Πέμπτη, 31 Ιανουαρίου 2013

Ο νανοειδής Νίτσε: Ο μικροαστικός αντικομφορμισμός ως φασισμός

Κάποτε, στα τέλη του 19ου αιώνα, έγραφε στην Γερμανία κάποιος με το όνομα Φρίντριχ Νίτσε. Ενσάρκωσε, ανάμεσα σε άλλα, το πρότυπο του διανοουμένου που τα βάζει με όλους ανεξαιρέτως, που απορρίπτει τους πάντες και τα πάντα: τη Γερμανία αλλά και την Ευρώπη ευρύτερα, τον πασιφισμό αλλά και τον παραδοσιακό μιλιταρισμό, την αστική τάξη και τον σοσιαλισμό, τον υλισμό του χρήματος αλλά και την χριστιανική ηθική. Είναι ο άνθρωπος- "αντί", ο άνθρωπος ως αντί: ο αντι-Βάγκνερ, ο αντι-Παύλος, ο αντι-Καντ, ο αντι-Χέγκελ, ο αντί-Χριστος. Αυτή του η εχθρότητα προς κάθε έκφανση της εποχής ανεξαίρετα βασίζεται, στο τέλος, σε μια ατέλειωτη δύναμη κατάφασης του εαυτού, σε ένα διονυσιακό ντελίριο αυτοκατάφασης: σε τελική ανάλυση, στον "υπεράνθρωπο" που προσπάθησε να είναι ο ίδιος ο Νίτσε για τον εαυτό του πληρώνοντας, τελικά, το βαρύ αντίτιμο της τρέλας.

Πάντοτε μου έκανε εντύπωση η τεράστια απήχηση του έργου του Νίτσε στην Ελλάδα· φαντάζομαι ότι κάποιοι θα θεωρούν ότι οφείλεται στην μεγάλη απήχηση του Καζαντζάκη, αλλά αναρωτιέμαι αν τα πράγματα δεν έχουν στην πραγματικότητα την ανάστροφη μορφή, και αν η δημοφιλία του Καζαντζάκη δεν οφείλεται στην πρότερη απήχηση όχι τόσο του Νίτσε ως φιλοσόφου, αλλά του είδους αντίληψης για τον κόσμο και τον εαυτό που αυτός θεμελίωσε για ένα ακροατήριο που ταξικά βρίσκεται στους αντίποδες του φαντασιακού του αριστοκρατισμού: τους μικροαστούς.

Η δημοφιλία αυτή μου φαίνεται αποκαλυπτική όχι για τον Νίτσε, αλλά για την ελληνική κοινωνία των τελευταίων 50 περίπου ετών: υπάρχει μια ενστικτώδης τάση της μικροαστικής ιδεολογίας στην Ελλάδα να "αναγνωρίζει" τον εαυτό της στο έργο του Γερμανού. H καθολική του εχθρότητα σε όλες τις τάξεις και τις ιδεολογικές τάσεις της εποχής του διαμεσολαβεί την επιθυμία του μικροαστού για μια εξιδανικευμένη ανεξαρτησία από τις σχέσεις παραγωγής και από τις άλλες τάξεις. Όσο μεγαλύτερη είναι η αντικειμενική εξάρτηση του μικροαστού από το κεφάλαιο και η απειλή που νιώθει από την οργάνωση και τις διεκδικήσεις των "κάτω", τόσο πιο σφοδρή και εμμονική είναι η τάση του να ταμπουρώνεται πίσω από κίβδηλες διακηρύξεις ανεξαρτησίας από το χρήμα και το κέρδος, από τα "οργανωμένα συμφέροντα" και τα "λόμπι."

Η καχυποψία του Νίτσε για τα πάντα, για όλες τις αξίες και αρχές που πηγάζουν από μια κοινωνία που έχει φτάσει να φαίνεται εντελώς εξωγενής και αυθαίρετη, η ευαίσθητή του μύτη για κάθε τι το σάπιο και υποκριτικό στις ιδέες της εποχής του, προσφέρει στον μικροαστό την ψευδαίσθηση ότι είναι η πηγή και έκφραση ενός διαβρωτικού, σχεδόν επαναστατικού κυνισμού· δίνει στην νοητική μιζέρια του και την μικρόνοιά του μια λάμψη ρομφαίας, αν όχι λυτρωτικής, τουλάχιστον αρκούντως εκδικητικής. Η πίστη του Γερμανού στην δύναμη του εαυτού του ως μοναδική πηγή της κατάφασης που απαιτεί η υπέρβαση της εποχής γίνεται για τον μικροαστό μιας πρώτης τάξεως απολογητική για τον αντικοινωνικό αυτισμό του. Και τέλος, η ηρωϊκή πόζα του μοναχικού και παρεξηγημένου εχθρού της εποχής τον εμπνέει με κάθε είδους φαντασιώσεις μοναδικότητας και αντικομφορμιστικού σθένους, επιτρέποντάς του να αναποδογυρίσει τον κόσμο ως είδωλο μέσα στο κεφάλι του, μετατρέποντας έτσι την πραγματικότητα της ταξικής του ανασφάλειας σε θρίαμβο κατά των νεφελωδών και αδιευκρίνιστων εχθρών της επικράτησης και δικαίωσής του.

Πριν πολλά χρόνια, ο μεγάλος αυστριακός πεζογράφος Χέρμαν Μπροχ αποκάλυψε πως αυτός ο μπάσταρδος, εκφυλισμένος νιτσεϊσμός αποτελεί στην ουσία το γόνιμο έδαφος της --μετά βαϊων και κλάδων δικής του κοπής-- παράδοσης του μικροαστού στην φασιστική σαγήνη. Ο δάσκαλος γυμνασίου Ζαχαρίας αυτοκολακεύεται πως είναι φορέας μιας φωτισμένης καχυποψίας απέναντι στις δεσπόζουσες αντιλήψεις της εποχής του την στιγμή που στην ουσία είναι ο ίδιος ο απόλυτος κομφορμιστής, ένας άνθρωπος βαθιά διαβρωμένος από το μίσος και την ορμή θανάτου που του εμπνέει η αντικειμενική διάβρωση των πνευματικών έστω προνομίων δια των οποίων θεωρούσε πως εξασφάλιζε την ταξική του θέση.

Σας παρουσιάζω σήμερα έναν σύγχρονο Ζαχαρία, τον δικό μας Ζαχαρία, το δικό μας πορτραίτο νανοειδούς νιτσεϊσμού. Είναι βέβαια "διανοούμενος" και ονομάζεται Γιώργος Διαλεγμένος -- θεατρικός συγγραφέας το επάγγελμα. Η γενιά μου τον ξέρει ως "ρηξικέλευθο" και "ανατρεπτικό". Αλλά αυτά τα μυαλά κουβάλαγε η γενιά μου: 

«Γκιλοτίνα! Για όλους αυτούς που φέραν' τη χώρα σε αυτό το χάλι έπρεπε να είχαν στηθεί γκιλοτίνες στο Σύνταγμα. Για όλους όσοι περάσαν' στη Βουλή απ' τον Ανδρέα Παπανδρέου και μετά. Δεν υπάρχει άνθρωπος καλός εκεί μέσα. Αν υπήρχε θα έλεγε «συγγνώμη, έκανα λάθος. Φεύγω». Ολοι είναι στο κόλπο. Και ο Παπακωνσταντίνου και ο Βενιζέλος. Αν ήταν στην Κίνα, θα τους είχαν εκτελέσει. Θέλουν εκτέλεση. Ούτε καν φυλακή». Ακραίος, προκλητικός, για πολλούς τρελός. Παρ' όλο που περνούν τα χρόνια, ο Γιώργος Διαλεγμένος δεν φαίνεται να ησυχάζει. Κι ας δηλώνει «παραιτημένος», «τουρίστας» στη χώρα του και «συνταξιούχος διαδηλωτής», που θέλει «δυο-τρεις ακόμη διαδηλώσεις για να πάρει και το επικουρικό του».

Η«Ε» τον συνάντησε στο «κελί του Λουδοβίκου», ένα ασφυκτικό δώμα που έφτιαξε ολομόναχος. Η πρόσκληση ήταν δική του. Γιατί χάρηκε που ξανακυκλοφόρησε η «Ελευθεροτυπία» («μπορεί να γίνει η πρώτη εφημερίδα», λέει) και γιατί ολοκλήρωσε αισίως έπειτα από «επτά χρόνια ψυχαναγκασμού» το νέο του θεατρικό έργο. Κυρίως, γιατί θεωρεί επικίνδυνη τη Δημοκρατία μας. «Είναι ασυδοσία. Προσωπικά, αυτή τη Δημοκρατία τη χέζω πατόκορφα. Το λίκνο η Βουλή! Και καμιά φορά λένε και "το μπουρδέλο η Βουλή". Επειδή εγώ έχω μανία με τα μπουρδέλα και πηγαίνω και ρωτάω τις τιμές, κάνουν λάθος που λένε μπουρδέλο τη Βουλή. Αμα μπουν σε μπουρδέλο θα ντραπούν βλέποντας πόσο οργανωμένο και καθαρό είναι. Δεν υπάρχει περίπτωση αυτή η χώρα να γίνει κράτος. Είμαστε απ' το DNA μας σκάρτοι. Είμαστε σκάρτοι. Το λέω αυτό και στενοχωριέμαι».

- Είστε στενοχωρημένος; Οχι αγανακτισμένος;

«Οχι. Ξέρω σε τι τόπο ζω. Πηγαίναν' στο Σύνταγμα οι αγανακτισμένοι πολίτες. Αγάπη μου, αφού εσύ τον ψήφισες, τι αγανακτείς; Τον ψήφισες ξανά και ξανά και ξανά! Και αν θέλει γιαούρτωμα ο βουλευτής και ο υπουργός, το εκλογικό σώμα θέλει σκατά στη μούρη. Διότι αφού βλέπεις ότι σε κοροϊδεύουν, γιατί εσύ τρέχεις και τους ξαναψηφίζεις; Μην πας! Κλείσου σπίτι σου, όπως κλείστηκες όταν μπήκαν οι Γερμανοί στην Αθήνα. Αλλά ο Ελληνας δεν μπαίνει σε καλούπια. Στο Αγκίστρι ερχόταν το ΣΔΟΕ και έλεγε «"Παναγιωτάκη, τι μας έχεις σήμερα;". "Σας έχω δυο τσιπούρες παιδιά και δυο αστακουδάκια". Εγώ καθόμουν στο διπλανό τραπέζι και τ' άκουγα. Τρώγανε καλά καλά και μετά πηγαίνανε στο διπλανό εστιατόριο. Υποτίθεται ότι κάνανε έλεγχο και μαζεύαν' φόρους!».

- Καταγγέλλετε τους άλλους. Εσείς δεν έχετε κάνει παρανομία στη ζωή σας;

«Βεβαίως κι έχω κάνει. Καταρχάς, δεν πληρώνω στη συγκοινωνία. Οπου μπορώ την "κάνω" κι εγώ. Αφού έτσι έχω μάθει. Δεν είναι καθόλου τυχαίο στο χαμό αυτό το ποσοστό που πήρε η Χρυσή Αυγή. Είναι γέννημα αυτών που κατέστρεψαν τη χώρα. Η Χρυσή Αυγή είναι ένα κλαδί με αγκάθια που το κρατάς γιατί αν το αφήσεις θα πέσεις. Δεν μπορείς όμως να τη βάλεις στην παρανομία, όπως κάναν' στον κομμουνισμό. Εξακόσιες χιλιάδες άτομα την ψηφίσαν'. Τι ήταν η Χρυσή Αυγή; Κάτι από την παλιά ΕΠΕΝ. Για το οποίο γελάγαμε. Και ξαφνικά φτάνει στο 12%».

- Η εγκληματική βία της εναντίον των μεταναστών δεν σας προκαλεί;

«Εχουμε ανάγκη 500 μετανάστες; Ορίστε, περάστε από γιατρούς και ελάτε. Οπως έκαναν σε εμάς οι Γερμανοί. Οι υπόλοιποι "κόβονται". Δεν είχαμε ανάγκη να φορτώσουμε τη χώρα με δολοφόνους, Καλάσνικοφ, πουτάνες και μαστροπούς».

- Παρουσιάζετε τα πράγματα σαν να μην είχαμε κι εμείς τους δικούς μας.

«Μας φτάνανε οι πουτάνες μας. Πουτάνες, όπλα, κλέφτες είχαμε αρκετούς. Δεν θέλαμε άλλους!».

- Οσα πρεσβεύετε ακούγονται πολύ ρατσιστικά, πολύ φασιστικά...

«Ας ακούγονται. Επειδή αγαπώ τη χώρα μου είμαι φασίστας; Ας οργανωθούμε ως κράτος κι ας είναι κι ο Κουλουβαρδόπουλος αρχηγός - δεν είπα η Χρυσή Αυγή. Δεν αντέχουμε το φασισμό, αλλά έχουμε ασυδοσία στη Δημοκρατία. Βλέπω έναν που σπάει το δέντρο και του λέω "ρε φίλε, το έσπασες". "Γιατί, δικό σου είναι;". Λέω σε έναν άλλο "μην παρκάρεις εκεί πέρα, δεν περνάμε, θα πάρεις 40 ευρώ πρόστιμο". "Αφού και στο γκαράζ 40 δίνω. Εντάξει, μέσα στα 11 εκατομμύρια υπάρχουν και γύρω στις 300 χιλιάδες που σκέφτονται κανονικά».

- Οταν λέτε σκέφτονται κανονικά, τι εννοείτε;

«Εννοώ αγαπάνε τη φύση, αγαπάνε τη χώρα. Εδώ πέρα κανένας δεν αγαπά τη χώρα του. Κοιτάζει μόνο πώς θα βολευτεί. Ετσι έμαθε. Γι' αυτό και θα έπρεπε όταν μεγαλώνει το παιδί να το παίρνει το κράτος και να το απομονώνει από την οικογένεια. Διαφορετικά, διαιωνίζεται ο Ελληνας κομπιναδόρος και λαμόγιο».

- Εχετε δηλώσει υπέρμαχος της θανατικής ποινής. Η φυλακή είναι ημίμετρο;

«Στη φυλακή θα τρώει, θα παίζει μπάσκετ, θα περνά καλά μέχρι να περάσουν 20 χρονάκια και να βγει πάλι έξω. Ενώ σου έχει σκοτώσει δυο παιδιά. Δεν είναι άδικο; Μιλώντας για αδικία, θυμήθηκα τη Λιάνη. Γιατί να παίρνει σύνταξη αυτή; Γιατί να έχει όλα αυτά τα σπίτια που της άφησε ο Παπανδρέου; Πού είναι το κράτος να της πει: Ελα εδώ, κυρία μου, στο δρόμο! Ολοι όσοι τα φάγανε, στο δρόμο, όπως αυτοί που ζητιανεύουνε στους τεκενέδες. Κι ο Τσοχατζόπουλος! Ούτε κρεβάτι να μην έχουν... Δεν σηκώνουν αυτά δίκες. Οι δίκες γίνονται για να την κοπανήσουν. Νόμος περί ευθύνης των υπουργών! Ούτε στην Ουγκάντα δεν έχουν τέτοιους νόμους. Αλλά για ποιο κράτος μιλάμε όταν ο άλλος έκανε τη χώρα μπάχαλο και πάει να κάνει τον καθηγητή στο Χάρβαρντ...».

- Υπάρχει κράτος όταν σας έρχεται το μπιλιετάκι με το νέο χαράτσι.

«Αυτό είναι ληστεία. Κανονικά, ο κόσμος έπρεπε να είχε ένα περίστροφο και να λέει "τι είναι αυτό; Δεν έχω να το πληρώσω". Μπαπ, ρίχτου. Εκδίκηση, ρε παιδί μου. Για να μπορείς να πεις "κι εγώ, ρε κερατά, σε έφαγα". Τα Καλάσνικοφ τα έχουν και κάνουνε ληστείες αντί να μπουκάρουν στη Βουλή και να τους καθαρίσουν όλους. Και τους 300. Θα μου πεις, μετά τι θα γίνει; Ασε το μετά. Για να χτίσεις ένα γερό σπίτι πρέπει να γκρεμίσεις πρώτα το παλιό. Κάποιοι αυτοκτονούν! Αφού, βρε ηλίθιε, θέλεις να αυτοκτονήσεις πάρε και κανά δυο υπουργούς μαζί σου. Είμαστε σάπιοι -κι εγώ έχω κάνει τις σαπίλες μου. Αλλά πλέον ούτε αγανακτώ. Ούτε με νοιάζει. Εγώ σε 10 χρόνια, πλούσια πλούσια, "φεύγω". Εχω και τον τάφο μου έτοιμο. Και λέω στη Σοφία "τζάμπα τα έξοδα". Πήγα στο γιατρό και δεν έχω τίποτα!».

- Είναι πραγματικά τόσο καλή η σχέση σας με το θάνατο ή μας κοροϊδεύετε;

«Από 7 ετών. Αυτό το οφείλω στην κυρά Κατίνα, τη Διαλεγμένου. Της είχαν σκοτώσει οι Γερμανοί το παιδί και πήγε και πήρε ένα άλλο παιδί που το λέγαν' Γιώργο. Εμένα. Γιατί αν με λέγαν' Νίκο, θα ήμουν ακόμα μέσα. Και με πήγαινε κάθε μέρα στο νεκροταφείο. Οι πρώτες μου εντυπώσεις απ' το βρεφοκομείο ήταν στο νεκροταφείο».

- Βλέπατε και κηδείες;

«Κηδείες; Τα πάντα! Εβλεπα να ξεθάβουν τους ανθρώπους και να τους κάνουν μπάλα. Γι' αυτό και σε όλα μου τα έργα υπάρχει ο θάνατος με τον άλφα ή τον βήτα τρόπο. Η κορύφωση, βέβαια, ήταν η "Νύχτα της Κουκουβάγιας". Εχω απόλυτη επαφή με το θάνατο».

- Με τον Θεό συνομιλείτε;

«Μόνο με τον Χριστό και την Παναγία. Συγκεκριμένα πράγματα.Τι είναι Θεός; Οποιος ξέρει ας έρθει και να μου πει. Κάθε βράδυ κάνω την προσευχή μου βάζοντας σφήνα και πρόσωπα που αγαπάω. Και πάντα σταυρώνω τη Σοφία».

- Ησασταν πάντα χριστιανός;

«Πίστευα στον Χριστό και στην Παναγία. Δεν ήμουν φανατικός με την Εκκλησία».

- Πιστεύετε στην άλλη ζωή;

«Οχι. Θα πάμε πιστεύω εκεί που ήμασταν πριν. Στο πουθενά. Στο τίποτα».



23 σχόλια:

  1. offtopic

    http://2.bp.blogspot.com/-1lMyP8m9LBM/UQpTITLC-EI/AAAAAAAAAKQ/GkjBipnTGBg/s640/xounta.jpg

    JKL

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Tρικυμία εν κρανίω, ο τύπος. Μου φέρνει λίγο σε Νίκο Δήμου, στο πιο "αφοριστικό" και "μη πολιτικά ορθό" βέβαια. Ο,τι να'ναι δηλαδή...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. εμετος. καποια στιγμη θα σου κανω μια πιο εκτεταμενη ερωτηση που με απασχολει την τελευταια βδομαδα.

    drazen

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Βάλτε μέσα και τον 'εφευρέτη των" πολλαπλών οργασμών" και της "οργόνης", τον συγγραφέα δηλαή του "Ακου ανθρωπάκο" και είστε μέσα κ. διαχειριστά για το "φιλοσοφικό-ιδεολογικό-πολιτικό υπόβαθρο" της γαληνότατης αστικής δημοκρατιας του τίποτα.

    rednready2

    ΥΓ ΤΙΠΟΤΑ!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Τον Διαλεγμένο δεν τον ηξερα για ..αυτο το πραμα ..αλλα δεν μεκπλησσει ..τετοια ακουω πια καθημερινα ενθεν κι ενθεν τα πρωτα περι Νιτσε εξαιρετικά ..Τα αναδημοσιευω ..!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Μεγαλη κουβεντα ανοιξες... Δεν είναι όμως καιρος να την κανουμε.

    Απλώς να παρατηρήσω ότι η απήχηση του Νίτσε δεν είναι μεγάλη μόνο στην Ελλάδα. Σε όλο τον δυτικό κόσμο είναι ιδιαίτερα δημοφιλής και αυτό όχι μόνον επειδή επηρέασε αρκετούς και απασχόλησε σχεδόν όλους τους μεγάλους στοχαστές του 20ου αιώνα (οι οποίοι, γράφοντας γι αυτόν, λειτούργησαν ως αναμεταδότες της σκέψης του) αλλα και λόγω του τρόπου με τον οποίο έγραφε.

    Πάντως, ούτε εύκολη είναι η σκεψη του, ούτε πιστευω ότι ο όποιος μίζερος μικροαστός μπορεί ή/και θελει να αναγνωρίσει τον εαυτό του σ αυτη ..
    Επομενως είναι κρίμα να του φορτώνεις - εστω με τον τρόπο που το κανεις- τον "ρηξικέλευθο" και "ανατρεπτικό" Γιώργο Διαλεγμένο. Αν μη τι άλλο ο ακαλαίσθητος, υστερικός και "σκουζάτος" λόγος του απέχει παρασάγγες από την αισθητική (για να περιοριστούμε σ΄αυτη, προς την οποία άλλωστε τρέφουν μια λατρεία όλοι οι μικροαστοί) του Γερμανού που αγαπούσε τον Νότο, τον Μπιζέ και αρκετά άλλα πράγματα (όπως, παραδόξως, τον Πλατωνα και τον Χριστο) .


    ********

    " What is the true centre of Nietzsche's thought? Or: what is it that Nietzsche calls "philosophy"?

    I believe it is essential to understand that, for Nietzsche, what he calls "philosophy" is not an interpretation, is not an analysis, is not a theory. When philosophy is interpretation, analysis, or theory, it is nothing but a variant of religion. It is dominated by the nihilist figure of the priest. In The Antichrist, Nietzsche declares that the philosopher is "the greatest of all criminals." We should take this declaration seriously.

    Nietzsche is not a philosopher, he is an anti-philosopher*. This expression has a precise meaning: Νietzsche opposes, to the speculative nihilism of philosophy, the completely affirmative necessity of an act. The role that Nietzsche assigns himself is not that of adding a philosophy to other philosophies. Instead, his role is to announce and produce an act without precedent, an act that will in fact destroy philosophy."

    Alain Badiou, Who is Nietzsche?



    * Αντι-φιλόσοφο θεωρει και τον Wittgenstein ο Μπαντιού.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Μεγάλη κουβέντα, πράγματι...

      Προσπάθησα να σηματοδοτήσω ξεκάθαρα τη διαφορά του Νίτσε ως φιλοσόφου από τον Νίτσε ως πόζα και από εκεί ως ένα συστατικό στοιχείο μιας θολής, μη φιλοσοφικής κουλτούρας. Για αυτό άλλωστε μίλησα για "νιτσεϊσμό" και για "μπάσταρδο, εκφυλισμένο Νίτσε".

      Θα μου πει κάποιος "και γιατί ρε φίλε να φορτώσεις τον Διαλεγμένο στον Νίτσε και όχι στο ελληνικό καφενείο", και θα έχει μια βάσιμη ερώτηση, μιας και αυτά που λέει ο Διαλεγμένος τα ακούς σε όποιο καφενείο ή καφετέρια θες, δεν χρειάζεται να απευθυνθείς σε διανοούμενο και δη "ανατρεπτικό."

      Παρ' όλα αυτά, έχω την αίσθηση ότι αυτή η πόζα του αντικομφορμισμού, του "εγώ τους απορρίπτω όλους", "δεν μου κάνει τίποτα", "τα υποπτεύομαι όλα", έχει μια ρίζα βαθιά στην πρόσληψη της νιτσεϊκής σκέψης από την μικροαστική τάξη. Και νομίζω ότι η πρόσληψή του στην Ελλάδα ήταν πάντα κυρίαρχα με τέτοιους όρους, όχι με όρους φιλοσοφικής επεξεργασίας όπως είναι στη Γαλλία από Φουκό, Ντελέζ, πριν από Μπατάιγ και Μπλανσό, Ντεριντά, τώρα Μπαντιού κλπ. Ο Νίτσε του καφενείου νομίζω ότι ήταν πάντα πολύ ισχυρός στη χώρα μας και νομίζω ότι αυτό έχει να κάνει με ένα συγκεκριμένο μικροαστικό ακροατήριο που νόμισε πως αναγνώρισε τον εαυτό του εκεί.

      Μπορεί να κάνω λάθος, το συζητάμε. Πάντως από μικρός θυμάμαι διάφορους απίθανους τύπους να το παίζουν "νιτσεϊκοί". Με κανέναν άλλο φιλόσοφο δεν το είδα ποτέ αυτό.

      Διαγραφή
    2. Αντι-φιλόσοφο θεωρεί και τον Wittgenstein ο Μπαντιού.--->

      Και τον Ζίζεκ, να μην ξεχάσουμε και τον Ζίζεκ, προεξέχουσα θέση, κατά Μπαντιού, στον αστερισμό τής αντιφιλοσοφίας.

      Τον Νίτσε, τον αντιμετωπίζει στα πλαίσια τής τυπολογίας [3 αντι-πλατωνικών] προσανατολισμών [φιλοσοφία τής εμμένειας/ζωής [εδώ Νέγκρι]· αν δεν κάνω λάθος, ως εκπρόσωπους των άλλων δύο προσανατολισμών θεωρεί τους Πόπερ/Λιοτάρ, Αγκάμπεν]. Σειρά σεμιναρίων από 2008. Σχετικά και τα δύο που μετέφρασα για Μπαλκόνι, Ζενέ [όπως και το «θαλασσινό κοιμητήρι»] Εκ μνήμης.

      Διαγραφή
  7. η ερωτηση για την οποία είχα κάνει λόγο προηγούμενα:

    1) αυτό το πράγμα -μεγαλύτερη παγκόσμια καπιταλιστική κρίση από το 1930- οδηγεί σε ανοιχτή τρομοκρατική δικτατορία των αφεντικών, σε ναζιστική δικτατορία, και σε πόλεμο. αυτή είναι η βασική παραδοχή, απο δω ξεκινάν όλα.

    2) δεν με ενδιαφέρει ο πόλεμος προς το παρόν, με ενδιαφέρει η ανοιχτή ναζιστική δικτατορία των αφεντικών.

    3) η δικτατορία αυτή δεν έρχεται ΠΟΤΕ από τη μια μερα στην άλλη. ΠΟΤΕ. Είναι ιστορικά τεκμηριωμένο.

    4) έχει προηγηθεί μια μακρά ή λιγότερο μακρά περίοδος ΝΑΖΙΣΤΙΚΟΠΟΙΗΣΗΣ ΤΟΥ ΑΣΤΙΚΟΥ ΚΡΑΤΟΥΣ ΚΑΙ ΥΠΕΡΑΝΤΙΔΡΑΣΤΙΚΟΠΟΙΗΣΗΣ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΡΧΗΣ ΙΔΕΟΛΟΓΙΑΣ.Η ναζιστική λύση προετοιμάζεται από τα αφεντικά και με την προφανή συνενοχή του αστικού κράτους.

    5)Το ίδιο συμβαίνει και στην παρούσα κρίση. εάν ο ανοιχτός ναζισμός (ΧΑ) θέλει να πνίξει στο αίμα το εργατικό κίνημα, η ακροδεξιά (ΝΔ-ΠΑΣΟΚ-ΔΗΜΑΡ) του ανόιγει το δρόμο παρουσιαζοντας τους αγωνιστές του εργατικού κινήματος ως εγκληματίες. εάν ο ανοιχτός ναζισμός θέλει να εξοντώσει τους κομμουνιστές , η ακροδεξιά του ανοιγει το δρόμο παρουσιάζοντάς τους ως τραμπούκους.

    6) το 5) σημαίνει ότι η ναζιστικοποίηση έχει ήδη αρχίσει και στη χώρα μας και το τέλος της διαδικασίας-για τα αφεντικά- δε μπορεί να είναι άλλο από την ανοιχτή ναζιστική δικτατορία

    7)οι κομμουνιστές είναι προφανως υποχρεωμένοι να προσπαθήσουν να σταματήσουν τη διαδικασία ναζιστικοποίησης . να την αναγνωρίσουν ως τετοια και να την τσακίσουν και να μην περιμένουν προφανως την "21η Απριλίου" για να "ανεβάσουν στροφές"

    8)έχω την εντύπωση ότι το ιστολόγιο δεν έχει χτυπήσει τόσο δυνατά τη ΧΑ όσο θα έπρεπε . τη ΧΑ που φαίνεται να είναι ο πιο πιθανός φορέας υλοποίησης της ανοιχτής τρομοκρατικής ναζιστικής δικτατορίας των αφεντικών.

    9)δεν θέλω να υπαρξει καμία παρανόηση. το ιστολόγιο έχει αναδείξει την προσπάθεια του κυματοθραύστη της ναζιστικοποίησης, την προσπάθεια δηλαδή του εργατικού κινήματος, όσο κανένα άλλο και είναι ΧΑΛΑΡΑ η όαση του ελληνικου Ιντερνετ.

    10) το "παράπονο" και ταυτόχρονα ερώτηση είναι γιατί δεν συνδεεται η διαδικασία ναζιστικοποίησης πιο ρητά και επίμονα με τον κομματικό χωρο της ΧΑ. θα το πω με ένα παράδειγμα. όταν η ακροδεξιά βγαίνει και δηλώνει με ανελέητο θράσος: "οι εμπρηστικές δηλώσεις λίγο απέχουν από τις εμπρηστικές ενεργειες", τότε , το συγκεκριμένο ιστολόγιο μπορεί απο κάθε άποψη να "κάνει παπάδες" και να δείξει ότι αυτό το πράγμα δουλεύει μόνο για αυτούς που θέλουν "να ξανανοίξουν τα ξερονήσια για τα ορφανά του Στάλιν που χασαν το συμμοριτοπόλεμο και μιλάν ακόμα"

    11) θέλω να γίνει η συζήτηση πιο συγκεκριμένα για τη ΧΑ , γιατί με τετοια υπεραντιδραστική στροφή του αστισμού από Ιούνιο 2012 και μετά, το βλέπω προγραμματισμένο να χτυπά η ΧΑ το 13%-14%.

    12) με ενδιαφέρει ιδίως΄το πολιτικό σκεπτικό της μη επίμονης αναφοράς στη ΧΑ. εάν κρίνεις ότι ο αστισμός θα χρησιμοποιήσει τη ΧΑ ως μπαμπούλα απέναντι στο εργατικό κίνημα και δε θα την προωθήσει για δικτατορία, αλλά θα παίξει κλασικά με την ακροδεξιά, θα με ενδιεφερε να το αναλύσεις .



    drazen

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. η συνεχεια, δεν το ηξερα ότι υπάρχει όριο χαρακτήρων:

    13) οι καιροί δεν είναι απλώς πονηροί , είναι κατι παραπάνω. δηλώνω ότι δεν είναι επουδενί στις προθέσεις μου να παραμεριστεί με αυτά που γράφω η προσπαθεια ισοπέδωσης του ΣΥΡΙΖΑ. Κάθε άλλο. πρόκειται για χωρο που πρέπει να εξοντωθεί πολιτικά.

    14) με ενδιαφέρει επίσης το εξής: αυτό το οποίο προτεινω (δηλαδή: σύνδεση της υπεραντιδραστικής στροφής των και καλά "κλασικών αστικών κομματων" με το ανοιχτά ναζιστικό κόμμα και προγραμμα, σε μια προσπάθεια ανάδειξης της προφανεστατης συνάφειας τους και η οποία στοχεύει στην ταυτόχρονη εξολοθρευσή τους, δηλαδή να μπορέσουν όλοι να καταλάβουν : "σιχαίνομαι ΝΔ-ΠΑΣΟΚ-ΔΗΜΑΡ γιατί ανοιγουν καθε στιγμή το δρόμο στο ναζισμό της ΧΑ" και ΤΑΥΤΟΧΡΟΝΑ " σιχαίνομαι τη ΧΑ γιατί αυτά τα οποία προτείνει είναι η λογική κατάληξη της κόλασης την οποία ήδη ζω") δεν είναι και λίγο δίκοπο μαχαίρι;

    δηλαδή δεν μπορεί να καταλήξει: " τι μου λένε οι κομμουνιστές; ότι σε συνθήκες κρίσης ο καπιταλισμός , τα αφεντικά του καπιταλισμού, θα επιλέξουν το ναζισμό. αυτό είναι αντικειμενική εξέλιξη. όσοι γουστάρουν τον καπιταλισμό θα καταλήξουν αργά ή γρήγορα υποστηρικτές/απολογητές/συνοδοιπόροι του ναζισμού. εγω είμαι με τον καπιταλισμό, πράγματι. την προλεταριακή επανάσταση την τρέμω. άρα , τι να κάνω, θα γίνω ναζιστής. "

    πως αντιμετωπίζεται αυτός ο -υπαρκτός πιστευω-κίνδυνος;

    drazen

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Το παρακάτω πάρ' το σαν μια απάντηση: http://leninreloaded.blogspot.com/2013/02/blog-post.html

      Διαγραφή
    2. το "παράπονο" και ταυτόχρονα ερώτηση είναι γιατί δεν συνδεεται η διαδικασία ναζιστικοποίησης πιο ρητά και επίμονα με τον κομματικό χωρο της ΧΑ.--->

      Δύο σημεία, υπάρχει το θέμα τής άδηλης χρηματοδότησης, το οποίο θίχτηκε χθες από 902. Είμαι τής γνώμης ότι οι «αριστεροί» θα «τρίβουν» τα μάτια τους όταν και αν αποκαλυφθούν οι κοινές πηγές ΧΑ και κάποιων άλλων πολύ «ριζοσπαστών» ονόματα δεν λέμε. Το δεύτερο, πάλι από ένστικτο, η ΧΑ δεν είναι καθ'εαυτή λύση, δεν πρόκειται να γίνει NSDAP, χρησιμοποιείται για να προωθήσει την πρωτεϊκή λύση τής κυβέρνησης «εθνικής σωτηρίας» [εξ ου και η «όσμωση» με πλήθος «κινηματικών» οργανώσεων που εμφανίστηκαν και εμφανίζονται σαν τα μανιτάρια]. Εδώ οι ευθύνες των «αντιφασιστών» είναι πολύ μεγάλες, δηλ. δεν μπορείς να «χτυπάς» τής ΧΑ, και την ίδια στιγμή να έχει το θράσος να ξεστομίζεις «εθνική ανόρθωση», «εθνική σωτηρία», ή να δημοσιεύσεις στον «τύπο» σου αρθράκια τύπου φιλοσοφίας τού κώλου περί «εκλεκτικών συγγενειών» [Μαυροειδ., Σεβαστάκης, Γαβριηλίδης--->συνεργοί, αν όχι ...] Αν κρίνουμε τουλ. από την ιστορία, θα πρέπει να δούμε ότι υπάρχει ο (χρηματοδοτούμενος) φασισμός των σαλονιών και αντίστοιχα των καφενείων.


      Διαγραφή
  9. Αντώνη ρίξε μια ματιά (αν και θα έχεις ήδη λογικά) στο ρένο αποστολίδη μιας και άνοιξες το θέμα του νιτσεισμού.

    Ο νίτσε πάντως για μένα έχει να προσφέρει, ως υπαρξιακής γραφής λογοτέχνης. Αυτό που πρέπει να χτυπηθεί (και εχει μεγάλες διαστάσεις) είναι η μικροαστική ιδεολογία του νιτσεισμού που ξεκινάει απο τα μέλη ΔΕΠ και τελειώνε στα καφενεία.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Δεν είναι υπαρξιστής λογοτέχνης ο Νίτσε. Είναι φιλόσοφος, ή έστω αντιφιλόσοφος, τον οποίο προσωπικά συνδέω με τρία πράγματα:

      α) μια ερμηνευτική της καχυποψίας απέναντι στην φιλοσοφική μεταφυσική
      β) μια πολεμική για την ανημπόρια της γερμανικής άρχουσας τάξης να παράξει πειστική πολιτική ηγεμονία
      γ) μια προσπάθεια καταστροφής και ανασύνθεσης της φιλοσοφικής γραφής στην βάση της υποκειμενικής έντασης, της διαθετικότητας, και όχι του φιλοσοφικού "συστήματος".

      Διαγραφή
  10. καλά ότι δεν είναι δεν είναι, εγώ είπα από ποια πλευρά παρουσιάζει ενδιαφέρον το έργο του για εναν αναγνώστη-μελετητή. Δηλαδή να στο πω αλλιώς, ο ζαρατούστρα είναι απολαυστικό αναγνωσμα, αλλά όποιον θέλει από αυτό να βγάλει συμπεράσματα για την οργάνωση της κοινωνικής ζωής θα τον χαρακτήριζα επιεικώς ψυχοπαθή

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. @gewalt

    σε ποιους ριζοσπαστες αναφερεσαι; συγκεκριμενα

    σε ποια άρθρα για εκλεκτικες συγγένειες αναφερεσαι;

    γιατί δεν θα προωθησει ο αστισμός τη λύση της ανοιχτής ναζιστικης δικτατορίας ΧΑ; είναι το πρόβλημα η ιστορική μνημη 1941-1944; το 1967-1974; είναι κατι α΄λλο;

    drazen

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. «εθνικής σωτηρίας» φράση τού Αλέξη προ δύο-τριών ημερών στην ελευθεροτυπία. γαβριηλίδης περί «αιμοδοσίας», όπως και το άρθρο από alertthess που επισήμανε ο αντ., νέα σπορά κ.λπ. Για τον όρο «ανοιχτή ναζιστική δικτατορία», πουθενά δεν προωθήθηκε τέτοιο πράμα, το έλεγχαν «ισχυρή κυβέρνηση» --- κυβέρνηση ικανή να αντιμετωπίσει τους εθνικούς κινδύνους/προκλήσεις. Είναι παράξενο οι γάλλοι φίλοι τού Αλέξη να προωθούν το ιστορικό προηγούμενο τού «Μετώπου» [άλλωστε δεν επρόκειτο για μέτωπο ενάντια στον φασισμό, ήταν κυβερνητικός συνασπισμός[*] με νεφελώδεις στόχους όπου συμμετείχαν σοσιαλ-ριζοσπάστες & κομμουνιστές σε απάντηση στη δεκαετία λιτότητας που προηγήθηκε· τα θετικά μέτρα διήρκεσαν λιγότερο από δύο χρόνια· οι σοσιαλριζοσπάστες [Μπλουμ-Σοτάμ-Νταλαντιέρ-πολλοί εκ των οποίων διατηρούσαν στενότατες σχέσεις με αξιωματούχους τού άξονα] έφεραν την ευθύνη τής οπισθοδρόμησης τού 38, τής έξωσης των κομμουνιστών, τής σκληρότατης απεργιακής καταστολής [τανκς στη Ρενό, το 38], για το σαμποτάρισμα τής σύγκλισης Γαλλίας-ΕΣΣΔ {--->αυτό ήταν τότε το κύριο σημείο αναφοράς ενός αντιφασιστικού «μετώπου», επομένως για ποιο «μέτωπο» και ιστορικό προηγούμενο μιλάνε οι Συριζαίοι;}, όπως και για την «ήττα» και το Βισύ].

      [*] οι φασίστες (ντόπιοι και αλλοδαποί) αλώνιζαν στη Γαλλία [λαθρεμπόριο όπλων, ναρκωτικών, συνδρομή στο Φράνκο]· το 37: προβοκάτσια Κλισί, απόπειρες που επιχείρησαν να τις φορτώσουν στους κομμουνιστές και το «αποτυχημένο» πραξικόπημα (αποτυχημένο σε εισαγωγικά γιατί οι υπηρεσίες πληροφ. γνώριζαν την εμπλοκή προσωπικοτήτων [Πετέν], αλλά οι πολιτικοί επέλεξαν να παράσχουν συγκάλυψη για την προετοιμασία τής ήττας τού 40]

      Διαγραφή
    2. "«εθνικής σωτηρίας» φράση τού Αλέξη προ δύο-τριών ημερών στην ελευθεροτυπία"

      Δεν ξέρω αν είδες συνέντευξη με Κούλογλου: "Στην συνέντευξη που παραχώρησε στο tvxs.gr και τον Στέλιο Κούλογλου, ο κ. Τσίπρας αναφέρεται στο minimum πρόγραμμα που θα έπρεπε να έχει η κυβέρνηση κοινωνικής και εθνικής σωτηρίας την οποία προτείνει, προαναγγέλλει νέες διεθνείς πρωτοβουλίες για το ελληνικό πρόβλημα ενώ χαρακτηρίζει τον κ. Βενιζέλο «όμηρο» του κ. Σαμαρά."
      http://tvxs.gr/news/ellada/tsipras-sto-tvxs-psaxnoyn-gia-probokatores-ston-syriza-na-ksexasoyn

      (Σχόλια από κάτω τρελό γέλιο)

      Διαγραφή
    3. «Εμείς δεν κάνουμε το ίδιο. Εμάς μας ενδιαφέρει να παράξουμε ... αρχ*δια»

      Πάμε πάλι γα Κουράκη (παραλληλογρ. άφησε σπόντα): εδώ [ΗΒ] στη φορολογική έχει έκπτωση φόρου για «φιλανθρωπίες» [-->πχ Εκκλησία] ή μπορείς να επιλέξεις μέρος τής επιστροφής φόρου να πηγαίνει σε τέτοιους οργανισμούς. Υποθέτω οι εκκλησίες-μπίζνες με τα τηλεοπτικά κανάλια και το τηλεμάρκετιν στις ΗΠΑ λειτουργούν σε ανάλογο πλαίσιο. Με γεια τους με χαρά τους, αλλά δεν βλέπω τον προοδευτισμό τού μέτρου.

      «Θα ζητήσουμε την κοινωνική συνοχή της Ευρώπης αλλά και την ανάπτυξη της Ελλάδας, με ένα νέο Marshal Plan που λέμε – αν και το σχέδιο Μάρσαλ ήταν αμερικάνικο ενώ εμείς μιλάμε για ευρωπαϊκό σχέδιο» [oink, oink, oink]

      «στην κοιλιά του κήτους έθεσα θέμα κουρέματος»---> γουστάρω mixed metaphor

      «Στην Ελλάδα έχουμε πόλωση στην πολιτική σκηνή, είτε [!] δεξιά είτε[!] αριστερά»---> και κεντροαριστεροδεξιά θα σας φτιάξωμεν! Και την μονοπολικότητα θα σας φέρωμεν!

      «Είχαμε την δυνατότητα να μπούμε στο άβατο των αβάτων»---> Ο Άγιος Αλέξιος ο Τοκβίλης, ο Βατεύων όλα τα Άβατα. Θεός φυλάξοι.

      Διαγραφή
    4. Από τον "Ιό"

      (..) ( http://www.iospress.gr/ios2006/ios20061008.htm )
      Ο Περίανδρος που έγινε Αντωνάκης

      Με καθυστέρηση οχτώ χρόνων ο Περίανδρος καταδικάστηκε για την επίθεση δολοφονίας του Δημ. Κουσουρή και των δύο συντρόφων του. Οι συνεργοί του παραμένουν ατιμώρητοι, όμως το δικαστήριο κατέληξε ότι πρόκειται για την ομάδα κρούσης της ναζιστικής συμμορίας Χρυσή Αυγή.(..)


      (..) ΔΙΑΒΑΣΤΕ

      Χάρης Κουσουμβρής
      «Γκρεμίζοντας τον μύθο της Χρυσής Αυγής» (εκδ. «Ερεβος», Πειραιάς 2004).
      Η μαρτυρία του ηγετικού στελέχους της Χρυσής Αυγής, ο οποίος καταγγέλλει τους πρώην συναγωνιστές του ως προδότες του εθνικοσοσιαλισμού και συνεργάτες της Ασφάλειας.(..)

      ΕΠΙΣΚΕΦΘΕΙΤΕ


      http://athens.indymedia.org/front.php3?lang=el&article_id=149283
      Απολαυστική συζήτηση μεταξύ χρυσαυγιτών, ασφαλιτών και αντιναζιστών με πληροφορίες αληθινές και ψεύτικες, αλληλοκαρφώματα για χαφιεδισμό και ροζ καταγγελίες από το εσωτερικό της συμμορίας.(..)


      Βιβλίο «Γκρεμίζοντας τον μύθο της Χρυσής Αυγής »
      Σε video ( http://www.youtube.com/watch?v=E7t4JyXPrF0 )

      Σε pdf ( http://www.scribd.com/doc/53789478/ ).Ilief

      Διαγραφή
  12. Πραγματικά εμετικό κείμενο, ειδικά όταν είναι από κάποιον που χαρακτηρίζεται ως "διανοούμενος". Τι να πεις...
    Βέβαια αυτού του είδους ο γεμάτος αντιφάσεις λόγος δεν είναι πρωτοτυπία του κυρίου. Είναι περίπου η κυρίαρχη ιδεολογία.
    Μια πολύ συχνή αντίφαση που παρατηρώ και στο λόγο πολλών γνωστών μου είναι που από τη μία τοποθετούνται, τουλάχιστον λεκτικά, κατά της Χρυσής Αυγής, αλλά άμα πάρεις τη συνολική τους θεώρηση, σχεδόν ταυτίζεται με αυτή της Χρυσης Αυγής. Θες το μεταναστευτικό και τον εθνικισμό; Θες τον αντικομμουνισμό; Θες τη συνολική απαξίωση των "πολιτικών"; Το θεωρώ απλή σύμπτωση που δεν ψηφίζουν Χρυσή Αυγή γιατί ίσως υπάρχει η "ρετσινιά" ακόμη του ναζισμού, αλλά σε μερικά χρόνια όταν ο κόσμος τη "συνηθίσει" , πιστεύω ότι αυτό το καρκίνωμα έχει πολλά περιθώρια εξάπλωσης.
    Στο πρακτικό τώρα. Πώς μπορεί να αντιμετωπίσει κανείς έναν τέτοιο λόγο; Πώς ο κομμουνιστής στη καθημερινή επαφή με τους συμπολίτες του μπορεί να τους μεταπείσει; Έχω την άισθηση ότι υπάρχει μια έλλειψη οργάνωσης και μια υποτίμηση της σημασίας της διαμεσολάβησης της προπαγάνδας στα εργατικά και μικροαστικά στρώματα. Πχ τι απαντά ο κομμουνιστής στα χιλιοειπωμένα επιχειρήματα του αστισμού που σχεδόν νομοτελειακά εμφανίζονται σε μια συζήτηση. Πρέπει ο κάθε κομμουνιστής που δεν έχει ιδέα από φιλοσοφία και τακτική να σκαρφίζεται τα δικά του επιχειρήματα και την δικιά του μαιευτική μέθοδο; Όσο αστείο και αν ακόυγεται, θα είχε νόημα πιστεύω ένα κομμουνιστικό FAQ που θα απαντούσε όσο το δυνατόν πιο λιτά,ευστοχά και κατανοητά στα συνηθισμένα επιχειρήματα του αστισμού (από φιλοσοφικής φύσεως πχ "ο άνθρωπος έχει στη φύση του τον ατομισμό" μέχρι σε ζητήματα πολιτικής συγκυρίας "γιατί το ΚΚΕ δεν καταδικάζει το Στάλιν" ή "γιατί γίνονται απολύσεις από το ΚΚΕ;")
    Geiger

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Για ολα αυτά τα ερωτήματα τόσο το κόμμα όσο κι εγώ (αλλά και φίλοι του μπλογκ που στέλνουν κείμενά τους) προσπαθούμε διαρκώς να απαντούμε και να δίνουμε υλικό. Βλέπω χρήσιμη την ιδέα σου, παρ' όλα αυτά.

      Διαγραφή