Κυριακή, 8 Δεκεμβρίου 2013

Όταν ψάχνεις τρόπο να προσβάλλεις τα 95χρονα ενός κόμματος...

Αναδημοσιεύω αυτούσιο άρθρο του Κ. Βούλγαρη στο Left.gr:
Το ΚΚΕ και η ποίηση...
Ένα σχόλιο του Κώστα Βούλγαρη για την «έμμετρη ποίηση»... 
Διαβάζουμε στη διακήρυξη της Κ.Ε. του ΚΚΕ, όπου περιλαμβάνεται το πενταετές πλάνο εκδηλώσεων, με αφορμή τα 95 χρόνια από την ίδρυση του κόμματος, εκδηλώσεις που θα διαρκέσουν μέχρι τη συμπλήρωση της εκατονταετηρίδας:
«Διοργάνωση του 5ου Επιστημονικού Συνεδρίου του ΚΚΕ στο τέλος του 2017, αφιερωμένου στην προσφορά του Κόμματος στη λογοτεχνία (πεζή και έμμετρη)».
Προφανώς οι συντάκτες του κειμένου, κάνοντας τη διάκριση της λογοτεχνίας σε «πεζή και έμμετρη» εννοούν τη διάκριση πεζογραφίας και ποίησης. Όμως η ποίηση, ήδη από τα πρώτα χρόνια ύπαρξης του ΚΚΕ, έχει πάψει να είναι έμμετρη...
Πώς ένα τέτοιο γεγονός διέφυγε της προσοχής του κόμματος, το οποίο μάλιστα, σύμφωνα με τη διακήρυξη, όλα αυτά τα χρόνια έχει σημαντική προσφορά στη λογοτεχνία (πεζή και έμμετρη), την οποία προσφορά θα διερευνήσει ολόκληρο επιστημονικό συνέδριο;
Μάλλον θα πρέπει να περιμένουμε τη συμπλήρωση της εκατονταετηρίδας, για να ανακαλύψει το ΚΚΕ τον ελεύθερο στίχο. Δεν είναι δα και εύκολο πράγμα, όπως μας έχει προειδοποιήσει, γράφοντας σε ελεύθερο στίχο, ο Γιάννης Ρίτσος:
Χρειάζεται συνεχής προπόνηση
για να μη μείνεις κλεισμένος
μες στην ευγένεια της μετριότητας.
Συμπέρασμα; Ας προσφύγουμε πάλι στον Ρίτσο:
«Ο τραυλός μίλησε πιο καθαρά απ' τον ρήτορα
δείχνοντας την αμφιβολία των ίδιων των λέξεων» 
Δεν γνωρίζω το εκπαιδευτικό υπόβαθρο του γράφοντα. Από τα συμφραζόμενα όμως κρίνω πως θεωρεί τον εαυτό του αρκετά ειδικό στην λογοτεχνία ώστε να ειρωνευτεί ως ξεπερασμένη τουλάχιστον για μια εκατονταετία τη διάκριση μεταξύ πεζής και έμμετρης λογοτεχνίας.

Αυτό το οποίο τον ωθεί στη βεβαιότητά του αυτή είναι προφανώς η δεύτερή του βεβαιότητα, ότι δηλαδή η διάκριση αυτή είναι ταυτόσημη με τη διάκριση πεζογραφίας και ποίησης. Στη βάση αυτής της δεύτερης βεβαιότητας χτίζεται και το γνωστό ειρωνικό χιουμοράκι για κόμμα-απολίθωμα, πίσω απ' τους καιρούς, και τα λοιπά.

Θα ήθελα λοιπόν να γνωστοποιήσω στον κύριο Βούλγαρη κάτι συγκλονιστικό, κάτι που θα φέρει τον κόσμο του τα πάνω-κάτω: Η διάκριση πεζής και έμμετρης λογοτεχνίας είναι τελείως διαφορετικό πράγμα από τη διάκριση πεζογραφίας και ποίησης, και --για λόγους που θα φανούν αμέσως παρακάτω-- πολύ πιο αξιόπιστη και περιεκτική για τα λογοτεχνικά είδη ειδολογική διάκριση. 

Κάποιος Κ.Π. Καβάφης, δεν ξέρω αν τον έχει ακουστά, έγραψε, για παράδειγμα --άκουσον άκουσον!-- "πεζά ποιήματα"! Και δεν ξέρω πώς θα περιέγραφε κανείς το γνωστό "Όταν οι ευκάλυπτοι θροϊζουν στις αλέες" του Ανδρέα Εμπειρίκου παρά ως πεζό ποίημα (αμ του Καρυωτάκη του ίδιου το "Κάθαρσις" τι είναι, διήγημα μήπως); Και να ήταν μόνο αυτοί οι ασήμαντοι συγγραφείς "πεζής λογοτεχνίας" που δεν είναι πεζογραφία! Στην βικιπαίδεια, που αναμφίβολα μπορεί να συμβουλευτεί ο επαΐων του ΣΥΡΙΖΑ, υπάρχει ολόκληρο λήμμα για την "Πεζή Ποίηση", εκπρόσωποι της οποίας δηλώνονται οι Ανρί Μισό, Φρανσίς Πονζ, Γκιοργκ Τρακλ, Ράινερ Μαρία Ρίλκε και άλλοι ασήμαντοι που δεν τους ξέρει ούτε η Ναόμι Κάμπελ. Δίπλα μου έχω το "Αδέσποτο σφυρί" του René Char, συλλογή ποιημάτων όπου σχεδόν τα μισά --μαζί κι ένα που λέγεται "Ποίημα"-- είναι πεζά. Χάθηκε αυτό το αδέσποτο σφυρί να καταλήξει σε κανένα άδειο κεφάλι;

Και να 'ταν μόνο αυτή η καταστροφή για τον επαΐοντα! Και το άλλο είδος της λογοτεχνίας, το δράμα --τι δράμα!-- χωρίζεται σε πεζό και έμμετρο! Ένας τύπος που τον έλεγαν Σαίξπηρ, ή ένας άλλος ονόματι Μπεν Τζόνσον (δεν είναι δρομέας των 100 μέτρων) ας πούμε, δεν έγραφαν πεζό δράμα όπως γράφει πχ, ο Ίμπσεν ή ο Στρίντμπεργκ! Έγραφαν...έμμετρο! Τρομερό;

Αλλά υπάρχει και χαριστική βολή! Ούτε καν το μυθιστόρημα (άλλο είδος λογοτεχνίας κι αυτό, τρίτο) δεν είναι μόνο πεζό! Ναι, υπάρχουν έμμετρα μυθιστορήματα!  O Δον Ζουάν κάποιου Λόρδου Βύρωνα για παράδειγμα, μπορεί να λογιστεί τέτοιο. Το Ευγένιος Ονεγκίν κάποιου Πούσκιν (δεν είναι μπασκεμπολίστας της ΤΣΣΚΑ!) λογιζόταν πάντα ως κάτι άλλο από ποίημα. Και πιο σύγχρονα παραδείγματα, βέβαια: Ο  Όμηρος του νομπελίστα (1992) Ντέρεκ Ουόλκοτ. Το Λάντλοου του Ντέιβιντ Μέισον (2010), για τη σφαγή των εργατών στο Κολοράντο. Και ένα κάρο άλλα, από τον Χαμένο Παράδεισο του Μίλτον και μετά. Έμμετρα είναι, σίγουρα. Αλλά αφηγούνται ολοκληρωμένες ιστορίες σε εκατοντάδες σελίδες, τα άτιμα.

Ελπίζω να αρκούν αυτά για να αποδειχτεί ότι άλλο βούρτσα και άλλο λογοτεχνική --και δη ειδολογική-- θεωρία στο left.gr. Μπορούμε τώρα να γιορτάσουμε τα 95χρονα χωρίς τις αρχικοτσάνες του κάθε εξυπνακίδη αγράμματου που μαζέψατε στον ΣΥΡΙΖΑ;

Ευχαριστώ.

82 σχόλια:

  1. Σύρε να διαβάσεις κανα Τατσόπουλο τώρα, γιδοτάγαρο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλά, καλά, τώρα να δεις τι θ'ακούσεις από τους γίγαντες του πολιτισμού που στηρίζουν την μεγάλη ριζοσπαστική παράταξη ζντανοφικέ μουτζαχεντίν.

      Ijon Tichy

      Διαγραφή
    2. Ο στόκος απεφάνθη: "Τίποτε άγνωστο σε μένα δεν υπάρχει. Κι αν υπήρχε, σ 'εμένανε, τον στόκο, θα πρεπε να πληρώνει φόρο και τόκο." Έτσι είπε ο στόκος, όμως στο πι και φι έπηξε. Kαι χάθηκε του στόκου η φωνή.

      Αυτοσχέδιο έμμετρο πεζό.

      Μπας και βραχυκυκλώσει κανένας επαΐων και ησυχάσουμε.

      Διαγραφή
    3. Ο στόκος απεφάνθη:
      "Τίποτε άγνωστο σε μένα δεν υπάρχει.
      Κι αν υπήρχε, σ 'εμένανε, τον στόκο,
      θα πρεπε να πληρώνει φόρο και τόκο."
      Έτσι είπε ο στόκος, όμως στο πι και φι
      έπηξε. Kαι χάθηκε του στόκου η φωνή.

      Τώρα έγινε ποίημα. Θαύμα, θαύμα!

      Διαγραφή
  2. Μην ειναι οι καμποι, μην ειναι τα ψηλα βουνα, μην ειναι ο ΣΥΡΙΖΑ, το Left.gr, μην ειναι η μεγαλη διανοηση των καιρων μας συμπυκνωμενη σε ενα προσωπο αυτο του τρισμεγισου Aleksis, μην ειναι του Πετρου το μουχλιασμενο κατω πανοφορι, μην ειναι του Γιαννη τα οικονομικα τεφτερια, δεν ειναι τιποτα ολα αυτα, ειναι ρε παιδια το left.gr....

    αφιερωμενο στον Βουλγαρη και αν βρει τι ειναι εγω του χαριζω την μαγειρικη συλλογη του προπαπου μου.

    Ταξικος

    ΥΓ ακου "αριστεροι"

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Πασοκομαζέματα, διαολοσκορπίσματα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Πωπω ρε Αντώνη. Ανηλεής είσαι.

    Έγραψες.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Τους κάνεις να δεις αυτό που φοβούνται πάνω απ'όλα: την ηλιθιότητά τους.

    Μιλάμε πάντως ούτως ή άλλως για ειρωνεία και ξερολιάση νηπιακού επιπέδου. Αν σκέφτομαι και την "δράση" (χοχοχο!) της νεολαίας τους (βλ. Τζάμπο), πραγματικά καταλήγω ότι έχουμε να κάνουμε με επικίνδυνα θρασύδειλα νήπια.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Δεν φτάνει η ακατάσχετη κοτσανολογία για την πολιτική και την οικονομία, τώρα πρέπει να υπομένουμε και κοτσανολογία για τη λογοτεχνία;

      Διαγραφή
    2. Ε, η αποβλάκωση που μας προετοιμάζουν πρέπει να είναι πλήρης Και ο βιασμός καθολικός.

      Διαγραφή
  6. Φτωχοί οι στόχοι που διαλέγεις κι ακόμα πιο φτωχό και και κυρίως εντελώς χυδαίο το "χιούμορ" σου. Όσες γνώσεις και αν αποκτήσεις μαρξιστής δεν γίνεσαι, γιατί ο μαρξισμός δεν είναι γνώση, είναι σκέψη και ή σκέψη σου είναι για κλάματα, ανάλογη με τους χυδαιολόγους πελάτες του μπλογκ σου. Οι φιέστες για 95 χρόνια του ΚΚΕ δεν σώζουν την επιχείρηση. Οι γιορτές γίνονται στις καρδιές των ανθρώπους της κοινωνίας σ' αυτούς που αγαπούν την αλήθεια, όχι στα σχέδια των υποκριτών του ορθόδοξου οπορτουνισμού που μισούν την κριτική. Στους τελευταίους ανήκουν τα 60 χρόνια οπορτουνισμού. Αυτά να γιορτάσετε και οι επιτελείς του ψευτοκουκουέ και τα παπαγαλάκια τους σαν εσένα.
    Κωστής Παπαϊωάννου

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ελλείψει επιχειρημάτων είπες να βάλεις την κασέτα, ε; Δεν είναι φτηνά τα λιβελλογραφήματα είναι φτηνές οι απαντήσεις. Δεν είναι φτηνή η εξυπνάδα τους, είναι φτηνό το χιούμορ μου. Και δεν είσαι εσύ οπορτουνιστής του κερατά, είναι το ΚΚΕ.

      Γιατί;

      Επειδή το λες εσύ, που ξέρεις από τις καρδιές των ανθρώπων της κοινωνίας.

      Διαγραφή
    2. Γύρνα στον εργοδότη σου ρε γελοίε.
      http://www.tanea.gr/editors/editorpage/?edid=1851

      Διαγραφή
    3. Πρόκειται για συνωνυμία. Ο γράφων είναι αυτός: http://www.critici.gr/PageText.php?text_flag=1&item_id=390

      Διαγραφή
    4. http://www.critici.gr/PageText.php?text_flag=1&item_id=390
      Χυδαιολογία σε βαθμό στομαχικών διαταραχών.

      Διαγραφή
    5. Είσαι σίγουρος ότι δεν είναι ο ίδιος;

      Διαγραφή
    6. Μάλλον έχεις δίκιο. Δεν έχει και μεγάλη σημασία. Το κείμενο αυτό είναι από τα πιο χυδαία δείγματα αντικομμουνισμού που έχω διαβάσει τον τελευταίο καιρό.

      Διαγραφή
    7. Όχι, δεν έχει και μεγάλη σημασία. Για τον λόγο που αναφέρεις, ακριβώς.

      Διαγραφή
    8. "Οι γιορτές γίνονται στις καρδιές των ανθρώπους της κοινωνίας σ' αυτούς που αγαπούν την αλήθεια, όχι στα σχέδια των υποκριτών του ορθόδοξου οπορτουνισμού που μισούν την κριτική."

      Προσπερνάω την ασυνταξία και την έλλειψη νοήματος (και γράφοντας έλλειψη νοήματος, εννοώ πως μιλάς για "φιέστες για 95 χρόνια του ΚΚΕ" οι οποίες μπορούν να γίνονται έξω από το ΚΚΕ, όχι στην πράξη από κομμουνιστές, αλλά στην καρδιά των ανθρώπων) και σε ρωτάω ευθέως : ΓΙΑΤΙ υπάρχουν ανθρώπους εκτός κοινωνίας; Μπορείς εξηγηθεί; Δεν κατάλαβα;

      Διαγραφή
    9. Ψευτοκουκουέ; ΟΑΚΚΕ ο τύπος;

      Διαγραφή
    10. Επίσης το σχολιάκι του τύπου έχει κάτι από "αισθάνομαι", αν με πιάνετε...

      Διαγραφή
    11. Υπολόγιζα, Αντώνη ότι θα κρατούσες το σχόλιο για τον εαυτό σου (δηλαδή ότι θα το λογόκρινες) όπως έκανες για το τελευταίο σχόλιο που έγραψα στο μπλογκ σου και από τότε έγραψα και εγώ το μπλογκ σου στα off limits για μένα.

      Επομένως δεν είχα κανένα λόγο να γράψω επιχειρήματα, ούτε καν το κοίταξα δεύτερη ματιά εξ ου και τα λάθη που διέγνωσε ο κύριος Τσαφ πιο πάνω.

      Αν ήξερα ότι θα το βγάλεις στον αέρα δεν θα το έγραφα γιατί δεν θεωρώ ότι μπορεί να γίνει συζήτηση σ' αυτόν εδώ τον δικτυακό τόπο και δεν έχω σκοπό να χάνω την ώρα μου με ανθρώπους που θεωρούν το σημερινό ΚΚΕ συνέχεια του ΚΚΕ που ιδρύθηκε πριν από 95 χρόνια και τον Μαΐλη και την Κανέλλη συνεχιστές του Μπελογιάννη και του Βελουχιώτη.

      Μια που το έβγαλες όμως πρέπει να σου πω (ιδιωτικώς δεν έχω καμιά απαίτηση να το δημοσιεύσεις) πως δεν έχω καμιά πικρία για τον χυδαίο τρόπο που με αντιμετωπίζεις ... τόσο μπορείς τόσο κάνεις ... αλλά νομίζω ότι εσύ θα έπρεπε να είσαι πιο απαιτητικός από τον εαυτό σου ...

      Δεν είσαι τόσο άσχετος που να μην καταλαβαίνεις ότι ακριβώς αυτό που σχολιάζω είναι το ότι διάλεξες ένα φτηνό (= φτωχό) στόχο να κατακεραυνώσεις (Κ. Βούλγαρης) και ότι αυτά που του "σούρνεις" επίσης δεν έχουν καμιά σημασία όσο δεν έχει καμιά σημασία και το σχόλιο του Βούλγαρη.

      Δεν είπα λοιπόν ότι δεν είναι φτηνά τα λιβελογραφήματα. Είπα ότι εσύ διαλέγεις τα φτηνά λιβελογραφήματα να κατακεραυνώσεις και τα κατακεραυνώνεις με τον πιο φτηνό τρόπο γιατί δεν μπορείς να "κατακεραυνώσεις" καμιά σοβαρότερη κριτική.

      (που δεν ήταν δα και κανένα σοβαρό λιβελογράφημα, ένα ηλίθιο σχόλιο ήταν μέσα στο ηλίθιο πλαίσιο που γράφτηκε και μέσα στην ηλίθια αντιπαράθεση των ανανεωτικών οπορτουνιστών με τους ορθόδοξους οπορτουνιστές που "υποστηρίζεις" εσύ.)

      Επιπλέον δεν διάβασες ούτε και το δικό μου κείμενο, αλλά αρκέστηκες στην διάγνωση ότι είναι αντικομουνιστικό, επειδή κατά την γνώμη σου όποιος τα βάζει με το ΚΚΕ είναι αντικομουνιστής.

      Όσο για τον κύριο Τσάφ ... δεν κατάλαβα τι με ρωτάει "ευθέως" για να του απαντήσω, και εγώ ευθέως. Αν ρωτάει αυτό που μοιάζει να ρωτάει η απάντηση είναι πως φυσικά ΔΕΝ υπάρχουν άνθρωποι εκτός κοινωνίας ΔΕΝ είναι όμως καθόλου σίγουρο ότι υπάρχουν κομμουνιστές στα επιτελεία του ΚΚΕ γιατί τίποτα από ότι λένε δεν έχει σχέση με την ιδέα του κομμουνισμού.

      Κωστής Παπαϊωάννου

      Διαγραφή
    12. ...όπου η σοβαρότερη κριτική είναι αυτά που γράφεις εσύ.

      Με τα οποία δεν ασχολούμαι επειδή είναι πολύ σοβαρά και αδυνατώ να τα κατακεραυνώσω.

      Λυπάμαι που θα σου χαλάσω το στόρι, αλλά ο μοναδικός λόγος που ασχολούμαι με το left.gr και όχι με το τι γράφεις εσύ, είναι ότι το πρώτο εκπροσωπεί ένα κόμμα το οποίο ψήφισε το 27%.

      Αν είχα μη πολιτικά κριτήρια για το σε ποιους απαντώ, αν θεωρούσα αυτό που κάνω υπόθεση προσωπική, αυτό το ιστολόγιο θα ασχολούνταν καθημερινά με τον Ομαδεόν, τη Νέα Σπορά, το LeftG700, και μπορεί κάποτε και με σένα, αν γινόσουν πολύ κακός. Αλλά έχει πολιτικά κριτήρια και δεν σπαταλάει χρόνο για προσωπικά ζητήματα παρά για ελάχιστες και ιδιαίτερα χοντρές εξαιρέσεις.

      Διαγραφή
    13. Παρεμπιπτόντως, στο σχόλιό σου που λογοκρίθηκε έβριζες το κόμμα. Σ' αυτό που δημοσιεύτηκε, κυρίως εμένα.

      Do the math που λένε και βγάλε άκρη για το ποιο είναι το κριτήριο εδώ.

      Διαγραφή
    14. I did the math:

      ανανεωτικός οπορτουνισμός + ορθόδοξος οπορτουνισμός = μηδέν

      Διαγραφή
    15. "ανανεωτικός οπορτουνισμός + ορθόδοξος οπορτουνισμός = μηδέν"

      Α, πολύ ωραίο. Παίζουμε με τις λέξεις, μ' αρέσει. "ανανεωτικός οπορτουνισμός + ορθόδοξος οπορτουνισμός + κατσαρολικός διελεκτρισμός + αυταρχικός κουμποτρυπισμός=20."

      Διαγραφή
    16. Αντώνη λυπάμαι αλλά λες μαλακίες
      Άντε, καληνύχτα και περαστικά αν και δεν το βλέπω.
      Κ.Π.

      Διαγραφή
    17. Δεν πειράζει, το παν είναι το ήθος (σου).

      Καλημέρα.

      Διαγραφή
    18. Το ωραίο είναι πως όλοι αυτοί έρχονται με χαρακτηριστική επιθετικότητα και χυδαιότητα (το ονομάζουν "κριτική"), κουτσουλάνε και μετά το παίζουν κατατρεγμένοι. Ξεκινάει ο Παπαϊωάννου με εκφράσεις τύπου "επιχείρηση", "ψευτοκουκουέ" (ποιο είναι το "true"; να ξέρουμε...), "παπαγαλάκια", κοτσάρει και "οπορτουνισμό" για το σοβαροφανές του πράγματος κι έτοιμος ο χυλός. Ύστερα έχει και απαιτήσεις. Επίσης γιατί τόση τσαντίλα για τους Λαφαζάνηδες; Σας τους έθιξαν;

      Διαγραφή
  7. Ερωτόκριτος βρε! :)

    Από μόνη της η λέξη απαντάει.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Εγώ πάντως ακόμα αναμένω σχόλιο Σαραντάκου για αυτήν την ανάρτηση.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Έστειλε σχόλιο, αλλά ζήτησε να μην δημοσιευτεί.

      Διαγραφή
    2. Μάλιστα!
      Όχι που δεν θα έστελνε.

      Διαγραφή
    3. Βέβαια, ούτε να απαντήσω μπορώ σε σχόλιο που δεν μπορώ να δημοσιεύσω, οπότε...

      Διαγραφή
  9. Προς Κο Παπαϊωάννου.
    Εάν είχες οποιαδήποτε σχέση με το Μαρξισμό θα γνωρίζες ότι η φιλοσοφία δεν ειναι αναγκαία μόνο για την κατανόηση του κόσμου αλλα και για την επαναστατική αλλαγή του και ότι ειδικότερα ο Μαρξισμός δεν ειναι απλά σκέψη αλλα και συνειδητή πράξη.
    Μάθε επίσης ότι οι άνθρωποι που συγκροτούν το ΚΚΕ και όσοι παλεύουν μέσα απο τις γραμμές του δεν έχουν ανάγκη απο αφ υψηλού ρητορείες προερχόμενες απο το μικρόκοσμο της γυαλας που ευδοκιμεί το είδος σου.Επιπλεον άρχισε να συμφιλιώνεσαι με την ιδέα ότι πέρα απο τον πραγματικό κόσμο που εσύ και οι ομοιοι σου οχι να μας κοιτάξετε στα ματιά δε μπορείτε αλλα και το μπόι δεν έχετε να σταθείτε δίπλα στον λαϊκό άνθρωπο του μόχθου και της εργασιας,σε λίγο ούτε σ αυτό ακόμα το διαδίκτυο θα μπορείτε να δικαιολογείτε την ύπαρξη σας.

    Ένας απο τους χυδαίολογους αναγνώστες του μπλογκ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. καταλαβαινω το τσουξιμο πολλων.
    οταν το ξοφλημενο, σεχταριστικο, απομονωμενο και οτι αλλο θες πες, γεμιζει ασφηκτικα το σεφ για πλακα, σε σημειο να ανοιγουν τις θηρες πισω απο την εξεδρα, με κοσμο γυρω γυρω αναμεσα στα διαζωματα και απεξω και εσυ να καλεις (σαν 27%) σε συγκεντρωση για να ριξεις τον σαμαρα και μαζευεσαι three and the koukos band, ειναι λογικο!
    οταν το ΚΚΕ 95 χρονια σταθερο, με τις ιδιες ιδεες τα ιδια συμβολα, με ποταμια αιματος στεκεται ορθιο, εσυ ηδη σκεφτεσαι την επομενη ονομασια του μορφωματος σου.
    σημερα ο κουτσουμπας εκλεβε εκκλησια, το να κανει ρομπα τον τσυριζα ηταν ποιο ευκολο και απο την αναπνοη. ξυδακι και περαστικα και αρχιστε τα μαλοξ απο τωρα γιατι σε 5 χρονια ερχονται τα 100

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Ε ναι τσούζει πολύ τους μικροαστούς κονδυλοφόρους του συριζαίικου, όταν ξεγυμνώνεται/γελοιοποιείται η αλλαζονία τους ως στοχαστική ηλιθιότητα. Προσωπικά, χωρίς το σημείωμά σου, δε θα είχα πάρει πρέφα... Ελπίζω να μη λέω βλακείες, αλλά ως παράδειγμα για τη σαθρότητα της δήθεν «σύγχρονης, ορθής» διάκρισης πεζογραφίας/ποίησης - θυμήθηκα την τριλογία του ντος Πάσος με τα εμβόλιμα «κάμερα άι» και οτι μου είχε φανεί δύσκολο να καταταχτεί το έργο ως πεζό.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Όχι, εκεί έχεις τεχνικές μοντάζ σε μυθιστόρημα. Αλλά πάρε ένα κλασικό έργο της ελληνικής γραμματείας όπως ο "Ερωτόκριτος".

      Γράφει η wiki:

      "Ο Ερωτόκριτος είναι μία έμμετρη μυθιστορία[1] που συντέθηκε από τον Βιτσέντζο Κορνάρο στην Κρήτη τον 17ο αιώνα. Αποτελείται από 10.012 (οι τελευταίοι δώδεκα αναφέρονται στον ποιητή) ιαμβικούς δεκαπεντασύλλαβους ομοιοκατάληκτους στίχους στην Κρητική διάλεκτο."

      Και στην υποσημείωση:

      "↑ Ο όρος «μυθιστορία» (απόδοση του romance), που αναφέρεται στο αφηγηματικό είδος που αναπτύχθηκε κατά τη διάρκεια του μεσαίωνα και έχει ιπποτικό χαρακτήρα και θέμα τις περιπέτειες ενός ερωτικού ζευγαριού, θεωρείται περισσότερο ακριβής από τον όρο «μυθιστόρημα» για να χαρακτηρίσει αφηγηματικά κείμενα όπως ο Ερωτόκριτος. Ωστόσο στην ελληνική βιβλιογραφία απαντάται συχνά και ο όρος μυθιστόρημα. Για τον όρο και την ιστορία του είδους στην Ελλάδα βλ. R. Beaton, Η ερωτική μυθιστορία του ελληνικού μεσαίωνα, εκδ. Καρδαμίτσα, Αθήνα 1996."

      Στην διάκριση "έμμετρη και πεζή λογοτεχνία" λοιπόν, ο "Ερωτόκριτος" εντάσσεται απλά και ξεκάθαρα στην έμμετρη.

      Στην διάκριση "πεζογραφία/ποίηση" που νομίζει ο στόκος ότι είναι η ίδια;

      Διαγραφή
    2. Οι στίχοι στα τραγούδια της "Όπερας της πεντάρας" του Μπρεχτ τι λογοτεχνία είναι; Μυθιστόρημα ή ποίηση;

      Die Moritat von Mackier Messer
      Und der Haifisch, der hat Zähne
      und die trägt er im Gesicht
      und Macheath, der hat ein Messer
      doch das Messer sieht man nicht.

      Ach, es sind des Haifischs Flossen
      rot, wenn dieser Blut vergießt.
      Mackie Messer trägt 'nen Handschuh
      drauf man keine Untat liest.

      An 'nem schönen blauen Sonntag
      liegt ein toter Mann am Strand
      und ein Mensch geht um die Ecke
      den man Mackie Messer nennt.

      Und Schmul Meier bleibt verschwunden
      und so mancher reiche Mann
      und sein Geld hat Mackie Messer
      dem man nichts beweisen kann.

      Jenny Towler ward gefunden
      mit 'nem Messer in der Brust
      und am Kai geht Mackie Messer
      der von allem nichts gewußt.

      Und das große Feuer in Soho
      sieben Kinder und ein Greis -
      in der Menge Mackie Messer, den
      man nicht fragt und der nichts weiss.

      Und die minderjährige Witwe
      deren Namen jeder weiss
      wachte auf und war geschändet -
      Mackie, welches war dein Preis?
      Wachte auf und war geschändet -
      Mackie, welches war dein Preis?

      Το ΚΚΕ λέει "έμμετρη λογοτεχνία".

      Ο στόκος τι λέει;

      Διαγραφή
  12. Εγώ σου λέω ευχαριστώ για το ενδιαφέρον μάθημα, ο στόκος ίσως δυσκολεύεται να μιλήσει, τον έκανες 100 οκάδες :-D

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. Άντε, αυτό να δημοσιευτεί (περίπου ιδιο είναι με το προηγούμενο) αν και μάλλον θα το μετανιώσω.

    Με το σημείωμα του Βούλγαρη διαφωνώ, και έχω στείλει γράμμα στην Αυγή, αλλά για άλλους λόγους.

    Κατά τη γνώμη μου, η διατύπωση "λογοτεχνία (πεζή και έμμετρη)" της ΚΕ του ΚΚΕ είναι αδόκιμη και τσαπατσούλικη, και νομίζω πως εννοεί απλώς "ποίηση και πεζογραφία". Δίκιο έχει ο Αντώνης να επισημαίνει ενδιάμεσους τύπους όπως τα πεζά ποιήματα ή τα έμμετρα μυθιστορήματα, αλλά είναι πολύ λίγα τα δείγματα αυτά.

    Αλλά δεν θα μαλώσω για το θέμα αυτό, αν θέλετε να νομίζετε ότι είναι δόκιμη η διατύπωση και ότι ο Βούλγαρης δεν ξέρει την Κάθαρσι του Καρυωτάκη δεν μπορώ να σας μεταπείσω.

    Βρίσκω πιο ενδιαφέρον αυτό που έγραψε ο Β. ότι "η ποίηση, ήδη από τα πρώτα χρόνια ύπαρξης του ΚΚΕ, έχει πάψει να είναι έμμετρη..." και ότι το ΚΚΕ δεν έχει τάχα ακόμα ανακαλύψει τον ελεύθερο στίχο. Φυσικά διαφωνώ. Και δεν νομίζω να αγνοεί ο Β. ότι πολλοί ποιητές που έγραψαν πολύ μετά την ίδρυση του ΚΚΕ έχουν γράψει κυρίως ή μόνο ισόμετρο στίχο, σαν τον Καββαδία, τον Γ. Κοτζιούλα ή τον Φώτη Αγγουλέ (οι δυο τελευταίοι με πολύχρονη θητεία στο αριστερό και κομμουνιστικό κίνημα). Ούτε αγνοεί ο Β. ότι ο ισόμετρος στίχος γνωρίζει τις τελευταίες δεκαετίες νέα άνθηση, με ποιητές όπως ο μακαρίτης ο Ηλίας Λάγιος, ο Καψάλης ή ο Κοροπούλης. Οπότε, συμπεραίνω ότι το σχόλιό του απηχεί περισσότερο τις προσωπικές του αισθητικές εκτιμήσεις παρά την πραγματικότητα.

    Αλλά να ρωτήσω κι εγώ κάτι. Πώς κατανοείτε τη φράση "προσφορά του Κόμματος στη λογοτεχνία"; Εννοεί τάχα την έκδοση π.χ. λογοτεχνικών περιοδικών από το Κόμμα ή την ίδρυση φορέων; Εννοεί τη δράση ή το έργο των κομμουνιστών λογοτεχνών; Δεν μου φαίνεται και τόσο σαφές.


    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. "Δίκιο έχει ο Αντώνης να επισημαίνει ενδιάμεσους τύπους όπως τα πεζά ποιήματα ή τα έμμετρα μυθιστορήματα, αλλά είναι πολύ λίγα τα δείγματα αυτά."

      "Λίγα" τα δείγματα πεζής ποίησης; Περιλαμβανομένης της ελληνικής; Είσαι σίγουρος; Μήπως θα ήθελες να το ξανασκεφτείς;

      "Λίγα" τα δείγματα έμμετρου θεάτρου; Παρομοίως;

      "Λίγα τα έμμετρα" έπη, romance και μυθιστορήματα;

      Στα τρία παραπάνω, ξέρεις, περιλαμβάνονται μερικά από τα μεγαλύτερα αριστουργήματα της παγκόσμιας λογοτεχνίας. Ξέρω γω, από την Ιλιάδα ως τον Άμλετ και απ' τον Ευγένιο Ονεγκίν ως τους σπουδαιότερους ποιητές του 20ου αιώνα.

      Επίσης, αν ο κύριος Βούλγαρης γνώριζε ελληνική έστω λογοτεχνία του 20ου αιώνα δεν θα έγραφε ποτέ την μεγαλειώδη κοτσάνα που έγραψε. Το αν ξέρει ή όχι τον Καρυωτάκη δεν βλέπω τι σημασία έχει για κάποιον που δεν φιλτράρει απ' την γκλάβα του το τι έγραψε.

      Η προσφορά του Κόμματος στη λογοτεχνία: η λογοτεχνία μελών και οπαδών του κόμματος. Το κόμμα ως έμπνευση για τη λογοτεχνία. Η συμβολή του κόμματος στην διάχυση της μελέτης της λογοτεχνίας, καθώς και στην διαμόρφωση της γλώσσας εκφοράς της και της αισθητικής της.

      Σκέφτεσαι να δώσεις ανακοίνωση και το ψάχνεις;

      Ο τόμος για Μπρεχτ απ' το προηγούμενο συνέδριο πώς σου φάνηκε, σου άρεσε;

      Διαγραφή
    2. Μιλώντας για πεζή ποίηση, το Le Spleen de Paris του Μπωντλαίρ το χουν, ξέρω γω, ακουστά στην Αυγή; Ή μόνο Ανανδρινανιστάκη διαβάζουν;

      Διαγραφή
    3. Τα Άσματα του Μαλντορόρ του Ιζιντόρ Ντουκά, αλλέως Κόμη του Λωτρεαμόν; Ή μόνο με το "Κουτσούμπα, προσοχή στη λούμπα" επιμορφώνεται ο νέος ΣΥΡΙΖΑ-ΕΚΜ;

      Διαγραφή
    4. Τα πεζά ποιήματα του Τρακλ; Του Ρεμπώ; Του Χριστιανόπουλου; Του Εμπειρίκου; του Όσκαρ Ουάιλντ; του Νοβάλις; του Λαπαθιώτη; (τα αναφέρει κάποιος "Νίκος Σαραντάκος");

      Διαγραφή
    5. Του Ζαχαρία Παπαντωνίου; Του Τάσου Λειβαδίτη; Του Μανόλη Αναγνωστάκη;

      Θεοί, θα πέσει φωτιά να μας κάψει, τι συζητάμε....

      Διαγραφή
    6. ελα ρε αντωνη! προσβαλεις τον ειδικο περι της γλωσσας και της λογοτεχνειας! αφου τα ξερει ολα (και συμφερει), ασε που εστειλε και γραμμα στην αυγη!!!
      ηθελα να ξερα, τον πουλανε οι πηγες του, προσβαλεται απο διαφορους τυπους, δεν πολυσυμφωνει με τον ενα, του στραβωνει ο αλλος τι στο διαλο κανει εκει μεσα; εκτος και αν τα λεει ψεμματα ολα αυτα καθε φορα που εκτιθεται εδω μεσα ή αδημονια για το μαξιμου ειναι τοσο μεγαλη!
      αντε σαραντακε σου ευχομαι και στο υπ. πολιτισμου! μονο με την θητεια βενιζελου θα μπορει να συγκριθει το μεγεθος σου

      Διαγραφή
    7. (Έβαλα πριν από καμιά ώρα μιαν απάντηση εδώ, που δεν βλέπω να δημοσιεύτηκε, πιθανώς να χάθηκε, όχι με ευθύνη του Αντώνη. Αλλά βλέποντας την απάντηση του Μόδεστου, προφανώς δεν υπάρχει λόγος να συνεχιστεί από μέρους μου η συζήτηση, αφού πέφτουμε πάλι στην εμπάθεια και στις προσωπικές επιθέσεις).

      Μόνο κάτι που ξέχασα, μια και ρωτάει ο Αντώνης. Δεν έχω δει τον τόμο του Μπρεχτ που λες. Έχω όμως δει τον τόμο απο το συμπόσιο του ΚΚΕ για τον Βάρναλη, που είχε μερικές πολύ καλές μελέτες. Κοιτάξτε τον, αξίζει. Εξίσου αξίζει το τεύχος-αφιέρωμα στον Βάρναλη του περιοδικού Θέματα Παιδείας, που επιπλέον πουλιέται σε σκανδαλωδώς χαμηλή τιμή, 5 ευρώ μόνο!

      Διαγραφή
    8. ελα ρε παρεξηγιαρη, το παιρνω πισω, σχολιασε και σου υποσχομαι να μην ξανααναφερθω σε εσενα, ουτε που θα σου δινω σημασια, σαν να μην υπαρχεις. θα σε διαβαζω ομως, εισαι μια κατηγορια μονος σου

      Διαγραφή
    9. Εγώ, πάντως, δεν μπορώ να καταλάβω πώς γίνεται η διάκριση να είναι σωστή και ακριβής, αλλά τελικά ταυτόχρονα «αδόκιμη» και «τσαπατσούλικη», μόνο και μόνο επειδή αυτός που την κρίνει θεωρεί ότι ο συντάκτης της κάτι άλλο μάλλον θα ήθελε να πει. Και γιατί αυτό; Προφανώς γιατί ο συντάκτης (εδώ η ΚΕ του ΚΚΕ) θεωρείται ήδη απαίδευτος, ακαλλιέργητος και άξεστος, σε αντίθεση βέβαια με τους κρίνοντες και το κόμμα της Ναόμι Κάμπελ.

      Αναρωτιέμαι επίσης, αν για μια «αδόκιμη» έκφραση του ανώνυμου συντάκτη του ΚΚΕ αξίζει όλη αυτή η ειρωνεία, τότε τι αξίζει να σούρει κανείς στον ειδικό και επαΐοντα κ. Βούλγαρη, ο οποίος γράφει άρθρο για τη Γυναίκα της Ζάκυθος του Σολωμού, θεωρώντας την έργο που διαμόρφωνε την επανάσταση του '21 όταν αυτή γινόταν (όταν είναι γνωστό πως δημοσιεύτηκε αρχές του επόμενου αιώνα: http://avgi-anagnoseis.blogspot.gr/2013/11/blog-post_837.html).

      Έφη Α.

      Διαγραφή
    10. Έφη, ούτε καν αρχές του 20ού αι. δεν δημοσιεύτηκε η ΓτΖ (1927 θαρρώ;) αλλά σε ποιο σημείο λέει ο Κ.Β. αυτό που λες ότι λέει;

      Αν εννοείς το "Έτσι, με τη Γυναίκα της Ζάκυθος, και όχι με τον προβλέψιμο «Ύμνο εις την Ελευθερία», ο Σολωμός μετέχει, ως οργανική συνιστώσα, στην επανάσταση του '21, δηλαδή στην ιδρυτική διαδικασία του νεοελληνικού έθνους-κράτους, στη θεσμική μορφοποίηση και τη μορφική αποτύπωση του νεοελληνισμού", δεν νομίζω ότι είναι το ίδιο.

      Διαγραφή
    11. Προς Ν.Σ, διευκρίνηση 1: Δεν λήφθηκε άλλο σχόλιο πέραν αυτού που είχα οδηγία να μη δημοσιεύσω.

      Διευκρίνηση 2: Για Μπρεχτ εννοούσα το αφιέρωμα στο "Θέματα Παιδείας", το οποίο περιέχει σειρά εργασιών για τον Μπρεχτ από στελέχη και φίλους του κόμματος (μαζί με μεταφράσεις σε ποίηση και ολοκληρωμένα θεατρικά), και το οποίο διατίθεται επίσης στην εξευτελιστική τιμή των 5 ευρώ.

      Διαγραφή
    12. 1. Μάλλον εγώ κάτι λάθος θα πάτησα στέλνοντάς το, δεν πειράζει. 2. Θα το αναζητήσω, ευχαριστώ για την πληροφορία.

      Πάντως, για τον Βάρναλη υπάρχει και χωριστός τόμος, και μάλιστα με χοντρό εξώφυλλο, που είναι λίγο ακριβότερος (15 ε ίσως) αλλά όχι ακριβός.

      Διαγραφή
    13. εγω παντως εφη (με τα φτωχα ελληνικα μου) καταλαβαινω αυτο ακριβως που καταλαβες και εσυ!
      επομενως ή και οι 2 μας εχουμε λαθος ή ο συντακτης δεν μπορει να εκφραστει.
      υπαρχει και η περιπτωση βεβαια να ειναι απλα ασχετος....

      Διαγραφή
    14. @Ν. Σαραντάκος: Α, δηλαδή όταν ο Κ.Β. λέει πως «Αυτό το κείμενο [η ΓτΖ]... αξιώνεται να είναι ένα ιδρυτικό κείμενο τής (μορφοποιούμενης τότε) νεοελληνικής εθνικής λογοτεχνίας και της νεοελληνικής εθνικής ταυτότητας», εννοεί ότι η νεοελληνική εθνική λογοτεχνία και η νεοελληνική εθνική ταυτότητα «ιδρύονται» το 1927 («τότε»);

      [Πάντως, και ο Νάσος Βαγενάς, στον οποίο παραπέμπει ο Γ. Χάρης (αν και για άλλο ζήτημα, http://yannisharis.blogspot.gr/2008/06/blog-post_26.html) έτσι το καταλαβαίνει: http://www.tovima.gr/opinions/article/?aid=184938. Μάλιστα αποδίδει στον Κ.Β. και μια πιο ξεκάθαρη διατύπωση («Το νεοελληνικό έθνος συγκροτήθηκε στην Τριπολιτσά, στο Μεσολόγγι και την Επίδαυρο, από τον Κολοκοτρώνη και τον Οδυσσέα Ανδρούτσο, από τον Σολωμό και τη Γυναίκα της Ζάκυθος»), την οποία όμως δεν μπορώ να ξέρω από πού έχει πάρει -ίσως από προγενέστερη εκδοχή του κειμένου του Κ.Β. Δε θέλω να κουράσω άλλο μ' αυτό το ζήτημα - απλώς λίγο λιγότερη οίηση, αφ' υψηλού πνεύμα και συγκαταβατικότητα όταν μιλάνε κάποιοι για το ΚΚΕ δε θα έβλαπτε, πόσο μάλλον όταν πρόκειται για μια διάκριση καθ' όλα σωστή, όπως εδώ.]

      Έφη Α.

      Διαγραφή
    15. @ Έφη Α. Η διάκριση είναι ακριβέστατη και πολύ πιο επαρκής από την διάκριση μεταξύ μυθιστορήματος, δράματος και ποίησης, ακριβώς επειδή στηρίζεται σε ένα διαπιστώσιμο μορφικό χαρακτηριστικό και έτσι δεν σκοντάφτει ούτε στα προνεωτερικά είδη λογοτεχνίας (πχ έπος, έμμετρο θέατρο, κλπ), ούτε στα σύγχρονα πειράματα με τα όρια των ειδών (πεζή ποίηση από τον Poe και τον Baudelaire και αργότερα, έμμετρα μυθιστορήματα, κλπ). Την ίδια στιγμή η διάκριση αυτή δεν παρεμποδίζει σε τίποτε την χρήση του παραδοσιακού σχήματος μυθιστόρημα-δράμα-ποίηση. Αν δηλαδή κάποιος ασχολείται με ένα σονέτο δεν θα μπερδευτεί ως προς το ότι ανήκει στην ποίηση από το γεγονός ότι είναι επίσης έμμετρο.

      Επί της ιδεολογικοπολιτικής ουσίας, η αλαζονεία σε ένα χώρο που αστικοποιήθηκε πλήρως παραμένει πάντα στην βάση της ταξική αλαζονεία, και η περιφρόνηση για την "αμάθεια" του ΚΚΕ (και των μελών ή φίλων του) είναι ταξική περιφρόνηση -- η γνωστή παλιά περιφρόνηση της αστικής τάξης για την εργατική.

      Και για αυτό είμαι ανηλεώς σαρκαστικός με την μικροαστική πόζα του "ειδήμονος" που αγορεύει για το τι ξέρει και τι δεν ξέρει ο εργάτης. Δεν είναι απλώς αναγκαίο για την ταξική συνείδηση, κάνει καλό και στον αστικό ναρκισισμό να του θυμίζεις ότι είναι μια ακόμα φούσκα.

      Διαγραφή
    16. ΥΓ. Για το τι σημαίνει το ΚΚΕ για την παγκόσμια και όχι απλώς ελληνική λογοτεχνία, αρκεί το φιλμάκι της επίσκεψης του Λουί Αραγκόν στο αρχηγείο του ΔΣΕ...

      Διαγραφή
    17. @modesto: Άσχετος μπορεί να είναι ή μπορεί να μην είναι, συνολικά δεν είμαι σε θέση να τον κρίνω. Όταν όμως βλέπω να κάνει ο ίδιος χοντρές πατάτες και να κρίνεται ως άσχετος από συναδέλφους του όπως ο Νάσος Βαγενάς, το να κάνει κριτική στο ΚΚΕ για κάτι που είναι ολόσωστο μεν αλλά όχι αναμενόμενο από τον ίδιο (τι απίστευτη υπεροψία!) είναι διπλά και τριπλά γελοίο.

      Έφη Α.

      Διαγραφή
    18. Έφη, να με συγχωρείς, αλλά δεν είναι ίδια η διατύπωση που επικρίνει ο Βαγενάς με αυτήν που επισημαίνεις εσύ. Με το άρθρο του Βαγενά δεν διαφωνώ πάντως.

      Αντώνη, για όποιον δεν έχει δει το φιλμάκι, μπορείς να αναλύσεις με λόγια τι καταλαβαίνεις ως "προσφορά του ΚΚΕ στη λογοτεχνία"; Δεν θέλω να μου πεις αν είναι μικρή ή μεγάλη, αλλά πώς καταλαβαίνεις να υλοποιείται.

      Διαγραφή
    19. Η συνεισφορά του ΚΚΕ στη λογοτεχνία, κύριε Σαραντάκο συνοψίζεται στο ότι ο Λουί Αραγκόν ανέβηκε στο βουνό για να συναντήσει τους μαχητές του ΔΣΕ.

      Όταν ανέβει κάτι άλλο από τον 80ο όροφο ξενοδοχείου στο Ντουμπάι ο Σλαβόι Ζίζεκ για να συναντήσει κάτι άλλο από αντιπροσωπεία καρεκλοκένταυρων του ΣΥΡΙΖΑ, τότε θα μπορεί να αρχίσει να μιλά και ο ΣΥΡΙΖΑ για λογοτεχνία.

      Διαγραφή
    20. Άποψή μου, βέβαια. Όπως άποψη του κυρίου Βούλγαρη ότι ο διαχωρισμός έμμετρης και πεζής λογοτεχνίας είναι ξεπερασμένος για έναν αιώνα, ας πούμε.

      Διαγραφή
    21. Αντώνη, δεν απαντάς. Μάλλον δεν έχεις τι να πεις. Και είναι περίεργο, διότι δεν διαφωνώ μαζί σου, να καταλάβω προσπαθώ πώς καταλαβαίνεις "την προσφορά του ΚΚΕ στη λογοτεχνία".

      Όσο για τον Β. η καθαυτό ενοχλητική άποψή του, που δεν σε απασχόλησε, είναι ότι το ΚΚΕ δεν έχει συνειδητοποιήσει ότι τα ποιήματα τη σήμερον ημέρα (κατά τον ίδιο) γράφονται σε ελεύθερο στίχο.

      Τέλος πάντων, να μην έχω παράπονο, αυτή τη φορά πέρασαν αρκετές ώρες πριν πέσουν οι βρισιές (βλ. παρακάτω) και υπήρξαν και άνθιρωποι που συζήτησαν χωρίς να βρίζουν (βλ. παραπάνω την Έφη).

      Διαγραφή
    22. Όχι ρε Νίκο, τι να πω. Με αποστόμωσες.

      Διαγραφή
    23. @Νικος Σαραντακος
      Δηλαδή διαισθανεστε οτι δεν διαφωνειτε με τον Αντωνη για την "προσφορά του ΚΚΕ στην λογοτεχνία" αλλά θελατε ντοκουμέντα και τεκμηρια απο τον Αντωνη περι αυτου?

      Αλλα γιατί να έχετε αυτή την απαιτηση απο τον Αντωνη, ο οποίος δεν ειχε την ικανοτητα να εντοπισει καν την ουσια, που ειναι αυτο με τον ελευθερο στιχο?

      Διαγραφή
    24. Για την προσφορά του ΚΚΕ στην (έμμετρη) λογοτεχνία:

      ~.~

      Γιέ μου, σπλάχνο τῶν σπλάχνων μου, καρδούλα τῆς καρδιᾶς μου,
      πουλάκι τῆς φτωχιᾶς αὐλῆς, ἀνθὲ τῆς ἐρημιᾶς μου,

      πῶς κλείσαν τὰ ματάκια σου καὶ δὲ θωρεῖς ποὺ κλαίω
      καὶ δὲ σαλεύεις, δὲ γρικᾷς τὰ ποὺ πικρὰ σοῦ λέω;

      Γιόκα μου, ἐσὺ ποὺ γιάτρευες κάθε παράπονό μου,
      Ποὺ μάντευες τί πέρναγα κάτου ἀπ᾿ τὸ τσίνορό μου,

      τώρα δὲ μὲ παρηγορᾶς καὶ δὲ μοῦ βγάζεις ἄχνα
      καὶ δὲ μαντεύεις τὶς πληγὲς ποὺ τρῶνε μου τὰ σπλάχνα;

      Πουλί μου, ἐσὺ ποὺ μοῦ ῾φερνες νεράκι στὴν παλάμη
      πῶς δὲ θωρεῖς ποὺ δέρνουμαι καὶ τρέμω σὰν καλάμι;

      Στὴ στράτα ἐδῶ καταμεσὶς τ᾿ ἄσπρα μαλλιά μου λύνω
      καὶ σοῦ σκεπάζω τῆς μορφῆς τὸ μαραμένο κρίνο.

      Φιλῶ τὸ παγωμένο σου χειλάκι ποὺ σωπαίνει
      κι εἶναι σὰ νὰ μοῦ θύμωσε καὶ σφαλιγμένο μένει.

      Δὲ μοῦ μιλεῖς κι ἡ δόλια ἐγὼ τὸν κόρφο δές, ἀνοίγω
      καὶ στὰ βυζιὰ ποὺ βύζαξες τὰ νύχια, γιέ μου μπήγω.

      ~.~
      Σήκω, γλυκέ μου, ἀργήσαμε· ψηλώνει ὁ ἥλιος· ἔλα,
      καὶ τὸ φαγάκι σου ἔρημο θὰ κρύωσε στὴν πιατέλα.

      Ἡ μπλέ σου ἡ μπλοῦζα τῆς δουλειᾶς στὴν πόρτα κρεμασμένη
      θὰ καρτεράει τὴ σάρκα σου τὴ μαρμαρογλυμμένη.

      Θὰ καρτεράει τὸ κρύο νερὸ τὸ δροσερό σου στόμα,
      θὰ καρτεράει τὰ χνῶτα σου τ᾿ ἀσβεστωμένο δῶμα.

      Θὰ καρτεράει κ᾿ ἡ γάτα μας στὰ πόδια σου νὰ παίξει
      κι ὁ ἥλιος ἀργὸς θὰ καρτερᾷ στὰ μάτια σου νὰ φέξει.

      Θὰ καρτεράει κ᾿ ἡ ρούγα μας τ᾿ ἁδρὸ περπάτημά σου
      κ᾿ οἱ γρίλιες οἱ μισάνοιχτες τ᾿ ἀηδονολάλημά σου.

      Καὶ τὰ συντρόφια σου, καλέ, ποὺ τὶς βραδιὲς ἐρχόνταν
      καὶ λέαν καὶ λέαν κι ἀπ᾿ τὰ ἴδια τοὺς τὰ λόγια ἐφλογιζόνταν

      Καὶ μπάζανε στὸ σπίτι μας τὸ φῶς, τὴν πλάση ἀκέρια,
      παιδί μου, θὰ σὲ καρτερᾶν νὰ κάνετε νυχτέρια.

      Καὶ γὼ θὰ καρτεράω σκυφτὴ βραδὶ καὶ μεσημέρι
      νἀρθεῖ ὁ καλός μου, ὁ θάνατος, κοντά σου νὰ μὲ φέρει.

      Διαγραφή
    25. Να μια απάντηση! Ευχαριστώ. Δηλαδή, εννοείς ότι η προσφορά του ΚΚΕ στη λογοτεχνία είναι τα έργα των κομμουνιστών συγγραφέων; Ή όσα εμπνέονται από τους ταξικούς αγώνες;

      Διαγραφή
    26. Κοίτα σαραντάκο. Αρκετά σε κάναμε φίρμα σε άλλη μια ανάρτηση. Δεν έχεις παράπονο. Για σένα δουλεύουμε. Μετά και από το τελευταίο ένθετο της αυγής για τα γλυκά των χριστουγεννων είσαι έτοιμος για μάστερ σεφ της τρολιας για το 2013. Φαντάζομαι πάντως το υφακι σου όταν βγείτε κυβέρνηση. Σερ θα είσαι. Εσύ και ο Μαρκεζίνης....

      Διαγραφή
    27. "Έφη, να με συγχωρείς, αλλά δεν είναι ίδια η διατύπωση που επικρίνει ο Βαγενάς με αυτήν που επισημαίνεις εσύ. Με το άρθρο του Βαγενά δεν διαφωνώ πάντως."

      Ο Βαγενάς λέει σίγουρα πολύ περισσότερα πράγματα από όσα είπα εγώ και σχολιάζει πολύ περισσότερα αποσπάσματα. Συνολικά δε για τα κείμενα του Κ.Β., λέει ότι αποτελούν «απαύγασμα λογοτεχνικής ημιμάθειας και κριτικού αναλφαβητισμού [που] επιδεικνύονται ως υποδείγματα αριστερού κριτικού λόγου». Παρ' όλα αυτά, σε σχέση με τη ΓτΖ, δεν βλέπω τι διαφορετικό λέει από ό,τι επισήμανα κι εγώ, αλλά τέλος πάντων.

      Έφη Α.

      Διαγραφή
    28. Να μια απάντηση!---> Να και άλλη μία, Μίμη!

      "Πάτερ, πάτερ, ἄφες αὐτοῖς· οὐ γαρίδας σαγανάκι"* ...

      Το ασυνείδητο δεν σημαίνει τίποτα αν δεν σημαίνει το εξής: ό,τι και να λέω, όπου κι αν στέκομαι, έστω και σώος τας φρένας, δεν ξέρω τι λέω. Και, ακόμα και αν δεν ξέρω τι λέω, αυτό όμως που λέω είναι ότι ο λόγος που δεν ξέρω τι λέω δεν μπορεί να αναζητηθεί παρά μόνο στη γλώσσα.

      «Άμετρος Ιππεύς», Λακάνιος, 3 μΧ αιώ.

      (* Χαϊκού τού Σούσι-Ουασάμπι Σαραντάκ-Ου, σεσημασμένου πεζογράφου, γνωστού στην ασφάλεια ποίησης και ως Καλά-Μπουρίς Ναι-Ουί-Καν)

      ΥΓ Το'χα έτοιμο από χτες, είπα να μην το στείλω, άλλαξα γνώμη.

      Διαγραφή
    29. @Νίκος Σαραντάκος, 10:29.
      Η απάντηση είναι ναι, η προσφορά του ΚΚΕ στη λογοτεχνία είναι ΚΑΙ τα έργα των κομμουνιστών συγγραφέων ΚΑΙ τα "τοπία" και τα "πεδία των κοινωνικών μαχών" που προσφέρουν απλόχερα οι ταξικοί αγώνες για έμπνευση και δημιουργία στους λογοτέχνες, τους ζωγράφους, τους διανοητές. Η προσφορά του ΚΚΕ στην τέχνη είναι ότι ενέπνευσε, στράτευσε και στρατεύει καλλιτέχνες στο πλευρό των παραγωγών του πλούτου και των αδικιμένων που αταλάντευτα τάσσονται εκεί. Που καθόρισαν την πορεία της λογοτεχνίας γιατί την έκαναν όπλο στα χέρια του λαού και όχι αγώνες φιλανθρωπίας στα σαλονια των αστών.

      Τέλος, η προσφορά του ΚΚΕ στη λογοτεχνία, στην πορεία της, την εξέλιξή της, τα πισογυρίσματα και τις ανατάσεις της μπορεί να αποτιμιθεί. Εκ των πραγμάτων. Γιατί το ΚΚΕ έχει ιστορία.

      Διαγραφή
    30. Τσ, τσ, τσ, ήθελα να ξέρα τί σας έφταιξε ο κ. Σαραντάκος. Να σας διαφωτίσει θέλει ο άνθρωπος. Σαν άλλος Σωκράτης - αλογόμυγα με τις πάντα καίριες ερωτήσεις του προσπαθεί ο καημένος να σας πάρει από το χέρι και να σας οδηγήσει εκτός σπηλαίου. Τα συγχαρητήρια μου κ. Σαραντάκο για την ιώβειο υπομονή σας αλλά αγαπητέ μου, ήμαρτον! πώς καταδέχεσθε να συνομιλέιτε, μετά από τόσα που σας έχουν σούρει εδώ μέσα, με αυτούς τους πληβείους; Καταλαβαίνω την αγωνία σας αλλά η μεγαλοψυχία έχει και τα όρια της.

      υ.γ.: κ. Σαραντάκο εκ μέρους του συλλόγου "Φίλοι της Ελευθερίας και της Εσπερίας" σας προσκαλώ το Σάββατο το απόγευμα στην εκδήλωση μας για τους επτά μήνες από το κλείσιμο της Εστίας. Συγκλεντρωση στην Σταδίου στις 18:00, προσυγκέντρωση στις 17:30 στο Ζόναρς, παρακαλώ να έχετε μαζί σας κασκόλ και ρεσώ για τις αναμνηστικές φωτογραφίες. Η βραδιά θα κλείσει με ποτό στο Para Siempre. Σας περιμένουμε!

      Mackie Messer

      Διαγραφή
    31. Ευχαριστώ πολύ για την πρόσκληση αγαπητέ, αλλά δυστυχώς έχω κάτι άλλο εκείνη τη μέρα και ώρα. Επιτρέψτε μου όμως να σας αντιπροσκαλέσω, κι εσάς και τους άλλους θαμώνες του ιστολογίου, τη Δευτέρα 16.12 στις 8.15 μμ στο αμφιθέατρο του ΕΙΕ, όπου παρουσιάζεται, μεταξύ άλλων, το βιβλίο "Γράμματα από το Παρίσι" του Κ. Βάρναλη, που κυκλοφόρησε πρόσφατα σε δική μου φιλολογική επιμέλεια.

      Μια άλλη ενδιαφέρουσα εκδήλωση, στην οποία επίσης θα πάω, είναι το Σάββατο το μεσημέρι, στη Στοά του Βιβλίου, όπου παρουσιάζεται η δίτομη έκδοση με τα Άπαντα του Ρώμου Φιλύρα. Μεταξύ άλλων στο πάνελ θα είναι και ο Νάσος Βαγενάς, που τον μελετήσαμε εδώ.

      Να σας αποχαιρετήσω με ένα ποίημα του Φιλύρα, αφιερωμένο στον Στάλιν:

      ΣΤΟ ΣΤΑΛΙΝ

      Μαύρη Άρκτος, στο βράχο του Καυκάσου,
      στην Οδησσό και στη Νοβοροσίσκη,
      άλλον, σήμερα, η ζήτηση, δε βρίσκει
      Μέγαν, σ’ έντονη δύναμη, του Άσου,

      Διαβαίνει, η Ανθρωπότης κι απεικάσου
      ξανά, στα πόδια σου, ο λαμπρός, και μνήσκει,
      άναυδη, μπρος, στο θρίαμβο, της χαράς Σου,
      Μπόλσεβε, στο τρακάρισμα, και θνήσκει.

      Τα Σύμπαντα, οι Αρκτούροι κι οι Στοιβάδες,
      οι Αντάρηδες με τις Αμαδρυάδες,
      οι Φαύνοι, οι Σεληνοί στα λευκά νέφη

      κρούουν, των Πρίμων, το κρουστό το ντέφι
      και μαζεύουν, από τα Κυβερνεία,
      των περεολουκών, στρατούς, πηνία.

      30.1.34 Μαγνητική βελόνη

      Διαγραφή
    32. Αυτά είναι ρε Σαραντάκο. Γι' αυτό σε πάω και ας στα χώνω. Να κάνεις επιμέλεια σε Βάρναλη, να ποστάρεις ποίημα για τον Στάλιν και πριν να μας λες ότι ο Ρίζος δεν είναι εφημεριδάρα σαν την Αυγή γιατί δεν έχει ένθετα μαγειρικής και να ψηφίζεις ΣΥΡΙΖΑ γνωρίζοντας καλύτερα από όλους εκεί μέσα τι αρκούδες λέει σε κάθε ομιλία του ο πρόεδρας. Στη λίστα τη δική μου με τις οπορτουνιστικές συμπάθειες είσαι πρώτος και με διαφορά! Εύγε! +5 από μένα...

      Διαγραφή
  14. Να αφήσουν ήσυχη την τόσο ταλαίπωρη λογοτεχνία και τέχνη από την οπορτουνιστική κηδεμονία τους. Για κάθε έναν που αναδεικνύουν/προωθούν, έχουν με την πολιτική τους στερήσει σε εκατοντάδες (αν όχι χιλιάδες) εργάτες τη δυνατότητα να φτάσουν σε επίπεδο δυνατότητας δημιουργίας είτε έμμετρης είτε πεζής είτε όπως θέλουν να το πουν, ποίησης. Βέβαια σίγουρα τώρα με την επαναφορά του προηγούμενου κατώτατου μισθού και με τα κονέ με ΗΠΑ, αναμένουμε πολιτισμική άνθισα υπο τη δημοκρατική δικτατορία σοβιέτ μικροαστών και εργοδοτών του τσίπρα. παρατάτε μας



    ps. μιας που εκ του left.gr τέθηκε αρκετά οπαδικά το θέμα απάντησα σε αντίστοιχο ύφος

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  15. Νίκο σαραντάκο, είσαι ο πιο μεγάλος συριζοτρολιας του διαδικτύου. Γιατί πολύ απλά ο τρόπος που τρολαρεις είναι καμουφλαρισμενος με ευγένεια και τρόπους. Λες και απευθύνεσαι σε μαλακές. Κάθε σχόλιό σου εδώ μέσα προσβάλλει τη νοημοσύνη του κόσμου που σχολιάζει στο μπλογκ. Πετα τη μάσκα και ριχτα σαν άντρας . Κόψε αν μη τι άλλο τον οπορτουνισμο στο τρολινγκ...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  16. το νικ τονιζεται στην παραληγουσα σαραντακε, δεν σε κραζω (για να μην παρεξηγηθεις στο διευκρινιζω) πληροφοριακα στο λεω.
    η αληθεια βεβαια ειναι οτι τα τσυριζακια τραβανε μεγαλα ζορια αυτη την εποχη. λιγο το εχεις το ΚΚΕ μετα το συνεδριο να βγαινει "μονολιθικο", "σταλινικο" κτλ, να γεμιζει σταδια, παρκα, συγκεντρωσεις απεργιες και εσυ με το 27% και με το δαχτυλιδι κατευθειαν απο τους γελαδαρηδες, να μην μπορεις να γεμισεις ουτε ταξι;
    τι θα κανεις; την τριχα τριχια, θα βγαλεις ολη την ξιπασια του νεοπλουτου -σε ψηφους- και με την διψα να γινουν ραυτοπουλοι και πρωτοπαππες. με το στυλακι του ξερολα κουλτουριαρη, με την απεχθεια για καθε τι που μοιαζει με εργατικη ταξη. με την ζηλια και τον φθονο για αυτο που βγαζει το ΚΚΕ.
    μια απλη βολτα χθες σε καποιον απο ολα αυτα τα απολειφαδια αρκουσε για να μελαγχολησουν.
    χιλιαδες κοσμου που λειτουργουσαν ως ενα. η αισθηση οτι θα φυγεις να παρεις ενα καφε και θα βρεις τα πραγματα σου εκει ακριβως που τα αφησες, τα καθαρα και περηφανα προσωπα.
    τα προσωπα ανεργων, απληρωτων, σ/φων με δεκαδες μυνησεις πανω απο το κεφαλι τους, ολοι με πληρη συναισθηση για το τι εποχες ζουμε και ποιες ερχονται, αλλα παρολα αυτα με το χαμογελο και την ζεστασια του κομμουνιστη.
    αυτα φιλτατοι οπορτουνιστες δεν μπορειτε ουτε στον υπνο σας να τα δειτε και φυσικα ουτε να τα καταλαβετε.
    καντε οσοι κριτικη θελετε για το αν βαλαμε λαθος κανενα κομμα, με την τραγικη ημιμαθεια σας στα παντα και αφηστε εμεις να ανεβαζουμε μπρεχτ σε παρασταση που δυσκολα την τολμανε επαγγελματικοι θιασοι, να τραγουδαμε, να διαβαζουμε ποιηση (και ας γραφουμε λαθος, λεμε τωρα) το ειδος της.
    ακομα και ενας συντροφος που δεν εχει τελειωσει το σχολιο και εμαθε 10 γραμματα στο ΚΚΕ (ναι και τετοια κανουμε) ειναι σε θεση να καταλαβει καθε γραμμα και τι συμβολιζει αυτο στα ποιηματα του βαρναλη και του ριτσου. ενω η φαρα σας το μονο που ξερει να κανει ειναι κριτικη, αποσπασμενη απο το εργο, γιατι εσεις εξεταζετε τα παντα με την λογικη τεχνη για την τεχνη. οι κομμουνιστες απανταχου τα βλεπουν λιγο διαφορετικα τα πραγματα.
    και κατι για το τελος. πριν χρονια μαθητης ακομα ετυχε να γνωρισω ενα συγγραφεα και να βρεθω σε τραπεζι στο σπιτι του. εκει λοιπον ειχε κρεμασμενες τις κριτικες απο τα 2 πρωτα εργα του. οι οποιες γραφανε τις κλασικουρες των κριτικων, του στυλ "ο συγγραφεας εδω θελει να μας και μπλα μπλα μπλα, εδω χρησιμοποιει περιτεχνα το δεινα και μπλα μπλα.
    επιραεσμενος και απο τις κλασικες ερωτησεις των νεων ελληνικων, "τι εννοει εδω ο ποιητης;" του κανω τη ερωτηση του εκατομμυριου. ολα αυτα που γραφουν οι κριτικοι ισχυουν; οταν γραφατε ειχατε στο νουσας να χρησιμοποιησετε αυτα που λενε; η απαντηση του ηταν αφοπλιστικη. ΜΑΛΑΚΙΕΣ των κουλτουριαριδων, ανοιξα το τετραδιο και αρχισα να γραφω, μην πιστευεις ποτε και κανενα απο δαυτους τις αναλυσεις τους κτλ.
    αυτο το επιβεβαιωσα με τα χρονια και απο αλλους καλλιτεχνες σε διαφορα ειδη. για αυτο και την αποψη του καθε γλοιωδη οπορτουνακου για την τεχνη και το ΚΚΕ την εχω γραμμενη.
    μου αρκει που για να βγαλει γυναικα θα δει για 89φορα την αμελη ενω συνεχεται ακομα και τους τιτλους της ταινιας στην πραγματικοτητα και θα τρεχει σε οποια ταινια του προτεινει ο επαναστατης του μαη του 68 του αθηνοραματος (που κυκλοφορει με το κιμονο) και θα δει σε παγκοσμια πρωτη πειραματικο γιαπωνεζικο κινηματογραφο
    αντε καληνυχτα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  17. Η ...αγράμματη εμπάθεια της «ΑΥΓΗΣ»
    Δημοσίευση: Δευ, 09/12/2013 - 22:27

    Στη διακήρυξη της ΚΕ του ΚΚΕ με αφορμή τα 95 χρόνια από την ίδρυση του Κόμματος, αναφέρεται και η διοργάνωση του 5ου Επιστημονικού Συνεδρίου στο τέλος του 2017, αφιερωμένου στην προσφορά του Κόμματος στη λογοτεχνία (πεζή και έμμετρη).

    Κάποιος αρθρογράφος της «Αυγής», με το όνομα Κ. Βούλγαρης, ερμηνεύοντας όπως τον βολεύει αυτή τη διατύπωση, νόμισε ότι βρήκε την ευκαιρία να αποδείξει ότι το ΚΚΕ είναι Κόμμα απολιθωμένο. Θεωρώντας αυθαίρετα ότι οι συντάκτες της διακήρυξης με τη διάκριση πεζής και έμμετρης λογοτεχνίας εννοούν πεζογραφία και ποίηση, ειρωνεύεται το ΚΚΕ ότι δεν έχει καμία σχέση με την εξέλιξη της τέχνης γιατί, όπως γράφει, «η ποίηση, ήδη από τα πρώτα χρόνια ύπαρξης του ΚΚΕ, έχει πάψει να είναι έμμετρη...»!

    Επειδή η εμπάθειά του προς το ΚΚΕ τον οδηγεί σε σοβαρά ολισθήματα, τον πληροφορούμε ότι η πιο δόκιμη διάκριση των ειδών της λογοτεχνίας δεν είναι ανάμεσα σε πεζογραφία και ποίηση, αλλά μεταξύ πεζής και έμμετρης λογοτεχνίας. Κι αυτό γιατί και έμμετρη πεζογραφία υπάρχει και πεζό ποίημα.

    Στο κάτω-κάτω, αν το Κομμουνιστικό Κόμμα θέλει να ασχοληθεί με τη λαϊκή ποίηση που πάντοτε είναι έμμετρη, όπως για παράδειγμα το αντάρτικο τραγούδι, δεν θα ρωτήσει τον αρθρογράφο της «Αυγής», ο οποίος, εκτός των άλλων, έχει και την αμετροέπεια να εγκαλεί το ΚΚΕ με το Γιάννη Ρίτσο...
    http://www.902.gr/eidisi/apopseis-sholia/32999/i-agrammati-empatheia-tis-aygis

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  18. Υπάρχει μια λέξη, νομίζω αγγλική, που χαρακτηρίει ανθρώπους που θέλησαν να ασχοληθούν με κάποια τέχνη, δεν το καταφέρανε και τελικά κατήντησαν κριτικοί τέχνης μέχρι το πολύ (κακοί) μεταφραστές ή διασκευαστές. Ίσως βέβαια να είναι μια γενικόλογη χαζοθεωρία για τους κριτικούς αυτό που θυμάμαι. Αν την έχει κάποιος υπόψιν, να την πει. Αυτή η χαζή γενικολογία, ταιριάζει γάντι σε κάποιους...ονόματα δε λέμε.

    τσαφ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  19. Φεγγαράκι μου λαμπρό,
    φέγγε μου για να θωρώ
    της Αυγής τα γράμματα,
    της γούνας τους τα ράμματα.

    Ευτέλεια κι αλαζονεία,
    λύσσα κακιά και υστερία,
    φθόνος και ευήθεια,
    μικροπρεπής αήθεια.

    Αυτός είναι ο συριζα
    εγώ πάντα σ'το θύμιζα
    και θα το λέω ως το φέρετρο
    με λόγο πεζό και στίχο έμμετρο.

    πίκατσου

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Με συνεχή προσπάθεια
      καλλιεργούν απάθεια
      και με τρανή εμπάθεια
      μοστράρουν ημιμάθεια.

      Αυτ' είν' οι οπορτούνες
      λουφάζουν στις φουρτούνες
      μα τον παλιό καλό καιρό
      κήρυτταν εξεγερμό.

      Τώρα παντιέρα άλλαξαν
      τ'αφεντικά τους άκουσαν
      θέλουν να κυβερνήσουν
      τον λαό κι αυτοί να πνίξουν.

      Μοντεμάκι μου μικρό
      στέλνε μπάιτ να θωρώ
      της Αυγής τα ρεζιλίκια
      και του λεφτ τα ξεφτιλίκια.

      πίκατσου

      Διαγραφή