Κυριακή, 19 Φεβρουαρίου 2012

Μικρά ηθικά: "Είμαστε όλοι Έλληνες"

Κοιτάζω αυτή τη φωτογραφία, που δημοσιεύτηκε στο in.gr. Η λεζάντα της είναι: "Ένας Γερμανός πολίτης συλλαμβάνεται από αστυνομικό."

Και το ρεπορτάζ που ακολουθεί:
Οκτώ άτομα προσήχθησαν από την Αστυνομία λίγο πριν από το μεσημέρι, ενώ συμμετείχαν σε εκδήλωση διαμαρτυρίας έξω απο τη γερμανική πρεσβεία της Αθήνας, στη συμβολή των οδών βασ. Σοφίας και Καραολή Δημητρίου. 
Σύμφωνα με την Αστυνομία, οι δυνάμεις που βρίσκονταν εκεί προχώρησαν στις προσαγωγές γιατί μία γυναίκα πέταξε εναντίον της πρεσβείας ένα αυγό. 
Τη συγκέντρωση έξω απο την πρεσβεία πραγματοποίησαν Γερμανοί της ομάδας «Σβάμπινγκραντ Μπάλλετ», οι οποιοι ήθελαν να παραδώσουν ψήφισμα προς τους Γερμανούς πολιτικούς, με το οποίο συμπαρίστανται στους Έλληνες και κατηγορούν τη γερμανική κυβέρνηση για τη στάση της στο ελληνικό πρόβλημα. 
Στο ψήφισμά τους τα μέλη της ομαδας επισημαίνουν οτι η Ελλάδα «θα γίνει προτεκτοράτο των τεχνοκρατών, με τη γερμανική κυβέρνηση ως τοποτηρητή». 
Προσαχθέντες είναι επτά Γερμανοί και ένας Έλληνας ομογενής απο τη Γερμανία. 
Σύμφωνα με αστυνομική πηγή οι προσαγωγές έγιναν για να διαπιστωθεί αν υπήρξαν αδικήματα για τα οποία η γερμανική πρεσβεία επιθυμούσε την ποινική δίωξη των συγκεντρωθέντων, αλλά λίγο αργότερα αφέθηκαν όλοι ελεύθεροι.
Στο ίδιο σάιτ, διαβάζω την παράλληλη --και συνδεδεμένη φαντάζομαι-- είδηση:
Διαδηλώσεις υπέρ της Ελλάδας προετοιμάζονται σε ευρωπαϊκές χώρες το μεσημέρι του Σαββάτου με αφορμή την οικονομική κρίση και τα οξύτατα προβλήματα που προκαλεί στην ελληνική κοινωνία. 
Οι διαδηλώσεις συμπαράστασης θα γίνουν το Σάββατο στις 14:00 τοπική ώρα. 
Κινητοποίηση προγραμματίζεται ακόμη και στη Νέα Υόρκη το Σάββατο στις 14:00 στο πάρκο Ζουκότι όπου επί μήνες είχαν κατασκηνώσει τα μέλη του κινήματος Occupy New York. 
Όπως επισημαίνεται σε διαδικτυακό κάλεσμα προς το διεθνές κοινό, τα μέτρα που ψηφίστηκαν την Κυριακή 12 Φεβρουαρίου επιβάλλουν μεγάλες μειώσεις σε μισθούς και συντάξεις ενώ προβλέπονται και απολύσεις δημοσίων υπαλλήλων. 
Οι Αγανακτισμένοι προσθέτουν ότι η Ελλάδα «χρησιμοποιείται σαν εργαστήριο πριν γενικευτούν αυτά τα μέτρα» τα οποία χαρακτηρίζονται κοινωνικά άδικα και αντιδημοκρατικά. 
«Ο ελληνικός λαός χρειάζεται διεθνή αλληλεγγύη και ζητούν την υποστήριξή μας. Ας απαντήσουμε στο κάλεσμά τους. Είμαστε όλοι Έλληνες!», τονίζεται. 
Στον μπλογκ http://jesuisgrec.blogspot.com Ευρωπαίοι υπογράφουν κείμενο αλληλεγγύης προς την Ελλάδα και ζητούν την ελληνική υπηκοότητα, θέλοντας να δηλώσουν τη συμπαράστασή τους.

Η πρωτοβουλία ξεκίνησε στη Γαλλία, όταν πολίτες ζήτησαν την ελληνική υπηκοότητα από την ελληνική πρεσβεία με το σύνθημα «Είμαι και εγώ Έλληνας». 
Στο Facebook υπάρχει, μάλιστα, ομάδα που ονομάζεται: «We are all Greeks». Πάνω από δέκα σελίδες στο Facebook είναι αφιερωμένες στο ίδιο θέμα, με επίκεντρο -η κάθε μία- μία πόλη της Γαλλίας όπου οργανώνεται η κινητοποίηση.
Ακολουθούν περισσότερες λεπτομέρειες για ευρωπαϊκές δράσεις συμπαράστασης στον ελληνικό λαό. Μπορείτε να τις διαβάσετε με την ησυχία σας πατώντας στον πιο πάνω σύνδεσμο. 

Αλλά ξεκίνησα με τη φωτογραφία: την κοίταξα περισσότερη ώρα από ό,τι συνήθως κοιτάζω μια ειδησεογραφική φωτογραφία. Αναρωτήθηκα γιατί. Εν μέρει, είναι το εξωτικό τού να βλέπεις έναν ξανθό κύριο, πιθανότατα μη Έλληνα, με ένα πλακάτ γραμμένο στα ελληνικά. Εν μέρει, η συμπάθεια που μου δημιουργεί η εικόνα ενός καλοντυμένου ανθρώπου που συλλαμβάνεται από την αστυνομία για κάτι άλλο από ρεμούλα ή απάτη. Θυμάμαι συνειρμικά, αλλά όχι τόσο ιστορικά νόμιμα, τις εικόνες των πάντα επιμελώς ντυμένων μαύρων που συλλαμβανόντουσαν από το ρατσιστικό καθεστώς των ΗΠΑ, αξιοπρεπείς και ήρεμοι, κατά τη διάρκεια του ηρωϊκού Civil Rights Movement στην χώρα αυτή. Μού αρέσει η αντίθεση εξωτερικού κομφορισμού και αντικομφορμιστικού πνεύματος. Και ο ξανθός αυτός διοπτροφόρος που φαίνεται να χαμογελά καθώς βαδίζει αγκαζέ με έναν αστυνομικό μού εμπνέει αυθόρμητη συμπάθεια.

Παύση σ' αυτή τη γραμμή συναισθηματικής σκέψης, αλλαγή κατεύθυνσης στο μυαλό.

Ξανασκέφτομαι: Κάποια χρόνια πριν, υπήρξαν περιστάσεις όπου έλληνες πολίτες διαδήλωναν την συμπαράστασή τους σε άλλους λαούς που περνούσαν δοκιμασίες: στους Παλαιστίνους παλιότερα, στους Γιουγκοσλάβους, στους Ιρακινούς...ο κόσμος απ' την ανάποδη. Τώρα κοιτάς εσύ τους άλλους να κάνουν αυτό που έκανες εσύ.

Και πώς αισθάνεσαι; 

Συμπάθεια για αυτό που βλέπεις, αλλά αυτό είναι κάπως παράδοξο για δυο λόγους. Ο πρώτος είναι ότι το να αισθάνεσαι συμπάθεια για κάποιον που δηλώνει πως αισθάνεται συμπάθεια για σένα καταλήγει να είναι κάπως ναρκισιστικά ταυτολογικό· τα πάντα αρχίζουν και τελειώνουν σε μια αντανάκλαση της συμπάθειας, που είναι ταυτόχρονα ένα καθρέφτισμα του "εγώ" πίσω στον εαυτό του. 

Ο δεύτερος είναι ότι αυτή η συμπάθεια δεν βοηθά. Ούτε η δική του για σένα, ούτε και η δική σου για αυτόν. Για κάποιο λόγο, τώρα που βρίσκεσαι στην θέση του συμπαθούμενου, του συμπαραστεκούμενου, ανακαλύπτεις ότι η ηθική ικανοποίηση που νιώθει αυτός που σού συμπαραστέκεται είναι μεγαλύτερη πιθανόν από την πρακτική βοήθεια που λαμβάνεις εσύ. Αλλά μήπως δεν ήταν πάντα έτσι; Μήπως σταμάτησε την αιματοχυσία και τους βομβαρδισμούς η δική σου έμπρακτη συμπάθεια, η δική σου συμπαράσταση; Μήπως δεν διαλύθηκε η Γιουγκοσλαβία, δεν αιματοκυλίστηκε το Ιράκ παρά την συμπαράστασή σου; Μήπως δικαιώθηκαν οι Παλαιστίνιοι; Όσα λίγα έκανες εσύ για τους άλλους, τόσα λίγα κάνουν οι άλλοι για σένα. Και ξαφνικά, η "συμπαράσταση" δεν μοιάζει πια τόσο μεγαλειώδης ως πράξη, τόσο παντοδύναμη και ψυχικά ικανοποιητική όπως πριν. Μάς συμπαραστέκεται ο συμπαθής ξανθός διοπτροφόρος, αναμφισβήτητα. Αλλά και τι μ' αυτό; Ξέρουμε πολύ καλά ότι ακόμα και αν υπέφερε για μας, ακόμα και αν δεν αφηνόταν σχεδόν άμεσα ελεύθερος, δεν θα μας βοηθούσε πρακτικά σε τίποτα.

Η θεωρητική στιγμή της διαδικασίας συναισθηματικού στοχασμού: Στην παγκόσμια ιστορία της πολιτικής θεωρίας υπάρχει ένα παράξενο φαινόμενο. Οι περισσότεροι πολιτικοί φιλόσοφοι υποστήριξαν πως ο σκοπός της πολιτικής είναι, λίγο-πολύ, η ηθική. Πως ο σκοπός της πολιτικής είναι, πχ, το δίκαιο, η ευνομία ή η διαφάνεια των αποφάσεων. Κάποιοι, λίγοι και ιδιαίτερα μισητοί στο ηθικολογικό κατεστημένο, όπως ο Μακιαβέλι, υποστήριξαν κάτι πολύ διαφορετικό. Πως στην πραγματικότητα ο σκοπός της πολιτικής είναι απλώς η δύναμη, η ισχύς, η κυριαρχία και η εξουσία. Ποιο είναι το παράξενο φαινόμενο; Η συμφωνία της συντριπτικής πλειοψηφίας των φιλοσόφων για το ότι ο σκοπός της πολιτικής είναι ηθικός δεν έκανε το παραμικρό για να κάνει την πολιτική ηθικότερη. Αν και ήδη απ' τον Αριστοτέλη η ενασχόληση με την πολιτική είναι ζήτημα ηθικής αναζήτησης, η ανθρωπότητα εν γένει δεν έγινε στο παραμικρό ηθικότερη πολιτικά από ότι ήταν στον δικό του καιρό. Κι όσες κατάρες και αν έπεσαν πάνω στον Μακιαβέλι, όσο κι αν το όνομά του έγινε συνώνυμο του άθλιου κυνισμού και της επονείδιστης οπτικής της αδίστακτης εξουσίας, ωστόσο δεν ήταν η δική του φωνή που κυριάρχησε στον επίσημο λόγο της πολιτικής εξουσίας για τον εαυτό της, όπως, καλή ώρα, της ευρωπαϊκής ή ευρύτερα δυτικής εξουσίας για τον εαυτό της -- κάθε άλλο. 

Τι σχέση έχει τώρα με όλα αυτά ο συμπαθής ξανθός διοπτροφόρος, ο φωτογραφικός εκπρόσωπος, ας το πούμε έτσι, της ευρωπαϊκής συμπάθειας και συμπαράστασης για την Ελλάδα; Είναι, αναμφισβήτητα, φορέας μιας κάποιας ηθικής στην οποία, ως ηθική, δεν υπάρχει κάτι που να φαίνεται στο παραμικρό μεμπτό. Από την θέση στην οποία βρισκόμαστε σήμερα εμείς, ωστόσο, η ηθική αυτή είναι πασιφανώς αδύναμη, δεν μπορεί και δεν είναι σε θέση να επιβάλλει το δίκαιο. Ο άνθρωπος είναι μεν συμπαθής, είναι όμως και αδιάφορος στην ουσία για αυτό που συμβαίνει στη ζωή μας, δεν την επηρεάζει στην πραγματικότητα καθόλου. Αλλά πώς θα μπορούσε να την επηρεάσει; Θα μπορούσε να την επηρεάσει, το καταλαβαίνουμε λόγω της θέσης μας καθαρά, αν έπαυε να ασχολείται με το να είναι ηθικός, και άρχισε να ασχολείται με το να είναι πολιτικά επαρκής. Η συμπαράστασή του θα μπορούσε να έχει απτό νόημα εάν είχε πραγματικό αποτέλεσμα πάνω στην πολιτική του δικού του κράτους, και για αυτό δεν θα χρειαζόταν καθόλου να δηλώσει συμπαράσταση σε εμάς· θα χρειαζόταν μάλλον να συγκρουστεί με το κράτος του για τον εαυτό του, εκ μέρους του εαυτού του και των άλλων συμπατριωτών του, θα χρειαζόταν να συνειδητοποιήσει πως το ότι το δικό του κράτος κάθεται στην πάνω θέση μιας τραμπάλας και το δικό μας στην κάτω δεν αλλάζει σε τίποτα τη φύση της τραμπάλας που λέγεται καπιταλισμός και στην οποία καθόμαστε και οι δύο. Θα χρειαζόταν να συνειδητοποιήσει ότι η απόσταση που επιτρέπει την συμπαράσταση είναι ταυτόχρονα αληθινή και ψευδής, το ίδιο αληθινή όσο και ψευδής, και όχι απλώς αληθινή ή απλώς ψευδής. Θα χρειαζόταν να συνειδητοποιήσει ότι το "Είμαστε όλοι Έλληνες" είναι ψευδές ακριβώς στο σημείο που φαντάζει συναισθηματικά αληθινότερο  και αληθές ακριβώς στο σημείο που βιώνεται ως αντικειμενικά αδιάφορο. 

Αλλά όλα αυτά σημαίνουν κάτι για την σχέση πολιτικής και ηθικής στην οποία αναφερθήκαμε πριν: σημαίνουν ότι η ηθική δεν μπορεί να λογιστεί ως σκοπός ή στόχος της πολιτικής· μάλλον, αυτό που αναδεικνύεται είναι πως η πολιτική αρχίζει εκεί που η ηθική προδίδει την αδυναμία της να λειτουργήσει ηθικά, δηλαδή μετασχηματιστικά προς όφελος του καλού ως προς την αντικειμενική πραγματικότητα και όχι απλώς ως προς τα προσωπικά συναισθήματα. Ή, για να το πούμε αλλιώς, ότι η πολιτική υπάρχει επειδή η ηθική δεν είναι αρκετή. Ή, με μια άλλη διατύπωση, ότι η πολιτική, αντί να είναι το μέσο πρόσβασης στον τελικό σκοπό της ηθικής, είναι μάλλον αυτό που αναδύεται στο μεταίχμιο της ηθικής, στο σημείο εκείνο όπου η ηθική εξαντλεί τα όριά της· στο σημείο εκείνο όπου το καλό, συνειδητοποιώντας ότι δεν είναι αρκετά δυνατό, συνειδητοποιεί επίσης ότι δεν είναι αρκετά καλό· στο σημείο εκείνο όπου το πρόβλημα που πρέπει να θεραπευτεί παύει να είναι "ο άλλος" και γίνεται "εγώ, ο ίδιος", στο σημείο που "το ίδιο" ως τέτοιο γίνεται το πεδίο μιας μάχης επανακαθορισμού και επαναθεμελίωσης. 

Όσο για το σύνθημα, "Είμαστε όλοι Έλληνες", σημερινή εκδοχή ενός γραμματικού τύπου της συμπαράστασης που συμμορφώνεται με τη φόρμουλα "Είμαστε όλοι Χ", δεν γνωρίζω πότε πρωτοχρησιμοποιήθηκε, γνωρίζω όμως ότι δεν αντέχει όχι απλά στην ιδεολογική κριτική αλλά ούτε καν στην γραμματολογική ανάλυση. Γιατί τι λέει ένα τέτοιο σύνθημα;

Σημασιολογικά, η φράση δηλώνει την πρόθεση συμπαράστασης, αυτό είναι ξεκάθαρο. Αλλά αυτό σημαίνει, λογικά, πως η πρόταση είναι διπλά ψευδής. Πρώτον, αν πράγματι ήμασταν "όλοι Έλληνες", δηλαδή θύματα μιας οικονομικής πολιτικής στην προκειμένη περίπτωση, τότε δεν θα μπορούσαμε και να συμπαρασταθούμε στους Έλληνες, διότι τα θύματα δεν "συμπαραστέκονται" στον εαυτό τους αλλά απλά οργανώνονται για να σταματήσουν να είναι θύματα. Συνεπώς, η πραγματικά λογική διατύπωση θα ήταν μάλλον "Είμαστε όλοι με τους Έλληνες", μόνο που και αυτή είναι ψευδής, όχι απλώς επειδή δεν είναι στην πραγματικότητα όλοι οι Γερμανοί, Γάλλοι, κλπ με τους Έλληνες (και συνεπώς η πρόταση συγχέει, με περισσή ιδεαλιστική αφέλεια, ένα εμπειρικά μετέωρο κανονιστικό πρόταγμα με την άμεση οικουμενικότητα), αλλά και επειδή δεν είναι καν όλοι οι Έλληνες με τους Έλληνες, διότι "οι Έλληνες" χωρίζονται και αυτοί σε εκμεταλλευτές και εκμεταλλευόμενους, σε θύτες και θύματα μιας οικονομικής πολιτικής, ενός συστήματος οικονομικών αξιών, κλπ. 

Είναι μια κάπως παρήγορη ανακάλυψη ότι αν θεωρήσουμε τη γραμματική ως μέσο ανάλυσης ή ανατομίας της αλήθειας που κρύβει η γλώσσα --δηλαδή, του γεγονότος ότι γνωρίζει πώς να ψεύδεται-- η γραμματική είναι ένας ισχυρός σύμμαχος της αυτονομίας της πολιτικής από την ηθική, που, σε τελική ανάλυση, είναι ίσως και το πραγματικό εχέγγυο της δυνατότητας της πρώτης να δώσει συνεκτικότητα και συνέπεια στο καλό.

22 σχόλια:

  1. ενδιαφερουσα αναρτηση...
    Παντως εγω συνεχιζω να συμπαθώ και να συγκινομαι - οχι τοσο απο Γαλλους Ιταλους η αλλους Νοτιους Διλελληνες αλλά ειδικά απο Γερμανους -καλοντυμένους κλπ φιλελληνες ..
    Κατι μου λεει οτι εκει ειδικά - στους Γερμανους - η συμπαρασταση στους Ελληνες εχει κανει το αμιγως ανιδιοτελη κινητρα - ακομα και σε οτι αφορά τα ενδοτερα κινητρα...Ενας Ισπανος , ενας Γαλλος φοαται οτι θα βρεθει στη Δική μας θεση Ο Γερμανος οχι..Το κανει απο ανιδιοτελεια - Και αν βρισκαμε ενα εγωσιτικό κινητρο μαλλον θα ηταν η ΑΠεχθεια του για τον ψυχρο κομφορμισμό των συμπατριωτων του
    --------------------------------------

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Συμφωνω απολυτως...Μονο Ο Γερμανος ειναι πραγματικα φιλελληνας,γιατι ξερει οτι ειναι ανωτερος απο τον Ελληνα (και σα λαος και σα χωρα) κι ετσι δειχνει την πραγματικα ανιδιοτελη συμπαθεια και ευγενη συμπαρασταση σε ενα λαο που ποτε δεν ηταν αξιος να κανει αυτη τη χωρα Γερμανια.

      Διαγραφή
    2. Ο κύριος Νοσφεράτος πολύ σωστά επισημαίνει ότι η "συμπαράσταση" των Γάλλων, Ισπανών και άλλων όψιμων "φιλελλήνων" (που έχουν άλλωστε παράδοση στην "επαναστατική γυμναστική") εμπεριέχει ένα ιδιοτελές κίνητρο, δηλαδή το φόβο ότι σύντομα κι αυτοί θα βρεθούν στη θέση των Ελλήνων. Από την άλλη όμως, πιστεύω ότι οι Γερμανοί φιλέλληνες έχουν παρασυρθεί από τον εθνολαϊκισμό ανθρώπων όπως ο Γιάννης Βαρουφάκης, στους οποίους αφειδώς παρέχεται τηλεοπτικός χρόνος στα ξένα ΜΜΕ (άραγε τι συμφέροντα εξυπηρετεί ο Βαρουφάκης;) για να παραπλανούν τους αφελείς που πιστεύουν ότι ένας λαός δεν πρέπει να πληρώνει τα χρέη του προς τους δανειστές, οι οποίοι δώσανε τα δικά τους χρήματα, αυτά που με κόπο κέρδισαν, για να ζήσει ένα κράτος που εδώ και πολλά χρόνια ζει πολύ πάνω από τις δυνάμεις του.

      Διαγραφή
    3. Έχει βλέπω φαν κλαμπ ο Νοσφεράτος, αλλά αυτά περί γερμανών φιλελλήνων, εθνολαϊκισμού, Βαρουφάκη, και ηθικών υποχρεώσεων δανειστών, κλπ είναι εκτός εννοιολογικού χάρτη για αυτό το ιστολόγιο.

      Με άλλα λόγια, αλαμπουρνέζικα.

      Οπότε, μήπως να τα συζητούσατε σε κάποιο καταλληλότερο για τέτοιου είδους συζητήσεων χώρο, παρακαλώ;

      Θύμωσε κι από πάνω ο Βλαδίμηρος και θα μού ρίξει καμιά μπούφλα, όχι τίποτα άλλο.

      Διαγραφή
    4. @voice of reason

      ...''για να παραπλανούν τους αφελείς που πιστεύουν ότι ένας λαός δεν πρέπει να πληρώνει τα χρέη του προς τους δανειστές, οι οποίοι δώσανε τα δικά τους χρήματα, αυτά που με κόπο κέρδισαν, για να ζήσει ένα κράτος που εδώ και πολλά χρόνια ζει πολύ πάνω από τις δυνάμεις του''.

      Εκτός πραγματικότητας η ''φωνή της λογικής''. Μάλλον πρόκειται για αυτή την περίφημη ''κοινή λογική'' που έλειψε τόσο καιρό και δεν έγινε το ελληνικό κράτος ''σοβαρό κράτος'' σαν αυτό της Γερμανίας.

      Καλά μιλάμε για ανάπτυξη της υπανάπτυξης, όχι μόνο σε ''οικονομικό'' επίπεδο. Τα χρέη είναι του λαού, τα χρέη είναι χρήματα που κόπιασαν οι Ευρωπαίοι να μας τα χαρίσουν, κ.ο.κ. Το οξύμωρο είναι πώς αναζητά κανείς το ''συμφέρον'' στον Βαρουφάκη και στον κάθε Βαρουφάκη, και όχι στους φιλέσπλαχνους δανειστές-''ευρωπαίους εταίρους'' οι οποίοι μάλλον από την καλή τους την καρδιά στερήθηκαν τόσα δισεκατομμύρια που ''με κόπο'' κέρδισαν για να ζει η Ελλάδα πλουσιοπάροχα.
      Το πιο χυδαίο, ρατσιστικό, τυφλό, ασυνάρτητο παραλλήλημα είναι τελικά αυτό του ψευδοοικουμενισμού-''ευρωπαισμού''.

      Διαγραφή
    5. Μην αποπαίρνεις τον άνθρωπο. Οποιοσδήποτε μπαίνει εδώ για να πει τον Βαρουφάκη υπερβολικά αριστερό, μια πλάκα την έχει:-)

      Διαγραφή
    6. Μα δεν ειναι αριστερος ο Βαρουφακης...Εντελως εθνολαϊκιστης ειναι, επιπεδου Καζακη, Δελαστικ, Βατικιωτη και Λαπαβιτσα...Παρπαλανα το λαο με ανοησιες περι στασης πληρωμων που δε θα ειναι δα κ το τελος του κσομου...Ποιος ξερει τι πολιτικες φιλοδοξιες εχει..

      Διαγραφή
    7. Πρώην ένοικε, δεν ξέρω τι είναι ο Βαρουφάκης, εμείς είμαστε λενινιστές, με την διχτατορία του προλεταριάτου (το "χ" για να έχει σωστό 30s feeling), και ούτε αναγνωρίζουμε τα χρέη που σύναψε η αστική τάξη για την πάρτη της, ούτε τους θεσμούς της αστικής νομιμότητας με τους οποίους μας δένει.

      Οπότε, η όλη συζήτηση είναι εκτός γηπέδου σ' αυτό το ιστολόγιο.

      Διαγραφή
    8. Δηλαδη Αντωνη λες περιπου αυτα που λεει κι Ο Βαρουφακης.. αυτα που λεει ΤΩΡΑ για ..μονομερή σταση πληρωμών ( διαφερει από τους αλλους γραφικούς Λααπβιτσα, Βατικιωτη, Καζακη κλπ κλπ στο οτι αντθειτα με αυτους εκεινος λεει ..σταση πληρωμών χωρις να βγουμε απο το ευρω... ) Αυτο ειναι τρελό.

      Ακομη καικαι σε παιδακια να το πεις θα καταλάβουν οτι ειναι για τα πανηγυρια .. Να σκασουμε τη Βομβα μεσα και μετά να λέμε : Πριτς ! δε φευγω ... Οικονομικά ειναι αυτά; Εξυπναδες της κακιας ωρας ,ειναι

      Κι ερχεσαι κι εσυ που εισαι λογικος ανθρωπος με τοσες γνωσιες και λες κατι αναλογο ;

      Αλλα ας αφησω τον Βαρουφακη που σιγουρα προσπαθεί να βρει ενα νεο κομματικό σχηματισμό για να Εννταχθιε και να βγει(και να μας τη Βγει)
      Συγκριτικα ο Καζακης και αλλοι ...διασημοι'' Οικονομολογοι'' των τελευταιων δυο χρόνων ,ειναι πολύ πιο συνεπεις ..

      Λες ( και εδω είσαι περίπου στο ιδιο μηκος κιματος με τον Καζακη) οτι δεν αναγνωριζουμε τα χρεη της αστικης ταξης και ουσιαστικα μιλας για ...σταση πληρωμων, εξοδο απο το ευρώ και από την Ευρωπαϊκη Ένωση ..μετα αναλαμβανεις την ευθυνη των προτασεων σου οταν ο κσομς θα πεινασει και θα εξσπασουν Ταραχές και ο ένας θα σφαζει τον άλλο ; τι λυσΗ θα δωΣεις τότε;

      Ολα αυτα για '' μονομερη σταση πληρωμών'' μεσα στο ευρώ η εξω απο αυτο η δεν ξερω και εγώ τι Αλλο ειναι ΑΕΡΟΛΟΓΙΕΣ. Ποτε θα σταματησουν τα παιχνίδια στου Κασσιδη το κεφαλι ; αυτη η χωρα ΠΕΘΑΙΝΕΙ κι εδω έχουμε ακρατους καρριερισμους από διάφορους '' Οικονομολογους'' και αλλους που παριστανουν τους Επαναστάτες .. Ας πούμε Οτι κανουμε αυτο που προτεΙνετε , ειτε με τον ενα είτε με τον αλλο τρόπο .Μετα ποιος εγγυαται ότι οι χωρες που μας δάνεισαν δε θα κηρύξουν τον ΠΟΛΕΜΟ στην Ελλάδαα οδηγόντας τη σε ΠΛΗΡΗ Αφανισμό και σε κατάσχεση όλων της των περιουσιακων στοιχέίων ιδιωτικών και δημΩσιων ; Η μήπως Πιστεύει κανεις οτι ειμαστε σε θέσΗ να πολεμήσουμε όλη την ΕυρωπαϊκΗ ενωΣη η τις ΗΠΑ ;
      -----------------------

      Διαγραφή
    9. Όσο ανέλαβε ο ταξικός εχθρός μου την ευθύνη για το ότι ΚΟΡΟΙΔΕΨΕ και ΕΞΑΠΑΤΗΣΕ το λαό και τον έφτασε εκεί που τον έφτασε, για το ότι συνεχίζει να προσπαθεί να τον κοροϊδέψει και να τον εξαπατήσει, και για το ότι όταν δεν πιάνει αυτό, τον τρελαίνει στις γκλομπιές και στα χημικά.

      Διαγραφή
    10. Και παλι ομως , εστω και σε αυτή την κατασταση ,ζουμε σε μια σχχετική Ασφάλεια και Ειρήνη ..Δεν εχουμε στον Πειραια καμια Αρμαδα των Γερμανων των Γαλλων και των Αμερικανών να κρατά το λιμανι αποκλεισμένο όπως εγινε πριν απο δυο ιαωνες ...και όσο εξυπηρετουμε αυτά τα χρεη ,δεν κινδυνεουμε με βμβαρδιΣμό της χωρας ...αυτο που Προτινεις ειναι ΠΟΛΥ πιο επικυνδινο ...

      --------------

      Διαγραφή
    11. Για σένα, πιθανώς.

      Εγώ είπα ξεκάθαρα τα εξής και καλό θα ήταν να τα θυμήσω αφού έθεσες το θέμα:


      Το έλλογο στοιχείο
      Πολύ σωστά η ΓΓ του ΚΚΕ έδωσε έμφαση στις μέρες που πέρασαν στην ιδέα του κομμουνισμού ως έλλογης πρότασης για την μελλοντική κοινωνική ζωή. Τέτοια είναι και ως τέτοια πρέπει να προβάλλεται και να γίνεται κατανοητή. Η ρήση του Μπρεχτ περί κομμουνισμού ως "μέσης οδού" πρέπει να γίνει ευρέως κατανοητή και για αυτό απαιτούνται τουλάχιστον δύο πράγματα: α) η υπομονετική εξήγηση, συγκεκριμένα και με λεπτομέρειες, του γεγονότος ότι στην παρούσα διάταξη δυνάμεων, οι ανισότητες και ανισορροπίες είναι τέτοιες που "συναίνεση" σημαίνει θρίαμβο της μίας πλευράς, "συμβιβασμός" σημαίνει την άνευ όρων παράδοση στην μία πλευρά, και "γενικό συμφέρον" το συμφέρον της μίας πλευράς· β) η πρόταξη της κομμουνιστικής δύναμης ως δύναμης βασισμένης στην ηρεμία και την νηφαλιότητα που φέρνει η επαφή με την αληθινή κοινωνική πλειοψηφία, και στην αυτοπεποίθηση που φέρνει η θεωρητικά εκλεπτυσμένη και οξυμένη από την εμπειρία κατανόηση της ιστορίας. Η ιδεολογική ακρότητα είναι σημάδι αδυναμίας, κι εμείς δεν είμαστε αδύναμοι. Το κομμουνιστικό κίνημα πρέπει να πείσει ότι όχι απλώς έχει επιστημονικά συγκροτημένη κατανόηση της οικονομίας, της πολιτικής και της κοινωνίας, αλλά ότι στην πραγματικότητα είναι το μόνο που έχει θεωρητική συγκρότηση όταν απευθύνεται στις μάζες, το μόνο που δεν έχει υποκαταστήσει την καθαρή επαφή με την πραγματικότητα με δημοκοπίες και τσαρλατανισμούς. Οι συνθήκες για αυτό είναι ευνοϊκότερες από ότι ήταν τα τελευταία 30 τουλάχιστον χρόνια.

      Η διεθνής κλίμακα
      Το κομμουνιστικό κίνημα δεν πρέπει να αντιπαρατεθεί σε οπορτουνιστικά ρεύματα με την απομόνωση από τα διεθνή τεκταινόμενα και τις διεθνείς διεργασίες. Αντιθέτως, πρέπει να λαμβάνει ενεργό μέρος στην διαμόρφωση του διεθνούς ιδεολογικού σκηνικού, και μάλιστα όχι από αμυντική αλλά από επιθετική θέση. Πρέπει να εξηγεί τις θέσεις του και τους συσχετισμούς μέσα στους οποίους παλεύει, να ενημερώνει την διεθνή κοινότητα για την πραγματικότητα από την δική του αναλυτική σκοπιά, να παρεμβαίνει ενεργά στην διαμόρφωση της διεθνούς κοινής γνώμης για τη χώρα και την κοινωνία της. Για τους σκοπούς αυτούς, πρέπει να ενισχύσει την ξενόγλωσση παρουσία του, να εμπλουτίσει το θεωρητικό του οπλοστάσιο, να καταγράψει συστηματικά τα πραγματικά γεγονότα και τις συνέπειες πολιτικών με τρόπο επιστημονικά άρτιο. Το κομμουνιστικό κίνημα δεν πρέπει να αποδεχτεί τον ρόλο του κομπάρσου των άθλιων κομπάρσων που διόρισε η ευρωπαϊκή άρχουσα τάξη, αλλά να έχει ισχυρή παρουσία σε όλα τα κομματικά και κινηματικά όργανα της ευρωπαϊκής αριστεράς. Αυτό πρέπει να το πράξει για να διασφαλίσει όχι την διεθνοποίησή του, μιας και αυτή εξαρτάται από παράγοντες τους οποίους το κίνημα αυτό δεν μπορεί να ελέγξει και ίσως ούτε να επηρεάσει, αλλά για να προστατέψει τον εαυτό του σε περίπτωση μετωπικής σύγκρουσης με το πολιτικό κατεστημένο της χώρας. Μια τέτοια περίπτωση δεν πρέπει να είναι απλώς πιθανολογικό σενάριο, αλλά ενεργός στόχος, σε χρονικό σημείο που ο συσχετισμός των δυνάμεων θα ευνοεί ένα γρήγορο, μαζικό και αποτελεσματικό χτύπημα στην δικτατορική εξουσία της αστικής τάξης.
      http://leninreloaded.blogspot.com/2012/02/blog-post_14.html

      Διαγραφή
    12. Συμπληρωματικά, η εξαιρετική ομιλία της Παπαρήγα:

      http://leninreloaded.blogspot.com/2012/02/blog-post_15.html

      Περαιτέρω συζήτηση σε βάση άλλη από την επαναστατική μαρξιστική δεν προτίθεμαι να κάνω. Να με συμπαθάς.

      Διαγραφή
    13. Ξέχασα το πρώτο κομμάτι της πιο πάνω ανάρτησης:

      Μέτωπο και άμυνα
      Ως τώρα, η θεωρητική έννοια του "μετώπου" έχει εκφυλιστεί σε μικροπολιτική τακτική, βασισμένη σε μια παράλογη ιδέα της "μέσης οδού" μεταξύ εντελώς ανόμοιων και ασύμβατων ιδεολογιών, που οδηγεί αναπόφευκτα στην εξουδετέρωση, ή, χειρότερα, στην συντηρητικοποίηση του πολιτικού περιεχομένου. Αν, από την άλλη πλευρά, ενδιαφερόμαστε πραγματικά για την ανατροπή συνολικά του υπάρχοντος οικονομικο-πολιτικού συστήματος, θα πρέπει να εξασφαλίσουμε είτε την ενεργό συνδρομή είτε την ανοχή όσο το δυνατόν μεγαλύτερου τμήματος του πληθυσμού. Αυτό θα συρρικνώσει σημαντικά τις δυνατότητες βίαιας καταστολής, που αλλιώς είναι σίγουρο ότι θα χρησιμοποιηθούν με τρομοκρατική ένταση σε κάθε σημαντικό κλυδωνισμό των πολιτικών και οικονομικών πυλώνων της αστικής εξουσίας. Η διαρκής επιδείνωση των συνθηκών διαβίωσής του λαού, η διαρκής διάψευση των αστικών υποσχέσεων στα λαϊκά στρώματα, η διαρκής επίταση της αίσθησης εγκλωβισμού σε ένα καταστροφικό σύστημα, βοηθούν το "κατέβασμα" της κομμουνιστικής ιδεολογίας στην ευρύτερη κοινωνία. Στόχος δεν είναι ούτε οι ιδεολογικές εκπτώσεις ούτε το "νέρωμα" της ιδεολογίας με ξένα προς αυτήν στοιχεία· αυτό θα απονομιμοποιήσει πολύ γρήγορα την ιδέα του κομμουνισμού ως συνολικής εναλλακτικής λύσης. Στόχος είναι, όπως πρέπει να είναι για κάθε πολιτική που διεκδικεί την οικουμενικότητα, ο μη αποκλεισμός εκ των προτέρων κανενός, η ανοιχτή και ειλικρινής επικοινωνία, σε διαρκή βάση, με τα λαϊκά στρώματα και με τα στρώματα που εξαθλιώνονται από τις οικονομικές συνθήκες που επικρατούν. Επιμονή, διαφάνεια και σταθερότητα είναι απαραίτητες προϋποθέσεις για την εξασφάλιση όχι της πλήρους συμφωνίας σε όλα τα επιμέρους ζητήματα, αλλά μιας σχέσης πολιτικής εμπιστοσύνης προς το κομμουνιστικό κίνημα.

      Διαγραφή
    14. Καλα ολα αυτα , αλλα δεν Απαντουν στο απλό Ερωτημα ..Αν παμε στη Μονομερή σταση ΠΛηρωμων που προτεινεται Ολοι σας , τι γινεται ; ΑμφισΒητεςι την Πυγμη των χωρών - δανειστων ; Η μηπως Πιστευιες οτι θα διστασονυ να υπαρασπιστουν τα δικαιωματά τους με την ισχυ Των οπλων ; Εγω πολύ φοβαμαι ότι ολοι αυτοι οι ''Οικονομολογοι '' και οι πολιτικοι Σχηματσιμποι που ευαγγγελΙζονται υην ΜονομερΗ σταση πληρωμών δε λενε στο λαο την αληθεια για τους Κινδυνους αυτης της λαϊκιστικΗσ ρητορείας τους ...Και ο λαϊκισμος ειναι ΠΟΛΥ επικίνδυνος ..

      ----------------------------------

      Διαγραφή
    15. Αρχικά, μια απορία: Γιατί χρησιμοποείς ξαφνικά άλλο ψευδώνυμο από το κανονικό σου; Φαντάζομαι είδες ότι έγραψα ότι παρακαλώ να χρησιμοποείτε σταθερά ψευδώνυμα διότι έχω πολλαπλά προβλήματα με τρολ.

      Κατά δεύτερο: Δεν αμφισβητώ καθόλου τη δύναμη των χωρών-δανειστών. Το να μην αποδέχεσαι την υποτέλεια και τη σκλαβιά στην εξουσία του κεφαλαίου δεν σημαίνει ότι έχεις άγνοια κινδύνου. Σημαίνει απλώς ότι δεν αποδέχεσαι την υποτέλεια και τη σκλαβιά στην εξουσία του κεφαλαίου. Τούτο θα έπρεπε να είναι σαφές από τα παραπάνω παρατεθέντα.

      Κατά τρίτο: Σκοπός του επαναστατικού μαρξισμού είναι η ανατροπή του καπιταλισμού και η εγκαθίδρυση του σοσιαλισμού. Αυτός ο σκοπός είναι μόνιμος και αδιαπραγμάτευτος. Απομένει μόνον η στρατηγική του αποκρυστάλλωση. Για 22 χρόνια τώρα, ο παγκόσμιος μαρξισμός βρισκόταν σε συντεταγμένη υποχώρηση. Για ευνόητους λόγους, δεδομένης της κατάρρευσης της ΕΣΣΔ και του φαινομενικού θριάμβου των γεωπολιτικών εκπροσώπων του ιμπεριαλιστικού κεφαλαίου. Η υποχώρησή αυτή και η πολιτικές της συνεπαγωγές σε κομματικό και κινηματικό επίπεδο είναι ιστορικά κατανοητές στα πλαίσια της μαρξιστικής θεώρησης της ιστορίας. Σύμφωνα με την ίδια θεώρηση της ιστορίας, δηλαδή την μαρξιστική, έχουμε ήδη περάσει στο επόμενο ιστορικό στάδιο, αυτό μια πιθανής τελικής κρίσης του καπιταλισμού με ανυπολόγιστες συνέπειες για την ανθρωπότητα. Το καθήκον του μαρξιστή είναι ξεκάθαρο, και είναι η συμμετοχή στην δράση για την επιτάχυνση της ανατροπής αυτού του απεχθούς και απάνθρωπου συστήματος. Και προφανώς, το "τι θα πάθουμε εάν" δεν αφορά αυτό το καθήκον.

      Για κάποιον που ΔΕΝ είναι μαρξιστής, και ΔΕΝ πιστεύει στον επαναστατικό κομμουνισμό, τα πράγματα είναι εντελώς διαφορετικά, καθώς η λογική του τού λέει να κάνει ότι μπορεί για να ΣΩΣΕΙ τον καπιταλισμό, για να ΑΠΟΦΥΓΕΙ την επαναστατική του ανατροπή, επειδή πιστεύει ΠΩΣ δεν μπορεί να υπάρξει ΤΙΠΟΤΑ ΚΑΛΥΤΕΡΟ για την ανθρωπότητα από τον καπιταλισμό.

      Μεταξύ των δύο αυτών πόλων δεν μπορεί, φυσικά, να υπάρξει συμφωνία. Αυτό θα ήταν παράλογο.

      Διαγραφή
    16. Δεν μπορώ να καταλάβω γιατί μπαίνεις στη διαδικασία να βοηθήσεις έναν άνθρωπο που αναμασά τον Καψή, τον Παπαδημητρίου και τον ίδιο το Βενιζέλο. Δεν είδαμε πουθενά και ποτέ, ούτε στη βουλή, ούτε στα ΜΜΕ ούτε πριν ούτε μετά τα μνημόνια έστω ΜΙΑ τεκμηριωμένη οικονομοτεχνικά και πολιτικά ανάλυση που να υποδηλώνει πως η στάση πληρωμών οδηγεί στο χάος, όπως λέει πως φοβάται ο "Ένοικος".
      Ακόμα λοιπόν και στο πλαίσιο του καπιταλιστικού συστήματος το ελληνικό υποσύστημα μπορεί να πάρει ρεβάνς, αλλά αν δεν καταλαβαίνει κάποιος αυτό, πώς είναι δυνατό να κατανοήσει τη μαρξιστική θεώρηση των πραγμάτων;

      Διαγραφή
    17. Διότι αν απαντούσα για λύσεις ΕΝΤΟΣ του καπιταλιστικού συστήματος, θα καταλήγαμε νομοτελειακά πάλι στο σημείο "Βαρουφάκης", κι εδώ δεν είναι μπλογκ για "Βαρουφάκη". Έχει άλλο μπάρμπα επάνω.

      Διαγραφή
    18. Η ολη συζητηση μου θυμισε ενα κειμενο σου στο RD "Θέσεις για την προπαγάνδα"
      http://radicaldesire.blogspot.com/2010/10/blog-post_5406.html

      Ειδικα το ψευδονυμο "Voice of reason" σε αντιστοιχια με το περιεχομενο του σχολιου του.

      "...Ο πόλεμος διεξάγεται εξίσου και από τις δύο πλευρές, αλλά με διαφορετικά μέσα, μέσα που αντανακλούν τις πολύ διαφορετικές θέσεις των δύο σε ό,τι αφορά την δυνατότητα πρόσβασης σε κομμάτια της κυρίαρχης ιδεολογίας--με άλλα λόγια, στην αναγωγή της μίας ή της άλλης θέσης σε "κοινή λογική"."

      "3. Όταν οι συνθήκες κρίσης υπονομεύουν τη λειτουργικότητα της κοινωνικής συναίνεσης, τότε κομμάτι αυτού που κάποτε ήταν η κυρίαρχη ιδεολογία αναγκάζεται επίσης να εισέλθει στην αρένα της προπαγάνδας και να συγκρουστεί με τις ιδέες όσων κινούνταν ήδη, ως εξοβελισμένοι από το πεδίο της κυρίαρχης ιδεολογικής συναίνεσης, στην αρένα αυτή."

      ...και γενικα ολο το κειμενο.



      W.T

      Διαγραφή
    19. Good point, χαίρομαι που θυμήθηκες εκείνο το κείμενο. Μιας και το έγραψα εγώ, δεν θα δικαιολογούμουν αν δεν ήξερα πώς παίζεται το παιχνίδι "ερχόμαστε στο γήπεδό σας για να στήσουμε ντιμπέιτ του δικού μας γηπέδου κι όποιος ψαρώσει ψάρωσε" ;-)

      Διαγραφή
  2. Νοσφεράτου και εσύ εδώ αγόρι μου; χρόνια και ζαμάνια... (φερμ)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Για μένα οι εκδηλώσεις συμπάθειας σ'ενα λαό που δέχεται επίθεση, είναι "στοιχείο του δράματος" . Με την «δραματουργική» έννοια της « παράστασης» στη διεθνή σκηνή. Αν και δεν πιστεύω ότι υποκινούνται , ενθαρρύνονται όμως και προβάλλονται μέχρι κάποιο βαθμό, από το ίδιο το σύστημα, το οποίο σχεδίασε την επίθεση. Αυτοί που συμμετέχουν μπορεί βέβαια να έχουν ειλικρινή αισθήματα συμπάθειας για τους απλούς ανθρώπους μιας άλλης χώρας, τα αθώα θύματα των περιστάσεων. Ο Γερμανός με την εμφάνιση κολλεγιόπαιδα της φωτογραφίας, είναι ίσως χαρακτηριστική περίπτωση.
    Τι να γίνει όμως, να μείνουμε απαθείς μπροστά στο δράμα ενός λαού; Να μη βγαίναμε στις πλατείες με τον στόχο στο στήθος να διαδηλώσουμε για την Γιουγκοσλαβία; Μμμ… μάλιστα, εμείς διαδηλώναμε, το ΝΑΤΟ βομβάρδιζε, τα ΜΜΕ "ισορροπούσαν" την κατάσταση, μέχρι που οι Σέρβοι έκαναν πίσω. Και γι'αυτούς ο εφιάλτης συνεχίστηκε αγριότερος. Οι Δυτικοί οικοδόμησαν "ελεύθερο και πολυπολυτισμικό" προτεκτοράτο ,με τους συνεργάτες τους, λαθρέμπορους ναρκωτικών και ανθρωπίνων οργάνων, να απολαμβάνουν πλούτο και προνόμια, ενώ η Σερβία καταρρακώθηκε, διασύρθηκε, ο πλούτος της ξεπουλήθηκε, και ο λαός της έγινε πάμφθηνο εργατικό δυναμικό. Αν και στη διάρκεια των βομβαρδισμών σ’ολο σχεδόν τον κόσμο ξεσηκώθηκε κύμα διαμαρτυρίας, για την επίθεση στο Σερβικό λαό, ελάχιστοι αμφισβήτησαν το κυρίαρχο σύστημα που γεννά τις επιθέσεις στους λαούς. Το οποίο είναι ακλόνητο στην επίτευξη του στόχου του ,και ποτέ δεν κάνει πίσω. Οι διαμαρτυρίες άλλωστε του εξασφαλίζουν το «άλλοθι» της ελεύθερης έκφρασης, που δεν είναι τίποτα περισσότερο από την εκτόνωση της αγανάκτησης για την αδικία.
    Max R

    ΑπάντησηΔιαγραφή