Παρασκευή, 23 Μαρτίου 2012

ΕΠΙΣΤΟΛΗ ΕΝΩΣΗΣ ΝΑΥΠΗΓΟΕΠΙΣΚΕΥΑΣΤΩΝ ΠΡΟΣ Κ. ΚΟΥΤΡΟΥΜΑΝΗ

Το παρακάτω έχει ημερομηνία αποστολής 8 Μαρτίου και μου στάλθηκε από αναγνώστη. Νομίζω ότι έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον η οπτική των εργοδοτών, το ποιον θεωρούν μεγάλη απειλή των συμφερόντων τους και υπεύθυνο για τις καλές αποδοχές και συνθήκες των εργαζομένων, και το τι προτείνουν για να "ανακάμψει" η Ναυπηγοεπισκευαστική.
LR
-----------

ΕΠΙΣΤΟΛΗ ΕΝΩΣΗΣ ΝΑΥΠΗΓΟΕΠΙΣΚΕΥΑΣΤΩΝ ΠΡΟΣ Κ. ΚΟΥΤΡΟΥΜΑΝΗ

Αξιότιμε κύριε Υπουργέ,

Παρά τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν όλες οι παραγωγικές επιχειρήσεις στην Ελλάδα, λόγω της σημερινής πρωτοφανούς μεταπολεμικής κρίσης, η μοναδική βιομηχανία που θα μπορούσε άμεσα να ξεκινήσει να δουλεύει από αύριο το πρωί είναι η Ναυπηγοεπισκευαστική βιομηχανία, μία συναλλαγματοφόρος βιομηχανία που μπορεί να συνεισφέρει στην Ελλάδα περισσότερα από 8 δις. δολάρια ετησίως. Είναι αδιανόητο για εμάς, η χώρα μας που έχει μία από τις πρώτες ναυτιλίες σε παγκόσμιο επίπεδο, να στερείται παντελώς έργου ναυπηγοεπισκευαστικών εργασιών, ενώ στις γειτονικές χώρες που δεν έχουν ούτε κατά προσέγγιση αντίστοιχη ναυτιλία, οι σχετικές τους επιχειρήσεις να έχουν συνεχές και πλήρες έργο. Από τη μία πλευρά έχουμε τους Έλληνες πλοιοκτήτες, οι οποίοι έχουν την διάθεση να φέρουν ξανά τα πλοία τους στην Ελλάδα για επισκευές και από την άλλη έχουμε τις ελληνικές Ναυπηγοεπισκευαστικές επιχειρήσεις, που μαζί με τους εργαζόμενους διαθέτουν τεχνογνωσία και εμπειρία ώστε να φέρουν εις πέρας κάθε εργασία αποτελεσματικά, ποιοτικά και γρήγορα.

Ποιοι είναι λοιπόν οι λόγοι που παρά τα ανωτέρω η Ναυπηγοεπισκευαστική βιομηχανία μαραζώνει; Ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή: Σήμερα είμαστε εξαιρετικά ακριβοί στις υπηρεσίες που παρέχουμε, αν και ιδιαίτερα ποιοτικοί. Πώς φτάσαμε ως εδώ; Στην περίοδο της ευημερίας (μέχρι τα τέλη του 2008), υπήρχε υπογεγραμμένη σύμβαση μεταξύ εργοδοτών και εργαζομένων με κόστος 30 € την ώρα, 7ωρη απασχόληση, πενθήμερη εργασία, με 6 ημέρες αποδοχές στο μεροκάματο και τις ασφαλιστικές εισφορές. Παρά τις συνεχείς παρεμβάσεις μας στο Υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης για μείωση των ασφαλιστικών εισφορών, έως και σήμερα κανείς υπεύθυνος δεν μπόρεσε να ανταποκριθεί σε αυτό το αίτημά μας. Ίσως είμαστε ο μοναδικός κλάδος στην επικράτεια με αυτό το δυσβάστακτο κόστος ασφαλιστικών εισφορών. Το ερώτημα που τίθεται είναι, “πόσο ανταγωνιστικοί μπορούμε να είμαστε έχοντας τα παραπάνω κόστη ανά εργατοώρα”; Για εμάς τους εργοδότες, Ναυπηγοεπισκευαστική Ζώνη νοείται ο χώρος του Περάματος, της Δραπετσώνας, του νέου μόλου της ΔΕΗ, η Κυνόσουρα, και τα ναυπηγεία Ελευσίνας και Σκαραμαγκά (όταν αυτά λειτουργούσαν). Επίσης, για εμάς το εργοστάσιό μας, η φάμπρικά μας, είναι το πλοίο και όχι τα γραφεία της εταιρείας ή το μαγαζί, στο οποίο ενδεχομένως γίνονται κάποιες μικρές κατασκευές. Επομένως το ωράριο εργασίας είναι το ωράριο επί του πλοίου και αυτό πρέπει / έπρεπε να εφαρμόζεται. Δυστυχώς, έχει καθιερωθεί, οι εργαζόμενοι όταν εργάζονται στο Πέραμα ή τη Δραπετσώνα να αποχωρούν από το πλοίο 20 λεπτά πριν το πέρας του 7ώρου. Όταν εργάζονται στην Κυνόσουρα αποχωρούν 30 λεπτά πριν το πέρας του 7ώρου. Για τα δε ναυπηγεία Σκαραμαγκά και Ελευσίνας, αποχωρούν 1 ώρα πριν του πέρας του 7ώρου. Και όλα αυτά πληρωτέα μέσα στο 7ωρο! Σε περίπτωση υπερωριακής απασχόλησης είτε κατά τη διάρκεια της εβδομάδος, είτε το Σαββατοκύριακο, έχουμε ένα κόστος 30 € ανά ώρα. Για να γίνει αντιληπτό, σε περίπτωση εργασίας το Σαββατοκύριακο, με έναρξη εργασιών 07.00 π.μ. και λήξη στις 13.00 μ.μ ή 16.00 μ.μ , το κόστος αυτής της 6ωρης ή 9ωρης υπερωριακής απασχόλησης είναι 180 € ή 270 € αντίστοιχα, καθαρά για τον εργαζόμενο. Για το έτος 2010 οι ενώσεις στον χώρο της Ναυπηγοεπισκευής, δεν υπέγραψαν καμία σύμβαση. Οι εργαζόμενοι κλείνοντας τις πύλες εισόδου στους χώρους των επισκευών επέβαλαν την υπογραφή διμερών συμβάσεων με αύξηση 5% (ήτοι 100,8 € μικτά/ ανά 7 ώρες εργασίας), πάντα με την τακτική “ή υπογράφετε ή δεν δουλεύετε”. Τα τελευταία δύο (2) χρόνια, αφού πλέον δεν ίσχυε καμία σύμβαση, το συνδικάτο επέβαλε επιτακτικά στις επιχειρήσεις της Ζώνης – όταν και εφόσον έχουν επισκευή σε κάποιο πλοίο- αφού, όπως είναι γνωστό παντού, δεν έρχονται πλοία πλέον στον Πειραιά- να εργάζονται με τη σύμβαση που είχε υπογραφεί το 2009 με το “ έτσι θέλω”, πάντα με τον παραλογισμό «ή δουλεύετε με αυτή τη σύμβαση (που δεν είχε πλέον καμία ισχύ) ή ΔΕΝ δουλεύετε»!

Έτσι λοιπόν τον τελευταίο χρόνο, οι επιχειρήσεις της Ζώνης που εκτελούσαν μικρές εργασίες επισκευής, εξαναγκάστηκαν να δουλεύουν με αυτή τη σύμβαση.

Ξαφνικά λοιπόν από τις 19/01/12 το συνδικάτο έθεσε σε ισχύ κάτι, που... ψιθυρίζονταν από την αρχή του έτους. Οι εργατοπατέρες (γιατί οι εργαζόμενοι και οι επιχειρήσεις παλεύουν μαζί για το μεροκάματο) κάνανε μόνοι τους μια σύμβαση, την οποία ονομάζουν «επιχειρησιακή» και εκβιάζουν τις λίγες επιχειρήσεις που έχουν ανοιχτές δουλειές, να υπογράψουν αυτή τη σύμβαση, με ημερομίσθιο προσαυξημένο κατά 5% από τη σύμβαση του 2009, ήτοι 100.8 € μεικτά ανά 6 ώρες εργασίας και για τους μαραγκούς 125.00 €. (επισυνάπτεται σε ξεχωριστό αρχείο το σχετικό τμήμα της επιχειρησιακής σύμβασης που θέλει να επιβάλλει στις επιχειρήσεις η ηγεσία του ΠΑΜΕ). Φυσικά, εργάζονται πενθήμερο, με πληρωμή 6 ημερομισθίων και 6 ενσήμων ανά εβδομάδα το τελικό κόστος, για 7 ώρες εργασίας ανέρχεται στο ποσό των 210€ ανά ημέρα, ήτοι 30 € ανά ώρα! Ο πραγματικός χρόνος εργασίας δε, μέσα στο 7ωρο είναι 5,5 ώρες αφού μάλιστα, για πρώτη φορά αναφέρεται σε αυτή τη σύμβαση, μέσα στο 7ωρο εργασίας και η παύση για καφέ 10.00 π.μ – 10.20 π.μ και η παύση για φαγητό 12.00 π.μ – 12.30μ.μ. Επισημαίνεται δε, ότι φεύγουν 15 – 20 λεπτά νωρίτερα από τη λήξη του 7ώρου, από το πλοίο, όταν βρίσκεται στο Πέραμα για επισκευή και όταν βρίσκεται στα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά ή τα Ναυπηγεία Ελευσίνας φεύγουν μία ώρα πριν από τη λήξη του 7ώρου, αφού θεωρούν χώρο εργασίας την έδρα της επιχείρησης και όχι το πλοίο, πρόκειται δηλαδή για μία καθαρά δική τους παράλογη ερμηνεία!

Η Ένωση Ναυπηγοεπισκευαστών Πειραιά κοινοποίησε αυτή τη “νέα προτεινόμενη επιχειρησιακή σύμβαση”, στον Υφυπουργό Ανάπτυξης & Ναυτιλίας αλλά και σε εσάς τον Υπουργό Εργασίας & Κοινωνικής Ασφάλισης, προς εξέταση ως προς τη νομιμότητά της.

Σαν να μην έφταναν όλα τα παραπάνω, όλα αυτά τα χρόνια οι συνεχείς απεργίες των εργαζομένων, πολλές φορές χωρίς σημαντική αιτία, δημιούργησαν μια κακή εικόνα για τη ναυπηγοεπισκευή στη χώρα μας, διότι καμία επιχείρηση δεν μπορούσε να δεσμευθεί για τον χρόνο παράδοσης του έργου. Έτσι, με την πάροδο του χρόνου και με τις συνεχείς απεργιακές κινητοποιήσεις, δημιουργήθηκε μια έλλειψη εμπιστοσύνης προς τη Ναυπηγοεπισκευαστική ζώνη, μιας και όλοι γνωρίζουμε ότι οποιαδήποτε καθυστέρηση του πλοίου όχι μόνο επιβαρύνει το κόστος της επισκευής αλλά και ανατρέπει κάθε συμβατική υποχρέωση ή προγραμματισμό του πλοίου προς τρίτους (ναύλο). Επισημαίνεται δε, ότι πολλές φορές, σε διαπληκτισμούς επιχειρήσεων και εργαζόμενων επί του πλοίου, αρχιμηχανικοί πάνω στα επισκευαζόμενα πλοία ακόμη και οι ίδιοι οι πλοιοκτήτες των πλοίων αναγκάζονταν να μένουν απλοί παρατηρητές παρόντος του συνδικάτου!

Λαμβάνοντας υπόψη τα παραπάνω, πολύ εύκολα μπορεί κανείς να βγάλει το συμπέρασμα γιατί δεν έρχεται κανένα πλοίο για επισκευή στο Πέραμα. Τα αποτελέσματα της συρρίκνωσης, εμείς τα ζούμε καθημερινά και κατ’ επέκταση όλη η ευρύτερη περιοχή του Πειραιά. Οι Επιχειρήσεις μας κλείνουν ή βρίσκονται στα πρόθυρα του οριστικού λουκέτου.

5000 εργαζόμενοι στον χώρο της επισκευής, είναι άνεργοι εδώ και μήνες, ίσως και πάνω από ένα χρόνο.
50.000 δημότες της ευρύτερης περιοχής, έχουν επηρεαστεί οικονομικά από την αναδουλειά της Ναυπηγοεπισκευαστικής ζώνης.
Λύσεις υπάρχουν για να δουλέψει ξανά η Ναυπηγοεπισκευαστική ζώνη, να ανασάνουν οι επιχειρήσεις, να έχουν δουλειά με αξιοπρεπές μεροκάματο οι εργαζόμενοι.

Αξιότιμε κύριε Υπουργέ,

Στην ομιλία του στη Βουλή την Κυριακή όπου κρίθηκε το μέλλον της Ελλάδας, ο Πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ κ. Γιώργος Α. Παπανδρέου έκανε λόγο για «κακό συνδικαλισμό» που «άνθισε» την τελευταία 20ετία και πλέον στη χώρα μας. Αυτόν τον κακό συνδικαλισμό βιώνουν και οι επιχειρήσεις μας καθημερινά.

Σας ζητούμε να μας βοηθήσετε ώστε η Ζώνη να ξαναδουλέψει και να δοθεί προοπτική Ανάπτυξης.

Ζητούμε να μην δέχεται η Επιθεώρηση Εργασίας και να μη θεωρεί καταστάσεις με ημερήσιες αποδοχές 100,8 ευρώ, που όπως αναλύσαμε παραπάνω, ουσιαστικά, σημαίνει 210 ευρώ μεικτά ημερησίως για 5,5 ώρες δουλειά, καθώς αυτές αποτελούν προϊόν εκβιασμού του Συνδικάτου προς τις επιχειρήσεις. 

Προτείνουμε οι εργαζόμενοι στη Ζώνη να αμείβονται σύμφωνα με όσα περιγράφονται στην Εθνική Συλλογική Σύμβαση Εργασίας και τη Σύμβαση της ΠΟΕΜ.

Παράλληλα, σύμφωνα με τον Νόμο 3996/2011, άρθρο 74 παράγραφος 4, οι ναυπηγοεπισκευαστικές επιχειρήσεις (ναυπήγησης, μετατροπής, επισκευής και συντήρησης πλοίων) οι οποίες ασκούν τη δραστηριότητά τους στη Ναυπηγοεπισκευαστική Ζώνη Πειραιά, Περάματος, Δραπετσώνας, Κερατσινίου και Σαλαμίνας και είναι εγγεγραμμένες στο Ειδικό Μητρώο της Δ/νσης Ανάπτυξης της Περιφερειακής Ενότητας Πειραιά μπορούν να επιδοτούνται από τον ΟΑΕΔ για την κάλυψη μέρους ή του συνόλου των εισφορών κύριας και επικουρικής ασφάλισης (εργαζομένου-εργοδότη) για εργαζομένους τους οποίους απασχολούν εντός της Ναυπηγοεπισκευαστικής Ζώνης Πειραιά, Δραπετσώνας, Κερατσινίου, Περάματος, Σαλαμίνας και τους οποίους αμείβουν με τις οικείες τοπικές συλλογικές συμβάσεις εργασίας. Ο νόμος υπάρχει πλην όμως είμαστε ακόμη εν αναμονή της Υπουργικής Απόφασης η οποία θα τον θέσει σε εφαρμογή, καθώς και της σχετικής απόφασης του Διοικητικού Συμβουλίου του ΟΑΕΔ.

Αναμένοντας τις σχετικές ενέργειές σας, διατελούμε μετά τιμής,

ΑΝΤ. ΑΘΑΝΑΣΟΠΟΥΛΟΣ ΕΥΑΓ. ΒΟΥΔΟΥΡΗΣ

Αναπληρωτής Πρόεδρος        Γεν. Γραμματέας

Περιοδικό: Maritech News

2 σχόλια:

  1. Το πιο συγκινητικό απ' όλη την επιστολή της Ένωσης προς τον κο Κουτρουμάνη είναι αυτό:
    "...γιατί οι εργαζόμενοι και οι επιχειρήσεις παλεύουν μαζί για το μεροκάματο..."

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Συγκίνηση, ε; Σαν το σκετς του Μέγκα που λέει ο άλλος "εγώ σας βλέπω σαν οικογένειά μου" για να πάρει τη δουλειά.

    ΑπάντησηΔιαγραφή