Δευτέρα, 14 Νοεμβρίου 2011

Κοκτέιλ Μολότωφ # 84

Σύντομο σχόλιο περί "Λακανικής Αριστεράς": Το βασικό και θεμελιώδες πρόβλημα για κάθε ανάλυση της "Λακανικής Αριστεράς" είναι ότι δεν υπάρχει "Λακανική Αριστερά". Υπάρχουν κομμουνιστές λακανικοί (ο Λακάν με τον Χέγκελ), αριστεροφιλελεύθεροι λακανικοί (ο Λακάν με τον Πόππερ), και λακανικοί που κοιμούνται κομμουνιστές και ξυπνούν αριστεροφιλελεύθεροι ή τανάπαλιν (ο Λακάν με ό,τι έχει ο ντορβάς εκείνη τη βδομάδα). Πάσα χρήση του όρου που αποκρύπτει τις χαώδεις διαφορές ανάμεσα στα στρατόπεδα αυτά είναι όχι μόνο άχρηστη αλλά και αναλυτικά επιζήμια, μιας και δημιουργεί συγχύσεις χωρίς λόγο.

7 σχόλια:

  1. Par example:

    "Ο Ζίζεκ ήδη μετατοπίστηκε εδώ και καιρό, όπως είδαμε, και σήμερα πια είναι λενινιστικότερος του Λένιν."

    "We are not Communists, if Communism means the system which deservedly collapsed in 1990—and remember that Communists who are still in power run today the most ruthless capitalism (in China). The success of Chinese Communist-run capitalism is an ominous sign that the marriage between capitalism and democracy is approaching a divorce. The only sense in which we are Communists is that we care for the commons—the commons of nature, of knowledge—which are threatened by the system."

    "Λενινιστικότερος του Λένιν" ο νερωμένος Νέγκρι που εντοπίζει το πρόβλημα της αποσύνθεσης της δημοκρατίας υπό καπιταλιστικές συνθήκες στην...Κίνα ενώ το χει μπροστά στα μούτρα του;

    Κάποιο λάθος έγινε.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. "Να πιστέψουμε, λοιπόν, βαθιά στον κομμουνισμό. Και, στο τέλος, και ο Λακάν μαζί μας θα έρθει."

    "But when conservative fundamentalists tell you that America is a Christian nation, remember what Christianity is: the Holy Spirit, the free egalitarian community of believers united by love. We here are the Holy Spirit, while on Wall Street they are pagans worshipping false idols."

    Kyrie eleison, kyrie eleison, kyrie eleison.

    Ανήγαγε ο Ζίζεκ τον κομμουνισμό σε θέμα Χριστιανικής πίστεως, την ίδια στιγμή που η πίστη αυτή αφορά... ένα κομμουνισμό χωρίς κομμουνισμό (The only sense in which we are Communists is that we care for the commons—the commons of nature, of knowledge...) και το παίρνουμε σοβαρά το θέμα;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Η ανάδειξη των commons δεν είναι για πέταμα, νομίζω. Όπως δεν είναι για πέταμα (ίσα-ίσα σε αυτοδιοικητικό επίπεδο είναι εξαιρετικά χρήσιμες) οι επεξεργασίες περί δημόσιου χώρου (στα καθημάς βλέπε κείμενα Πορτάλιου και άλλων). Όμως, θα συμφωνήσω, ότι ως απάντηση στον πυρήνα των "προκλήσεων" της εποχής (ανάπτυξη παραγωγικών δυνάμεων, καπιταλιστική διεθνοποίηση, βάθεμα της κρίσης, κλπ) απο τη σκοπιά των αναγκών των υποτελών τάξεων είναι μια απάντηση λειψή και τελικά "λίγη" αφού το θέμα της κοινωνικοποίησης των μέσων παραγωγής δεν τίθεται με σαφήνεια.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Η ανάδειξη των commons της γνώσης και της φύσης σε μια εποχή όπου η ανεργία εκτινάσσεται στα ύψη, οι κάδοι των σκουπιδιών περιέχουν περισσότερο ανθρώπους από ότι γάτες και στα τηλεπαιχνίδια, από ότι έμαθα, δίνουν πλέον δώρο κρέας, είναι κάτι σαν την επιστροφή του Austin Powers απ' τα swinging sixties στα ειρωνικά 90s, αλλά λιγότερο αστεία.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Σωστά , αλλά είναι εξίσου πιθανό σε λίγο να κληρώνεται στα τηλεπαιχνίδια κάποιος που να έχει το δικαίωμα να περισυλλέγει νερό της βροχής στη στέρνα του. Έπειτα , σαν κάδους σκουπιδιών δεν νομίζω πως κανείς θα έπρεπε να εκλαμβάνει μόνο τους γνωστούς πράσινους κύβους, αλλά και τους δρόμους και τα κτήρια που βρίσκονται γύρω τους. Κάδος σκουπιδιών είναι η εδώ και πολύ καιρό συγχώνευση της ιδέας του ιδιωτικού και του δημόσιου, που έχει περάσει εντελώς απαρατήρητη , αν εξαιρέσει βέβαια κανείς κάτι χαζοβιολιές που επιχείρησαν μερικοί καλλιτέχνες κατά καιρούς.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. @Ilias: Περιορίζομαι στο να πω ότι το σχόλιό μου αφορούσε το κατά πόσο οι χιλιομασημένοι πλατειασμοί του Σλαβόι τον καθιστούν "λενινιστικότερο του Λένιν". Από κει και πέρα, οι λέξεις δημιουργούν παγίδες και έτσι το τι καταλαβαίνεις εσύ με την έννοια "συγχώνευση της ΙΔΕΑΣ του ιδιωτικού και του δημοσίου" μπορεί να είναι κάτι πολύ διαφορετικό από τι κατανοώ εγώ (ΣΔΙΤ), και το σημαίνει "κομμουνισμός των φυσικών commons" μπορεί να σημαίνει από "ελεύθερη πρόσβαση στα δάση και στα πάρκα, και τι ωραίο που είναι το Σέντραλ Παρκ" έως δικαίωμα στη βίαια απαλλοτρίωση της γης για τους ακτήμονες με ανταρτοπόλεμο.

    Η τέχνη του να λες πολλά και τίποτα συνίσταται στο να τα αφήνεις όλα αυτά στον αέρα και στο φλου, κι αυτό είναι μια από τις χαρακτηριστικές τέχνες του αριστερού οπορτουνισμού.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. @Αντώνης
    Κάτι τέτοιο είχα στο νου μου http://www.dupublicaucommun.com/ για την ιδέα των commons. Ασάφειες , ειδικά σε ότι αφορά τα λεγόμενα γνωσιακά κοινά συμφωνώ πως υπάρχουν. Αριστερό οπορτουνισμό δεν θα χαρακτήριζα τις εισηγήσεις πάντως.

    ΑπάντησηΔιαγραφή