τις αιτιάσεις που εξέθεσαν -θα αναφερθώ πολύ σύντομα σε αυτές- δεν την υπερψηφίζουν.

Κι εγώ διερωτώμαι, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι που δεν στηρίζετε αυτή τη συμφωνία, για το εξής: Εάν πειθόμασταν στις αιτιάσεις σας, εάν λέγαμε «Έχετε δίκιο», εάν λέγαμε «Ορθή η κριτική σας, να σας ακολουθήσουμε στη στάση αυτή» και λέγαμε «ΠΑΡΩΝ» ή λέγαμε «κατά» και καταψήφιζε το Ελληνικό Κοινοβούλιο αυτή τη Συμφωνία, αυτό θα ήταν προς το συμφέρον της χώρας, ναι ή όχι;

Αυτό είναι το ερώτημα. Διότι δεν μπορείτε να λέτε και τα δύο. Δεν μπορείτε να λέτε, «Είναι σημαντική η συμφωνία και πρέπει να γίνει, αλλά επειδή έχουμε παρατηρήσεις επιμέρους, γι’ αυτό το λόγο δεν την στηρίζουμε».

Και έρχομαι και στις επιμέρους παρατηρήσεις: Εδώ θα μου επιτρέψετε να πω ότι δημιουργείται μια κλασσική σύγχυση: Αυτή της γεωπολιτικής σημασίας και της εθνικής κυριαρχίας υπό την έννοια του imperium, δηλαδή της κυριαρχίας πάνω στο χώρο και αυτή της επιχειρηματικής οργάνωσης κάθε φορά.

Η Συμφωνία είναι σημαντική, γιατί ακριβώς βάζει τη xώρα στον ενεργειακό χάρτη, στον ενεργειακό σχεδιασμό, γιατί υπάρχει η όδευση. Γι’ αυτό είναι σημαντική η Συμφωνία. Τώρα, εάν έπρεπε να έχουμε συμμετοχή 5% ή 10%, εάν το consortium, το σχήμα, έπρεπε να έχει την άλφα ή τη βήτα εταιρική μορφή -αυτό δεν λέω ότι είναι ασήμαντο, είναι πολύ σημαντικό και αξίζει συζητήσεως- αυτό δεν μπορεί να ξεπερνά το μείζον που είναι ακριβώς ότι η χώρα αποκτά ρόλο στον ενεργειακό χάρτη.

ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΠΕΤΡΑΚΟΣ: Το μείζον είναι η πώληση του ΔΕΣΦΑ και του ΔΕΠΑ.

ΜΑΥΡΟΥΔΗΣ ΒΟΡΙΔΗΣ: Τώρα επειδή το μείζον το συνδέετε ορισμένοι με την ιδιωτικοποίηση των σχετικών εταιρειών, ξαναλέω ότι επίσης επιμένετε στην κλασική σύγχυση του επιχειρηματικού οχήματος, του τρόπου, δηλαδή, με τον οποίο οργανώνεται μια συγκεκριμένη δραστηριότητα με εμπορική ή άλλη μορφή και αυτού που είναι το γεωπολιτικό, στρατηγικό κομμάτι.

Το ένα δεν αναιρεί το άλλο. Η όδευση έχει σημασία. Εκείνο που έχει σημασία είναι ότι ο αγωγός περνάει από την Ελλάδα. Εκείνο που έχει σημασία είναι, σε τελευταία ανάλυση, ότι θα υπάρξουν επενδυτικά οφέλη, θα υπάρξουν οικονομικά οφέλη, αλλά κυρίως -το τονίζω, γιατί αυτή είναι η στρατηγική στόχευση και σε αυτό αναφερθήκατε όλοι- θα υπάρξουν γεωστρατηγικά, γεωπολιτικά οφέλη μέσα σε αυτό που είναι ο παγκόσμιος ενεργειακός χάρτης.

Κύριε Πρόεδρε και κύριε Υπουργέ, αυτονοήτως στηρίζουμε αυτή τη Συμφωνία. Είναι από τις στιγμές που μπορούμε να επιχαίρουμε στο Ελληνικό Κοινοβούλιο, γιατί υπάρχει μια σημαντική επιτυχία την οποία θα έπρεπε να πανηγυρίζουμε σύσσωμοι. Είναι σημαντική αυτή η επιτυχία και θα περιμέναμε όλες οι πτέρυγες της Βουλής σε αυτό που είναι -νομίζω- η χαρά στο συγκεκριμένο σημείο της επιτυχίας μιας πολιτικής, σ’ αυτή τη χαρά να συμμετέχουν ανεπιφύλακτα όλες οι πτέρυγες.

Ευχαριστώ πολύ.

(Χειροκροτήματα από την πτέρυγα της Νέας Δημοκρατίας)

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου