Παρασκευή, 17 Αυγούστου 2012

Από τη δράση της ΟΠΛΑ ΙΙ

Η πείνα το 1941 θερίζει την Αθήνα αλλά και όλη την χώρα. Είναι ο καιρός που όπως λέγεται, σκυλιά και παιδιά παλεύουν στα σκουπίδια για ένα κομμάτι σκουλικιασμένη μπομπότα. Ο κόσμος στρέφεται στο ΕΑΜ που οργανώνει συσσίτια. "Να μην πεθάνει ο λαός" είναι το σύνθημα. Παράλληλα σε επαύλεις και σε γκολφ κλαμπ στην Αίγυπτο η ελληνική νομενκλατούρα, φιλοαγγλική και φιλογερμανική, ανησυχεί. Ο αρχιεπίσκοπος Δαμασκηνός (προσκυνημένος στους Γερμανούς και τους τοπικούς κουίσλινγκς) στέλνει απόρρητο τηλεγράφημα στον Γεώργιο "Εάν δεν λάβουμε μέτρα τα χάνουμε όλα. Ο κόσμος στρέφεται στον κομμουνισμό". Έτσι, ασκούνται πιέσεις και ο Διεθνής Ερυθρός σταυρός έρχεται σε συνεννόηση με τους Γερμανούς και αποστέλλει στην χώρα το περίφημο τούρκικο πλοίο "Κουρτουλούς" γεμάτο ανθρωπιστική βοήθεια. Φυσικά η βοήθεια αυτή έχει πληρωθεί στους Τούρκους από τον ελληνικό χρυσό. Τι περιέχει όμως το πλοίο;

Το πλοίο φθάνει στον Πειραιά γεμάτο μαμουνιασμένα άλευρα και όσπρια. Όπως λέγανε τότε ο αρακάς του Κουρτουλούς έκανε για σκάγια για αγριογούρουνα. Όλη την ρέφα που η Τουρκία διέθετε την είχε διαθέσει στον Ερυθρό Σταυρό για "βοήθεια".

Ποιός όμως να πρωτοφάει από μιά πεινασμένη χώρα; Πρώτα πρώτα κλέβαν οι φορτωτές πετώντας τσουβάλια ολόκληρα στην θάλασσα. Δεύτερον κλέβαν οι Γερμανοί τελωνειακοί και οι Έλληνες βοηθοί τους. Τρίτον η υπηρεσία μεταφοράς στις αποθήκες και τέλος οι αποθηκάριοι Γερμανοί και Έλληνες. Μετά, ξεκινούσε το θεάρεστο έργο της διαχείρησης των εναπομείναντων ποσοτήτων. Εκεί γίνονταν όργιο κλεψιάς και μαυραγοριτισμού. Τα τρόφημα διατίθονταν σε μαυραγορίτες και πωλούνταν 100 έως και 1000 φορές παραπάνω από την τιμή κτήσης τους. Έτσι ελάχιστα τρόφημα έφθαναν για τον κοσμάκη, ο οποίο είχε βγάλει και τα παρακάτω τραγουδάκια:

"Θα πάω να το πω
στον Ερυθρό Σταυρό
πως είσαστε συνέταιροι κι οι δυο

Εσύ με το ρολό
που κλέβεις τον χυλό
και κάνεις παπουτσάκι με φελό" (τα παπούτσια πολυτελείας γίνονταν με σόλα από φελό)

"Πατάω ένα κουμπί και βγαίνει μια χοντρή
και λέει στα παιδάκια νιξ φαί."

Και το θρυλικό στον σκοπό του κορόιδο Μουσολίνι:

"Και τρώμε την μπομπότα
που δεν την τρώγαν πρώτα,
και τρώμε το κριθάρι
που τρώγαν οι γαϊδάροι
και γκαρίζαν δυνατά"


Το ΕΑΜ μπροστά σε αυτή την τραγική κατάσταση εξαγγέλει: "Όποιος πιαστεί να κλέβει ή να πουλάει στην μαύρη αγορά το φαγητό του ελληνικού λαού θα εκτελείται". Φυσικά η απόφαση αφορούσε τους συνεργάτες των Γερμανών στις προαναφερθείσες υπηρεσίες και τους μαυραγορίτες.

Ένα βράδυ λοιπόν, η ΟΠΛΑ ζωγραφίζει το ρολόι στις 12 παρά δέκα στο σπίτι ενός τελώνου στο Παγκράτι. Ο τελώνης είχε κατηγορηθεί από κατοίκους της περιοχής ότι κράταγε για τον εαυτό του μεγάλες ποσότητες τροφίμων και πούλαγε σε μαυραγορίτες ότι του περίσσευε. Το πρωί της ερχόμενης βλέπει εκείνος το σήμα της ΟΠΛΑ και παίρνει αμέσως της Γκεστάπο. Τους ειδοποιεί ότι εάν δεν σπεύσουν να τον βοηθήσουν θα εκτελεστεί από την ΟΠΛΑ. Εκείνοι ακούγονται καθησυχαστικοί. Όμως η ΟΠΛΑ το έχει προβλέψει αυτό, οπότε ένα αμάξι με τέσσερις άνδρες με παλτά εμφανίζεται στην πόρτα του τελώνη και του χτυπά. "Πολιτσάι όφνεν ζι μπίτε" του λένε και εκείνος σπεύδει να ανοίξει. Οι κύριοι της Γκεστάπο τον παρακαλούν να περάσει μετά της συμβίας του στο αυτοκίνητο για να πάνε στην "Γκρας Κομαντάντ". Το ζεύγος θα νιώσει τα περίστροφα της ΟΠΛΑ στο πλευρό του και το αμάξι φυσικά θα κινηθεί σε ένα άγνωστο μέρος. Στους δύο υπόδικους θα φορεθούν κουκούλες για να μην βλέπουν πού πάνε.

Το αυτοκίνητο σταματά στα στενά του πεντάγωνου σε ένα σπιτάκι. Εκεί ο θρυλικός Μανώλης Σιγανός, απόφοιτος της ιατρικής, μέλος του ΕΛΑΣ και της ΟΠΛΑ τους περιμένει.

Αυτοί λιποθυμούν.

Ο Σιγανός τους συνεφέρει με ηρεμία.

_ " Εχουν καταδώσει;" ρωτάει.

_" Δεν έχουμε τέτοιο στοιχείο. Κλέβουν αβέρτα όμως μαζί με τους γκεσταπίτες".

Ο Σιγανός τους ρωτάει αυστηρά:

_" Δεν έχετε δει τα παιδάκια που πεθαίνουν στους δρόμους; Πόσα από αυτά πήρατε στο λαιμό σας;"

_" Δεν θα ξανασυμβεί" του απαντά ο τελώνης.

_" Και την Γκεστάπο θα την ξαναπάρετε;"

_" Ποτέ πασά μου άσε μας να σου φιλήσουμε τα πόδια." Ο γιατρός τραβιέται και τους ανταπαντά:

_" Αφήστε τα πασά μου και τα πόδια μου ήσυχα, είναι πιό καθαρά από το σάλιο σας".

Ο γιατρός Σιγανός ανακαθίζει και τους ρωτάει: "Κάποιος από εσάς πουλάει Εβραίους στους Γερμανούς. Τους πουλάει φούμαρα ότι θα τους περάσει στην Τουρκία για 20 λίρες το κομμάτι και μετά τους δίνει στα SS. " O τελώνης ασπρίζει γιατί ξέρει το όνομα. Ο Σιγανός οπλίζει αργά ένα περίστροφο. "Το ξέρω ότι τον ξέρετε και δεν έχετε ούτε ένα λεπτό να μου πείτε ποιός είναι.." Ο τελώνης πέφτει στα γόνατα και του λέει το όνομα. Ο Σιγανός του επιβιβάζει ξανά στο αμάξι και τους στέλνει σπίτι τους.

Ο τελώνης σταμάτησε την δράση του αυτή και δεν ξαναμπλέχτηκε με τους Γερμανούς. Ζει ακόμα στο Παγκράτι...

14 σχόλια:

  1. Υπάρχει καποιο βιβλιο με τις ιστοριες αυτες;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ο Oberon παραθέτει τις εξής πηγές:

      Κωνσταντινιάδου Αργυρώ, μέλος του ΕΑΜ Αθήνας έως το 1944, προφορική εξιστόρηση

      Γεώργιος Κλαδάς, μέλος της ΟΠΛΑ Περιστερίου έως το 1944, προφορική εξιστόρηση

      "Περί Βωμών και Αστείων" Γιάννης Θεοδωράκης, Εκδόσεις Γνώση. Αποτελεί συνέντευξη από έναν παλαιό ταγματασφαλήτη που επιβεβαιώνει το περιστατικό.


      Περιοδικό "Εθνική Αντίσταση" τεύχος 96

      Διαγραφή
    2. Το βιβλίο του Θεοδωράκη, απ' όσο το θυμάμαι, δεν αποτελεί συνέντευξη αλλά λογοτεχνική παρουσίαση της δράσης α) του υπόκοσμου που κατά τον συγγραφέα επάνδρωσε τους Αθηναίους ταγματασφαλίτες (το "κατά τον συγγραφέα" το βάζω γιατί μου φαίνεται λίγο απλουστευτική οπτική όσον αφορά τον υπόκοσμο, που περιείχε και τους σαλταδόρους κλπ), β) της ΟΠΛΑ στην Αθήνα. Είναι γραμμένο μεν σε πρώτο πρόσωπο και ο αφηγητής είναι ένας γέρος ταγματασφαλίτης, αλλά νομίζω ότι πρόκειται για λογοτεχνικό τέχνασμα -χωρίς αυτό να σημαίνει ότι δεν είναι πραγματικές οι ιστορίες.
      Από το βιβλίο προέρχεται σίγουρα η προηγούμενη ιστορία, αυτή με τον ψευτοκουρέα.

      Διαγραφή
    3. Από ό,τι έχω ως τώρα πληροφορηθεί, οι πηγές είναι κυρίως προφορικές μαρτυρίες, οι οποίες είναι και σπάνιες διότι, έτσι λέγεται, η μυστικότητα παραμένει για πάρα πολλά ακόμα και δεκαετίες μετά.

      Προφανώς, τα κείμενα που αναδημοσιεύτηκαν είναι γραμμένα ως αφηγήματα, με λογοτεχνικό ύφος.

      Θα προσπαθήσω να βρω το βιβλίο του Χανδρινού και αν μπορέσω και του Κατσαρού για να δω περισσότερα.

      Διαγραφή
    4. Ναι, υπάρχει στο σχόλιο 1.20 μμ το βιβλίο, στις πηγές που παρέθεσε ο Oberon και αναπαρήγαγα.

      Διαγραφή
    5. Μα γιαυτό το σχολίασα κι εγώ -η διόρθωσή μου στο τελευταίο είναι ότι ο τίτλος είναι "υπέρ", όχι "περί". Τέλος πάντων, ξέρω, είμαι σχολαστικός.

      Διαγραφή
  2. Μια αναλυτική παρουσίαση του βιβλίου του Κατσαρού, εδώ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ανέβηκε και αυτό, από "Προλεταριακή Σημαία": http://leninreloaded.blogspot.com/2012/08/1946-1947.html

      Διαγραφή
  3. Σχετικά πιο πρόσφατα, πρέπει να έχει κυκλοφορήσει και το βιβλίου του Χανδρινού "ΟΠΛΑ: το τιμωρό χέρι του λαού"... Πρέπει να υπάρχει λογικά στην ΣΕ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Το διάβασα του Χανδρινού. Πολλά στοιχεία, αλλά το σχήμα προβληματικό κατά την άποψή μου.
    Ι.Λ.Ρ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή