Σάββατο, 12 Οκτωβρίου 2013

Κορνήλιος Καστοριάδης-Τα Δεκεμβριανά ήταν σταλινικό πραξικόπημα

Κορνήλιος Καστοριάδης, συνέντευξη στο Agora International, 1990

 [...] Σε ό,τι με αφορά, μπήκα στο Ελληνικό Τροτσκιστικό Κόμμα, στην πιο αριστερή πτέρυγα, την οποία διήυθυνε τότε ένας εκπληκτικός άνθρωπος, ο Σπύρος Στίνας, ο οποίος πέθανε λίγο λιγότερο από δυο χρόνια τώρα -- ένας ήρωας και ταυτόχρονα ένας εκκοσμικευμένος άγιος, που κυνηγήθηκε όλη του τη ζωή και που σίγουρα δεν έφαγε σχεδόν ποτέ του ζεστό φαϊ για είκοσι χρόνια. Ήμουν ενεργό μέλος μέχρι το τέλος της παραμονής μου στην Ελλάδα, δηλαδή μέχρη τα τέλη του 45. Ποτέ δεν είχα διαφωνίες με τον Στίνα, με την εξαίρεση του Σταλινικού πραξικοπήματος του Δεκέμβρη του 44. Ο Στίνας θεωρούσε ότι ήταν στρατιωτικό πραξικόπημα, που κατ' εμέ δεν είχε νόημα. Εγώ αντιθέτως θεωρούσα, για να μην μπω σε λεπτομέρειες, ότι αυτή η απόπειρα πραξικοπήματος είχε ως στόχο να ιδρύσει στην Ελλάδα αυτό που αργότερα θα ονομαζόταν λαίκή δημοκρατία, δηλαδή, την αρπαγή της εξουσίας από τους Σταλινιστές ώστε να ιδρυθεί μια ρωσικού τύπου κοινωνία, με τις απαραίτητες βέβαια τοπικές παραλλαγές.

47 σχόλια:

  1. Ερώτηση: Πόσο ακροδεξιά πρέπει να φτάσει κανείς για να βρει περιγραφή του Δεκέμβρη του 44 ως "σταλινικό πραξικόπημα";

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Μου φαίνεται ότι δυστυχώς όσο και να ψάξει κάποιος δεξιά, δεν θα βρει κάτι τέτοιο. Συνήθως απλά μιλάνε για προσπάθεια κατάληψης την εξουσίας, το οποίο δεν απέχει πολύ, αλλά σαν διατύπωση είναι διαφορετικό...

      Τώρα καταλαβαίνω γιατί ο Πανούσης των γουστάρει...

      Κώστας

      Διαγραφή
    2. Οι ίδιοι άνθρωποι που θέλανε να αγκαλιάσουν τους ναζί, ως ταξικά αδέρφια πάντα, ισχυρίζονται ότι (οποία έκπληξις) τα Δεκεμβριανά είναι πραξικόπημα σταλινικών.

      Είναι τόσο μπροστά ο Καστοριάδης (aka τόσο χωμένος στην προπαγάνδα της CIA) ώστε αυτά που έλεγε για δεκαετίες, ταιριάζουνε με όσα σήμερα μπορεί να αναπαράγει ένας "προοδευτικός άνθρωπος", "αριστερός" (aka άνθρωπος που έχασε τα ταξικά γυαλιά του) που η θεωρία των δύο άκρων είναι το ψωμοτύρι του και την αλλαγή την ψάχνει κάπου ανάμεσα στο δωρεάν αλεύρι από κινόα για όσους έχουνε ανάγκη και στο ΣΥΡΙΖΑ ως "το καλύτερο που πάρχει, δυστυχώς".

      Διαγραφή
    3. Επεκτείνω την ερώτηση. Πόσο ακροδεξιά πρέπει να φτάσει κανείς για να διαβάσει, μεταξύ άλλων, οτι απλώς η τύχη το 'φερε για τον Φλωράκη και δεν έγινε ενεργός δήμιος; Ή ότι μετά το 1943 οι Γερμανοί ήταν στο κέντρο της πόλης και τις νύχτες έβαζαν περιπολίες και γύρω γύρω η Αθήνα έβραζε με το ΕΑΜ που έκανε ό,τι ήθελε και σκότωνε όσους ήθελε. Ή να διαβάσει περί «κονσερβοκουτίσματος»;

      Βλ. σελ 16,17/20 (ακολουθώντας την αρίθμηση του scribd) ή 46,47 (σύμφωνα με την αρίθμηση σελίδων του περιοδικού Contact που αναδημοσίευσε το 2000 αυτή τη συζήτηση μεταξύ Καστοριάδη και αναρχικών (που πρωτοδημοσιεύτηκε το 1990 στην εφημερίδα «Εκτός Νόμου» της Ένωσης Αναρχικών Θεσσαλονίκης).

      http://www.scribd.com/fullscreen/78511796?access_key=key-mj3231odideyuq54qzq&allow_share=true&view_mode=scroll

      Διαγραφή
    4. Πόσο ακροδεξιά πρέπει να φτάσει κανείς; Τόσο:

      ...Δεν ξέρω αν διαβάσατε ένα τελευταίο διάταγμα που έβγαλε ο Γκορμπατσώφ, ο οποίος καλεί τις διάφορες δημοκρατίες της Ένωσης να πάρουν μέτρα για την αποκατάσταση των θυμάτων της Σταλινικής βαρβαρότητας και κτηνωδίας. (σ. και των ναζί;)

      Δηλαδή της βαρβαρότητας και κτηνωδίας του Φλωράκη, του Κύρκου και εμμέσως των ανθρώπων οι οποίοι κατά κάποιο τρόπο ελικρινώς πίστεψαν σ' αυτά τα πράγματα. Λοιπόν, τι μπορούν να κάνουν αυτοί τώρα; Εγώ νομίζω ότι κατά κατά κάποιο τρόπο, και είναι φρικτό να το πει κανείς σ' αυτούς τους ανθρώπους το μόνο που μένει είναι να πεθάνουν. Δεν πρόκειται πια ούτε να αλλάξουν, ούτε είναι ικανοί να κάνουν αυτοκριτική.

      Για να τιμήσω και την ιδιότητα του ψυχαναλυτή που ο Καστοριάδης έφερε υπερηφάνως, δεν μπορώ να αποφύγω μια ταξική ψυχανάλυση της παραπάνω παραγράφου:

      Επειδή αποκαλώ βάρβαρους και κτήνη το Φλωράκη και τον Κύρκο συγκεκριμένα, μη νομίζετε πώς έχω καλύτερη γνώμη για τους οπαδούς τους! Είμαι κοσμοπολίτης και δε με πειράζει που ήταν απάτριδες και άθρησκοι. Όμως ήταν και αυτοί βάρβαρα κτήνη. Εντάξει, είχαν κι ένα ελαφρυντικό: Ήταν πιστοί κατά κάποιο τρόπο ειλικρινώς - κατά κάποιο τρόπο, όμως, διότι η ειλικρίνειά τους δεν ήταν αμιγής. Συνδυάζονταν με δολιότητα, φθόνο, αμάθεια, βλακεία, όπως σε βάρβαρα κτήνη αρμόζει. Λοιπόν, τι να τους κάνουμε τώρα; Είναι βέβαια φρικτό αυτό που θα προτείνω, γι' αυτό φλυαρώ, στρίβω και ξεστρίβω, μα στο τέλος θα το πώ: Θάνατος! Θα ήταν ίσως ωφέλιμοι σε ανθρώπους όπως εγώ αν μπορούσαν να ευθυγραμμιστούν ιδεολογικά με μας, μα το χάσμα που μας χωρίζει είναι ήδη τεράστιο, θα μεγαλώσει κι άλλο και δεν τους εμπιστευόμαστε, όπως και να 'χει. Πρέπει αυτή η λέπρα να πέσει, αυτό είναι το ιστορικό διακύβευμα για μας. Πρέπει να εξαφανιστούν, έστω κι αν είναι φθαρμένοι, και να μείνουν οι υπόλοιποι: Εμείς και οι υποτελείς μας, που έχουν ανερμάτιστη συνείδηση και μπορούν έτσι να ανεχτούν τις συνέπειες της δικής μας αναπαραγωγής.

      gdmn1973

      Διαγραφή
  2. ΑΡΚΕΙ ΝΑ ΕΙΝΑΙ ΚΑΠΟΙΟΣ ΤΡΟΤΣΚΙΣΤΗΣ.

    Ο ΣΤΙΝΑΣ ΛΟΓΙΚΑ ΘΑ ΤΑ ΕΙΧΕ ΠΕΙ ΠΡΩΤΟΣ.

    ΘΕΡΣΙΤΗΣ

    ΓΕΙΑ ΣΑΣ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. "που σίγουρα δεν έφαγε σχεδόν ποτέ του ζεστό φαϊ για είκοσι χρόνια"

    Ωχ θεούλη μου, δεν είχε ούτε γκάζι, ούτε ηλετρικό ματάκι, ή μήπως τσελεμεντέ, ο Στίνας; Τι εννοεί ο ποιητής; Πότε άρχισε να τρώει ζεστό φαΐ ο Στίνας; Θέμα προς περαιτέρω ιστορική έρευνα: Η δυσανεξία στη λακτόζη τού Α. Στίνα. Σταλινκός Μύθος και Επαναστική Πραγματικότης.

    waltendegewalt άφωνος

    NB ως προς τι διαφοροποιείται η άποψη Κορνήλιου από την άποψη Στίνα περί σταλινικού πραξικοπήματος; Εννοεί ότι κατά Στίνα το "πραξικόπημα" ευοδώθηκε;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. "NB ως προς τι διαφοροποιείται η άποψη Κορνήλιου από την άποψη Στίνα περί σταλινικού πραξικοπήματος; Εννοεί ότι κατά Στίνα το "πραξικόπημα" ευοδώθηκε;"

      Αυτή είναι μια εξαιρετικά καλή ερώτηση που έχω κι εγώ. Στο θέμα δεν επιστρέφει αργότερα, οπότε το μόνο που έχουμε είναι αυτό:

      "...the Stalinist coup d' état of Decembe '44 -- he thought that it was a military coup d' état, which in my view was meaningless; I, on the contrary, thought, not to go into details, that this ATTEMPT at a coup d' état was aimed at establishing [instaurer] a people's democracy, that is to say, the siezure of power by Stalinists in order to establish a Russian-type society"

      Διαγραφή
    2. απ'ότι αλίευσα στο ηλ.αρχείο του Στίνα(δεν το βάζω εδώ,όποιος θέλει ''γκουγκλάρει''),και σε ομιλία του Κ. στη Νομική

      ''...μετά από το Δεκέμβρη ο Σπύρος υποστήριξε για ένα ορισμένο χρονικό διάστημα, σ' ένα κείμενο που δεν ξέρω αν σώζεται, ότι επρόκειτο για ένα ιδιόρρυθμο στρατιωτικό κίνημα που απηχούσε πραξικοπηματικές τάσεις των στρατιωτικών στελεχών του ΕΛΑΣ. Για μένα, αντίθετα, όπως άλλωστε το έχω γράψει, τα Δεκεμβριανά ήταν, κατά κάποιο τρόπο, η Αποκάλυψις, όχι του Ιωάννου αλλά του... Ιωσήφ και του... Νικολάου...''
      και τα υπόλοιπα σε συμφωνία με τα παραπάνω (russian-type κλπ.)

      το λέει και μόνος του ο Κ:κατ' εμέ δεν είχε νόημα.(+ πολλοί από μας δυσκολευόμαστε να καταλάβουμε)

      ιω.



      Διαγραφή
    3. Βοηθητικό πολύ, ας βάλουμε το ευρύτερο απόσπασμα:

      Η ώρα της αλήθεια εσήμανε το Δεκέμβρη του '44. Τι είδους αστικό ή ρεφορμιστικό κόμμα ήταν αυτό που, αν αφήσουμε κατά μέρος τη σκοτεινή και όχι τελείως γνωστή ιστορία των δισταγμών και του ηλιθίου τρόπου με τον οποίο η σταλινική διεύθυνση, από τη δική της άποψη, έδωσε τη μάχη των Αθηνών, προσπαθούσε να καταλάβει την εξουσία με τα όπλα, έσφαζε τους πάντες και τα πάντα κ.λπ. Και τι κινούσε και υποκινούσε τις μάζες που το ακολουθούσαν; Σ' αυτό το σημείο δημιουργήθηκε η μόνη πολιτική διαφωνία που είχα στη ζωή μου με τον Σπύρο. Πιθανόν για να σώσει κάτι από το κλασικό σχήμα, πιθανόν διότι πράγματι η κατάσταση για κάποιον που είχε τραφεί μέσα στον μαρξισμό ήταν τερατωδώς ακατανόητη, πιθανόν διότι η κατάσταση ήταν τραγική - να βλέπεις τον κοσμάκη να κατεβαίνει από την Καισαριανή, από το Παγκράτι, να ανεβαίνει απ' το Περιστέρι και να είναι έτοιμος να σκοτωθεί και εσύ να ξέρεις ότι αυτό για το οποίο σκοτώνεται είναι για να εγκαταστήσει εδώ στρατόπεδα συγκεντρώσεως και σταλινική δικτατορία - για κάποιον απ' όλους αυτούς τους λόγους, ίσως για όλους μαζί, μετά από το Δεκέμβρη ο Σπύρος υποστήριξε για ένα ορισμένο χρονικό διάστημα, σ' ένα κείμενο που δεν ξέρω αν σώζεται, ότι επρόκειτο για ένα ιδιόρρυθμο στρατιωτικό κίνημα που απηχούσε πραξικοπηματικές τάσεις των στρατιωτικών στελεχών του ΕΛΑΣ. Για μένα, αντίθετα, όπως άλλωστε το έχω γράψει, τα Δεκεμβριανά ήταν, κατά κάποιο τρόπο, η Αποκάλυψις, όχι του Ιωάννου αλλά του... Ιωσήφ και του... Νικολάου. Τα γεγονότα αυτά, η πολιτική του κόμματος, η στάση των μαζών ήταν τελείως αχώνευτα μέσα στα κλασικά σχήματα - όχι μόνο στα τροτσκιστικά ούτε καν και στα λενινιστικά αλλά τελικά ακόμη, αν ακριβολογούμε, και μέσα στα μαρξιστικά σχήματα θεώρησης της κοινωνίας και της Ιστορίας. Έδειχναν που επήγαινε ο σταλινισμός, ήταν φως φανάρι ότι αν οι σταλινικοί είχαν πάρει την εξουσία στην Ελλάδα θα είχαν εγκαταστήσει ένα καθαρά σταλινικό καθεστώς σαν κι αυτό που υπήρχε στη Ρωσία κι αργά ή γρήγορα θα ξεκαθάριζαν και τους αστούς και τους μεσαίους αστούς και τους αριστερούς διαφωνούντες κι οποιονδήποτε δεν συμφωνούσε μαζί τους και δεν γινόταν πειθήνιο όργανο τους. Αυτό φυσικά, το λέω χωρίς καμία έπαρση, επαληθεύθηκε μαζικά απ' ό,τι συνέβη μετά (δεν το ξέραμε τότε) και στη Γιουγκοσλαβία και στις άλλες χώρες, είτε υπήρχε ρωσικός στρατός είτε δεν υπήρχε. Απλά και μόνο με τη δύναμη των σταλινικών κομμάτων, τα οποία φυσικά, μέσα σε συνθήκες κατοχής, όπως και αργότερα σε άλλες χώρες (Βιετνάμ και αλλού) σε συνθήκες εθνικοαπελευθερωτικής πάλης, ανέπτυσσαν ένα τεράστιο στρατιωτικό μηχανισμό, επάνω στον οποίο στηριζόντουσαν για να καταλάβουν την εξουσία.
      http://www.vrahokipos.net/stinas/biography/kastoriadis.htm

      Διαγραφή
  4. Νομίζω πως ο Φαράκος παλιότερα είχε κάνει μία παραπλήσια διατύπωση για τα Δεκεμβριανά:
    "Προσπαθήσαμε να πάρουμε με σταλινικό τρόπο την εξουσία" ή κάτι τέτοιο. Από μνήμης το παραθέτω γιατί με είχε εντυπωσιάσει. Πρέπει να ήταν από συνέντευξη στην Ελευθεροτυπία (καθόλου πρωτότυπο), λίγο αφότου αποχώρησε από το ΚΚΕ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Κάνω μια προκαταρκτική έρευνα για κάποια από τα παλικάρια στο "Ματαρόα", οπότε θεώρησα πως το πιάνω αποκρυπτογραφεί το αλλιώς σουρεαλιστικό πιο κάτω του Αξελού:

      "Το ελληνικό Κομουνιστικό Κόμμα ήταν σχιζοφρενικό. Από τη μία έκανε αγώνα για κοινωνική δικαιοσύνη και από την άλλη ήταν η Ο.Π.Λ.Α. που εκτελούσε τους πάντες. Στο αντάρτικο ήταν καλή η βία ενάντια στους κατακτητές αλλά όχι ενάντια στους συναγωνιστές. Τον Δεκέμβρη η Ο.Π.Λ.Α. μας εξετέλεσε όλους, αρχειομαρξιστές, τροτσκιστές... Οι τροτσκιστές πίστευαν πως ο κόσμος και ο πόλεμος ήταν ιμπεριαλιστικός, πίστευαν στη «μη αντίσταση». Τους τρώγαν βέβαια όλους... Τον Δεκέμβρη κατάλαβα τι λάθη έκανε το Κόμμα... Αργότερα δημοσίευσα μια μελέτη για τον Δεκέμβρη στις Βρυξέλλες."

      Να σημειωθεί ότι στην συνέντευξη Καστοριάδη ακολουθεί αμέσως μετά την αναφορά σε "σταλινικό πραξικόπημα" η αναφορά στον φιλέλληνα που μάζεψε τον αφρό της αριστεράς στο Ματερόα. Θα ακολουθήσουν κι άλλες αναρτήσεις για την σύνθεση της ομάδας αυτής κι άλλα σχετικά.

      Διαγραφή
    2. πως το πιάνω = πως το πιο πάνω (απόσπασμα Κορνήλιου)

      Διαγραφή
    3. "Οι τροτσκιστές πίστευαν πως ο κόσμος και ο πόλεμος ήταν ιμπεριαλιστικός, πίστευαν στη «μη αντίσταση». "

      Τώρα αυτό θέλει λίγο ρετούς για να γίνει κατανοητό. Ότι ο Β παγκόσμιος ήταν "ιμπεριαλιστικός" (αγγλοσαξωνικός κόσμος vs Ράιχ) ήταν αρχικά και η θέση του γαλλικού ΚΚ. Αυτό δεν επέβαλλε ή δικαιολογούσε την "μη αντίσταση" (ή καλύτερα την αποδεδειγμένη συνεργασία) κάποιων γάλλων τροτσκιστών με Γκεστάπο (Μπέμελμπουργκ). Την "μη αντίσταση" θα επεβαλλε η προηγούμενη διάγνωση περί ιμπεριαλισμού (και μάλιστα "χείρονος" σε σύγκριση με το Ράιχ) τής ΕΣΣΔ ως πρώτου επιτεθεμένου [Ισπανία και στη συνέχεια το γνωστό σύμφωνο].

      waltendegewalt

      Διαγραφή
    4. Νομίζω πως αυτή η παρατήρηση είναι ΕΞΑΙΡΕΤΙΚΑ σημαντική και ορθή.

      Διαγραφή
    5. Για το Ματαρόα, ανάμεσα σε Μαρξ, Ζίζεκ και Άρεντ, είχε γράψει και ο Πάσχος Μανδραβέλης το 2010. Διαβάζετε με δική σας ευθύνη.

      «Αν εξαιρέσουμε το γεγονός ότι «ο Νικολάι Λόσκι και οι όμοιοί του» εκπατρίστηκαν με τη βία, υπάρχει και στην ελληνική Ιστορία ένα «Ατμόπλοιο της Φιλοσοφίας». Ηταν το πλοίο «Ματαρόα» με το οποίο διέφυγαν το 1945 στη Γαλλία 215 νέοι αριστεροί λογοτέχνες, επιστήμονες, διανοούμενοι, καλλιτέχνες, μηχανικοί, αρχιτέκτονες, κ. λπ. για να γλιτώσουν από πιθανές διώξεις, λόγω του Εμφυλίου. Ανάμεσά τους ήταν οι Κορνήλιος Καστοριάδης, Νίκος Σβορώνος, Εμμανουήλ Κριαράς, Ελλη Αλεξίου, Γιώργος Κανδύλης, Κωνσταντίνος Βυζάντιος κ. ά. Οπότε με τη λογική του Ζίζεκ και συνυπολογίζοντας το γεγονός ότι οι εκπατρισθέντες ήταν αριστεροί, μπορούμε να πούμε ότι ο ανθός της νέας ελληνικής διανόησης έδειξε «μια εκπληκτική έλλειψη ευαισθησίας ως προς τη βία» που ασκούσε το ΚΚΕ κι έπρεπε να πάρουν τον δρόμο της προσφυγιάς. (πρβλ. Νέλλη Ανδρικοπούλου, «Το ταξίδι του Ματαρόα, 1945», εκδ. Εστία).»

      http://news.kathimerini.gr/4dcgi/_w_articles_columns_4_17/10/2010_419100

      Διαγραφή
  5. @ αυτόν/η που στέλνει ανώνυμα σχόλια: Δεν δημοσιεύονται σχόλια χωρίς σταθερό ψευδώνυμο χρήστη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Θα ήθελα να αναφερθούμε και σε μια πιό κωμική και ταυτόχρονα γκροτέσκο "αναφορά" του κύριου Καστοριάδη που έχει κρυφτεί από τους θαυμαστές του. Πέρα από την ιδεολογική ζύμωση, σε πρώτο βαθμό "εμπλοκής" (δεν ήταν απλό μαθητούδι) του κυρίου αυτού κατα τον μεσοπόλεμο με τα φυντάνια της μεσοπολεμικής ιδεαλιστικής σχολής (Τσάτσος, Θεοδωρακοπουλος, ....Π.Κανελλόπουλος και άλλοι φιλοφασίστες φιλελεύθεροι ή απλά απλά αντικομμουνιστές), περα λοιπόν απο όλα αυτα τα όχι και τόσο αθώα υπάρχει και η άγνωστη επιρροή του από το σούπερ-ζόμπι του.....ναζι-ινδουϊσμού (ναι δεν κάνω πλάκα) Σαβίτρι Ντέβι ή κατά κόσμον Μαξιμιανή Πορτάς, μια σαλταρισμένη νιου έητζ αποκρυφίστρια, θαυμάστρια του Χίτλερ και μετά τον πόλεμο εξέχον μέλος της παγκόσμιας ναζιστικής συμμορίας, από την σκοπιά ενός παρανοημένου νεο-ινδουϊσμού και νεο-χιτλερισμού, με "κριτική" (που να την κάνει ο Αλάχ κριτική) του ιουδαιο-χριστιανισμού (χμμ)...δυστυχώς λόγω της άγνοιάς μου αγγλικών και γαλλικών καθώς και λόγω τεχνικής (ιντερνετικής) ανικανότητάς μου δεν μπόρεσα να βρώ λεπτομέρειες για την..τρυφερή σχέση τους παρά μόνο ότι ήταν...δασκάλα του στα γαλλικα, και τον είχε βοηθήσει (όπως είπε σε μια συνέντευξή του) να...πάει στη Γαλλία ή να εγκατασταθεί εκεί....χμμμ, θα με πούνε συνομωσιολόγο τώρα...αλλά για ψάξτο παρακαλώ, θα γελάσουμε, έτσι κι αλλιώς με την τρελάρα ναζίστρια

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Σόρρυ για το μη ψευδώνυμο\
    ιδού λοιπόν

    Καθημερινός Άγνωστος

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Εδώ για τους αγγλόφωνους: http://diatribe-column.blogspot.com/2008/07/savitri-devi-greek-pagan-priestess.html

      "Portas impressed her teachers with her vibrant, penetrating mind. Fascinatingly, she was the tutor of the famous philosopher and psychoanalyst Cornelius Castoriadis as he revealed in a French radio interview, just before his death in 1997."

      Διαγραφή
    2. Κοίτα να δεις! Δεν είχα ιδέα ότι είχε τέτοιο μέντορα ο Κορνήλιος: "Undoubtedly, one of these would have to be Savitri Devi, the pseudonym of the French-Greek writer Maximiani Portas, philosopher, occult thinker and deluded doyen of discredited beliefs. Hacing become, at an early age, enamoured with Hinduism and Nazism, she spent most of her life trying to synthesise the two. In doing so, she ended up proclaiming Adolf Hitler an avatar of the Hindu god Vishnu. Her strange writings have done much to influence Neo-nazism and the trash that masquerades as Nazi mysticism".

      Πράγματι γκροτέσκο εντελώς.

      Διαγραφή
    3. WTF??????!!!!!!!!

      Greek Political Writers: Cornelius Castoriadis, Takis Fotopoulos, Savitri Devi, Georgios Grivas, Evangelos Averoff
      by Books LLC (Editor)
      http://www.barnesandnoble.com/w/greek-political-writers-books-llc/1113141545?ean=9781156290125

      Διαγραφή
    4. Maximiani Portas naquit en 1905 à Lyon d'un père italo-grec et d'une mère anglaise, Julia Nash. La passion iconoclaste qui fut la marque de toute sa vie commence très tôt : à l'âge de onze ans, pendant la première guerre mondiale, elle traça à la craie des slogans hostiles aux Alliés sur un mur d'une gare de Lyon (« À bas les Alliés, vive l'Allemagne ! ») pour protester contre l'invasion illégale de la Grèce par les troupes Alliées[2]. Selon ses dires, elle devint nazie après avoir visité Jérusalem dans les années 1920. Elle fut l'élève du logicien Edmond Goblot, puis la préceptrice influente du philosophe Cornelius Castoriadis (1922-1997)[3]
      http://www.the-savoisien.com/wawa-conspi/viewtopic.php?id=1340

      Και χιτλερικός χαιρετισμός με ινδουϊστική ενδυμασία: http://www.the-savoisien.com/blog/public/img16/savitri_devi.jpg

      Διαγραφή
    5. Savitri Devi
      From Wikipedia, the free encyclopedia
      Savitri Devi Mukherji

      Born Maximiniani Julia Portas
      30 September 1905
      Lyon, France
      Died October 22, 1982 (aged 77)

      Savitri Devi Mukherji (September 30, 1905 – October 22, 1982) was the pseudonym of the Greek-French writer Maximiani Portas, a prominent proponent of both animal rights and Nazism, who served the Axis cause during World War II by spying on Allied forces in India.[1][2] She wrote about animal rights movements and was a leading light of the Nazi underground during the 1960s.[3][2][4]

      An admirer of German National Socialism (Nazism),[4] Savitri Devi was also an animal-rights activist who authored the book The Impeachment of Man in 1959[2] and was a proponent of Hinduism and Nazism, synthesizing the two, proclaiming Adolf Hitler to have been sent by Providence, much like an avatar of the Hindu god Vishnu. She believed Hitler was a sacrifice for humanity which would lead to the end of the Kali Yuga induced by who she felt were the powers of evil, the Jews.[2] Her writings have influenced neo-Nazism and Nazi occultism. Among Savitri Devi's ideas was the classifications of "men above time", "men in time" and "men against time".[5] Rejecting Judeo-Christianity, she believed in a form of pantheistic monism; a single cosmos of nature composed of divine energy-matter.[6][7]

      She is credited with pioneering neo-Nazi interest in occultism, deep ecology and the New Age movement. She influenced the Chilean diplomat Miguel Serrano. In 1982, Franco Freda published a German translation of her work Gold in the Furnace, and the fourth volume of his annual review, Risguardo (1980–), was devoted to Savitri Devi as the "missionary of Aryan Paganism".[4]

      Savitri was an associate in the post-war years of Françoise Dior,[8] Otto Skorzeny,[8] Johannes von Leers,[8] and Hans-Ulrich Rudel.[8]

      She was also one of the founding members of the World Union of National Socialists.

      [...]

      She was the tutor of the philosopher Cornelius Castoriadis (1922–1997), as he revealed in a radio interview by Katherine von Bulow (France Culture – 20/4/96).[9]
      http://en.wikipedia.org/wiki/Savitri_Devi

      Διαγραφή
    6. Όπως πάει σε λίγο θα φτάσουμε και στην Χ.Α...
      Κ.

      Διαγραφή
    7. Είμαι σίγουρος πως όποιος μαρξιστής έχει διαβάσει Καστοριάδη, φτάνει σε ένα σημείο όπου σταματάει πάνω από τη σελίδα και σκέφτεται "μόλις διάβασα μια συγκαλυμμένη αντικομμουνιστική φράση, μέσα σε μια συνολική αντεπαναστατική προπαγάνδα... τί μαλακίες διαβάζω; πόσο θα μου πάρει ακόμα αυτή η μπουρδολογία να τη διαβάσω; είναι δυνατόν να θεωρείται σημαντικός; είναι δυνατόν να έχω φίλους που τον διαβάζουν και τον θεωρούν "επαναστατικό" φιλόσοφο";


      Κάπως έτσι και τώρα, εντελώς ανέκφραστος διαβάζω πως κάποια ναζιάρα άρια τον επηρέασε. Τί να πεις τώρα σ' αυτό;



      Υ.Γ. : Για όποιον καλοθελητή σπεύσει να χαρακτηρίσει συνωμοσιολόγο τον blogger και τους σχολιαστές, να ψαχτεί με τον εαυτό του και αυτό ....

      1971

      May: Leaves Ducey
      6 June:

      Writes to Cornelius Castoriadis from Zürich


      23 June: Flies from Paris to Bombay
      June-August: Lives in Poona, working on Souvenirs et réflexions
      11 August: Arrives in New Delhi, lives in Hindu Mahasabha guest room where she completes Souvenirs et réflexions
      12 September: Finishes Souvenirs et réflexions, New Delhi
      Fall: Moves into sublet room at B-29 South Extension, Part I, New Delhi

      Διαγραφή
    8. άτσα και φιλοξενίες ναζιάρηδων ο αυτόνομος υπάλληλος του ΟΟΣΑ!

      1982
      3-4 October: Stays in Paris with Cornelius Castoriadis and family

      http://www.savitridevi.org/chronology.html

      Διαγραφή
    9. Και πιο πριν έχει μια αναφορά. Εντάξει, ήταν μακροχρόνια γνωστοί και οικογενειακοί φίλοι, λογικά.

      Διαγραφή
    10. "Writes to Cornelius Castoriadis from Zürich"

      Αυτήν εννοούσα.

      Διαγραφή
    11. Είμαι σίγουρος πως όποιος μαρξιστής έχει διαβάσει Καστοριάδη, φτάνει σε ένα σημείο όπου σταματάει πάνω από τη σελίδα και σκέφτεται [...] τί μαλακίες διαβάζω; πόσο θα μου πάρει ακόμα αυτή η μπουρδολογία να τη διαβάσω; είναι δυνατόν να θεωρείται σημαντικός; είναι δυνατόν να έχω φίλους που τον διαβάζουν και τον θεωρούν "επαναστατικό" φιλόσοφο";

      Guilty as charged. Μού φαινόταν πάντα απίστευτα φαφλατάς και βαρετός. Ιδιαίτερα αυτή η "Φαντασιακή θέσμιση" δε διαβάζεται με τίποτα. Στα άλλα μπινελικιάζεις κιόλα και περνάει η ώρα.

      Διαγραφή
  8. Σεχτάρ ο Τρομερός13 Οκτωβρίου 2013 - 1:15 π.μ.

    Τι μαθαίνει κανείς!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Άσχετο ελαφρώς με την πολιτική, αλλά ενδεικτικό του πνευματικού διαμετρήματος του Καστοριάδη. Σχολιάζοντας την φράση του Ντοστογιέφσκυ,αν δεν υπάρχει Θεός τα πάντα επιτρέπονται, το είχε χαρακτηρίσει επιχείρημα υπαστυνόμου Β. Δια φωτισμός του κώλου, εν ολίγοις. Κατα δήλωση επίσης της συνδιανοούμενής του στο Παρίσι Αρβελέρ, φίλης του Καραμανλή για να μην ξεχνιόμαστε, αντιπαθούσε το "Βυζάντιο".Προφανώς αισθανόταν και Βολταίρος. Ως γνωστόν η ιστορία της Ανατολικής Ρωμαϊκής αυτοκρατορίας ήταν κάτι ευσύνοπτο, ομοιογενές και εύκολα μελετητέο με όρους θυμικού!
    Πασόκος 85.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ο Κορνήλιος είχε ξεπετάξει όλον τον Μαρξ σε δυο σελίδες, στον Ντοστογιέφσκι θα κόλλαγε;

      Διαγραφή
  10. ποτε δεν τον χωνευα τον Καστοριαδη, αλλα οτι ηταν τοσο γελοιος δεν το περιμενα, το αρθρο μπαινει στο αρχειο για μετεπειτα χρηση

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. @Καθημερινός Άγνωστος

    Με έκαψες κι εσύ κι ο Αντώνης, αλλά τουλάχιστον βρήκα τη μήτρα-γενεαλογία των Λιακόπουλων όλης της γης. Kαι δεν κάνω πλάκα. Esoteric Nazism.

    Miguel Serrano :

    - Serrano finds mythological evidence for the extraterrestrial origins of man in the Nephilim [fallen angels] of the Book of Genesis...

    - Expanding on a story from the Book of Enoch, Serrano laments that a renegade group among the gods committed miscegenation with the terrestrial races, thus diluting the light-bearing blood of their benefactors and diminishing the level of divine awareness on the planet.

    http://en.wikipedia.org/wiki/Esoteric_Hitlerism#Miguel_Serrano



    ... οπότε, με λογικά άλματα και σαφώς ανεξήγητους τρόπους, όπως ο ίδιος ερμηνεύει την ιστορία, μπλέχτηκε ο Καστοριάδης με το Λιακόπουλο και πήρε ο Κορνήλιος τη θέση που του ανήκει.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. Αυτά τα περί Στίνα, να τα παρουμε με λίγο αλατάκι η αόμα και "λύσσα"! Την εποχή που αναφέρεται, ο Κ.Καστοριάδης εργαζόταν στην Εθνική Αλληλεγγύη και είχε υπο τη εποπτεία του ενα μικρό τμημα 4-5 νεοτέρων που ήξεραν γραφή κ ανάγνωση και χρειαζόντουσαν τις μερίδες συσσιτίου για τις οικογένειές τους (μεταξυ των οποιων και η μητέρα μου). Ενα απο τα καθήκοντά τους ηταν ακριβώς η καταγραφή με επιτόπιες επισκέψεις της κατάστασης του λαού, στις περιοχές Περιστερίου κ στούς γύρω συνοικισμούς καθώς και η άμεση αντιμετώπιση της πείνας και ορφάνειας στις ιδιες περιοχές. Ηταν λοιπόν σε θέση να βοηθήσει, εάν το ήθελε. Μπορούσαν και έσωζαν ζωές οι "υφιστάμενοί" του-νέοι 17 χρονών τότε, πόσον μάλλον ο ίδιος. Αλλά γενικά οι αφηγήσεις του για την εποχή, ξαφνιάζανε με την ανακρίβειά τους, τους υπολοίπους, οι οποίοι έζησαν τα ίδια γεγονότα μέσα από τον ίδιο χώρο!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. Αντώνη, βρήκα το εξής στοιχείο για το τι ακριβώς δίδαξε στον Καστοριάδη η Devi. Δες εδώ:

    http://www.mourningtheancient.com/savitri.htm

    Αναφέρει τα εξής για τη Devi:

    "What about the lie concerning her whereabouts in 1932-1935? We know that at least part of that time she was in Greece, where she was the French tutor of Cornelius Castoriadis, who later became famous in France as a left-wing political philosopher."

    Δηλαδή, μεταξύ 1932-1935 η Devi ήταν στην Ελλάδα και δίδαξε γαλλικά στον Καστοριάδη. Αυτός το 1922 δεν είχε γεννηθεί;

    Όσο για το βιβλίο εκείνο που αναφέρεις, κι εμένα μου φαίνεται παράξενο. Καστοριάδης, Φωτόπουλος κ.α. σε ίδιο βιβλίο με τη Devi; Τι βιβλίο είναι αυτό; Μου μοιάζει σαν κάποιος να έκανε μια παρουσίαση Ελλήνων πολιτικών συγγραφέων και να έβαλε μέσα όλους τους αναφερόμενους. Δε μπορώ να το εξηγήσω αλλιώς.

    Α, και κάτι άλλο. Οι οπαδοί της Devi προσπαθούν να την παρουσιάσουν σαν κάτι πολύ σπουδαίο, όπως ακριβώς και οι οπαδοί του Φουράκη και του Κεραμυδά, ή οι άλλοι οι ψευταράδες με τον γέροντα Παϊσιο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ναι, ήταν η δασκάλα γαλλικών του και όταν αυτός πήγε στο Παρίσι ξαναβρέθηκαν.

      Το βιβλίο είναι ακριβώς αυτό, απλώς η επιλογή κειμένων είναι πραγματικά απρόσμενη.

      Διαγραφή
  14. Η wikipedia δίνει λεπτομέρειες για την συνέντευξη του Καστοριάδη:

    "She was the tutor of the philosopher Cornelius Castoriadis (1922–1997),
    as he revealed in a radio interview by Katherine von Bulow (France Culture – 20/4/96).[9]"

    Ολη η τρίωρη συνέντευξη βρίσκεται εδώ
    http://www.youtube.com/watch?v=sI5xlrQDC9g
    Le Bon Plaisir de Cornelius Castoriadis .
    Published on May 9, 2013
    Katharina von Bulow s'entretient avec le philosophe grec Cornelius Cornelius.
    Avec Alain Connes, Daniel Cohn-Bendit, Mickaël Lévinas, Jacques Lacarrière,
    Monique Veilletet, Marc Henri Boisse - "BON PLAISIR", France Culture - 1996.04.20

    Κάποιος γαλλομαθής θα μπορούσε να μας μεταφράσει

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  15. Αλλά εδώ να δεις πονηριά, σχεδόν σίγουρα από οπαδούς της Devi. Ενώ μάθαινε γαλλικά στον Καστοριάδη, μετά πήγαν και την παρουσίασαν γενικά κι αόριστα σαν tutor του. Βγάλαν και χρονολογίες και τα πάντα. Πολύ πονηρά παιχνίδια παίζουν.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Tutor είναι αυτός που σου κάνει κατ' ιδίαν μαθήματα, είτε γλώσσας είτε σε οτιδήποτε άλλο (μαθηματικά, πχ).

      Μεγαλύτερο ενδιαφέρον έχει το ερώτημα της άμεσης αποκατάστασης Καστοριάδη με θέση στον ΟΟΣΑ, Παπαϊωάννου στο CNRS χωρίς να έχει καν διδακτορικό, και προώθησης Αξελού. Ξέρουμε ότι στην δεύτερη και τρίτη περίπτωση εμπλέκεται άμεσα ο Raymond Aron, ο οποίος γνώριζε (βλ.Saunders) για την εμπλοκή CIA στο Congress for Cultural Freedom και είχε προσωπικές επαφές με τον πράκτορα της CIA Josselson. Όπως έχει παρατεθεί σε παλιότερο άρθρο, είναι απορίας άξιο πώς ένας έλληνας, πρώην μέλος του ΚΚΕ, ο οποίος πρωτοστατεί στη δημιουργία "ριζοσπαστικής-επαναστατικής οργάνωσης" στη Γαλλία διορίζεται στον ΟΟΣΑ. Ή εντελώς ηλίθιοι ήταν στις γαλλικές και εν γένει ευρωπαϊκές μυστικές υπηρεσίες ή κάτι πολύ διαφορετικό συμβαίνει.

      Διαγραφή
    2. Αγαπητή Μαρία,

      Βλέπω ότι κατάλαβες ότι κατάλαβα ότι είσαι μια Αθέμιτη συνομιλήτρια, μπράβο για την εξυπνάδα σου· τώρα κάτσε να σκεφτείς από ποιο σημείο ακριβώς το κατάλαβα (clue -- όχι Clouseau) πριν αρχίσεις αυτό το θρεντ σχολίων λόγω προηγούμενων μηνυμάτων που πήγαν spam, όπου πας κι εσύ, ω, τι τραγωδία Μαρία.

      Διαγραφή
  16. Περί του εκδοτικού οίκου "Books LLC" εδώ
    http://en.wikipedia.org/wiki/Books_LLC

    Books LLC is an American publisher and a book sales club based in Memphis, Tennessee.
    It is controversial due to its primary methodology
    being printing and binding Wikipedia and Wikia articles.

    Titles are also published in French and German respectively
    under the names "Livres Groupe" and "Bücher Gruppe".

    Σχετική ανάρτηση
    http://davidgerard.co.uk/notes/2011/01/28/bbc-5-live-investigates-on-books-llc-sunday-night-9pm-utc/
    BBC “5 Live Investigates” on Books LLC, Sunday night 9pm UTC.

    H εκπομπή
    http://www.bbc.co.uk/programmes/p00dzjpl
    Wikipedia articles being sold as books

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Χρήσιμο, για αυτό και εμφανίζεται, αλλά χρειάζεται ψευδώνυμο (βλ. κανονισμούς σχολιασμού).

      Διαγραφή
  17. Όχι πολύ σχετικό με την ανάρτηση, αλλά διαφωτιστικό για τους δρόμους σκέψης που προέκυψαν από τον Μάη του '68.
    http://metwpoistorias.blogspot.gr/2013/07/blog-post.html
    Έπεσα σήμερα τυχαία επάνω του...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  18. το κειμενάκι είναι δηλητήριο:

    «Τα αποκαλώ αδιέξοδα, επειδή το Άουσβιτς και το Ολοκαύτωμα γενικότερα, δεν μπορεί να ερμηνευτεί αποκλειστικά με μαρξιστικά εργαλεία»

    Τα άλλα εργαλεία ποια είναι; Η θρησκειολογία, η αστρολογία, η νεκρομαντεία; To ελληνικό κείμενο «δανείζεται» την οπτική του από τις σημερινές φίρμες τής «αριστεράς» (Φουρέστ, κύκλος Ανρί-Λεβί) που ταυτίζουν φασισμό με αντισημιτισμό, αντισημιτισμό με σταλινισμό, ergo ... πβ. Αθέμιτα

    Για του λόγου του αληθές, ο γράφων κάνει ότι δεν καταλαβαίνει ότι η φράση «η διαπραγμάτευση που έγινε μεταξύ ναζί αξιωματούχων και των συμμάχων για τη σωτηρία ενός εκατομμυρίου Εβραίων» στοχεύει κυρίως την ΕΣΣΔ, η οποία σε προηγούμενο παράθεμα εντάσσεται στο από τα « δύο μεγάλα ιμπεριαλιστικά στρατόπεδα». Αυτό δεν τον «ενόχλησε», αλλά ο συγγραφές θεωρεί ορθό να παραφράσει «ιμπεριαλιστικό στρατόπεδο» με το «σύμμαχοι». Το μόνο που βρήκε να πει είναι ότι εξοντώθηκαν και άλλοι όχι μόνο «μικροαστοί εβραίοι», κ.ο.κ.

    waltendegewalt

    ΑπάντησηΔιαγραφή