Παρασκευή, 12 Οκτωβρίου 2012

Η Παπαρήγα, τα τζάμια και οι spin doctors

Ένα πράγμα το οποίο οφείλουμε να παραδεχτούμε για το ΚΚΕ και τους ΚΚΕδες είναι ότι στην βιομηχανία προπαγάνδας για τον πολιτικό αντίπαλο είναι ακόμα πολύ πίσω. Παράδειγμα; Οι πρόσφατες δηλώσεις Σκουρλέτη περί ανεξήγητης χαλαρότητας της αστυνομίας φέρνουν 6.720 αποτελέσματα στο google εάν στο πεδίο "search" πληκτρολογήσεις "Σκουρλέτης χαλαρότητα αστυνομία." Πόσα φέρνει η περιώνυμη δήλωση Παπαρήγα περί τζαμιών τον Δεκέμβρη του 2008; Εάν πληκτρολογήσεις "Παπαρήγα σπάσει τζάμι" βρίσκεις 21.500. Περίπου τα τριπλάσια. 

Ένα από τα ενδιαφέροντα στοιχεία που ανακαλύπτεις αν τύχει να θελήσεις να αναζητήσεις αυτές τις τόσο διάσημες δηλώσεις, αυτό το στανταράκι κάθε ανθρώπου που θέλει να την σπάσει σε ΚΚΕ σε κάθε ιντερνετικό διάλογο, είναι ότι σε αντίθεση με το βίντεο Σκουρλέτη, που έχει διάρκεια γύρω στα τέσσερα λεπτά και περιλαμβάνει μια αρκετά εκτεταμένη συζήτηση, το βίντεο με τις δηλώσεις Παπαρήγα έχει διάρκεια αντιστρόφως ανάλογη με το βάρος που δίνεται σε αυτές. Συνολικά τις δηλώσεις τις εντόπισα στο youtube σε δύο εκδοχές. Ιδού η πρώτη, η οποία ανέβηκε 25 Δεκέμβρη του 2008 από τον καλό μας γνωστό Omadeon:


Όπως βλέπετε, το βίντεο έχει διάρκεια μόλις 30 δευτερόλεπτα, και σ' αυτό η Αλέκα υπόκειται στο βασανιστήριο της διαρκούς επανάληψης της ίδιας φράσης, σαν χαλασμένος δίσκος. Για το record, η ακριβής φράση είναι: "Η πραγματική λαϊκή εξέγερση δεν πρόκειται να σπάσει ένα τζάμι." 

Σημειώνω αυτή την τετριμμένη λεπτομέρεια γιατί η φράση που όντως καταγράφεται στο βίντεο να έχει πει η Παπαρήγα δεν είναι η δημοφιλέστερη εκδοχή που κυκλοφορεί στο νετ για το τι είπε. Για παράδειγμα, η ακριβής φράση "επανάσταση δεν θα σπάσει ούτε ένα τζάμι" αποδίδει 1.060 αποτελέσματα στο google search, διόλου ευκατοφρόνητο αριθμό για μια ανύπαρκτη φράση. Η ευφάνταστη παραλλαγή "στη δική μας επανάσταση δεν θα σπάσει [ούτε] τζάμι" έχει ήδη 46 χιτ στο google και εμφανίζεται σε διάφορα γνωστά ιστολόγια. Και ποιος ξέρει πόσες άλλες παραλλαγές υπάρχουν. Εικάζω παρ' όλα αυτά ότι ο περισσότερος κόσμος γνωρίζει ότι η "λαϊκή εξέγερση" και η "επανάσταση" δεν είναι καθόλου το ίδιο πράγμα. Για το τι θα σήμαινε "η δική μας επανάσταση" (σε αντιπαράθεση με την "δική σας;" Καλά, πόσες επαναστάσεις;), δεν ξέρω να σας διαφωτίσω.

Το δεύτερο και τελευταίο βίντεο που εντόπισα στο youtube σχετικά με την περιώνυμη δήλωση δεν με διαφώτισε περισσότερο. Είναι ακόμα μικρότερο σε διάρκεια --22 δευτερόλεπτα μόλις-- και συνίσταται σε δύο επαναλήψεις της ίδιας αυτής φράσης συν ένα χιουμοριστικό καρτούν του Λένιν να χτυπά το κουδούνι στα χειμερινά ανάκτορα.

Το χιούμορ του δεύτερου βίντεο αποκαλύπτει και μία από τις δύο νομίζω σημαντικότερες διαστάσεις της πρόσληψης της δήλωσης της Παπαρήγα: αυτή για την οποία η δήλωση ήταν μια ανοιχτή ομολογία "νομιμοφροσύνης" του ΚΚΕ, μια δήλωση "καλού παιδιού" που δεν αμφισβητεί το αστικό σύστημα και που ομνύει να το προστατέψει από τα "κακά, αντιεξουσιαστικά παιδιά". Όπως έχουμε δει παλαιότερα, αυτή η διάσταση της πρόσληψης της φράσης ήταν πολύ χρήσιμη για τα καθεστωτικά ΜΜΕ και για τον α/α χώρο που, μαζί με αυτόν της ακροδεξιάς, αναπαρήγαγε τα καθεστωτικά δημοσιογραφικά σενάρια περί ΚΚΕ που προστάτευε τους πολιτικούς και τη Βουλή.

Τι ειρωνεία που η αστική εφημερίδα που ενεπλάκη, μέσω του άρθρου του Παύλου Παπαδόπουλου, στην συκοφάντηση του ΚΚΕ ως κόμματος καθεστωτικού και συμβιβασμένου --δηλαδή, το Βήμα-- ήταν επίσης η εφημερίδα, που σε ένα άρθρο του γνωστού ΚΚΕδολόγου του Λάμπρου Σταυρόπουλου που δημοσιεύτηκε λίγο πριν τα επεισόδια του Δεκέμβρη, θα τρόμαζε τους αναγνώστες της με την ακόλουθη δήλωση της Παπαρήγα:
Οταν θα γίνει σοσιαλισμός στην Ελλάδα, όλοι οι βιομήχανοι θα μας παραδώσουν τις βιομηχανίες τους και θα πούνε “πάρτε τα”; Θα είναι σκληρή η σύγκρουση. Και θα είναι και με τους συμμάχους τους, ανώτερα μεσαία στρώματα κτλ. Δεν κατάλαβα, δηλαδή. Βεβαίως θα υπάρξει βία, δεν το κρύβουμε.
Κατά τα φαινόμενα, κανείς από τους τζαμολόγους του ίντερνετ δεν έτυχε να διαβάσει αυτή τη δήλωση, την οποία αν άκουγα ποτέ από οποιοδήποτε μέλος του ΣΥΡΙΖΑ την ίδια εποχή (πόσο μάλλον το 2012) θα ασπαζόμουν τον Βουδισμό και θα πήγαινα καλόγερος στο Θιβέτ. Η δήλωση όμως αυτή αρκεί για να καταστήσει σαφές ότι θα ήταν εντελώς παράλογο για κάποιον που ένα μήνα πριν έχει ευθαρσώς και τσαμπουκαλεμένα ("δεν κατάλαβα, δηλαδή") υπερασπιστεί το δικαίωμα της επανάστασης στη βία να το ρίξει στους τεμενάδες προς τον αστικό κοινοβουλευτισμό ένα μήνα μετά. 

Κανείς όμως από τους παραπάνω τζαμολόγους δεν φαίνεται επίσης να θυμάται το παραμικρό για όσα είπε η ίδια πριν και μετά την περιώνυμη δήλωση που τόσο οικουμενικά υιοθετήθηκε ως πειστήριο του καθεστωτισμού του κόμματος. Δεν ξέρω γιατί εμείς μπορούμε να δημοσιεύουμε το βίντεο Σκουρλέτη και να μεταγράφουμε γύρω στα 3 λεπτά συζήτησης αλλά τα αντίστοιχα πειστήρια για την Παπαρήγα είναι ένα soundbite  5 δευτερολέπτων σε λούπα. Στο χωριό μου, τέτοιου είδους παρουσίαση πολιτικών θέσεων ονομάζεται spin doctoring, τουτέστιν κατασκευή δηλώσεων μέσω μοντάζ και τεχνικών μηχανικής επανάληψης που έχουν ως στόχο να δώσουν μια συγκεκριμένη ερμηνεία σε κάτι και να αποκλείσουν άλλες.

Σε βίντεο όπως ήδη είπα τις δηλώσεις δεν μπόρεσα να τις εντοπίσω, βρήκα όμως κάτι κάπως πιο εκτεταμένο από την μία αυτή πρόταση απ' την ομιλία στη Βουλή και θεωρώ χρήσιμο να το θυμίσω. Τα έντονα στοιχεία είναι δικά μου:
Τρίτη 23 Δεκεμβρίου 2008
Αποσπασμα απο την ομιλια της κ.Παπαρήγα την Κυριακή στη Βουλή.
"Και με την ευκαιρία, λαϊκή δράση έχουμε, λαϊκή παρέμβαση έχουμε, αφύπνιση έχουμε, διάθεση του λαού να βγει στους δρόμους έχουμε. Αυτό ορισμένα κόμματα το αποκαλούν «λαϊκή εξέγερση». Οι κουκουλοφόροι, όμως, τώρα έχουν φτάσει στους δέκα χιλιάδες. Τους έχω μετρήσει. Εν πάση περιπτώσει, αυτή είναι η γελοιοποίηση και ο εκχυδαϊσμός της λαϊκής εξέγερσης και δεν έχει καμία σχέση με τη λαϊκή εξέγερση....

Και να πάψουν –να το πω καθαρά- να μιλάνε –δεν μπορούμε να τους το απαγορέψουμε- για λαϊκή εξέγερση. Ποια είναι η λαϊκή εξέγερση; Η πραγματική λαϊκή εξέγερση θα έχει αφετηρία τους εργάτες, τους μισθωτούς και τη νεολαία. Η πραγματική λαϊκή εξέγερση δεν πρόκειται να σπάσει ένα τζάμι. Η πραγματική λαϊκή εξέγερση θα έχει αιτήματα και στόχους. Θα έχει πολιτικό σκοπό. Δεν θα είναι απλώς αγανάκτηση. Η πραγματική λαϊκή εξέγερση, ακριβώς επειδή θέλει να μετατρέψει σε λαϊκή περιουσία ό,τι έχει δημιουργήσει ο εργαζόμενος λαός σε αυτόν τον τόπο, δεν θέλει να την καταστρέψει. Γιατί να καταστρέψει επιχειρήσεις; Γιατί να σπάσει μηχανήματα; Γιατί να κάψει επιχειρήσεις; Γιατί να καταστρέψει Τράπεζες; Λαϊκή περιουσία θέλει να τα κάνει. Κοινωνικοποιημένη, συνεταιριστική, ανάλογα. Θα σεβαστεί τον κόπο του κόσμου, που απεικονίζεται σε εργοστάσια, σε επιχειρήσεις. Την καπιταλιστική ιδιοκτησία θα βάλει σαν στόχο, αν πάρει ένα τέτοιο χαρακτήρα η λαϊκή εξέγερση. Πρόκειται για γελοιοποίηση, για την πιο χυδαία μορφή εμφάνισης. Να πούμε και το εξής: Το 10 χιλιάδες κουκουλοφόροι στελέχη πολιτικά, που ακούω στην τηλεόραση, τι σημαίνει; Εγώ σας λέω ότι έχουμε 50 χιλιάδες κουκουλοφόρους. Αυτό σημαίνει πως αυτό είναι λαϊκό κίνημα; Ο αριθμός είναι που κάνει το κίνημα; Όταν έχουμε γνωρίσει στην ιστορία πολύ πιο μαζικά λαϊκά, αντιδραστικά κινήματα. Λαϊκά, με την έννοια ότι έπαιρναν μέρος οι λαϊκές μάζες. Για πηγαίνετε στη Βενεζουέλα. Ποιοι κάνουν τις διαδηλώσεις εναντίον του Τσάβες; Και φοιτητές. Βεβαίως, δεν έχουν σχέση με το φοιτητικό κίνημα εδώ στην Ελλάδα. Διότι σήμερα στα πανεπιστήμια της Ελλάδας, σαν κατάκτηση λαϊκή, υπάρχουν και παιδιά από τα λαϊκά στρώματα και, βεβαίως, εξεγείρονται. Στα πανεπιστήμια της Βενεζουέλας δεν είναι τα παιδιά από τις φαβέλες. Είναι τα παιδιά μεσαίων, ανώτερων στρωμάτων και της αστικής τάξης. Και αυτό το φοιτητικό κίνημα δεν είναι με τη θέση του Τσάβες. Το λέω αυτό, γιατί ό,τι είναι εξέγερση, ό,τι είναι μαζικό δεν σημαίνει ότι είναι και προοδευτικό. Σε καμία περίπτωση. Παρ’ όλα αυτά η Κυβέρνηση δεν θα δικαιολογηθεί να προχωρήσει σε διεύρυνση του κράτους καταστολής και της βίας. Υπάρχουν τρόποι το ίδιο το λαϊκό κίνημα, με την κοινωνική του κριτική και όχι με αστυνομικά μέσα και με μέσα βίας, να αντιμετωπίσει το ζήτημα. Άκουσα ένα Βουλευτή που διάβασε σε αυτήν την Αίθουσα ένα ποίημα του Ελύτη για τα παιδιά με τα πρησμένα πόδια που τα έλεγαν κάποτε αλήτες. Ε, ο Ελύτης δεν έγραψε το ποίημα για τους κουκουλοφόρους! Για άλλα παιδιά το έγραψε. Όχι και έτσι πια! Έχει χάσει την έννοια ο ηρωισμός, η αυτοθυσία, η αυταπάρνηση. Λέει πόσο ήρωας μπορεί να γίνει ο καθένας. Ε, όχι! Η δική μας θέση είναι καθαρή. Γίνονται θετικές διεργασίες σήμερα μέσα στο λαό. Δεν έχουν ολοκληρωθεί. Εμείς δεν πετάμε στα σύννεφα. Θέλουμε να συμβάλουμε στο να πείσουμε. Δεν μπορούμε να αποφασίσουμε εμείς ούτε να επιβάλουμε. Λαϊκό, μαζικό κίνημα δεν μπορεί να έχει αποτελεσματικότητα. Τουλάχιστον, δεν έχει γραμμή καθαρή κατά των μονοπωλίων και κατά της εξουσίας των μονοπωλίων. Δεν αρκεί η αντιπαράθεση με την εκάστοτε Κυβέρνηση. Γιατί το θέμα δεν είναι να αλλάξει η Κυβέρνηση... Η λύση δεν θα έλθει σε ένα βράδυ ούτε μέσα από τις εκλογές. Μπορεί να γίνει ένα βήμα με τις εκλογές, αλλά αυτό το κίνημα πρέπει να έχει αύριο και μεθαύριο, πρέπει να έχει σχέδιο και προοπτική. Και αυτά τα περί λαϊκής νεανικής εξέγερσης, αυτά τα κακέκτυπα, ούτε η ιστορία τα έχει γνωρίσει, ούτε το σήμερα και καλύτερα, λιγότερα λόγια και περισσότερα έργα υπέρ της νεολαίας.
Το πρώτο πράγμα που γίνεται προφανές όταν διαβάσεις τις δηλώσεις πέρα από την απομονωμένη φράση είναι ότι η φράση δεν έχει ως στόχο να αποκλείσει την χρήση βίας: τα τζάμια δεν θα σπάσουν στον βαθμό που στόχος μιας λαϊκής εξέγερσης δεν είναι η καταστροφή της καπιταλιστικής περιουσίας αλλά η απαλλοτρίωσή της από τις μάζες. Προφανώς και ενέχεται βία όταν λέγεται ότι στόχος μιας λαϊκής εξέγερσης θα είναι "η καπιταλιστική ιδιοκτησία", και έτσι εξηγείται η δήλωση ένα μήνα πριν ότι βεβαίως θα υπάρξει βία στην σύγκρουση με το κεφάλαιο.

Φυσικά, μπορεί κανείς εύκολα να παρατηρήσει ότι υπάρχει μια λαθροχειρία στις τότε δηλώσεις Παπαρήγα: βεβαίως ένας λαός που έχει ήδη κατακτήσει την εξουσία δεν έχει κανένα λόγο να καταστρέψει μια περιουσία που είναι ήδη δική του. Για να κατακτήσει όμως αυτή την εξουσία, απαραίτητα θα πρέπει να έχει πρόσβαση στη βία, και αυτό ακριβώς δηλώνεται όταν η Παπαρήγα κάνει λόγο για στόχευση της πραγματικής λαϊκής εξέγερσης κατά της "καπιταλιστικής ιδιοκτησίας."

Γιατί η λαθροχειρία με την οποία συγχέεται το ζήτημα της προεπαναστατικής βίας, κατά την οποία κάλλιστα μπορεί να σπάσει όχι ένα τζάμι αλλά πολλά, και της κατάστασης μετά την κατάκτηση της εξουσίας, όταν φυσικά ο λαός δεν έχει κανένα λόγο να καταστρέφει την δική του, απαλλοτριωμένη από τους καπιταλιστές περιουσία;

Ένας λόγος πιθανόν να βρίσκεται στην έμφαση που θέλει στην περίοδο εκείνη να δώσει η Παπαρήγα  στην μη αναγωγή της βίας σε αυτοσκοπό σε βάρος της πολιτικής στόχευσης και της ταξικής οργάνωσης, χρησιμοποιώντας μάλιστα και μια λέξη που θα αποδεικνυόταν εξόχως προφητική: "Η πραγματική λαϊκή εξέγερση θα έχει αιτήματα και στόχους. Θα έχει πολιτικό σκοπό. Δεν θα είναι απλώς αγανάκτηση." Στο ίδιο πλαίσιο εντάσσεται και η διατύπωση προς το τέλος του αποσπάσματος των δηλώσεων, ότι δηλαδή "γίνονται θετικές διεργασίες σήμερα μέσα στο λαό", οι οποίες όμως "δεν έχουν ολοκληρωθεί", διότι δεν υπάρχει "γραμμή καθαρή κατά των μονοπωλίων και κατά της εξουσίας των μονοπωλίων" και επειδή δεν αρκεί η αντιπαράθεση με την εκάστοτε Κυβέρνηση" (ιδέα που φυσικά εξακολουθεί να επαναλαμβάνεται και σήμερα από την ίδια και το κόμμα).

Ένας δεύτερος λόγος, και αυτή νομίζω πως είναι μια δεύτερη διάσταση τόσο της ομιλίας όσο και της πρόσληψής της, είναι ότι υπάρχει σαφής εχθρότητα και καχυποψία απέναντι στο κίνημα του Δεκέμβρη. Αυτό δεν μπορούμε να το αρνηθούμε. Για παράδειγμα, η φράση "Το 10 χιλιάδες κουκουλοφόροι στελέχη πολιτικά, που ακούω στην τηλεόραση, τι σημαίνει;" δεν μπορεί να αμφισβητηθεί ότι αφήνει εντονότατα υπονοούμενα για οργανωμένη δράση με παρακίνηση πολιτικών, προφανώς του ΣΥΡΙΖΑ. Και αυτό είχε φυσικά εξοργίσει πολλούς.

Ένα ερώτημα είναι αν η Παπαρήγα είχε άδικο στην καχυποψία της. Προσωπικά, δεν έχω καταλήξει, αν και θεωρώ ότι και δίκαιο να είχε, παραμέρισε σχετικά κάποιες κρίσιμες διαστάσεις του θέματος, με προεξάρχουσα την πραγματική λαϊκή οργή για το όργιο διαφθοράς και αυθαιρεσίας της τότε κυβέρνησης ΝΔ.

Από την άλλη, αποδείχθηκε αρκετά καθαρά ότι δεν είχε καθόλου άδικο για εμπλοκή οργανωμένων πολιτικών φορέων στην νέας μορφής "αγανάκτηση" των πλατειών και την πολιτική εκμετάλλευση και χειραγώγηση αυθόρμητων συναισθημάτων οργής και απαξίας· ούτε είχε καθόλου άδικο για τον πραγματικό ρόλο μιας σειράς από αναρχικές οργανώσεις των οποίων ο πλήρως συστημικός ρόλος ως εμπροσθοφυλακή (ή οπισθοφυλακή;) της εξωνημένα καθεστωτικής σοσιαλδημοκρατίας ενός δήθεν "κινηματικού" κόμματος καθίσταται όλο και πιο απροκάλυπτα προφανής.

Είχε εν μέρει δίκαιο και εν μέρει άδικο; Είχε δίκαιο αλλά χρησιμοποίησε διατυπώσεις που αποξένωσαν νεολαίους που θα μπορούσαν να είχαν κερδηθεί σε εκείνη την χρονική στιγμή από την κομμουνιστική αριστερά; Δημιούργησε, όντας υπέρ του δέοντος μονόπλευρη, τις προϋποθέσεις μιας αυτοεκπληρούμενης προφητείας; Ήταν, αντίθετα, διορατικότερη και οξυδερκέστερη από άλλους (όπως εγώ) σε ό,τι αφορά τον Δεκέμβρη, που τόσο άδοξα έδωσε τη θέση του σε Ρόζες απ' τις Βρυξέλλες, ριζοσπαστισμό α λα Ράιχενμπαχ, αρθρογραφία την Χίλαρι και επιθέσεις θανάτου κατά εργατών από "παιδιά" που δύσκολα μπορείς να ξεχωρίσεις από την "γενιά του Δεκέμβρη";

Τα ερωτήματα αυτά μού είναι ακόμα δύσκολο να τα απαντήσω, σε αντίθεση με αυτά που αφορούν τις πλατείες, οι οποίες για μένα ήταν εξ αρχής ένα ανοιχτό βιβλίο, πολύ σαφέστερο ως προς τον χαρακτήρα του από τα εξεγερσιακά επεισόδια στα τέλη του 2008 που αφενός φάνηκαν πραγματικά να ταράζουν τα νερά και αφετέρου χάθηκαν με ανεξήγητα και ίσως ύποπτα εύκολο τρόπο όταν χτύπησε την Ελλάδα η οικονομική κρίση. Κανείς ως τώρα δεν έχει εξηγήσει τι ακριβώς συνέβη στην "εξεγερμένη" γενιά του Δεκέμβρη όταν τα πράγματα έγιναν ακόμα τραγικότερα για ένα τεράστιο κομμάτι της νεολαίας, που αντιμετωπίζει εδώ και χρόνια όχι μόνο τεράστια ποσοστά ανεργίας και ανύπαρκτες εργασιακές προσδοκίες αλλά και την πλήρη κατάρρευση του κράτους πρόνοιας και την εκποίηση κάθε μέλλοντος εντός του καπιταλισμού. Εγώ τουλάχιστον δεν έχω δει πουθενά μία ανάλυση η οποία να προσπαθεί καν να εξηγήσει πώς και γιατί φτάσαμε από τον Δεκέμβρη του 2008 στον Ιούνη του 2011, τον οποίο ο κύριος Τσίπρας εξήρε ακριβώς σε αντίστιξη με τον Δεκέμβρη του 2008 -- κάνοντας, πιο συγκεκριμένα, λόγο για "δήθεν αντιεξουσιαστές" που βλέπουν πως το σύστημα "τρίζει" και μπορεί να ανατραπεί και "χωρίς βία" (χωρίς να σπάσει ούτε τζάμι;)

Για ένα πράγμα μπορούμε να είμαστε σίγουροι με ασφάλεια: το "στην επανάσταση δεν θα σπάσει ούτε τζάμι" ήταν μια ευφάνταστη καρικατούρα του τι πραγματικά είπε εκείνη τη μέρα η ΓΓ του ΚΚΕ που δεν συνεισέφερε τίποτε σε έναν πραγματικό διάλογο πάνω στα διακυβεύματα και τα αδιέξοδα του Δεκέμβρη πριν τέσσερα χρόνια, και που έγινε "βούτυρο στο ψωμί" ενός νέου και παράδοξου κατασταλτισμού "απ' τα αριστερά": ενός κατασταλτισμού που έθρεψε και συνεχίζει να θρέφει μια κουλτούρα "αντιεξουσίας" πλήρως ενσωματωμένης στα κελεύσματα της αστικής ιδεολογίας, και κυρίως στο κέλευσμα για διασυρμό, υπονόμευση και πόλεμο στο μόνο κίνημα που απειλεί στοιχειωδώς την αστική και καπιταλιστική κυριαρχία σήμερα, το ταξικό εργατικό κίνημα.

20 σχόλια:

  1. Κατά τη γνώμη μου είχε δίκιο. Είναι εντελώς διαφορετικό πράγμα να ασκείς βία προκειμένου να επιτύχεις κάτι και εντελώς διαφορετικό για να ξεσπάσεις. Στην πρώτη περίπτωση η βία εφαρμόζει ένα στρατηγικό σχέδιο που έχει συσταθεί με ψυχρή, υπολογιστική λογική —και μάλιστα με λογική που απαιτεί τη μικρότερη δυνατή βία, αν όχι για άλλο λόγο, τουλάχιστον για να μην σπαταλήσει, «χαλάσει» χρήσιμες δυνάμεις— και στη δεύτερη δεν υπάρχει καμιά απολύτως λογική.

    Για τον Δεκέμβρη του '08, κατά την προσωπική μου γνώμη πάντα, δύο τινά υπάρχουν: (α) Ένας αριθμός θερμόαιμων νεαρών συγκεντρώθηκαν και εξεγέρθηκαν αυθορμήτως, εξαιτίας της δίκαιης αγανάκτισής τους και μόνο ή (β) κάποιος κινητοποίησε τις γνωστές μπαχαλοδυνάμεις για πολιτικούς λόγους. Υπενθυμίζω ότι λιγο μετά ο Τσιπρας εξελέγη ( «εξελέγη», όσο και ο ΓΑΠ) πρόεδρος του Συνασπισμού και για πρώτη φορά οι δημοσκοπήσεις τον έφεραν στο 15%.

    Σε κάθε περίπτωση, υπήρχε ταξική συνειδητοποίηση σ' αυτή την εξέγερση; Νομίζω πάρα πολύ λίγη. Πόσοι είδαν ότι ο αστυνομικός σκότωσε έναν νεαρό από μικρομεσαία οικογένεια που μεγαλώνοντας θα γινόταν εργαζόμενος; γιατί δεν έγινε το ίδιο στις πάμπολες περιπτώσεις μεταναστών (με ή χωρίς χαρτιά) που κακοποιήθηκαν ή σκοτώθηκαν περίπου στην ίδια εποχή από την αστυνομία, όπου μάλιστα η ταξική διάσταση ήταν πιο φανερή;

    Έχω την αίσθηση ότι ο Δεκέμβρης '08 είχε τόση επαφή με την ταξική πάλη όση και το καλοκαίρι του '11. Προσωπική εκτίμηση.

    Neophyte_commie

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Το (α) δεν αποκλείει το (β), συνυπήρξαν. Το λάθος μας τον Δεκέμβρη του '08 ήταν ότι δεν διαχωρίσαμε πράγματα και καταστάσεις. Η άδικη δολοφονία από την εξουσία ενός 15χρονου παιδιού, ήταν φυσικό (και υγιές) να ξεσηκώσει ένα δυναμικό κομμάτι της νεολαίας που αισθάνθηκε την ανάγκη όχι μόνο να διαμαρτυρηθεί αλλά και να "απαντήσει" στη βια της εξουσίας. Δεν έπρεπε λοιπόν να γενικεύσουμε τα πράγματα και να λέμε (Κανέλη στη TV) ότι το κέντρο της Αθήνας καίγεται από σωματέμπορους (για να μην πω για το γνωστό άθλιο διήγημα). Όσο και αν υπήρξε (που σαφέστατα υπήρξε και μάλιστα σε μεγάλο βαθμό) δράση παρακρατικών και χουλιγκάνων, έπρεπε να τους διαχωρίσουμε από αυτούς τους δίκαια οργισμένους νέους. Δεν το κάναμε και νομίζω ότι το έχουμε πληρώσει στη ΚΝΕ.
      Ο Δεκέμβρης του '08 σαφώς και δεν είχε ταξικά χαρακτηριστικά. Καθήκον δικό μας ήταν να μετουσιώσουμε την οργή της νεολαίας σε ταξική συνειδητοποίηση της.

      Διαγραφή
    2. "έπρεπε να τους διαχωρίσουμε από αυτούς τους δίκαια οργισμένους νέους. Δεν το κάναμε και νομίζω ότι το έχουμε πληρώσει στη ΚΝΕ.
      Ο Δεκέμβρης του '08 σαφώς και δεν είχε ταξικά χαρακτηριστικά. Καθήκον δικό μας ήταν να μετουσιώσουμε την οργή της νεολαίας σε ταξική συνειδητοποίηση της."

      Αυτό. Χάσαμε πιστεύω ένα κομμάτι της νεολαίας τότε ανεπιστρεπτί. Και είναι κρίμα, γιατί αυτό το κομμάτι κατέληξε στα τσιπρικά σκουπίδια.

      Διαγραφή
    3. Και ένα άλλο, δυστυχώς επίσης, στους αναρχικούς που οικειοποιήθηκαν την (αταξική, μικροαστική, αλλά πάντως δίκαιη και υγιή) οργή τους. Μη ξεχνάμε ότι μιλάμε για νέους (παιδιά 15-20 χρονών), άβγαλτους ακόμα στη ταξική πάλη.

      Διαγραφή
  2. Ταξικό πρόταγμα ρητό, όχι, δεν υπήρχε. Σαφώς από αυτή την άποψη υπάρχει σύγκριση με το 2011. Αλλά από την άλλη δεν υπήρχε ίχνος "λαϊκοπατριωτικό", και δεν υπήρχαν ούτε ρητά οικονομικά αιτήματα ούτε "εθνοσυνελευσιακές/συνταγματικές" φαντασιώσεις και αρχαιολατρικές εμμονές. Που διαφοροποιούν τα δύο αρκετά.

    Το 2011 ιδεολογικά ήταν χωράφι του Μίκη, της Σπίθα, πολλών που δεν είχαν καμία θέση τον Δεκέμβρη. Αυτό δεν νομίζω ότι μπορεί να αγνοηθεί.

    Από την άλλη το ερώτημα, "πού πήγε ο Δεκέμβρης" από το πρώτο Μνημόνιο και μετά είναι πολύ άβολο. Η μόνη του ουσιαστική εμφάνιση ήταν ΑΠΕΝΑΝΤΙ από την εργατική τάξη και αυτό εγείρει πολύ σοβαρά ερωτήματα για τον ιδεολογικό και πολιτικό του χαρακτήρα.

    Και πραγματικά κανείς δεν φαίνεται να θέλει να το πιάσει σοβαρά αυτό το θέμα της εξέλιξης των πραγμάτων απ' το 2008 ως σήμερα σε ό,τι αφορά το ας το πούμε "νεολαιίστικο κίνημα." Είναι αμήχανο θέμα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. "στην βιομηχανία προπαγάνδας για τον πολιτικό αντίπαλο είναι ακόμα πολύ πίσω. Παράδειγμα; Οι πρόσφατες δηλώσεις Σκουρλέτη περί ανεξήγητης χαλαρότητας της αστυνομίας φέρνουν 6.720 αποτελέσματα στο google εάν στο πεδίο "search" πληκτρολογήσεις "Σκουρλέτης χαλαρότητα αστυνομία."

    Αν μπεις στην σελίδα του youtube και εχεις επιλέξει για τοποθεσία σου την Ελλάδα,σου "φορτώνει" στην αρχική αυτή σελίδα,βίντεο που έχουν μεταφορτώσει Έλληνες χρήστες.Σχεδόν κάθε μέρα θα δεις μεταξύ άλλων,πχ "ενικος", της ΧΑ.Σχεδόν ποτε το kkemedia.Δεν ξέρω που οφείλεται αυτό,αν δηλαδή έχει να κάνει με τους subscribers, τα views των βίντεο ή κάτι άλλο.
    Γ.Κ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Εδώ κι αν ισχύει το “λέγε λέγε κάτι θα μείνει” σε όλο του το μεγαλείο… by Omadeon για να μην ξεχνάμε να μνημονεύουμε και τους δημιουργούς.

    Η Παπαρήγα τα είπε άψογα, πιο άψογα δε γινόταν, αλλά εδώ δεν τα «καταλαβαίνουμε» εμείς, οι ώριμοι και σοβαροί ενήλικες, που βιώνουμε την καταστροφή των πάντων στο πετσί μας, θα τα καταλάβαιναν οι έφηβοι ρε Αντώνη;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Αντωνη (θα μου επιτρεψεις να σε λεω αντωνη, μιας κι αν δεν γνωριζόμαστε σε διαβάζω πολλούς μήνες) νομιζω οτι υποτιμας τη διαδρομη σου με το να υπερασπιζεσαι τα λαθη της Παπαρηγα.
    Οπως σου ειπα, σε διαβαζω μηνες, ακομη κι οταν κατηγορεις ή υποτιμας τη δραση μας στο δρομο. Ποτέ δεν υπήρξα ΚΚΕ ή μέλος άλλου κόμματος, αλλά νιώθω ενα χρεος, σχεδον δεος, για τους κομμουνιστες προηγουμενων ετων.
    Η συγκεκριμενη φραση της Παπαρηγα ήταν φαουλ, γιατι ειναι φαουλ οποιαδηποτε φραση χρειαζεται δυο σελιδες εξηγησεων.
    Φαουλ ειναι και η υπερασπιση που προσφερεις σε σχεση με τους τσιπρες. Μπορει να μας καλυπτουν (στα λογια) στο δρομο (οσο ήταν στο 5%) αλλά κανέναν δεν ξεγελουν κι αν βγουν κυβερνηση θα μας χτυπησουν σαν τον Δενδια.
    Φυσικά δεν ηταν εξεγερση ή επανασταση ο Δεκεμβρης, αλλά ειναι επίσης φαουλ να τον συγκρινεις εσυ ή η Παπαρήγα με την επανασταση. Συγκρινε τον με το Λος Αντζελες ή τα γαλλικά προάστια, που το κομμα έγραφε υμνους. Μητροπολιτική εκρηξη ήταν και τελειωσε.
    Αν εσυ και/ή το ΚΚΕ πονάτε καθε πιτσιρικά που πεταγε πετρες τότε, μην συγκρινετε τη σταση του ΚΚΕ με τον τσιριζα αλλά με την απαθεια ή χειροτερα με το κειμενο της κανελλη. Αν το κομμα ποναει πιο πολυ τον μπατσο απο τον κουκουλοφορο (εσωτερικου, γιατι αν ειναι γαλλος ή αμερικανος τον αγαπα), κατι γινεται λαθος.
    συντροφικα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. α) Δεν χρειαζόταν η διευκρίνηση ότι δεν είσαι ΚΚΕ το λέει το νικ. Αλλά θα μου επιτρέψεις να σε ρωτήσω αν η χρήση του δεν είναι προβοκάρισμα ενσυνείδητο και άρα επιτελεστική αντίφαση της διάθεσης για διάλογο, τι είναι;

      β) Υποτιμάς νομίζω αρκετά εσύ εμένα, και όχι εγώ τον εαυτό μου. Γιατί περιμένεις να δεχτώ ότι το παραπάνω κείμενο είναι "υπεράσπιση λαθών." Και το βρίσκω υποτιμητικό της νοημοσύνης μου όχι απλώς επειδή το κείμενο θέτει το θέμα λάθους, όχι απλώς επειδή το ίδιο έγινε και στη συζήτηση με συντρόφους από το ΚΚΕ που παραδέχτηκαν ότι υπήρξε απροσεξία σε κάποιες διαστάσεις του χειρισμού, αλλά και γιατί ξεπερνά κάθε λογική να κάνεις τον συνήγορο κάποιου ανασύροντας μόνος σου μια από τις πιο αμφιλεγόμενες δηλώσεις του.

      Δεν αναρωτήθηκες τι είδους "υπεράσπιση" είναι ένα κείμενο που επαναφέρει ένα θέμα που είναι εξ ορισμού "άβολο" για την ΔΙΚΗ ΤΟΥ ΠΛΕΥΡΑ και το κάνει με ελεύθερη βούληση και όχι για να απαντήσει σε κάποιες επίκαιρες κατηγορίες; Έχεις δει πολλούς να το κάνουν αυτό, όταν θάβονται θέματα δύο ημερών με την ελπίδα να τα ξεχάσει ο κόσμος (που τα ξεχνάει, πάνε οι δηλώσεις Σκουρλέτη απ' την μνήμη, έσβησαν κιόλας).

      Τώρα, το τι πονά ο καθένας, πού πονά κλπ, είναι άλλου παπά ευαγγέλιο. Εγώ πονώ την εργατιά, ξέρεις αυτήν που σβήνεται ως άσχετη με τις αναζητήσεις των "αναρχικών" στο Ιντυμήντια.

      Διαγραφή
    2. Ξέχασα να προσθέσω ότι αν σε ενόχλησε η παράθεση των δηλώσεων πάνω από τα δεύτερα που επαναλαμβάνει σε ελεύθερες διασκευές ο κάθε πικραμένος και η συμπλήρωσή τους με δηλώσεις του Νοέμβρη του 2008, τότε πρέπει απλώς να έχεις κάποιο πρόβλημα με την απλή καταγεγραμμένη ιστορία.

      Διαγραφή
    3. πάνω από τα δεύτερα=πάνω από τα 5 δεύτερα.

      Διαγραφή
    4. Μην αρπαζεσαι, δεν ξεκινησα για να "στην πω". Ειμαι απο μια γενια (πατημενα σαραντα) που εμαθε ότι "το κομμα δεν κανει ποτέ λάθος". Οπότε όταν διαβαζω τον μονο διαλεκτικο και διαλογικο κκε που εχω βρει να "καλυπτει" την μπαλαφαρα, τσιμπαω.
      Ειμαι από ενα πολιτικο χωρο που εχει μαλωσει με τη σκεψη κι εχει ταυτιστει με το συναισθημα. Μια πιο διαλεκτικη "διηγηση" του ΚΚΕ θα εκανε καλο σε ολους μας,και η διηγηση του ΚΚΕ για το Δεκεμβρη μας σακατεψε ολους, κνιτες και κουκουλοφορους (μπορω να πω οτι "εχτισε" το ξυλο του οκτωβρη). Μπορει ακομη να μιλάτε για "αναρχοφασιστες" αλλά πίστεψε με, κανένας από τους πιτσιρικαδες που πεταγαν σερβικες σε μη-ενστολους δεν ενιωθε οτι ειχε εν δυναμει συντροφους απεναντι του αλλά φιλους των ΜΑΤ.
      Η "υποτιμηση" σου εχει να κανει με το να ασχολεισαι με τους σκουρλετηδες αυτου του κοσμου. Οποιος ειναι στο δρομο γνωριζει οτι οι συριζαιοι ειναι καλοί μέχρι τα σκαλια της ΓΑΔΑ. Λιγο δηλώσεις, λιγο καμερες, λιγο "κριμα τα παιδια" κλπ. Μολις γινουν κυβερνηση, θα ειναι οι μπατσοι τα παιδια του λαου και τα αφεντικα "υγιεις επιχειρηματιες". Αλλιώς, το 5% δε γινεται 35%.
      Δεν εχω βιτσιο να γραφω στο web, αλλά σου γραφω γιατι θεωρώ ότι το blog σου προσφερεται για σκεψη κι οχι για κκεδικη υπερασπιση. Αν λειπει κατι απο τους κνιτες που γνωριζω (ψεματα, δεν γνωριζω κνιτες αλλά παμιτες) ειναι το να συζητουν αναρωτωμενοι κι οχι φανατικα.

      Οσο για το νικ, ειναι προβοκατσια αλλά οχι με τον τροπο που περιγραφεις. Για μενα (και για πολλούς αλλους) ειναι πολιτικη ταυτοτητα, αρνητικα φορτισμενη, και το χρησιμοποιω για να το υπερασπιστω, οχι για να σε προβοκαρω. Μην μπουμε στην ιστορια της κουκουλας, μπορω να γραφω για ωρες.
      Οσο για το ιντυμιντια, εχεις δικιο, αλλά δεν εκπροσωπει τους πάντες.


      Διαγραφή
    5. Ας αρχίσουμε από το τέλος: το "αυτό δεν με εκπροσωπεί", "δεν το είπαμε εμείς, το είπαν οι άλλοι" ξέρεις ποιανού κόμματος σφραγίδα είναι, έτσι;

      Το να θέλεις να υπερασπιστείς το "κουκουλοφόρος" στις μέρες μας, μετά την Μαρφίν, μετά το λαμπάδιασμα των εργαζομένων στα λουλουδάδικα και μετά τις φονικές επιθέσεις κατά οικοδόμων και άλλων Παμιτών μού φαίνεται παράξενο.

      Τώρα, για τα "παιδιά" που βλέπουν το ΠΑΜΕ με το οποίο κατεβαίνω εγώ, η συνταξιούχος δασκάλα πιο κάτω, ο οικοδόμος, ο φοιτητής, ο ψαράς, ο παλιός αγωνιστής του ΕΑΜ, και η ζωγράφος" ως "ΜΑΤ", υπάρχει πάντα και ο ψυχίατρος.

      Όσο για τον "αναρχοφασισμό", πρότεινέ μου λέξη για να χαρακτηρίσω το όργιο ψεμμάτων και γκεμπελισμού της ανακοίνωσης "Σινιάλο" κατά των Οικοδόμων για την δική τους ανακοίνωση κατά της Χρυσής Αυγής.

      Whose side are you on, whose side are you on?

      Διαγραφή
    6. Σε παρακαλω, μην με ξαναπεις συριζαιο.

      Κουκουλοφορος ειναι και αυτος που απαντησε για τον Καλτεζα, τον Τεμπονερα, που χτυπησε τα ΧΑπατα τοτε για την Μακεδονια, που εχει τοσες συλληψεις, που εχει γεμισει τις φυλακες, που βασανιζεται στη ΓΑΔΑ, που στηριζει τοσες δομες αλληλεγγυης, που ... Το να επιλεγεις την Μαρφιν για να χαρακτηρισεις μια κινηματικοτατη συμπεριφορα, ειναι σαν να επιλεγει καποιος μια δολοφονια (οχι εκτελεση) του εμφυλιου για να χαρακτηρισει ολο το ΔΣΕ.
      Οσο για το ξυλο με το παμε, δεν θα το υπερασπιστω, αλλά και δεν θα το καταγγειλω. Δεν ημουν εκει από επιλογη, αλλά αφου ξερεις ιστορια, θα ξερεις οτι το ξυλο μεταξυ διαφορετικων μπλοκ διαδηλωσης δεν ειναι πρωτογνωρο για τα ηθη της αριστερας, σε ολη την ευρωπη.

      Τώρα, για τα "παιδια" οπως γραφεις, κοψε τον ψυχιατρο ως απαντηση. Δεν καταλαβαινω γιατι πρεπει να βρισκετε και να βρισκουμε χιλιες εξηγησεις, ερμηνειες, εκλογικευσεις, δικαιολογιες για κάθε ρουφιανο εργατη, για καθε ψηφοφορο του πασοκ, για καθε αυτοκαταστροφικη εργατικη συμπεριφορα, και για την αγραμματη μαριδα των μητροπολεων ή για τα παιδια αυτού του εργατη, πρεπει να παραπεμπουμε στον ψυχιατρο.
      Γαμω τη διαλεκτικη μου μεσα, ρε συντροφε. Σχιζοειδης συμπεριφορα λεγεται, και μνημειο αυτης το δεντρο του δεκεμβρη.

      Ο αναρχοφασισμος ειναι η αντεστραμμενη αναλυση του "κνιτες, χιτες, ταγματασφαλιτες". Οσο λαθος και ξεφτιλα ειναι το ενα, ειναι και το άλλο.
      Η πιο ευστοχη αναλυση του κκε ήταν η περιγραφη μας ως μικροαστικων στοιχειων. Εχει πολλή αλήθεια, αλλά αφορά και μεγαλο μερος του κκε. μάλλον, έχουμε ολοι ταλεντο να αναλυουμε ευστοχα τον αλλο, κι οχι εμας. Αλλά το αναρχοφασιστες, το διαψευδουν οι βασανισμενοι της ΓΑΔΑ και οι κατηγοριες στην Πατρα.

      Δεν θα σου απαντησω πριν τη Δευτερα, γιατι σχολαω σε λιγο και δεν εχω συνδεση στο σπιτι

      loyfa kopana sampotaz

      Διαγραφή
    7. Εγώ δεν σε είπα τίποτε. Σου θύμησα ότι τα "δεν το είπαμε εμείς, το ειπαν οι άλλοι", κλπ, έχει πατενταρισμένη κομματική υπογραφή. Και έχει πάψει εδώ και καιρό να περνάει. Όχι μόνο εδώ, που δεν περνούσε ποτέ.

      Να κόψω τον ψυχίατρο ως απάντηση αλλά η συμπεριφορά λέγεται "σχιζοειδής;" Καλό. Να κόψω εγώ τον ψυχίατρο για να τον κάνεις εσύ δηλαδή. Νο προμπ.

      Αναρχοφασισμός=εγώ λέω να ονομάσω τις εκδηλώσεις ρητού ταξικού μίσους σε βάρος της εργατικής τάξης υπό συνθήκες καπιταλιστικού ολοκληρωτισμού "φασισμό." "Από όπου και αν προέρχεται" (το μίσος), όπως και να ονομάζουν τον εαυτό τους οι φορείς του.

      Όσο για τους βασανισμένους της ΓΑΔΑ, και μιας και τα πήρε και η ΝΔ, μήπως ξέρεις πώς και από ποιους έφτασε το στόρι στον Guardian; Γιατί από Ελλάδα, ο Guardian με ένα κόμμα έχει σύνδεση στα ρεπορτάζ του και με κανένα άλλο, καθότι εκλεκτοί του κόμματος αυτού αρθρογραφούν σε σταθερή βάση εκεί. Γιατί πριν πολύ τον υποτίμησες τον ΣΥΡΙΖΑ για τη βοήθειά του, και δικηγόρους καλούς και έμπειρους σ' αυτά τα θέματα έχει, και hotline με συμβουλές πριν από δράσεις, και κονέ με ξένες εφημερίδες.

      Διαγραφή
    8. οσο προλαβαινω.
      Γινασαι αδικος.
      τα υπολοιπα απο βδομαδα

      Διαγραφή
  6. @κουκουλοφορος:
    Μία ερώτηση από εμένα. Στην σχετική κουβέντα για το βίντεο με τους φασίστες που αναρτήθηκε από "αναρχικό" στο ιντιμίντια, τα περισσότερα σχόλια λένε "δεν τους καταλάβαμε".
    -Αν λοιπόν δεν μπορούν οι ίδιοι(!) να ξεχωρίσουν τους εαυτούς τους(!!!!!) από τους φασίστες, από που ακριβώς προκύπτει η υποχρέωση του ΠΑΜΕ να κάνει κάτι τέτοιο;
    Η ομολογία για το δυσδιάκριτο των διαφορών θα έπρεπε να έχει κάνει πάταγο!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Πολυ σωστα,οι μπουρδες περι αναρχοφασισμου ειναι αντεστραμμενο το κνιτες χιτες ταγματασφαλιτες,η διαφορα ειναι οτι το μεν αθλιο συνθημα ειναι ενα αθλιο συνθημα,τα περι αναρχοφασισμου ειναι ολοληρη θεωρια που εκλογικευεται(οσο μπορει να εκλογικευτει μια τετοια μπουρδα)με ιδιαιτερη συνεπεια και επιμονη,ας πουμε εδω μεσα με διαφορες αθλιοτητες του τυπου"δεν μπορουμε να τους ξεχωρισουμε".Και για την οποια δεν υπαρχει καμμια αντιδραση εκ των εσω,αλλα υπερασπιση της.

    Μηπως θα ηθελες LR να κανουμε το δικο σου τεστ που εκανες παλια,ποσα ποστ και ποσα σχολια αφορουν την ΧΑ και ποσα τον αναρχικο χωρο?Για να δουμε ποιον εχετε μεγαλυτερο γκαιλε εδω μεσα μερικοι.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Οσο για το κκε τον 12/08:Hταν ΣΥΝΟΛΙΚΑ απεναντι.Το οτι μιλησε για την βια της προλεταριακης επαναστασης μεσ αστη βουλη,ζησε-μαη-μου-να-φας-τριφυλλι,δεν ενδιεφερε τα αστικα κομματα,τους ενδιεφερε εδω και τωρα να καταδικαστει πολιτικα με καθε τροπο η εξεγερση και τιποτε αλλο.Και αυτο εγινε απο μεριας κκε,ειτε με τα 5 δευτερα του δεν θα σπασουν τζαμια,ειτε με τα περι σωματεμπορων της Κανελλη,ειτε με το γραμμα ενος δολοφονου στον Ριζοσπαστη ειτε,ειτε...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. @Συριζουλίνι με τα μαύρα: έχετε εκτεθεί ανεπανόρθωτα και δεν ξανακρύβεστε με τίποτα. Εγώ είπα ότι η εκδήλωση μίσους για την εργατική τάξη υπό συνθήκες καπιταλιστικού ολοκληρωτισμού ΕΙΝΑΙ ΦΑΣΙΣΜΟΣ. Κανονίστε την πορεία σας κι αφήστε τα τσαμπουκαλίκια, δεν σας παίρνουν.

      Διαγραφή