Δευτέρα, 27 Μαΐου 2013

The Z Files VII: Το ΝΑΤΟ, οι Σέρβοι και ο βομβαρδισμός της Γιουγκοσλαβίας

...η ιδεολογία της θυματοποίησης είναι το πραγματικό πρόβλημα: είναι απόλυτα αποδεκτό να βοηθάς τους αβοήθητους Αλβανούς ενάντια στα σερβικά τέρατα, αλλά δεν τους επιτρέπεται υπό καμία περίσταση να αποτινάξουν αυτή την αδυναμία να βοηθήσουν τον εαυτό τους, να γίνουν κυρίαρχο και ανεξάρτητο πολιτικό υποκείμενο. [...] Αλλά δεν είναι μόνο το ΝΑΤΟ που αποπολιτικοποίησε τη σύγκρουση. Το ίδιο έκαναν και οι αντίπαλοί του στην ψευτοαριστερά. Γι αυτούς, ο βομβαρδισμός της Γιουγκοσλαβίας ήταν η τελευταία πράξη του δράματος του διαμελισμού της Γιουγκοσλαβίας του Τίτο. Είχε το ρόλο του τέλους της υπόσχεσης, της κατάρρευσης μιας Ουτοπίας πολυεθνοτικού και αυθεντικού σοσιαλισμού στην σύγχυση του εθνοτικού πολέμου. Ακόμα κι ένας τόσο οξυδερκής πολιτικός φιλόσοφος όπως ο Αλέν Μπαντιού εξακολουθεί να ισχυρίζεται ότι όλες οι πλευρές είναι εξίσου υπεύθυνες. Λέει πως έγινε εθνοκάθαρση από όλες τις πλευρές, απ' τους Σέρβους, τους Σλοβένους και τους Βόσνιους. [...] Εμένα μου φαίνεται ότι αυτό εκπροσωπεί μια αριστερίστικη νοσταλγία για τη χαμένη Γιουγκοσλαβία. Η ειρωνεία είναι ότι αυτή η νοσταλγία θεωρεί τη Σερβία του Σλόμπονταν Μιλόσεβιτς τη διάδοχο αυτού του ονειρεμένου κράτους -- δηλαδή, θεωρεί διάδοχο ακριβώς αυτή την δύναμη που ουσιαστικά σκότωσε την παλιά Γιουγκοσλαβία. [...]  Νιώθωντας απειλειμένοι από τον σέρβικο εθνικισμό, ακόμα και ο σλοβένικος και ο κροατικός εθνικισμός διατήρησαν τον σεβασμό τους για τη Γιουγκοσλαβία του Τίτο, ή τουλάχιστο για τη βασική της αρχή, την ομοσπονδία ίσων κρατών με πλήρη κυριαρχία, περιλαμβανομένου του δικαιώματος απόσχισης. Όποιος το αγνοεί αυτό, όποιος αναγάγει τον πόλεμο στη Βοσνία σε εμφύλιο πόλεμο ανάμεσα σε διάφορες "εθνοτικές ομάδες", είναι ήδη με το μέρος των Σέρβων. [....] Ήταν αποκλειστικά η σερβική επιθετικότητα, όχι οι εθνοτικές συγκρούσεις, που προκάλεσαν τον εμφύλιο πόλεμο.
"The Left Hand of NATO", 1999


Όταν οι δυτικές δυνάμεις επαναλαμβάνουν διαρκώς ότι δεν πολεμούν ενάντια στον σερβικό λαό, βασίζονται στην κοινότυπα φιλελεύθερη και λανθασμένη υπόθεση ότι ο σερβικός λαός είναι απλώς θύμα της κακής ηγεσίας που εκπροσωπεί ο Μιλόσεβιτς, ότι χειραγωγείται. Αλλά το επώδυνο γεγονός είναι πως ο σερβικός επιθετικός εθνικισμός έχει την στήριξη της μεγάλης πλειοψηφίας του πληθυσμού. Όχι, οι Σέρβοι δεν είναι τα παθητικά θύματα εθνικιστικής χειραγώγησης, δεν είναι μεταμφιεσμένοι Αμερικανοί, που περιμένουν απλώς να λυτρωθούν από τα εθνικιστικά μάγια. 

[...] Από τη μία πλευρά, έχουμε τις αισχρότητες της σέρβικης κρατικής προπαγάνδας: αναφέρονται καθ έξιν στον Κλίντον όχι ως "Αμερικανό πρόεδρο" αλλά ως "Αμερικανό Φύρερ"· δυο απ' τα συνθήματα στις κρατικά οργανωμένες διαδηλώσεις τους κατά του ΝΑΤΟ ήταν "Κλίντον έλα εδώ και κάνε μας τη Μόνικα" (δηλαδή, γλείψε μας τον...) και "Μόνικα, του ρούφηξες και το μυαλό;" Η ατμόσφαιρα στο Βελιγράδι είναι, τουλάχιστο προς το παρών, καρναβαλική με έναν ψεύτικο τρόπο. Όταν δεν είναι στα καταφύγια, χορεύουν με ροκ ή έθνικ μουσική στους δρόμους, με το σύνθημα "ενάντια στις βόμβες με ποίηση και μουσική". Παίζουν τους ήρωες που αψηφούν τον θάνατο, αφού ξέρουν ότι οι βόμβες του ΝΑΤΟ δεν χτυπούν άμαχους κι ότι είναι κατά συνέπεια ασφαλείς! Κι εκεί είναι που οι σχεδιαστές του ΝΑΤΟ έκαναν λάθος, εγκλωβίστηκαν στα σχέδιά τους στρατηγικής λογικής και φάνηκαν ανίκανοι να προβλέψουν ότι η σερβική αντίδραση στους βομβαρδισμούς θα είναι μια συλλογική, μπαχτινική καρναβαλοποίηση της κοινωνικής ζωής...Αυτό το ψευδοαυθεντικό θέαμα, αν και μπορεί να συναρπάζει τους συγχισμένους αριστεριστές, είναι η άλλη, δημόσια πλευρά της εθνοκάθαρης:  στο Βελιγράδι ο κόσμος χορεύει στους δρόμους αψήφιστα ενώ τριακόσια χιλιόμετρα νοτιότερα γίνεται γενοκτονία αφρικανικών διαστάσεων.
"Against the Double Blackmail", 1999*

*Από την πιο πάνω δημοσίευση έχει απαλειφθεί η εξής πρόταση, η οποία υπάρχει σε άλλη δημοσιευμένη εκδοχή του ίδιου κειμένου (είναι η πρώτη πρόταση της ενάτης παραγράφου):"Έτσι, και ακριβώς ως αριστερός, η απάντησή μου στο δίλημμα 'Να βομβαρδίσουμε ή όχι;' είναι: δεν βομβαρδίσατε ακόμα ΑΡΚΕΤΑ, και έχετε ΑΡΓΗΣΕΙ να το κάνετε."


Τα "πεφωτισμένα" φιλελεύθερα κράτη μοιάζουν μπερδεμένα από την αντίδραση ηγετών όπως ο Σλόμπονταν Μιλόσεβιτς και ο Σαντάμ Χουσεϊν στις εκστρατείες [της Δύσης] εναντίον τους. Φαίνονται να μην επηρεάζονται από καμία εξωτερική πίεση: η Δύση τους βομβαρδίζει, παίρνει κομμάτια από το έδαφός τους, τους απομονώνει από τα γειτονικά κράτη, τους επιβάλλει σκληρά μποϊκοτάζ, τους ταπεινώνει με κάθε εφικτό τρόπο, κι όμως αυτοί επιβιώνουν με τη δόξα τους ανέπαφη, διατηρώντας την προσομοίωση της μορφής του θαρραλέου ηγέτη που τολμά να αμφισβητήσει την Νέα Παγκόσμια Τάξη. [...] Ούτε το μαστίγιο δουλεύει μαζί τους, ούτε το καρότο. [...] Οι θεωρητικοί μας, που προβάλλουν πάνω σ' αυτά τα καθεστώτα μια στερεότυπη αντίθεση έλλογης, ηδονιστικής αναζήτησης της ευτυχίας και ιδεολογικού φανατισμού, δεν βλέπουν ένα πιο κατάλληλο ζεύγος εννοιών: απάθεια και αισχρότητα. Η απάθεια που χαρακτηρίζει την καθημερινή ζωή στη Σερβία σήμερα εκφράζει όχι μόνο τη λαϊκή απογοήτευση με την "δημοκρατική αντιπολίτευση" στον Μιλόσεβιτς, αλλά και μια βαθύτερη αδιαφορία προς τους ίδιους τους "ιερούς" εθνικιστικούς στόχους. Γιατί δεν συσπειρώθηκαν εναντίον του Μιλόσεβιτς οι Σέρβοι όταν έχασε το Κόσοβο. Κάθε Σέρβος γνωρίζει την απάντηση, είναι ανοιχτό μυστικό στη Γιουγκοσλαβία. Δεν τους ένοιαζε το Κόσοβο. Οπότε όταν χάθηκε η περιοχή, η κρυφή αντίδραση ήταν ένας αναστεναγμός ανακούφισης:  επιτέλους, ξεφορτωθήκαμε αυτό το υπερτιμημένο κομμάτι γης που μας έφερε τόσους μπελάδες! Το κλειδί για την προθυμία των "απλών" Σέρβων να ανεχτούν τον Μιλόσεβιτς βρίσκεται στον συνδυασμό αυτού του είδους απάθειας με το κατά τα φαινόμενα αντίθετό της, την αισχρή επιτρεπτικότητα. Ορίστε πώς περιγράφει την "παράξενη συμβίωση ανάμεσα στον Μιλόσεβιτς και τους Σέρβους" ο Aleksandar Tijanic, ο εξέχων σέρβος αρθρογράφος που ήταν για μια σύντομη περίοδο υπουργός πληροφοριών και ΜΜΕ του Μιλόσεβιτς: 
Γενικά, ο Μιλόσεβιτς βολεύει τους Σέρβους. Υπό την διακυβέρνησή του, οι Σέρβοι κατήργησαν το εργασιακό ωράριο. Κανένας δεν κάνει τίποτα. Ο Μιλόσεβιτς επέτρεψε στην μαύρη αγορά και στο λαθρεμπόριο να ευημερήσουν. Μπορείς να εμφανιστείς στην τηλεόραση και να προσβάλλεις τον Μπλαίρ, τον Κλίντον και όποια άλλη "διεθνή προσωπικότητα" θέλεις. ... Ο Μιλόσεβιτς μας έδωσε το δικαίωμα να έχουμε όπλα και να λύνουμε όλα μας τα προβλήματα με τα όπλα. Μας έδωσε το δικαίωμα να οδηγούμε κλεμένα αυτοκίνητα. ... Ο Μιλόσεβιτς άλλαξε τη ζωή των Σέρβων σε μακροπρόθεσμες διακοπές, κάνοντάς μας όλους να νιώθουμε σα μαθητές λυκείου σε εκδρομή στο τέλος του σχολείουπράγμα που σημαίνει ότι τίποτε, απολύτως τίποτε δεν τιμωρείται. 
"Why we all Love to Hate Haider", New Left Review, Μάρτης-Απρίλης 2000

...για να χρησιμοποιήσω τον παλιό, σταλινικό διαλεκτικό όρο υπάρχει κατ' αρχάς ένα άλμα από την ποσότητα σητν ποιότητα. Προς σφοδρή απογοήτευση πολλών αριστεριστών, ακόμα κι εγώ έδειξα κάποια κατανόηση για τον βομβαρδισμό της πρώην Γιουγκοσλαβίας απ' το ΝΑΤΟ. Λυπάμαι, αλλά ο βομβαρδισμός αυτός σταμάτησε μια φρικτή σύρραξη. Μπορούσες να αντιληφθείς κάποιου είδους ανθρωπιστική προσπάθεια, και η πράξη αυτή είχε κάποιου είδους διεθνή νομιμοποίηση
Συνέντευξη με τον Σλαβόι Ζίζεκ, 2003

12 σχόλια:

  1. «Ακόμα κι ένας τόσο οξυδερκής πολιτικός φιλόσοφος όπως ο Αλέν Μπαντιού εξακολουθεί να ισχυρίζεται ότι όλες οι πλευρές είναι εξίσου υπεύθυνες.»

    Πού το λέει ο Μπ.; Έχεις εντοπίσει το παράθεμα (που εδώ λειτουργεί ως δικαιολόγηση τής υποστήριξης στους βομβαρδισμούς που ο Μπ. ποτέ δεν έδωσε); [τ.έ. αφού έγινε από όλους «εθνοκάθαρση», τουλάχιστον οι βόμβες έπεσαν δικαίως στα κεφάλια τού ενός εκ των τριών υπευθύνων λαών, ergo: ο Μπ. όφειλε να υποστηρίξει την νατοϊκή ισοπέδωση όλων των πλευρών].


    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Όχι, δεν γνωρίζω το απόσπασμα στο οποίο αναφέρεται. Πάντως η δική μου αντίληψη είναι ότι ο Ζίζεκ λέει πως ο Μπαντιού δεν έχει "καταλάβει" ότι οι Σέρβοι δικαίως βομβαρδίστηκαν καθώς αυτοί είναι οι αποκλειστικοί υπεύθυνοι του εμφυλίου -- και ότι δεν το έχει καταλάβει γιατί βλέπει τον γιουγκοσλάβικο σοσιαλισμό "ρομαντικά" και "νοσταλγικά."

      Δηλαδή, είναι ένα εθνοσωβινιστικό discours ιέρακα αυτό που βλέπω εδώ.

      Διαγραφή
    2. Ο Ζίζεκ αναπαράγει όλη τη συλλογιστική των μη- σέρβων εθνικιστών: θέλω ανεξαρτησία γιατί η Γιουγκοσλαβία έχει γίνει σερβο-κυριαρχούμενη (επανάληψη της κλασικής μη σερβικής εθνικιστικής ρητορικής), παρόλο που ήδη από το 1974 το κράτος είναι ουσιαστικά μια ΣΥΝομοσπονδία. Αγνοώ το γεγονός πως η Σερβία έχει δύο αυτόνομες επαρχίες, που πλέον έχουν αναχθεί σε Δημοκρατίες- έχουν αποκτήσει το δικαίωμα στο βέτο καταρχήν- και επομένως δεν μπορεί να ελέγξει τη δική της επικράτεια, ενώ οι άλλες δημοκρατίες μπορούν μια χαρά να συνεχίζουν να αποκτούν όλο και περισσότερο το στάτους του κράτους μέσα στο γιουγκοσλαβικό κράτος. Επίσης, αγνοώ το γεγονός ότι σέρβοι υπάρχουν πολλοί στην Κροατία και τη Βοσνία και δεν είναι μειονότητα αλλά κυρίαρχο έθνος στις δημοκρατίες αυτές και μια ενδεχόμενη ανεξαρτησία των δημοκρατιών αυτών θα σημαίνει αυτόματα τόσο τη δική τους υποβάθμιση στο καθεστώς της μεινότητας (έτσι έγινε στην Κροατία) συν το γεγονός ότι θα απολέσουν την δυνατότητα που έχουν να βρίσκονται όλοι μαζί στο ίδιο κράτος (γιουγκοσλαβικό).
      Επίσης, ΔΕΝ λέω, πως ο ρόλος του γιουγκοσλαβικού στρατού είναι να προστατεύει το ΓΙΟΥΓΚΟΣΛΑΒΙΚΟ ΚΡΑΤΟΣ, το οποίο διαλύεται λόγω μονομερών διακηρύξεων ανεξαρτησίας, δεν ξέρει τι να κάνει, υποχωρεί σταδιακά από τη Σλοβενία και καθώς υποχωρεί προς την επικράτεια αυτού που τελικά έμεινε να αποτελεί την γιουγκοσλαβική ομοσπονδία (Σερβία και Μαυροβούνιο), διαλύεται και τροφοδοτεί με τον δικό του εξοπλισμό όλους τους, ανεξάρτητους πλέον, στρατούς που αρχίζουν να δημιουργούνται (βασικά όλοι προσπαθούν να βάλουν χέρι στον εξοπλισμό του, αν και δεν είναι δικός τους αλλά του ΓΙΟΥΓΟΣΛΑΒΙΚΟΥ ΚΡΑΤΟΥΣ. Ο ίδιος ζήλος βέβαια δεν σημειώθηκε όταν η κουβέντα ήρθε στο ΧΡΕΟΣ του γιουγκοσλαβικού κράτους, εκεί ναι, όλο έπεσε στην πλάτη της Σερβίας). Αυτή όλη η διαδικασία, ερμηνεύτηκε ως σερβική επιθετικότητα, γιατί ο στρατός ήταν σερβοκρατούμενος και επειδή η Σερβία ήθελε τον συγκεντρωτισμό. Επίσης, η Σλοβενία στα τέλη του 1980 έπαιξε πολύ με το Κόσοβο και προκειμένου να δικαιολογήσει το αίτημά της για ανεξαρτησία έλεγε: κοιτάξτε τι κάνει η Σερβία(στο έδαφός της βέβαια, αλλά δεν το λέω αυτό) στο Κόσοβο! Θέλουν τον συγκεντρωτισμό και επειδή θα μας καπελώσει όλους, εγώ θέλω να φύγω! Τη δεκαετία του 1980 ο αντιγιουγκοσλαβικός άξονας ήταν Σλοβενία- Κόσοβο.

      Σόρρυ κύριε Ζίζεκ, αλλά αν εσύ θεωρείς ότι έχεις το δικαίωμα να φύγεις, το ίδιο δικαίωμα έχει και ο άλλος να μείνει.

      Το 1999 ο Ζίζεκ, μαζί με πολλούς άλλους, υιοθέτησαν τις νατοϊκές παπαριές περί γενοκτονίας και ζητούσαν περισσότερες βόμβες. Δεν χρειάζεται καν να μπούμε στη συζήτηση αυτού του γελοίου επιχειρήματος. Στο Αφγανιστάν δεν ήθελαν τους ταλιμπάν, στο Ιράκ τα πυρηνικά του Σαντάμ, στη Λιβύη τον Καντάφι, στο Ιράν πάλι τα πυρηνικά, στη Συρία δεν έχω καταλάβει τι και η ζωή συνεχίζεται. Και έρχεται αυτός ο ΚΑΝΙΒΑΛΟΣ- ξαναλέω- να μου πει για αριστερά και να ψηφίσω σύριζα!!!
      ΙΛΡ

      Διαγραφή
  2. Ποτέ δεν μπόρεσα να πάρω μια ικανοποιητική απάντηση στο εύλογο ερώτημα, γιατί πρέπει να γίνεται σεβαστό το δικαίωμα στην ανεξαρτησία και όχι το δικαίωμα να θέλω να παραμείνω στην γιουγκοσλαβική ομοσπονδία...

    Πάμε παρακάτω: αλήθεια, τι έλεγε τότε ο σούπερ αριστερός Ζιζεκ, που η Γιουγκοσλαβία ήταν καταχρεωμένη στο ΔΝΤ και όρος για την επόμενη δόση ήταν να γίνουν 'ελεύθερες και δημοκρατικές εκλογές', ενώ ήξεραν πολύ καλά ότι κυριαρχούσαν πλέον εθνικιστικές και φυγόκεντρες δυνάμεις; (καλά είμαστε εμείς... εδώ μας λένε πεινάστε για να πάρετε την επόμενη δόση, εκεί τους είπαν σφαχτείτε για να πάρετε την επόμενη δόση...)
    Τι έλεγε ο Ζίζεκ όταν 400.000 σέρβοι εκδιώκονταν από την Κροατία το καλοκαίρι του 1995; εδώ δεν υπάρχουν αφρικανικές διαστάσεις εθνοκάθαρσης;! Για τους βόσνιους, εσωτερικούς μετανάστες στη Σλοβενία, που θέλανε να διώξουν το 1990;Τι έχει να πει ο Ζίζεκ για την ανεργία, τη φτώχεια, το ρημαδιό που επικρατεί τώρα στις πρώην γιουγκοσλαβικές δημοκρατίες;! ΤΩΡΑ μου θυμήθηκες τον καπιταλισμό, τιτανοτεράστιε αντικαπιταλιστή και επικίνδυνε φιλόσοφε;! ΤΟΤΕ τι σκατά έλεγες;!

    Και μετά αναρωτιόμαστε γιατί έγινε η σφαγή του αιώνα στη Γιουγκοσλαβία...Με τέτοια διανόηση, δε θα μπορούσε να γίνει τίποτα λιγότερο...Χειροκροτούσαν τους σφαγείς των λαών τους, καλύπτοντας το έγκλημα με τις αντισερβικές ιαχές τους. Και δεν αναφέρομαι μόνο στον πόλεμο αλλά κυρίως στις πολιτικές που οδήγησαν στην εξαθλίωση όλον τον κόσμο στην πρώην Γιουγκοσλαβία.

    Αφήνω κατά μέρος τις δηλώσεις για τους βομβαρδισμούς...Κρατάω μόνο τη στάση του απέναντι στη διάλυση της Γιουγκοσλαβίας. Έχει πολύ αίμα στα χέρια του για να έρχεται αυτός ο ΚΑΝΙΒΑΛΟΣ να μου πει για αριστερά και να ψηφίσω σύριζα!!
    ΙΛΡ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Και εγώ περιμένω ακόμη επίσης μία πειστική απάντηση στο ερώτημα:
      Αν οι Κροάτες της Γιουγκοσλαβίας(π.χ.) είχαν κάθε θεμιτό δικαίωμα να αποσχιστούν από την χώρα τους, γιατί οι Σέρβοι της Κροατίας δεν είχαν ακριβώς το ίδιο σε σχέση με αυτήν;

      Διαγραφή
  3. *Από την πιο πάνω δημοσίευση (του "Against the Double Blackmail") έχει απαλειφθεί η εξής πρόταση, η οποία υπάρχει σε άλλη δημοσιευμένη εκδοχή του ίδιου κειμένου (είναι η πρώτη πρόταση της ενάτης παραγράφου):

    "Έτσι, και ακριβώς ως αριστερός, η απάντησή μου στο δίλημμα 'Να βομβαρδίσουμε ή όχι;' είναι δεν βομβαρδίσατε ακόμα ΑΡΚΕΤΑ, και έχετε ΑΡΓΗΣΕΙ να το κάνετε." http://www.egs.edu/faculty/slavoj-zizek/articles/against-the-double-blackmail/

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. "για να χρησιμοποιήσω τον παλιό, σταλινικό διαλεκτικό όρο υπάρχει κατ' αρχάς ένα άλμα από την ποσότητα στην ποιότητα"
    Το ότι το άλμα αυτό είναι εγελιανό και ότι το χρησιμοποίησαν όλοι από τον Μαρξ Ένγκελς και Λένιν δεν φαίνεται να τον ενδιαφέρει. Γι' αυτόν είναι "σταλινικό", ό,τι και αν σημαίνει αυτό.

    Για την Γιουγκοσλαβία ούδεν σχολιον... Ο τύπος είναι ελεεινός. Μια θέση στους "Πράσινους" του αξίζει..

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. ...με το "σταλινικό" άλμα όμως κάνει παγκόσμιο ρεκόρ τριπλούν. Γιατί αμέσως μετά φτάνει στην υποστήριξη των βομβαρδισμών του ΝΑΤΟ. Είδες η διαλεκτική;

      Διαγραφή
  5. Ρε αδελφια σε ποιο πανεπιστημιο των ΗΠΑ εργαζεται το προσωπο, σε τι αντικειμενο και με ποιο μπακγκραουντ; Ποια ειναι η γνωμη των Σλοβενων κομμουνιστων η αριστερων για το προσωπο του; ΑΑ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Με Σέρβα κομμουνίστρια που μίλησα, λογοκρίνεται το τι μου είπε. Καταλαβαίνεις. Δεν θέλουν να τον δουν ούτε ζωγραφιστό. Σλοβένο δεν βρήκα ως τώρα, εκτός απ' το άμεσο περιβάλλον του, που δεν είναι ακριβώς...κομμουνιστές.

      Τα βασικά affiliations του είναι στην Ευρώπη. Στο Birkbeck (Λονδίνο) με Δουζίνα και στο EGS (Ελβετία). Από κει και πέρα κάνει τουρ κάθε χρόνο σε πολλά αμερικάνικα πανεπιστήμια, πολλά ευρωπαϊκά κλπ.

      Αντικείμενο: ΤΑ ΠΑΝΤΑ.

      Διαγραφή
    2. Πάντως αν πιστέψουμε το άρθρο της Σλοβένας απ' το 1999, στη Σλοβενία θεωρείται φιλελεύθερος προς τα δεξιά ο άνθρωπος, όπως άλλωστε δείχνουν και οι κομματικές του σχέσεις. Ούτε καν με Σλοβένικο ΣΥΡΙΖΑ δεν έχει πάρε-δώσε. Φυσικά, ήταν στο ΚΚ Γιουγκοσλαβίας, αλλά προφανώς αυτό δεν σημαίνει απολύτως τίποτα. Άμα πάρουμε ποιοι πέρασαν απ' το ΚΚ Ελλάδας...

      Διαγραφή
  6. http://libcom.org/history/yugoslavia-wage-cuts-war-wildcat

    σε αυτό το άρθρο, μπορείτε να δείτε κάποια στοιχεία για το τι συνέβαινε στην Γιουγκοσλαβία τη δεκαετία του 1980, πώς η οικονομική κρίση και οι πολιτικές του ΔΝΤ προκάλεσαν τις αντιδράσεις των εργαζομένων, κτλ.
    Αν βρείτε κάποιο άρθρο της περιόδου του κανίβαλου, πείτε μου και εμένα....
    ΙΛΡ

    ΑπάντησηΔιαγραφή